jesper r Postad 18 Februari , 2016 Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 hej alle jeg går seriøs og overvejer at ligge en B6304 fra en volvo 960 i min TGB ... hva tycker i ? nogen som har gjord det eller ? ved godt den er 12 volt og har kamrem .. men den er blyfria og har insprutning og 24 v tacksam for alle kommentare.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 18 Februari , 2016 Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 Jag tycker det låter dom en jättebra ide' älskar den motorn, spontant skulle jag säga att det kan bli trångt då motorn är rätt bred över toppen, men inget är ju omöjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 Februari , 2016 Rapport Share Postad 18 Februari , 2016 Min tanke är också bredden som kan ställa till det, men klart värt ett försök. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 19 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2016 Hej Er det på 960 eller v90 at motoren sidder på skrå ? . fundere på om man kan ligge ham ned litten gran for at skabe plats til insug sidan.. Nogen der har erfaring med 960érn og kører stort slæp efter den ? tænker på om han har moment og AW30 lådan tåler belastningen.. AW30 er interesant da den har 0,71 på overdriven. Alternativt vil jeg monteren den med tgb 20 låda og nya special differ på 5.1 alternativt 5.99 fra 11 bil. men skulle helst beholde 7.15 fra 13 bilen da han smyger sig så fint i skogen med dem . desuten går der jo ganske mye penge i diff byte også Nogen som vet om hur man øker botten vrid i en B6304 ? finder ikke rigtig nogen firma da tar frem tunings bitar til den .. alle fokusere på 5érn. vil helst inte gøre noget med turbo tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 19 Februari , 2016 Rapport Share Postad 19 Februari , 2016 Hej Er det på 960 eller v90 at motoren sidder på skrå ? . fundere på om man kan ligge ham ned litten gran for at skabe plats til insug sidan.. Nogen der har erfaring med 960érn og kører stort slæp efter den ? tænker på om han har moment og AW30 lådan tåler belastningen.. AW30 er interesant da den har 0,71 på overdriven. Alternativt vil jeg monteren den med tgb 20 låda og nya special differ på 5.1 alternativt 5.99 fra 11 bil. men skulle helst beholde 7.15 fra 13 bilen da han smyger sig så fint i skogen med dem . desuten går der jo ganske mye penge i diff byte også Nogen som vet om hur man øker botten vrid i en B6304 ? finder ikke rigtig nogen firma da tar frem tunings bitar til den .. alle fokusere på 5érn. vil helst inte gøre noget med turbo tack Om "sitter på skrå" betyder tvärställd så är det ingen av dem, den sitter på tvären i tex s80. Motor installationen skall vara likadan på 960 och S/V90 då det är istort sett samma bil stora "faceliften" kom medan den hette 960 och sedan byttes det i samband med 850 och S/V70 övergången. Öka bottendraget vet jag inte om det behövs men enklaste sättet är kompressor..annars ställbara kamdrev och/eller beställa nya kammar, men det är ganska kostsamt att öka effekten på en sugmotor (lättningar, balanseringar mm) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 19 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2016 Hej frippe. På skrå mener jeg om han er 100% vertikal eller om han "lutar" mod den ene sidan .som det tårnet i PISA ☺ forskellen på hvilket modeller som er FWD og RWD er klart for mig. Tvärställd hedder på dansk tværliggende. . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 19 Februari , 2016 Rapport Share Postad 19 Februari , 2016 De flesta motorer klarar väl några grader lutning, det handlar väl om hur oljan i kamaxelgalleriet klarar av att rinna ner i vevhuset samt att oljepickupen skall hamna under oljans lägstanivå. Varför inte Turbo? En Saab 9-5 Aeromotor på 250-300hk har ju som mest vridmoment runt 1900rpm, en sådan pjäs ihop med en automat och stallspeed på 2200rpm vore ju lite ballt. om man nu skall köra med bensin. (Bränsleekonomin skulle antagligen bli lidande, hade en Aero automat som drog 0.72 på landsväg UTAN släpkärra, samma sträcka MED släpkärra gav en förbrukning på 1.4... En 13-bil ger väl samma aerodynamik som en husvagn så...) Volvos vitmotorer är väl å andra sidan inte heller kända för att ha bra bränsleekonomi jämfört med andra märken av motsvarande årsmodell/storlek. -Dock troligen bättre än B30! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 19 Februari , 2016 Rapport Share Postad 19 Februari , 2016 Ja, den lutar, men inte mycket, har läst 12° men har inte mätt själv. Jag hade en S90 3.0, den gick att köra på typ 0,85 på långkörningar, men oftare strax under litern, gasglad betydligt mer, men så är det ju några ton bil å automat oxå... Sen är det väll frågan om hur bränslesnåla motorer i 3litersklassen utvecklade i slutet av 80talet var oavsett märke och Volvo som litet märke har ju gärna använt sina egenutvecklade motorer Lääänge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 19 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2016 kommer han gå 1,5 -1,8 liter milen skulle jeg bli nøjd.. tung bil = forbrug . uanset om det er bensin eller diesel.. i dag kan han gå 2 til 3 liter milen... og jeg kørte 1000 mil sidste året ... grunden til b6304 er. han er lett varvvillig og modern og utan varm turbo og intecooler osv.. har tittat på D5 konvertering til RWD ocså men min xc60 D5 går inte mye bættre på milen om han for litt bly fot... jeg taler inte imod andre motor typer og projekter men jeg vil gerne ha en "modern" b30 i min .. SAAB ideen er interesant men jeg har aldrig set en konverteret til RWD ,BMW er også et bud men vil gerne det er et Volvo hjerte.