Gå till innehåll

Tgb11 camper, fiske, jakt, camping för 4 personer.


Rekommendera Poster

Min visar prick under 90 grader. Typ 88 kanske.. och det är nog så för polarna också. Förutom emils som vi har temp problem med..gpr varm och börjar spika.

Med två olika motorer och kylare dessutom!

 

Bör ju finnas en gemensam nämnare då som inte är motorn eller kylaren. Kör Emil med hög % glykol? 65% glykol sänker kylförmågan med 20%...

 

CPvsAF.gif

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men vätska under tryck och med tillsatt glykol höjer kokpunkten?

 

Glykolblandat trycksatt vatten kokar alltså inte på 100 grader utan kanske på 120 eller något liknande?

 

Och om man kokar vatten på mount Everest topp så kokar det kanske redan på 90 C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nästan rätt, i fjärrvärmerör pumpar de iväg vattnet med 110-115 grader, på mount everest kokar det långt innan 90 grader, tror knappt bryggkaffe funkar där ( bryggkaffe ska väl vara 73 eller nåt??).

 

Vi har väl alla kört våra bilar en kall morgon o nålen pekar ganska långt innan termostaten öppnar upp o det tvärdyker???

 

Och kan väl också medge att den inte vänt utan ångmoln spridit sig ett par gånger för mig........

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Detta får väl såsmåningom mynna ut i ett nyårslöfte till mig själv:

 

Att fixa ASAP.

 

Byte förgasare

Byte generator (från 35 > 60A)

Byte koppling (eventuellt)

Bakre lås solpaneler fixas

Koppla in 24>12 omvandlare

Vattendunk med elpump för handtvätt mm

Montera lufttank med dubbla 12v kompressorer permanent i bilen, startas med brytare i hytt.

Rostskydda undersidan

Montera CB radion som samlat damm i två år

AA och AAA laddare 12 v

12>230 ren Sinus 300w

Någonslags markis/regnskydd över bagagedörren

Nya startbatterier

Nytt campingbatteri AGM minst 150Ah

 

På lyxlistan som säkert inte hinns med:

 

Varmvatten med värmeväxlare

Byta till tank i rostfritt (har en halvklar lösning)

Led "rockcrawler" lysen under bilen

Backkamera

Goprokamera

Byta baksäte

Brytarlös tändning

Nya framstolar

Måla hela bilen

Nya trälister

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Vissa sorter av deras papper trillar sönder av sig själv men vissa har varit bra.   Swedol är billigare och bättre.   Till förgasarna kan du ta vad som helst flingpaket, framsidan från kolligeblock mm.  

 

Har varit ut för att en del tjockare förgasarfots packningar har haft en fiber/bakelit kärna klädd med papperspackning och ibland brukar bakelit format till sig efter ev luftningshål mm så man får då plana av den innan nya papparspackningar sätts dit annars blir det läck eller att överströmingshål pluggas.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra knep när du ska tillverka sådana symetriska packningar är att rita två linjer i vinkel 90 grader, då är det lättare att få bulthålen rätt. De hålen gör du sedan lättast med en huggpipa som också finns på Biltema. Gör inte hålen för små, minst 9mm till M8 bult. Använd en mjuk aluminiumplåt som underlag när du slår hålen så blir kanterna fina och du skadar inte huggpipan.

 

Det eile skriver är viktigt som f-n med så tunna packningar. Jag har en planskiva med ett ark 400 våtslippapper på. Ett par drag med förgasarens fläns på pappret så ser du om det är plant. Även små läckor i insuget ställer till problem...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Förgasarna kom på plats idag, gjorde enligt de ovanstående visa männens förslag.

 

Lite tjockare papper, huggpipor och försökte sedan se om förgasarna var plana, hittade inget riktigt lämpligt helt platt att tejpa sandpapper på men en vinkelhake och ficklampa fick duga denna gång. Får väl testa dem med lite startas vid tillfälle.

 

Förgasarna är nu grundinställda med nålarna i nivå med kolvarnas botten, munstyckena står kvar på aningen snålare än "fett" enligt specialverktyget.

 

Synkade gaslänkaget så de öppnar spjället exakt samtidigt.

 

Skall låna en tryckmätare på jobbet så kan jag jämföra luftflöde mellan förgasarna på både tomgång och chokad tomgång med god precision.

