Svana Postad 18 November , 2017 Rapport Share Postad 18 November , 2017 Men din tempmätare står väl lite högt? Eller hade kanske inte thermostaten hunnit öppna helt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 November , 2017 Rapport Share Postad 18 November , 2017 Är väl inte superprecission, min brukar hamna där... ( o ja, jag har bytt termostay för nåt år sen..) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 18 November , 2017 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2017 Den brukar faktiskt parkera sig just där på dryga 90 efter att termostaten öppnat och det funkar bra men tidigare har jag bytt en termostat som inte funkade. Måste nog spola rent kylaren kanske? Var borde nålen ligga? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 18 November , 2017 Rapport Share Postad 18 November , 2017 Min ligger också strax över 90, klättrar lite högre vid långa uppförsbackar, men ligger annars stabilt på vad jag skulle säga är nånstans runt 94 på mätaren (så exakt det nu går att läsa). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 November , 2017 Rapport Share Postad 18 November , 2017 Min visar prick under 90 grader. Typ 88 kanske.. och det är nog så för polarna också. Förutom emils som vi har temp problem med..gpr varm och börjar spika. Med två olika motorer och kylare dessutom! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 November , 2017 Rapport Share Postad 19 November , 2017 Min visar prick under 90 grader. Typ 88 kanske.. och det är nog så för polarna också. Förutom emils som vi har temp problem med..gpr varm och börjar spika. Med två olika motorer och kylare dessutom! Bör ju finnas en gemensam nämnare då som inte är motorn eller kylaren. Kör Emil med hög % glykol? 65% glykol sänker kylförmågan med 20%... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 November , 2017 Rapport Share Postad 19 November , 2017 För oss som inte är o kör i Sahara: "sämre kylarvatten" borde ge oftare öppen termostat o sänka temp ändå? Min el fläkt "går sällan", inte ens i terräng utan går korta stunder (har väl egen termostat) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 19 November , 2017 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2017 Rätta mig om jag har fel men vätska under tryck och med tillsatt glykol höjer kokpunkten? Glykolblandat trycksatt vatten kokar alltså inte på 100 grader utan kanske på 120 eller något liknande? Och om man kokar vatten på mount Everest topp så kokar det kanske redan på 90 C? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 November , 2017 Rapport Share Postad 19 November , 2017 Du har nästan rätt, i fjärrvärmerör pumpar de iväg vattnet med 110-115 grader, på mount everest kokar det långt innan 90 grader, tror knappt bryggkaffe funkar där ( bryggkaffe ska väl vara 73 eller nåt??). Vi har väl alla kört våra bilar en kall morgon o nålen pekar ganska långt innan termostaten öppnar upp o det tvärdyker??? Och kan väl också medge att den inte vänt utan ångmoln spridit sig ett par gånger för mig........ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 23 December , 2017 Författare Rapport Share Postad 23 December , 2017 Detta får väl såsmåningom mynna ut i ett nyårslöfte till mig själv: Att fixa ASAP. Byte förgasare Byte generator (från 35 > 60A) Byte koppling (eventuellt) Bakre lås solpaneler fixas Koppla in 24>12 omvandlare Vattendunk med elpump för handtvätt mm Montera lufttank med dubbla 12v kompressorer permanent i bilen, startas med brytare i hytt. Rostskydda undersidan Montera CB radion som samlat damm i två år AA och AAA laddare 12 v 12>230 ren Sinus 300w Någonslags markis/regnskydd över bagagedörren Nya startbatterier Nytt campingbatteri AGM minst 150Ah På lyxlistan som säkert inte hinns med: Varmvatten med värmeväxlare Byta till tank i rostfritt (har en halvklar lösning) Led "rockcrawler" lysen under bilen Backkamera Goprokamera Byta baksäte Brytarlös tändning Nya framstolar Måla hela bilen Nya trälister 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 1 Februari , 2018 Rapport Share Postad 1 Februari , 2018 Några grejer på "nyårs" listan som har blivit utförda ännu? =) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 3 Februari , 2018 Författare Rapport Share Postad 3 Februari , 2018 Nja... har åtminstone fått bytt nålar och packningar och en massa annat på förgasarna. Nu nåterstår det bara att skruva fast dem... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 17 Februari , 2018 Författare Rapport Share Postad 17 Februari , 2018 Någon som har erfarenhet av Biltemas packningmtrl? Köpte 0,4 mm att använda både över och under den där värmeavledande plåten som sitter mellan förgasarna och insuget. Återstår att se om man lyckas klippa till dem hyfsat snyggt... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 17 Februari , 2018 Rapport Share Postad 17 Februari , 2018 Vissa sorter av deras papper trillar sönder av sig själv men vissa har varit bra. Swedol är billigare och bättre. Till förgasarna kan du ta vad som helst flingpaket, framsidan från kolligeblock mm. Har varit ut för att en del tjockare förgasarfots packningar har haft en fiber/bakelit kärna klädd med papperspackning och ibland brukar bakelit format till sig efter ev luftningshål mm så man får då plana av den innan nya papparspackningar sätts dit annars blir det läck eller att överströmingshål pluggas. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 17 Februari , 2018 Rapport Share Postad 17 Februari , 2018 Ett bra knep när du ska tillverka sådana symetriska packningar är att rita två linjer i vinkel 90 grader, då är det lättare att få bulthålen rätt. De hålen gör du sedan lättast med en huggpipa som också finns på Biltema. Gör inte hålen för små, minst 9mm till M8 bult. Använd en mjuk aluminiumplåt som underlag när du slår hålen så blir kanterna fina och du skadar inte huggpipan. Det eile skriver är viktigt som f-n med så tunna packningar. Jag har en planskiva med ett ark 400 våtslippapper på. Ett par drag med förgasarens fläns på pappret så ser du om det är plant. Även små läckor i insuget ställer till problem... