Gå till innehåll

fick en Sbat 111 levererad i dag och fick böcker igår


Rekommendera Poster

  • 3 weeks later...

du kan få köpa en sån av mig o prova :P

 

borde ju gå är ju luft till 2 klockor som drar i vajrar till vanliga slävagns bromsar

 

Har den där kärran inte tryckluftsbromsar i original? Det ser så ut på bilden.

 

 

På min Bogserbåtskärra sitter det två bromsklockor på dragstången och sedan går det långa

vajrar till bromsarna. Så luft-vajer-lösningen är ok.

 

Jag vet en som registreringsbesiktat släp med "hemmagjorda" luftbromsar. Det gick att få

igenom, men han var tvungen att kunna visa upp luftflödesberäkningar :-(

 

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt reg nr är AUR130 så är bilen registrerad med "krok" och godkänd för max 12 ton för kärra och 30 ton för vagn och bromsuttag med tryckluft, samma som de militära specifikationerna för TGB40. Det betyder att du får dra motsvarande efterfordon som då ska ha kopplingsanordning "ögla" som passar.

 

Om man läser Fordonslagen så finns det många detaljregler för hur draganordningar på lastbilar och släp

skall vara. (De gamla reglerna om kopplingsklasser har i alla fall försvunnit som tur är.)

 

Lagom när man ger upp hoppet om att kunna uppfylla alla detaljregler så ser man en liten rad "dessa regler gäller

inte kopplingsanordning KROK-ÖGLA".

 

Man får ha i åtanke att i den världen lagstiftaren-åkare-besiktningsmän lever i så finns bara VBG-drag :-)

 

/Stefan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

snart får jag hämta min nya tgb 40

attachicon.gifmin nya tgb 40.jpg

har en hiab 1265 med radio och rotator och en grip på väg som ska på den istället för hiab 650

 

Vill ha! :) Men skulle behöva 500 kg till på kranen så man kan lasta på minigrävaren när någon kört sönder den:) Men nog är den fin alltid! Hunnit använda den något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...