Gå till innehåll

Ströms 11a


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Byggtråd för min nyförvärvade 303a.

 

I lördags blev det släprenovering med nya bromsar och nytt däck då för stor bil släpat det för långt med låsta bromsar..

 

Söndagen spenderas i passageraresätet i farsans bil påväg ner mot tibro för köp av en gammal vattenfallsbil med lite småfix. Har frågat många här på forumet om val av bil med mer men nu blev det en 11 från 76 reggad med 7 passagerare. Efter en fuldragning av tenningslåset och över 1 års stillestånd fick vi igång bilen. ( bilen har inga nycklar, troligtvis försvunnit i en flytt )

 

Målet är camperinredning men vägen dit kommer vara långt från spikrak ;)

 

Att göra till en början

 

* byta damask vänster fram

* byta dämpare vänster fram

* skaffa nytt tenningslås samt nycklar eller nya lås till alla dörrar då allt är borta

* montera luftintaget som ligger löst i bilen

* laga lite rost samt underredsbehandla

* slita ut alla väggskivor och isolering och sanera efter brand i närliggande lokal samt byta till mer ljudisolerat material

*slipa (blästra?) och måla. Färgförslag??

* lära mig köra den ;)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul projekt, följer dina framsteg med spänning, förhoppningsvis får jag nån idé till min camping-elva av dig.

 

Jag såg din bil på blocket och det gick undan antar jag, den låg inte uppe så många dagar?

 

 

 

Lådan på taket kan nog ha varit en AC, kanske att televerksgubbarna klagat på arbetsmiljön och fått sådana lådor monterade i efterhand? Har sett en sådan låda med dieselvärmare i så du kanske kan ersätta en kass AC med en värmare i framtiden?

 

Det finns väl färdiga tunna avgasrör som går ner under bilen från lådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej presic. Jag var nog 5e som hörde av mig till cemi som hade lovar bort den till en skrothandlare. Men när jag berättade vad jag skulle ha den till fick ja förtur ;)

 

Ja lådan har några slangar eller nått liknande som går ner i en dunk som hänger i taket. Väldigt fult och långt före Cemis tid. Ska försöka börja fixa på fredag då kan jag fixa nån bild på hur den ser ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog den på Vattenfallsbilarna vanliga ( ja i varje fall på min  :D ) tillsattsvärmaren. Den "drivs" av kylarvatten och på min sitter det T-kopplingar + cirk pump vid bakre värmare o sen slang upp/ber efter väggen.

 

Saknar "takventil" i tillehörslistan, en av mina är sönderbruten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hissa upp bilen framtill och sväng fullt åt ena hållet. Sen ser du damasken tydligt, kolla efter läckande olja och eventuella hål.

 

Det som händer är att du kan få i smuts och skit i drivknuten och då ger den sig till slut. Både tråkig och dyr att byta.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hålet tillräckligt stort märker du att det droppar olja från portalen efter körning.

Jag bytte nyligen fram efter att jag hittat ett 7-8 mm stort hål, men det räckte för att få en tydligt synbar läcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 2 mil kan vara skadligt beror väl på hur mycket smuts/sand skit som finns i drivknuten och om det finns någon olja kvar i portal....

 

Jag skulle dock precis som du kört till besiktningen om jag visste att det fanns olja i portaler och axel, i värsta fall fått en "tvåa" å då har man ju en månad på sig att åka och visa upp hela damasker, det underlättar att kunna köra med bilen åtminstone. Det finns ju risk att du får flera "tvåor" och då måste ju ändå tillbaka oavsett.

 

Om du inte vet att de är nya så byta båda, är de gamla så kommer de spricka när man börjar köra och motionera torrt gammalt gummi.

 

Jag har fått påpekande om trasiga damasker men aldrig en ombesiktning men man vet ju aldrig. Senaste gången tog jag med lite trasor i väntan på min tur utanför besiktningen och kröp runt och torkade bort små oljedroppar under motor/växellådor för att slippa den kommentaren, äkta ögontjäneri  :)

 

Man kan ju torka bort olja på däck och fälg likaväl om det kommer några droppar, det forsar ju inte ut så förhoppningsvis syns det inte så tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att det blir fler 2or räknar jag med då den inte vart bes på snart 3 år.  dagens projekt har vart att rivit ut alla massoniskivor i vägg och tak. brukar dessa bilar vara isolerade med frigolit och glasull i plastpåse? 

 

en glad överraskning var att alla dörrar verkar vara techtylade och i fint skick. en mindre glad överraskning var att inte en ända lampa fungerar. hoppas på säkringarna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så ingen fara att åka ca 2 mil för att besiktiga på landsväg om man skulle se ett litet hål? tänker mig att det inte kan hända så mycket? 

 

Jag körde ca 5 år med läck på ena damasken på min förra....  :blush:  :blush:  (Var inte så lätt o få tag i delar på den tiden), var inte många dl som behövde fyllas på (centrifugerad olja blir det ju mycket av)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värme?? ;) trodde de va enbart kyla. Ja då kan den gott sitta kvar om jag får den att fungera, annars har jag 3 hela ventiler till övers ;)

 

Ja skruvar du bort dom kan jag va intresserad av en... Tänkte byta innerpaneler i sommar, och då får jag se om det går att borra in en bult som reparation lr inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...