Jump to content
Nero

Dodge WC 51

Recommended Posts

Efter lite vinter dvala har vårens projekt kommit igång. Har aldrig mekat, ägt eller kört en sån här. Så det blir väll lite experimentverkstad nu.. Det är iallafall en WC 51,årsmodell -42, bromsarna satt fast så efter att ha gått igenom bromscylindrarna och bytt gummin, så hade jag inga bromsar alls visade det sig på provkörningen. Så det blir att lufta igen imorgon.

post-8904-0-61790700-1459011185_thumb.jpeg

  • Like 13

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill åxå ha en WC 51 :)

 

Är inte det där en "Commander" de är väl lite ovanligare

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, min kunskap om dom här slutade där jag skrev typ. Men i pappren står det WC 51

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo så länge du inte ställer av den. Om man gör det blir det en tur till bilprovningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en vanlig Dodge WC 51, dvs utan vinsch.

Ser ut att vara i bra skick, men däcken ser inte riktigt rätt ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en vanlig Dodge WC 51, dvs utan vinsch.

Ser ut att vara i bra skick, men däcken ser inte riktigt rätt ut.

Haha, nä framdäcken är något som inte passar in riktigt.. Blir byte på alla däck då klöver däcken i bak inte heller bjuder till riktig körglädje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du ska väl kunna ställa av den utan problem och ändå slippa besikta?

 

Annat är det ju om den förfaller och tappar sin identitet, då måste den reggas in.

 

Är rätt säker att jag haft någon av mina gamla jeepar avställda tidvis, och jag har inte varit på besiktning, före -50 är de ju besiktningsbefriade så.  :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du ska väl kunna ställa av den utan problem och ändå slippa besikta?

 

Annat är det ju om den förfaller och tappar sin identitet, då måste den reggas in.

 

Är rätt säker att jag haft någon av mina gamla jeepar avställda tidvis, och jag har inte varit på besiktning, före -50 är de ju besiktningsbefriade så.  :huh:

Ja även där är jag osäker, så du har säkert rätt Tom. Det var den infon jag fick när jag köpte den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Grattis till köpet.

Jo Tom har rätt.

 

Du kan ställa av den hur länge du vill så länge du betalar registerhållnings avgiften.

Sen när du vill köra eller renoverat klart är det bara stall på den o köra (minimum trafikförsäkring givetvis)

En gång besiktad = alltid besiktad.

 

Vill du ha rätt mönster på däcken så får du åka utomlands o handla eller prata med Roger på Classicjeepparts. Han kan ta in med rätt mönster till dig, men det är beställningsvara.

 

Din årsmodell ska du ta med en nypa salt. För att du ska veta måste du kolla chassi nr.

Har den gått i svenska eller norska försvaret så kan det vara allt mellan 1942-1945 i årsmodell.

Man tog ett papper på en Dodge. Just den råkade vara 1942 års mod, o sen skrev man ut alla dodgar på samma vis.

Har haft dodgar som är 1945 men är 1942 i papperet. Det är jätte vanligt!

 

Dock ser ditt flak ut att vara av den tidiga modellen. dvs mellan 1942-1943. (litet tanklock)

Många bilar var isärplockade i högar efter kriget o då kunde det blandas hejvilt med delar dock.. Samma som jeepar, kan vara Ford GPW ram på Willys identitet mm.

Ta lite fler bilder, Invändigt, öglorna som håller snörena till kapellet och i motor utrymmet så är det lättare att hjälpa dig med årsmodellen om du inte vill skriva ditt chassi nr.

 

MVH Micke

(själv utnämnd expert på ww2 dodgar...)  :P

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Grattis till köpet.

Jo Tom har rätt.

 

Du kan ställa av den hur länge du vill så länge du betalar registerhållnings avgiften.

Sen när du vill köra eller renoverat klart är det bara stall på den o köra (minimum trafikförsäkring givetvis)

En gång besiktad = alltid besiktad.

 

Vill du ha rätt mönster på däcken så får du åka utomlands o handla eller prata med Roger på Classicjeepparts. Han kan ta in med rätt mönster till dig, men det är beställningsvara.

 

Din årsmodell ska du ta med en nypa salt. För att du ska veta måste du kolla chassi nr.

Har den gått i svenska eller norska försvaret så kan det vara allt mellan 1942-1945 i årsmodell.

Man tog ett papper på en Dodge. Just den råkade vara 1942 års mod, o sen skrev man ut alla dodgar på samma vis.

Har haft dodgar som är 1945 men är 1942 i papperet. Det är jätte vanligt!

 

Dock ser ditt flak ut att vara av den tidiga modellen. dvs mellan 1942-1943. (litet tanklock)

Många bilar var isärplockade i högar efter kriget o då kunde det blandas hejvilt med delar dock.. Samma som jeepar, kan vara Ford GPW ram på Willys identitet mm.

Ta lite fler bilder, Invändigt, öglorna som håller snörena till kapellet och i motor utrymmet så är det lättare att hjälpa dig med årsmodellen om du inte vill skriva ditt chassi nr.

 

MVH Micke

(själv utnämnd expert på ww2 dodgar...)  :P

Ok, ska kolla det. Har legat under och lagat bromsar i helgen. Upptäckte då att orginal färgen på bilen är blå. På flaket delar av ramen där den gröna färgen släppt är det blå färg under, under det blå lagret kommer plåten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite schabloner efter jobbet och ett rep på stötfångaren. Snart blir det å fin åkaðŸ‘.

post-8904-0-47086400-1461692220_thumb.jpeg

post-8904-0-45191500-1461692307_thumb.jpeg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok

De är väl ihopslagna med ALE numera☺

Ja det är möjligt. Färgen är lite tunn tycker jag, så man får lägga många lager. Men det blir bra tillslut.
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stjärnan på huven på plats😀, så nu är det bara å åka iväg och hämta dom däcken till bilen.

post-8904-0-91952300-1462204968_thumb.jpeg

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter många problem med bromsarna , fattades ett gummi i botten på huvudbromscylindern. Blev å tillverka ett nytt från ett gummi till en hjulcylinder, så går WC:N riktigt bra nu.

En trevlig tur idag som avslutades med kaffe och av en slump ett antal M1 garand drill gevär.

post-8904-0-03256000-1465052110_thumb.jpeg

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gott :)

 

Är M1 bössorna moderna replikor eller av-aktiverade??

Nej det är nytillverkade drillgevär. Identiska i vikt och funktion, bortsett från att dom inte går att ladda. Måste dock blånera dom.. Dom har tillhört en kår som sysslat med exercis.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...