Gå till innehåll

Tgb11 camper, fiske, jakt, camping för 4 personer.


Rekommendera Poster

Här är en tråd med några bilder på det jag pysslat med på min elva senaste året.

 

Ambitionen är inte att göra en riktig husbil utan göra enkla reversibla saker som gör att jag kan plocka av alla grejor och flytta till en annan bil eller sommarstuga i framtiden. Det finns lösa planer på att bygga en enkel sommarstuga i Norrland i närheten av släktgården, om så skulle bli fallet så kommer alla 12volts prylar man samlar på sig elvan komma väl till pass, men det får framtiden utvisa.

 

Det kommer förmodligen aldrig bli en riktig camper som många andra har byggt utan snarare vill jag med en låg budget fixa alla funktioner som krävs för att kunna åka ut i skogen en vecka och leva hyfsat bekvämt med fru och två ungar. Frun trivs bäst på hotellrum så för att hon ens skall överväga att åka ut i skogen så krävs att vissa basala krav är uppfyllda. Förhoppningsvis skall dessa enkla förbättringar möjliggöra en Islandsresa om två år.

 

Mina idéer om elvan är enligt följande.

 

1. Reversibelt, allt skall gå att skruva bort utan att lämna allt för stora sår i bilen.

2. Dubbelt användningsområde om möjligt, tex kan gasolkök användas i trädgården hemma och i bilen.

3. Kostnadseffektivt, det mesta är begagnat eller av "biltema"standard.

4. Enkla fula funktionella lösningar är att föredra framför tjusiga lösningar som kostar mer.

 

 

Krav.

1. Bekväm sovplats för 4 pers.

2. Plats för last, trots en så liten bil.

3. Matlagningsmöjlighet.

4. Tvagningsmöjlighet.

5. Toalett.

6. Matförvaring (kylskåp).

7. Rejäla solceller för att kunna stanna länge utan att sakna el.

......Och så vidare....

 

Fel krav dyker säkert upp efter hand. :-)

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-6558-0-50693900-1459040065_thumb.jpeg

 

Markisen sitter fast på en skena som är placerad under takräcket. Takräcket sitter ca 10 cm ovanför taket för att göra plats till förvaring av fiskespön, campingbord och andra stora men lätta föremål under takräcket. På det viset så har jag plats för ett Taktält eller annat ovanpå takräcket och kan ändå få med mig stora grejor som inte för plats inne i bilen.

 

En bonus av detta är att markisen vilar ovanpå taket, skyddad från de flesta skador vid skogskörning.

 

post-6558-0-69199800-1459040352_thumb.jpeg

 

I det lilla hålet som sitter på varje sida bredvid det lilla fönstret bakom föraren passar ett externt 12v volts uttag perfekt utan att man behöver borra några hål i bilen.

 

 

 

 

 

 

post-6558-0-63246800-1459040651_thumb.jpeg

 

Tack vare att takräcket sitter en bit ovanför bilen kan man göra ett hål i räcket som är betydligt mindre än själva takluckan, takluckan "vinklar" sig upp genom hålet ändå. Jag försökte först göra hålet såpass stort att man kunde öppna takluckan och låta den "rulla" in under takräcket men den idén fick jag ge upp eftersom det krävdes ett väldigt stort hål för att luckan skulle kunna öppnas och sedan vinklas in under takräcket.

 

 

 

post-6558-0-94505000-1459040938_thumb.jpeg

 

En bild på avståndet mellan takräcke och taklucka. Strunta i fändern som råkar vara med på bilden ( den ligger bara där för att presenningen till vinterförvaret inte skall skavas sönder mot en vass kant på räcket).

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tanke med att inte bygga sönder bilen. Jag tänker något liknande med mitt husbilsbygge. Varje sak jag bygger ska inte ta bort någon funktionalitet i bilen. All fast installation försöker jag hålla framtill vid mellanväggen eller efter kanterna i skåpet.

