Gå till innehåll

Ströms 11a


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Far sa likadant att dom ska bytas innan terrängkörning eller längre sträckor men dom ligger inte på priolistan innan bes längre. Ja fett är fet gott om överallt men tänker mig att jag vill trycka i nytt i alla nipplar. Vad använder ni för fetter?

 

Och vad är det för litet rör som går in fälgen ser de ut som på tredje bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bädd i hisstak kan nog fungera bra på campingar eller andra bevakade sovplatser.  Men försöker du sova vid vanlig parkering så tar dom dig för olovlig camping eller så får du bara uppskuret taktält och blir rånad, sen är väl både värme och kyla ett problem när man sover och mögel fukt mm när man inte använder bädden eller hisstaket. 

 

I en 11'a som är så mycket större invändigt en en valp så måste det gå att göra smart sittgrupp/bäddlösning och sen ev bara ha hisstak för ståhöjden.

 

Hur högt är skåpet nu invändigt?    En golvsänkning kanske är möjlig?  Ett snitt vid taklisten/dropplisten och dit med en lagom bredd remsa plåt och du har en enkel takhöjning,  takhöjning behöver ju inte gå hela vägen fram över hyttdelen utan där kan du istället lägga ett rejält lasträcke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog hålla med Eile om att det ju har sina poänger att sova inuti skåpet.

Jag har ju lagat till så jag med enkla handgrepp kan bädda upp en 90-madrass över ryggstödet på baksätet, sitta i en av klaffstolarna och laga mat, dricka kaffe och käka mm.

Känns otroligt ombonat och tryggt och i 90-skummadrassen sover man som en gris medans polarna ligger och huttrar i sina tält på offroadträffarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte höja så mycket som jag gjord och inte hela taket utan höj bara över ht delen och sätt ett snyggt räcke över hytten.

Jag behövde extra platsen för lastutrymme eftersom valpen skåp är så litet därför är min höjd över hyttdelen.

 

1mm plåt väger 8 kg per kvadrat så låt säga du höjer bilen 30cm över ht delen då lär det väl gå åt en plåtremsa på ca 35 cm i bredd och ca 10 meter så en sån höjning borde 10mx0.35x8=28kg      Så en extra tyngden på dit tak blir 28 kg och tyngdpunkten uppflyttad någon enstaka % , släng upp ett reservhjul eller något annat som väger det dubbla mot plåtremsan på taket och testkör, tror inte du ens kommer känna av någon försämring i vägegenskaper. 

 

Rita av bilen och lägg dit höjning så ser du vad som kan se bra ut. Eller om du tillhör data generationen så kör med photoshop.

 

En jättefördel med takhöjningar är att bilen blir svalare och känns luftigare eftersom du flyttar upp den varma luften som annars är i huvudhöjd i hytten nu kommer allt detta högre upp i ht delen och därmed automatiskt dra ut.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att man kanske rent av kan försöka hitta en kåpa till ett släp och sätta dit. Former på sånna finns ju lika många som släpkärror så att det blir lika som med plåt tror jag nästan utseendemässigt sett.

 

Men om man höjer hela vägen kanske man kan sova där uppe och utnyttja ännu mer utrymme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5279-0-92245000-1458238962_thumb.jpg

 

Sov så långt i från innertaket som möjligt pga av fukt och värme.   Att sätta ett snitt vid dropplisten kan väl inte vara mycket jobb och då få ett starkt plåttak, vill man sen återställa bilen snittar man bara bort den dit svetsade remsan.    Höjde en vanlig volvo över 70 cm och bodde i den rätt många år, gjorde även samma sak med en gamla ambulance till min bror ett rätt snyggt jobb en holländsk samlare köpte av honom efter han rest färdigt med den,  holländaren trodde det var ett orginal/prototypbygge. förlängda 265 gör sig riktigt bra takhöjda.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ex på en takhöjning:

En snygg och rätt tuff höjning skulle kunna se ut så här, ett snitt i droplisten bort med det gamla taket , lägg ett profilrör längst snittet punkta och fortsätt bygga på detta som en ram, klä sidohöjningen med vanlig plåt och kitta skarvarna med limtäta skarven i dropplisten blir osynlig med en ny kittning/hålkärl  med limtäta.  Som topp bit på taket lägg det en aludurk som popnitas med limtäta emellan mot profilrörsramen.  Du får ett mycket oömt tak som även är rejält styft alu har även mindre resonans än plåt samt att alu plåten blir som tak ett perfekt soldeck.  takplåts skarven mot sidoplåten kan täckas med en list eller kittas snyggt eller så lägg ett rör längs hela taket så döljer du skarven mellan takplåten och sidohöjningen samt får ett bra grabbräcke. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...