Gå till innehåll

Markankare/vinschankare


Sune

Rekommendera Poster

Har ett tag laborerat lite med markankare..

För några år sedan byggde jag ett av ankartyp som ska gräva ner sig själv när man börjar dra, provade det först i höstas med blandande framgångar ðŸ˜.

 

För en tid sedan byggde jag ett med markankarspett där man slår ner flera spett i en hållare som man sedan drar i (efter Försvarets modeller). Provade det idag, fungerade bra, dock behöver jag göra grejerna lite kraftigare och prova ut lite mer..

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forts..

 

Ska göra själva huvudjärnet/dragjärnet i profilrör typ 60x40 och kanske gå upp lite i tjocklek på spetten.

 

Dock verkar konstruktionen fungera, drog till kraftuttagsvinschen nästan slutade driva och allt satt kvar :wub:.. 

post-7583-0-36046200-1455648932_thumb.jpg

post-7583-0-89807000-1455648949_thumb.jpg

post-7583-0-23574100-1455648964_thumb.jpg

post-7583-0-60233600-1455648972_thumb.jpg

post-7583-0-40019500-1455648980_thumb.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande, nu har du upplägg för ett practical joke på nån polares parkerade bil....

 

Förvånad lär han bli om han kör iväg och bakaxeln ramlar av. Har sett ett och annat sånt Youtube-klipp.... :-)

 

 

Hur får man upp spetten på försvarets version, de lär väl sitta som berget om man bankat ner dem med slägga?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.......

Hur får man upp spetten på försvarets version, de lär väl sitta som berget om man bankat ner dem med slägga?

 

Om man får inflika? :)

 

På lastbilsbärgaren hade vi en särskild "nyckel" man kilade fast under skallen så att man fick en 90-graders arm att lirka med, fast vi tog oftast ett annat spett eller kranen i bästa fall.

 

På stridsfordonsbärgaren är det meningen att man ska använda den lilla fjuttkranen med en särskild krok för spett, ofta nödvändigt då man driver ner dem nästan ända ner i backen.

Och varför slita ut sig när kungen tycker att man ska jobba med fjärrkontroll? :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spetten sitter inte så hårt då hela ankaret rör sig lite i underlaget när man belastar det tillräckligt,men kranen är ett bra hjälpmedel om man som jag är född lat..... -_-  -_- 
Kronans markspett är försedda med en ring i toppänden,bara att häkta i kroken och lätta på dom..... <_< 

Ankaren kan vara nog så jävliga att rigga,man hittar oftast en sten under nått av spetten :(  B)  B) gärna det sista man ska slå ner..... :wacko: 

Mvh/Dexx. :wub:  :wub:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaren kom..

 

Jag gjorde en bärplockare :lol:, förstärkte en bit profilrör och svetsade på ett "handtag" som lyftpunkt,

sen skar jag ett avlångt hål i botten så att man kan skjuta in den under spettets bricka, det var tänkt att använda kranen men spetten verkar inte sitta så hårt.

post-7583-0-22133500-1455648391_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga uppgifter på vad ett markankare till en 965 ska hålla för,men är ganska övertygad om att nån därute har en manual eller liknande. Skulle vara roligt att VETA..... :huh:  :huh: 
Står inget i dom handböcker jag har och om nån av er sitter på handböcker om bärgning är jag intresserad av att ta del av innehållet........ :lol:  :lol: 


Mvh/Dexx  :wub:  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga uppgifter på vad ett markankare till en 965 ska hålla för,men är ganska övertygad om att nån därute har en manual eller liknande. Skulle vara roligt att VETA..... :huh:  :huh: 

Står inget i dom handböcker jag har och om nån av er sitter på handböcker om bärgning är jag intresserad av att ta del av innehållet........ :lol:  :lol: 

 

 

Mvh/Dexx  :wub:  :wub:

Pja, nåt sorts idealfall borde gå att räkna ut...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Vinkon
Om inte annat borde DU ha en aning...... <_<  <_< 
Har haft en fundering en längre tid på att lägga upp en tråd om allmän bärgningsteknik.....Hänger du på?? -_-  -_- 
Det finns många därute som inte vet vad man kan åstadkomma med ett stålsnöre..... :wacko: 

Mvh/Dexx   :wub:  :wub:





Edit....

Oooops,detta var inlägg 500,och 1017 gillar vad jag skriver......Ni måste vara lättlurade.... :wub:  :wub: 

Tack Allihopa,jag har ett positivt utbyte av att sitta här på kammarn o knacka tangenter  :wacko:  :wacko: 

Mvh/Dexx  :wub:  :wub:

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant med en sådan tråd :):wub:!