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Varför vill man byta ut b30 mot något annat? Om det är pgr bränsleförbrukning eller för lite effekt så kan jag rekommendera insprutning.Jag menar att man slipper pilla med andra motorer som eventuellt inte passar utan stora modifikationer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Varför vill man byta ut b30 mot något annat? Om det är pgr bränsleförbrukning eller för lite effekt så kan jag rekommendera insprutning.Jag menar att man slipper pilla med andra motorer som eventuellt inte passar utan stora modifikationer.Skulle tro att det är för att det är kul/hobby, (är IAF därför jag hittar på konstigheter med mina fordon) och olika preferenser på vad man gillar, iof kan jag se ett värde av att byta till tex en original merca 6a om man vill ha diesel och skall på äventyrs resa istället för tex helt ombyggd spec motor då du kan lätt få tag på delar, även om den egenbyggda motorn med kompressor och turbo är mycket roligare, gärna något exotiskt bränsle oxå :) Vet många byggen som börjat med en motor och en fundering om vad man skulle kunna stoppa den i 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 20 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Varför vill man byta ut b30 mot något annat? Om det är pgr bränsleförbrukning eller för lite effekt så kan jag rekommendera insprutning.Jag menar att man slipper pilla med andra motorer som eventuellt inte passar utan stora modifikationer. korte svaret er . mere HK. mere vrid. blyfria. insprytning. electron tændning med spik sensor samt mulighed at anvende AW30. Jeg skulle gerne ville gøre det samme på B30 da jegiller denne motor men men det er ikke nemt .. Konvertere til blyfri = 7-8000 sek Insprutning . jeg har søgt overalt for ide´r men ingen held . ende metoden er hembygget med wems eller MS pris inklusive manifold 10-20000 sek Om nogen har en cool vej at gøre insprutning så hør jeg gerne fra dem...... meget gerne Knock sensor til 123 ing eller pretronix 5000 sek. Borra up til 3,5 liter med stempler og alt ? 15000 sek Overdrive på TGB låda ? 10000 sek .. Nye Differ 5,99 fra 11 bil eller custom 5,1 tjaa 15000 sek Med B6304 for du alt over stående og med AW30 får 0,7 op OD og jeg kan beholde 7,15 differ som sitter i da bensin motoren klare varven.. Alle gode ideér modtages med stort tack. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Ang B30n och insprut så kan man ju ta tex insuget från en E motor med ett spjäll om man inte vill göra eget o sen slänga på ett MS som nån händig kompis löder ihop samt använda begade standard spridare mm, IAF till att börja med då behöver det inte komma upp i pris, sen ang att lägga i härdade säten borde gå att få billigare, bli kompis med en fräsare Dock tycker jag det låter kul att byta motor, om du är bra på att hålla projektet rullande, blir lätt stående halvvägs när "allt" måste ändras Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 20 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Der fins en lille chans at jeg får tag på en 13 ram . Da kan jeg bygge og køre samtidig og derefter lyfte over karossen.. 164E vejen har jeg også overvejet men det er ikke nemt at lave en sequensiel ? insprutning med MS . Jeg har også tittat på at sætte en "FAST EZ EFI KIT " på en ombygd 164E insug. prøv at google. de har en kit til JEEP 4.2l 6 cylinder motor der skulle fungere til B30 . den er selv lærende og kan fungere både med og uten input fra tændning.. som jeg er informeret deler B6304 sig i 1995 og at modellen efter er den bedste ? bedre gjutning og bredere kamrem ? så optimalt skal man vel finde en donor bil efter 1996 ? noget kendte defekter man skal være opmærksom på ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Ja det är inte billigt att modifiera. Jag vet att Clas på tatanka håller på att få fram en lösning på just insprutning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Största nackdelen jag ser är aluminium.. Trångt motorrum, ingen fartvind.. Ett lätt kok motorras ett hårt kok motorskrot. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 20 Februari , 2016 Rapport Share Postad 20 Februari , 2016 Största nackdelen jag ser är aluminium.. Trångt motorrum, ingen fartvind.. Ett lätt kok motorras ett hårt kok motorskrot. Vill man så går det..farsan har haft ett par rallycrossbilar med rejält överladd och kylen i bak, liggande med hål i bagagegolvet och dubbla stora spalfläktar, blev damfritt långt ikring när de startade 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Snajjp Postad 21 Januari , 2020 Rapport Share Postad 21 Januari , 2020 Hej Är det nån som vet hur det gick för Jesper r med hans planer på byta till en B6304 motor i C303:an eller kanske om nån annan gjort detta? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.