 

Håller med om insteg för kortare och mindre viga personer. Det skapar bättre stämning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stege/pall måste fixas, provisoriskt har en en gammalt hederlig IKEA-kökspall använts men den hamnade på brasan i skogen igår. Jag tänkte mig en hopfällbar aluminiumpall, en sån där man ändå behöver hemma när man målar eller byter lampor, då har jag nytta av den hemma oxå.

 

Sovplats är fixat, ett stort as till taktält där man sover 4 vuxna och så krävs. Det fyller alla krav, dubbelt användningsområde (kan även användas på V70 n) går att plocka ner och ta med sig till nån annan terrängbil i framtiden och om nöden kräver så går det att få igen stålarna genom att sälja det på blocket (där jag själv köpt det).

 

Toan finns oxå, en porta potti men förmodligen får det bli någon smidigare lösning för Island, tänkte mig en sån där variant med en toaring med plastpåse under, blir ungefär som en mänsklig version av hundarnas svarta påsar. Portapottin är helt enkelt för stor att packa med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jo så är det, jag började smått med enkla lösningar som vi sedan tröttnade på när man började använda bilen  ;)

Jag har gjort om massor av grejjor för man märkte att det inte riktigt dög eller att man helt enkelt tänkt fel från början  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det säkert, det blir ett fred flinta bygge nu men visar det sig att man faktiskt använder grejorna så får man kanske investera mer pengar å skaffa ett bättre (läs större) och mer ändamålsenligt fordon. Lite med det i åtanke så kommer "allt" gå att demontera och flytta över så man slipper börja från början igen nästa gång.

 

När man ser vad ni andra gjort (Fredrik, Daniel, Gripen, eile mfl) så är blir man sugen på att komma igång.... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tänka på att det är en process, det har tagit mig 10 år att hinna, orka, ha råd osv med min bil.

Sen skiftar ju intresset mellan varven, jag tänkte ju sälja min efter Island 2018 men nu har jag fått tillbaka glöden och tänker förbättra bilen ytterligare.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste toalettlösningen borde vara en toasits med ben som man placerar ovanför en grävd grop. Såg att det finns små självstagande tält man kan använda som omklädningsrum, dusch eller toalett.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att bara sitta på huk, annars kanske varianten jag har i båten ett alternativ och i hinken kan sättas en vanlig plastkasse.

 

hämtat från annat forum

 

Tog tag i toa funderingarna, hade tänk ta några bilder men pga av några störande avbrott så hann jag inte färdigt.

 

Hade ju en av de gamla fuktsakade bänkstommarna liggande kvar i garaget, så det var bara att sätta sig på den och fundera, och plötsligt fick man en idee, ut och leta bland gammalt skräp, och visst hittade en bit epoxiskiva dvs sån som man brättlägger  modeller på (modellsnickare gör sånt)  Perfekt material nästan oförstörbart, superstarkt, blir mjukt och fint när man putsar till det.  Så nu var det bara att prova fram rätt håldiameter för behoven. Tog som provbit en bit spånplatta sågade upp ett 22cm hål la den på stommen och hade knappt hunnit att sätta mig och se om även apparaten gick och knöla ner förrän dottern körde upp den eldrivna garageporten och undrade om hon fick ta ett paket bacon, han precis få upp snickarbyxorna  :blush: .  Hålet kändes klart för lite sågade upp ett nytt denna gång något 27,5 cm och hade just satt mig så åkte porten upp igen och frugan stod där och skrattade och undrade om jag skulle ha något från affären  :blink:   

 

Skit samma 27,5 cm var lagom för apparathäng men för stor för att vila skinkor på och en viss fallrisk för ungarna. 

 

Så det blev en kompromiss 23cm och rejält rundad kant. 

 

Återkommer med bilder när den är på plats och byxorna uppe.

 

post-5279-0-35181100-1459155291.jpgpost-5279-0-39697200-1459155307.jpgpost-5279-0-49096000-1459155318.jpg

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

post-6558-0-92362100-1459699726_thumb.jpg

 

post-6558-0-77752200-1459699745_thumb.jpg

 

post-6558-0-14380500-1459699764_thumb.jpg

 

Man ska inte ta foton med iPad, urusel vidvinkel.... och ljuskänslighet.