Terribärgaren borde bjudas in, han verkar duktig, men det är ni säkert också med tanke på byggen och inlägg.

 

Många borde lära sig att åtminstone ha med sig ett par bra stroppar och schackel samt ett brytblock, vet inte hur många jag hjälpt som inte har..

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"originalet" är väl från "sista natten med gänget" / happy Days filmen, när de ankrar polisbilens bakaxel med en wire medans de äter donut's i godan ro...

 

när man bygger ledningar så brukar ett plattjärn ca 8mm ggr 30mm med en ögla i toppen som proffestag, nu blir det inte mer än nåt ton de belastas med..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"originalet" är väl från "sista natten med gänget" / happy Days filmen, när de ankrar polisbilens bakaxel med en wire medans de äter donut's i godan ro...

 

när man bygger ledningar så brukar ett plattjärn ca 8mm ggr 30mm med en ögla i toppen som proffestag, nu blir det inte mer än nåt ton de belastas med..

 

 

Mythbusters testade detta för några år sedan:

http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/videos/rear-axle-minimyth/

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga uppgifter på vad ett markankare till en 965 ska hålla för,men är ganska övertygad om att nån därute har en manual eller liknande. Skulle vara roligt att VETA..... :huh:  :huh: 

Står inget i dom handböcker jag har och om nån av er sitter på handböcker om bärgning är jag intresserad av att ta del av innehållet........ :lol:  :lol: 

 

 

Mvh/Dexx  :wub:  :wub:

Personligen har jag aldrig använt ett dylikt ankare men rent hypotetiskt tycker jag det måste vara näst intill omöjligt att räkna ut möjlig dragkraft :(  eftersom denna till stor del beror på markförhållanden, typ av material i mark, fuktighet med mera. Det är ju förmodligen inte en fråga om vad ok och spett tål avseende skjuvning eller böjning utan snarare hur bra anordningen sitter fast i underlaget :unsure: .

 

Med ditt förhållande "Gilla"/"antal inlägg" så kanske detta är en affärside att komplettera bärgningsverksamheten med :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en otäck känsla av att jag åker på att snarast ta mig i kragen och åka ut i terrängen medförande en uppsättning spett,dynamometer,slägga och kamera för att själv fastställa vad mina markankaren klarar av...... :wacko: 
Skulle ju vara festligt att jämföra vad tjälad kontra otjälad åkermark stoppar för,likaså myrmark och bägge har jag på hemmaplan.

Ska se vad jag kan åstadkomma..... :lol: 

Får leta på nån frivillig som hanterar släggan..... :blink: 


Mvh/Dexx  :wub:  :wub:

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en otäck känsla av att jag åker på att snarast ta mig i kragen och åka ut i terrängen medförande en uppsättning spett,dynamometer,slägga och kamera för att själv fastställa vad mina markankaren klarar av...... :wacko: 

Skulle ju vara festligt att jämföra vad tjälad kontra otjälad åkermark stoppar för,likaså myrmark och bägge har jag på hemmaplan.

 

Ska se vad jag kan åstadkomma..... :lol: 

 

Får leta på nån frivillig som hanterar släggan..... :blink: 

 

 

Mvh/Dexx  :wub:  :wub:

 

Hmmm Jeg byder på arbejdet med släggan hvis du byder på diesel fra - til Eket. SMIL.

 

Det lyder som en sjov test som jeg vil glæde mig til at læse om.

 

MVH

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Vinkon

Om inte annat borde DU ha en aning...... <_<  <_< 

Har haft en fundering en längre tid på att lägga upp en tråd om allmän bärgningsteknik.....Hänger du på?? -_-  -_- 

Det finns många därute som inte vet vad man kan åstadkomma med ett stålsnöre..... :wacko: 

 

Mvh/Dexx   :wub:  :wub:

 

Har ni inte hört? Det är plast som gäller nu  ;)  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en otäck känsla av att jag åker på att snarast ta mig i kragen och åka ut i terrängen medförande en uppsättning spett,dynamometer,slägga och kamera för att själv fastställa vad mina markankaren klarar av...... :wacko: 

Skulle ju vara festligt att jämföra vad tjälad kontra otjälad åkermark stoppar för,likaså myrmark och bägge har jag på hemmaplan.

 

Ska se vad jag kan åstadkomma..... :lol: 

 

Får leta på nån frivillig som hanterar släggan..... :blink: 

 

 

Mvh/Dexx  :wub:  :wub:

 

Lysende ide at prove på TGB træf i væxsjø inklusive lidt elektrisk versus mekanisk winch test..  Forhåbningsvis kan vi ligge lidt pres på Svana til at komme og vise frem sin nye næstan fungerende winch også..   -_-  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...