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 2 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 2 April , 2018 Förgasarna kom på plats idag, gjorde enligt de ovanstående visa männens förslag. Lite tjockare papper, huggpipor och försökte sedan se om förgasarna var plana, hittade inget riktigt lämpligt helt platt att tejpa sandpapper på men en vinkelhake och ficklampa fick duga denna gång. Får väl testa dem med lite startas vid tillfälle. Förgasarna är nu grundinställda med nålarna i nivå med kolvarnas botten, munstyckena står kvar på aningen snålare än "fett" enligt specialverktyget. Synkade gaslänkaget så de öppnar spjället exakt samtidigt. Skall låna en tryckmätare på jobbet så kan jag jämföra luftflöde mellan förgasarna på både tomgång och chokad tomgång med god precision. Testade sedan att starta motorn och så snart glaskoppen nått tillräcklig bränslenivå så hoppade hon igång så snällt och gick mycket mjukare och jämnare både med och utan choke än med de gamla förgasarna. Skall fixa lite olja till förgasarna och sedan provköra för att se om man vågar köra hem. Det verkar lovande än så länge men jag har inte testat under belastning och motorn har inte hunnit upp i temp. ännu så vi får se hur hon går snart. Spontant tror jag att dessa "nya" förgasare är bättre än dem gamla redan innan någon inställning är gjord. Det skiljde mycket mellan förgasarna i det förra paret, dessa två är nog åtminstone identiska i nålar och munstycken. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sdt Postad 2 April , 2018 Rapport Share Postad 2 April , 2018 Riktigt trevlig biltråd! Alltid kul att se vilka idéer andra har med sina bilar. Jag har också börjat skissa på taktält till min när den blir körbar. Drömmar... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 7 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 7 April , 2018 Märkliga saker händer... låt bilen stå på tomgång en halvtimme, körde sedan 3 mil utan bekymmer. Efter detta stannade jag ett par timmar och när vi skulle köra igen började det omedelbart flöda bensin ur luftburken. Vad är fel tror herrskapet? Har mina splirrans nya nålventiler redan fastnat skräp i eller har jag punka på flottören? De där slangarna är väl till för luft?... inte skall det väl rinna bensin i dem? Närmare bestämt så rann det en lagom mängd ur denna slangen: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 7 April , 2018 Rapport Share Postad 7 April , 2018 En flottörventil som lossnat tror jag.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 7 April , 2018 Rapport Share Postad 7 April , 2018 Hej slangen du pekar på skall sitta monterad på varmstartsregulatorns inlopps ventil. Se Ve-handboken. Vid Normal läge vid körning kommer allt bränsle som trycks ut via hålet i förgasaren pga övertryck, värme att återcirkulera in i förgasaren. Vi varmstart skall bränslet tryckas ut ur Varmstartsregulatorn så att bränsle air/fuel mix inte blir för fet. Så en viss mängd bränsle är normalt kan jag tänka mig, men svårt att säga hur mycket som kommer ur din slang? Kolla din v-start-R att den är korrekt justerad... ./. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 7 April , 2018 Rapport Share Postad 7 April , 2018 Det som kanske är fundersamt... är "viss mängd" Motorn borde varit kall och något övertryck som läcker ut borde kanske inte finnas efter den tid du anger? Nålventilen regleras via flottören och det tror jag du kan kolla underifrån, och bara skruva loss undersidan av förgasaren monterad. Skulle däremot det finnas kvar en tryckskillnad borde det komma ut bränsle. Nivån i flottörhuset minskar och nytt bränsle tillförs... voila. Så är motorn kall eller ej. Är den kall och så din förgasare så får vi nog börja med nästa fundering. Mina övertrycksslangar satt löst och en hade släppt. och varmstartsventilen var trasig... så min tråd för långt tillbaka >Bensinlukt>, berodde antagligen på ett liknade fel. ./. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 8 April , 2018 Rapport Share Postad 8 April , 2018 Ställde du flotörnivån på 9-13mm(optimal 11mm) efter bytet av nålventiler? Det är flotören som bestämmer mängden soppa i flotörhuset. Står dom fel så kan nivån bli så hög att de svämmar över innan flotören hinner stänga nålventilen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 8 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 8 April , 2018 Jodå jag var noggrann med flottörnivåerna men något har jag bevisligen slarvat med... skall dubbelkolla dem igen oavsett. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
131 Postad 8 April , 2018 Rapport Share Postad 8 April , 2018 Hej Johannes Tack för en trevlig tråd. Ursäkta jag frågar. Jag blev väldigt nyfiken på din "nya" förknasare. Vad är det du har bytt från och till vad? Och vad är det som blev utbytt och förbättrat på dom nya? Har förmodligen mer eller mindre behov av en översyn själv. Bästa hälsningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 8 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 8 April , 2018 Hej Johannes Tack för en trevlig tråd. Ursäkta jag frågar. Jag blev väldigt nyfiken på din "nya" förknasare. Vad är det du har bytt från och till vad? Och vad är det som blev utbytt och förbättrat på dom nya? Har förmodligen mer eller mindre behov av en översyn själv. Bästa hälsningar. De "nya" rackarna är från en Tgb 13 som jag och forumkamraten John skrotade gemensamt . Just förgasarna kom av och har legat orörda några år. Har gått över och gjort rent samt bytt packningar nålventiler, nålar, membran å lite annat. Av svartröken att dölja och co halten på 6 så gick de gamla inte så optimalt... de var praktiskt att ha en extra uppsättning att pyssla med så man inte gör bilen obrukbar tills vidare...... Ungarna har beställt hämtning på skolan med Tgb så nu får man nog rappa på med att få stopp på läckaget... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.