 

Det står på vreden 24 v laddning, 12v laddning, motorvärmare, kupévärmare.

 

Har äntligen fått fast batterierna ordentligt och dragit in 24v ctek laddaren genom väggen in i batterilådorna så laddaren sitter pemanent monterad. Nu räcker det att vrida på strömbrytaren bakom förarstolen för att starta; ctek 12v, ctek 24v, kupévärmare och snart motorvärmare modell slangvärmare med cirkulationspump. (inte köpt ännu). Tänker sätta motorvärmaren på samma sätt som Svana gjort det verkar funka utmärkt enligt hans modell.

 

24v cteken hade krokodilklämmor från början, klippte dem och satta dit ring-kabel-skor.... Var ruskigt nära å klanta till det genom att klippa att temperaturgivaren när jag gick lös på kabelns isolering med en sidavbitare... Var nog mest tur att jag hann hejda mig.... :-)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

post-6558-0-56727700-1464555024_thumb.jpeg

"Nya" däcken är BFG MT 285/75/16. De är begagnade men mycket gummi kvar att slita ut.

 

post-6558-0-07821400-1464555052_thumb.jpeg

 

Taktältet är på taket, var en del krångel att få fast det då jag fick pilla fast bultar genom springorna i takräcket och sedan få dit muttrar underifrån där jag knappt kommer in med armarna. Jag försökte köpa u-bultar med bygel men det var omöjligt att hitta på varesig biltema, Bauhaus, hornbach mm.

 

Det blir till att köpa detta på nån takbox-tillbehörs butik nästa gång. Är inte värt pillandes en gång till då slipper man åtminstone pilla in en nyckel som mothåll ovanifrån.

 

post-6558-0-56177100-1464555460_thumb.jpeg

 

post-6558-0-03084300-1464555500_thumb.jpeg

 

Det kan nog bli ett bra omklädningsrum även om det är trångt under tältets utskjutande del. Är ca 2 meter långt och 90 cm brett. En toa och nån slags tvagningsmöjlighet verkar genomförbart.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stegarna är för korta ( inte helt oväntat) har borrat fler hål i teleskopdelen och adderat ca 8 cm men det saknas fortfarande ca 10 cm. Klurar på om man skall göra en liten pall till varje stege eller om man skall skruva fast något i botten på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då har ett annat litet projekt börjar ta form. Lastutrymmet är ju inte optimalt, högt och svårlastat. Efter att ha tittat på diverse jeeplådor och FredrikL:s 13 så insåg jag att det skulle blir bra med rejäla utdragslådor. Efter att ha letat länge hittade jag 3 st på blocket, två små lådor och en djup låda. Den djupa är på tok för lång och den hamnar snart i Jonas (Varberg) 13-bil där den passar bättre.

Såhär ser det ut än så länge, tyvärr rymmer ingen av lådorna gevär så det får bli en annan lösning för det framöver.

Lådorna står på två 125mm reglar så det finns utrymme för enda stor bred låda för verktyg längst ner. Den lådan kan oxå funka som ett litet bord att laga mat på. Letar nu efter en bra lösning på hemmabyggd låda men har inte kommit på något ännu.

post-6558-0-24463200-1467373456_thumb.jpeg

post-6558-0-04280900-1467373522_thumb.jpeg

post-6558-0-53657900-1467373596_thumb.jpeg

Längst in till vänster bakom kylskåpet blir det en lucka i golvet för prylar som man inte behöver komma åt så ofta.

post-6558-0-34367600-1467373572_thumb.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Taktältet är på taket, var en del krångel att få fast det då jag fick pilla fast bultar genom springorna i takräcket och sedan få dit muttrar underifrån där jag knappt kommer in med armarna. Jag försökte köpa u-bultar med bygel men det var omöjligt att hitta på varesig biltema, Bauhaus, hornbach mm.

 

Det blir till att köpa detta på nån takbox-tillbehörs butik nästa gång. Är inte värt pillandes en gång till då slipper man åtminstone pilla in en nyckel som mothåll ovanifrån.

