Gå till innehåll

Nybörjare frågor TGB11 och B30


Hennessy

Rekommendera Poster

Har blivit med TGB 11, eller egentligen är det inte min men det har fallit på min lott att få henne att gå och funka som det är tänkt.

Bilen är en -85a och föredetta någon typ av flygspanings bil, skåpet var fyllt med datorer och annat skoj. Ramen och karrossen är i ett mkt bra skick!

Den köptes från försvaret -00 men registrerades aldrig för civiltrafik utan blev ståendes tills ca 2012. Då byttes bromsar och tändnings delar samt att något gjordes med förgasarna. Efter den renoveringen gick motorn riktigt slött utan bottendrag och allmänt dålig gång, svårstartad var den också. Intresset fanns inte då tydligen utan den blev ståendes tills nu....... Om motorn hade problem redan innan framgår inte av historien.

Nu ialf när jag försökte starta upp den så fullständigt rann det bränsle från förgasarna och den vägra att hoppa igång.

 

En ny nålventil samt packningssats är beställd, membranen känns mjuka och fräscha.

Är det något mer som brukar fela på förgasarna och som jag ska se upp med alt kolla extra noga på?

 

Tändningen står troligen galet, efter en snabb titt så hittar jag ingen pil eller märke på kåpan vid remskivan för att se förställningen, var finns denna?

Hur går en korrekt tändjustering till på dessa, jag hittade någon info om 10grader förställning vid tomgång, är det korrekt?

 

Hoppas på några hyggliga svar så jag kan få den till att rulla så vidare renovering kan fortgå:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under fliken dokument hittar du verkstadshandböcker O manualer

BTW välkommen till forumet , var bor du?

Det sitter märken på remskivan och en pil på kåpan till höger om

vattenpumpen sett framifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla det enkla först, dålig soppa med vatten i och skit som proppat igen tanken och/eller bränslefilter har fått många bilar att gå slött. Kolla glaskoppen (vattenavskiljaren) som man ser från luckan inuti bilen att inte nivån sjunker under gaspådrag under färd, den bör vara nästan full och inget vatten i den förstås... Testa att dra en slang från pumpen och stoppa ner i en dunk med frisk soppa så kan du utesluta sopparelaterade orsaker först.

 

Igensatt luftfilter, kass insugspackning som tjuvar luft, felinställda/skitiga förgasare, kassa stift, kass tändspole/kondning, chokevajer som kärvar är nog några potentiella bovar i dramat som jag råkat ut för eller läst om här på forumet.

 

Lycka till, uppdatera oss på dina framgångar/motgångar så hjälper du andra i samma sits :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även att spjällen i insuget mellan topp och förgasare kan röra sig. Är tänkt att funka så att vid lågt gaspådrag leds bränsleluftblandningen till en blandningskammare i insuget för att slippa problem med osynkade förgasare vid låga varv. Då håller det fjäderbelastade spjället den "raka" insugskanalen stängd. Vid mer gas (dvs mer än ungefär halv gas) öppnar spjället via en kamkurva på gasreglaget på förgasarna, och då går bränsleluftblandninge raka vägen in mot toppen.

 

En felkälla om motorn går muppigt kan vara att blandningsspjällen kärvar eller helt har fastnat. Brukar kunna bli så om bilen har stått ett tag, osmord mässingsaxel i gjutgods brukar kunna fastna... Spjället skall med lätt fingerkraft kunna röras, och fjädern ska orka föra tillbaks spjället still stängt läge.

 

Rapportera gärna åtgärder och framgångar!

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, verkligen ett hyggligt forum med skön stämmning!

 

Jag laddade ner verkstadshandboken (efter att ha hittat den) och jissses vilken läsning, har hållit mig vaken två nätter nu=).

 

Spjällen i insugsröret mellan förgasare och topp saknar jag och vad jag fattat hade inte alla modeller denna. Dom med alu insug och ev dom som gått som radiobilar fanns den inte på?

Min varmstartsventil saknas och således vaccumslangarna i luftburken också, ventilen har troligen inte varit monterad på ett tag då genomförningen i luftburken är plugggat.

efter samtal med Tatanka så var det en tämligen vanlig åtgärd. Vad resultatet blir utan återstår att se.....

Idag borde delarna till förgasarna komma och ska se om jag hinner montera ihop det idag, förgasarna har nu gjorts rena i ultraljudstvätt och ser bra ut, inget spel i axlar att prata om eller andra konstigheter.

På förgasarna finns två justerskruvar (med fjäder på) enl verkstadsboken skall dessa i grundutförande vara dragna i botten, är det den allmänna åsikten här också? Varför jag frågar är för att dom inte var det när jag demonterade.

 

Håller tråden levande tills motorn hoppat igång och går bra.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppade den igång!

Inget läckage från förgasarna men thermostaten verkar ha tagit semester.

Har ingen tomgång vid kall motor och gasen svarar dåligt, man får liksom jobba upp lite varv.