 

Testade sedan att starta motorn och så snart glaskoppen nått tillräcklig bränslenivå så hoppade hon igång så snällt och gick mycket mjukare och jämnare både med och utan choke än med de gamla förgasarna.

 

Skall fixa lite olja till förgasarna och sedan provköra för att se om man vågar köra hem. Det verkar lovande än så länge men jag har inte testat under belastning och motorn har inte hunnit upp i temp. ännu så vi får se hur hon går snart. Spontant tror jag att dessa "nya" förgasare är bättre än dem gamla redan innan någon inställning är gjord.

 

Det skiljde mycket mellan förgasarna i det förra paret, dessa två är nog åtminstone identiska i nålar och munstycken.

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkliga saker händer... låt bilen stå på tomgång en halvtimme, körde sedan 3 mil utan bekymmer. Efter detta stannade jag ett par timmar och när vi skulle köra igen började det omedelbart flöda bensin ur luftburken.

 

Vad är fel tror herrskapet? Har mina splirrans nya nålventiler redan fastnat skräp i eller har jag punka på flottören? De där slangarna är väl till för luft?... inte skall det väl rinna bensin i dem?

 

Närmare bestämt så rann det en lagom mängd ur denna slangen:

 

post-6558-0-12590200-1523120809_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej slangen du pekar på skall sitta monterad på varmstartsregulatorns inlopps ventil. Se Ve-handboken. Vid Normal läge vid körning kommer allt bränsle som trycks ut via hålet i förgasaren pga övertryck, värme att återcirkulera in i förgasaren. Vi varmstart skall bränslet tryckas ut ur Varmstartsregulatorn så att bränsle air/fuel mix inte blir för fet. Så en viss mängd bränsle är normalt kan jag tänka mig, men svårt att säga hur mycket som kommer ur din slang? Kolla din v-start-R att den är korrekt justerad...

./.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kanske är fundersamt... är "viss mängd" Motorn borde varit kall och något övertryck som läcker ut borde kanske inte finnas efter den tid du anger? Nålventilen regleras via flottören och det tror jag du kan kolla underifrån, och bara skruva loss undersidan av förgasaren monterad. Skulle däremot det finnas kvar en tryckskillnad borde det komma ut bränsle. Nivån i flottörhuset minskar och nytt bränsle tillförs... voila. Så är motorn kall eller ej. Är den kall och så din förgasare så får vi nog börja med nästa fundering. Mina övertrycksslangar satt löst och en hade släppt. och varmstartsventilen var trasig... så min tråd för långt tillbaka >Bensinlukt>, berodde antagligen på ett liknade fel. 

./. 

post-10030-0-45271200-1523131237_thumb.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde du flotörnivån på 9-13mm(optimal 11mm) efter bytet av nålventiler?

 

Det är flotören som bestämmer mängden soppa i flotörhuset. Står dom fel så kan nivån bli så hög att de svämmar över innan flotören hinner stänga nålventilen

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johannes

Tack för en trevlig tråd.

Ursäkta jag frågar. Jag blev väldigt nyfiken på din "nya" förknasare.

Vad är det du har bytt från och till vad?

Och vad är det som blev utbytt och förbättrat på dom nya?

Har förmodligen mer eller mindre behov av en översyn själv.

Bästa hälsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johannes

Tack för en trevlig tråd.

Ursäkta jag frågar. Jag blev väldigt nyfiken på din "nya" förknasare.

Vad är det du har bytt från och till vad?

Och vad är det som blev utbytt och förbättrat på dom nya?

Har förmodligen mer eller mindre behov av en översyn själv.

Bästa hälsningar.

De "nya" rackarna är från en Tgb 13 som jag och forumkamraten John skrotade gemensamt . Just förgasarna kom av och har legat orörda några år. Har gått över och gjort rent samt bytt packningar nålventiler, nålar, membran å lite annat. Av svartröken att dölja och co halten på 6 så gick de gamla inte så optimalt... de var praktiskt att ha en extra uppsättning att pyssla med så man inte gör bilen obrukbar tills vidare......

 

Ungarna har beställt hämtning på skolan med Tgb så nu får man nog rappa på med att få stopp på läckaget...

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...