 

Hjälpte en bekant att fästa saker på husvagnstakräcke och efter lite funderande på u bult fick det bli avgasklämmor där en extra stor köptes för att få extra bultlängd,  bockades sen något så den passade rätt storlek på bygel biten.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag börjat bygga en verktygslåda.

Letade först efter riktiga expansionsbeslag som klarar rejält med tyngd och kan förlängas med en meter. Prislappen var dock avskräckande (3500kr) så det fick bli fred flinta bygge med stålvinklar och möbelhjul. En fördel är att den är lätt att lyfta ut, man vill kanske inte lämna alla verktyg i en "inbrottssäker" 70-talsbil...  :) 

Lådan rullar ända in under baksätet i en elva så man kan nyttja det utrymmet som inte används annars.
Lådans yttermått 115 cm djup och 82 cm bred. Invändig höjd 7 cm. Hade den varit placerad 15 cm längre upp hade man kunnat göra den ännu djupare då den nedre delen av baksätet lutar framåt i bilens färdriktning.




Verklig byggkostnad blir under en tusenlapp, alla grejor kommer från Hornbach.

8 gummihjul x 39kr klarar 40 kg last per hjul.
8 små hjul x 9 kr för centrering i sidled.
1 st Plywoodskiva 12 mm 199kr
2 st Stålvinkel x 115kr (20x20 mm)
1 styck gammal läktbräda 70mm x 28mm (gratis :-)
Skruv, trälim och färg.



post-6558-0-77502200-1467837596_thumb.jpeg

post-6558-0-19645800-1467837637_thumb.jpeg

post-6558-0-24996900-1467837692_thumb.jpeg

post-6558-0-85663400-1467837727_thumb.jpeg

post-6558-0-56418100-1467837785_thumb.jpeg

post-6558-0-21502700-1467837853_thumb.jpeg

post-6558-0-36493000-1467837834_thumb.jpeg

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då är lådan målad, jag trodde att jag köpte svart färg men när burken öppnades visade den sig vara vit. Skitsamma tänkte jag och kladdade på färgen. Återstår att se om man orkar måla över med en mer smutsdöljande kulör såsmåningom.

 

För att hålla grejorna på plats blir det Biltemas magnetiska verktygshållare, magnetisk skål till lite bult, slangklämmor och annat bra och ha. Det skall bli flera våningar med löstagbara "brickor" såsmåningom så det får plats mer grejor. Inget sitter fast ännu utan har bara slängt in lite prylar för att testa att möblera ytan.

 

Den innersta ytan planerar jag att lämna tom för diverse plastlådor med kabelskor, popnittång, handlägga och annat som man sällan behöver plocka fram. Kan nog bli plats för små reservdelar; bromskolvar, damasker, stift, luftfilter, bränslefilter, glödlampor, membran mm som man måste ha med sig på en islandsresa.

 

post-6558-0-51624400-1468694497_thumb.jpeg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är lådan snart klar invändigt. Det blev ett gäng magnetlister 5 förpackningar (74 kr styck) från biltema som vardera innehåller 3 magneter = 15 stycken)på botten och på väggarna. Ett gammalt liggunderlag fick bli dämpning på undervåningen. Passningen är tajt så grejorna under brickan håll på plats även av brickan som i sin tur pressas neråt av locket (som inte finns ännu).

 

Har försökt placera det man oftast använder synligt; nycklar, hylsor, spärrskaft, bits. Resten av grejorna hamnar under "brickan" som man får lyfta väck för att komma åt.

 

Såsmåningom blir det ett lock ovanpå som skall ha nätfickor på undersidan för ficklampor, tändare, pennor, papper och småprylar.

 

 

post-6558-0-43694300-1468874650_thumb.jpeg

 

post-6558-0-56975100-1468874680_thumb.jpeg

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort plyfan under baksätet.

Då skulle du kunna göra lådan utdragbar framåt om konstruktionen tillåter detta.

 

Tänk följande scenario:

Något händer med bilen och du står en bit ifrån exvis ett träd och kan inte öppna bakdörren helt, då kan du inte dra ut lådan alls och kommer således inte åt dina verktyg.

 

Bara en tanke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...