Ska justera tändning och kolla mer på inställningarna av förgasarna i morgon om tid finnes.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

o fördelaren är torr, hel o oärgad

 

Går den på alla cylindrarna?

 

jaja, justera tändningen om du vill, men som du ser så finns enorm erfarenhet från alla skitfel som kan ställa till det här... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp den går på alla cylindrar, ibland puffar den till iofs vid tomgång.

Ställde tändningen idag. När väl motorn fått upp tempen kan jag släppa choken och tomgången är fin. Svarar rätt bra på gas då också, men tycker fortfarande att den är en smula trött och utan vrid på låga varv.

Ska justera ventilerna i morgon.

Fördelarna är helt ny och likaså tändkablar/stift.

Brytar avståndet kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tändningen står på 10grader före, brytaravståndet ska kollas i morgon, om jag lyckas hitta korrekt avstånd i verkstadsboken. Filen är ju inte sökbar:-(.

Vakuumslangarna sitter som dom ska, ska dubbelkolla imorgon också.

 

För mkt/lite bränsle/luft är så klart misstänkt, hur kollar jag detta på rätt sätt?

 

Dom två justerskruvarna på förgasarna är dragna i botten, skall det vara så? Fick för mig jag läste det i verkstadshamdboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brytaravstånd minimum 0,25 mm enligt verkstadshandböcker , om

det är volymskruvarna på sidan av förgasarna du menar så ska de

vara dragna i botten och sedan justeras till bästa tomgångsvarvtal

erhålls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt lite igen:-).

Justerat ventiler och brytare, men framförallt såg jag att han som monterat tändkabeln mellan fördelade och t-spole inte lyckats få till det riktigt.

Hur som så går motorn bra mkt bättre nu när den är varm, till o med mkt bra. Tycker det är normalt med vrid och den varvar som den ska, svarar snabbt på gasen också.

Men vid kall motor går den kasst fortfarande, det är ialf vad jag tror. Vid kall motor ger jag full choke och startar, den hoppar igång bra men kräver choke tills arbetstemp, ca 7-8min. Är det ett normalt beteende för en B30?

 

Fortsatte idag med att byta termostat, dessvärre håller inte slangen till termostaten tätt efter det ingreppet. Har en ny slang på gång, den gamla hade gjort sitt och gillade inte att man pillade på den.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min står i varmgarage för jämnan och då kan man skicka in choken i princip med en gång, startar jag i kall väderlek under 10 celcius får nog chokereglaget vara ute en stund tills temperaturen hunnit stiga i hela motorn. 7-8 minuter verkar inte helt onormalt beroende på hur man varvar eller belastar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska se om tiden räcker för ett CO test på måndag. Då borde vi se hur blandningen faktiskt är.

Jag är säker på att förgasarna är helt rena och att flottör nivåerna stämmer, men nålarna på trottlarna är ju fasta så enda justeringen som kan göras är väl att flytta munstycket upp/ner. Munstycket lät jag sitta kvar vid tvätten så inget skulle paja, dom såg ut att sitta rätt rejält efter en 40 år:-).

Tändningen står rätt och brytare samt ventil spel är korrekt.

Nya och rätt monterade t-kablar + tändstift och bra komp i cylindrarna.

Inget hör eller synbart luftläckage, testat med startgas också.

I övrigt förutom nyss nämnda termostat ser allt bra ut, eller i alla fall så bra att det inte ska ställa till med bekymmer.

 

Är det nått viktigt eller oviktigt jag missat?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luftfilter är nu bytt också, likaså termostat.

Bilen går nu snabbare upp i temp på tomgång men jag tycker den ligger för högt på tomgång, typ 100grader. Så fort jag börjar köra kryper den direkt ner till 90 o håller sig stabilt där.

 

Ang tomgångsskruvarna märker jag ingen större skillnad på helt dragna och upp till två varv ut, ska det vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att även den nya termostaten öppnar för sent eller att kylaren har skit inuti vilket ger för dåligt flöde på låga varvatal så det krävs varvtal på motorn och lite fartvind för att få ner temperaturen?

 

Men det skulle kunna bero på bristfällig jord till instrumentbrädan, min bil har ny termostat, trots detta så vill den gå upp till 100 grader ibland men så snart jag startar kupéfläkten så sjunker temperaturen 5-10 grader. stänger jag av kupéfläkten höjs temperaturen motsvarande grader.

 

Jag menar alltså att det händer omedelbart när man trycker på knappen, det kan alltså inte har med motorns verkliga temperatur att göra utan förmodligen räcker jorden inte till så att flera funktioner "slåss" om jorden och därmed börjar beté sig märkligt precis som om temperaturmätaren är kopplad till knappen för kupéfläkten.... :)  Jag har inte orkat engagera mig något mer i detta men man kunden ju testa att dra en lös kabel från batteriet och jorda extra både motorblocket och instrumentbrädan för att se om det påverkar temp-mätarens värde.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...