Gå till innehåll

Tgb11 camper, fiske, jakt, camping för 4 personer.


Rekommendera Poster

Hej, Bra att det löste sig. Och,, Att det var ett enklare fel och kanske lätt att åtgärda? Vilken typ av nålventil sitter monterad? Öppen eller med en liten sil. Var satt skräpet? Kommer det skräp i röret är det kanske grums i filtret innan. Det sitter som bekannt två filter på vägen till Fg,men man vet ju aldrig... Jag tömde i alla fall min tank lite amatörmässigt när det var en skätt kvar. Kopplade loss vid tanken och satte ett kaffefilter i tratten som blev ganska full med rostflagor. Jag tror det kan vara bra att göra någon gång...Det finns någon tråd om rostiga tankar. + Rengöra â€filterkungen†men det har du säkert redan tänkt på.

Ja hade motorn varit kall och övertrycket i flottörhuset i utjämnat borde det inte komma ut något bränsle om flottörventilen tätar. Trycket som finns mellan filter och fg. borde även det utjämnas till slut när det läckt färdigt. Mängden bränsle som kan läcka ut är inte stor kan man anta.

Mitt problem visade sig vid varm motor, med lösa ventilationsslangar och trasig varmstartventil.., och blött luftfilter.

Lite fria funderingar;

Monteras en tryckmätare på â€filterkungen†och tiden mäts för att bygga upp korrekt arbetstryck,, skulle man även få en uppfattning om bensinpumpens kondition?? Det kanske inte är möjligt men lyckas inte bensinpumpen skapa ett korrekt tryck lär åtminstånde det synas?

Jag kanske gör det en dag skriver i min egen tråd, vi får se.

Att bli hämtad med pappas Terrängbil är något som många barn borde få uppleva. Det finns fler mäktiga upplevelse än Greta gris(omåttligt populär tecknad tv serie)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Bra att det löste sig. Och,, Att det var ett enklare fel och kanske lätt att åtgärda? Vilken typ av nålventil sitter monterad? Öppen eller med en liten sil. Var satt skräpet? Kommer det skräp i röret är det kanske grums i filtret innan. Det sitter som bekannt två filter på vägen till Fg,men man vet ju aldrig... Jag tömde i alla fall min tank lite amatörmässigt när det var en skätt kvar. Kopplade loss vid tanken och satte ett kaffefilter i tratten som blev ganska full med rostflagor. Jag tror det kan vara bra att göra någon gång...Det finns någon tråd om rostiga tankar. + Rengöra â€filterkungen†men det har du säkert redan tänkt på.

 

 

Jag tror det var skit bakom spakarna från mig de "nya" förgasarna hade fräscha bensinslangar mellan dem. Jag var lat och tog inte lös dem och här fanns det sannolikt en hel de kristalliserade avlagringar som fastnade i nålventilen. Det låg ganska mycket sådant skit i botten på flottörhuset.

 

Nålventilerna från tatanka har en fördel och en nackdel; fördelen är att en vanlig 13 mm hylsa passar på dem, nackdelen är att man inte man sätta fast de små filtren på dem. De är lite olika i dimension tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en poäng! Lossar man flöttörhusen monterade underlättar det säkert om man slipper skiftnyckel till ventilen...

Mina Flottörhus var också fulla med svarta avlagringar och Grums precis som inloppen i förgasarna men där satt det fast på ytan lite mer. Vill minnas att Gravander säger "att armen byter sina ventiler efter några tusen mil". Det svarta lär vara..? Additiv i bränslet. Lättflyktiga kolväten avdunstar och kvar blir tillsatser. Läste någon stans att den kommersiella marknaden för additiv i bränsle uppgår till 500 miljoner kr. Ja som tur är sitter inte allt i våra förgasare...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

post-6558-0-36506800-1524338291_thumb.jpeg

 

Senaste projektet ett batteri som väger 50,5 kg... blir till att säkra stadigt i bilen. Behöver ett nytt batteri till solpanelerna då det gamla är kass. Det är något slags tokdyrt lyxigt AGM batteri men jag har köpt det begagnat. Det har suttit som backup i en mobilmast ett par år och det sägs att de är i â€nyskick†men det för framtiden utvisa...

 

Storleken är bra, det är platt och kan placeras liggande.post-6558-0-76247700-1524338833_thumb.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Äntligen en produktiv dag, batteri monterat och dubbla kompressorer med liten tank och kylfläktar äntligen monterade och provkörda. Behöver snygga till råttboet med kablar samt bygga ett â€golv†över hela rasket så man fortfarande kan lasta lite ovanpå.

 

En fråga: ni som har snabbkoppling för tryckluft på utsidan/undersidan av bilen, var har ni placerat dem?

 

post-6558-0-49051200-1525636929_thumb.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jaha... aldrig varar lyckan länge nog... plötsligt tappade jag 75% av motorstyrkan, får nu köra på lågväxel på 1:an för att komma upp för en vanlig backe.

Hände plötsligt under färd och fungerade sedan igen stund för att återkomma, ungefär som om soppan inte räckte till full gas. Gasar jag fullt så stannar den istället. Har bytt båda bränslefilter, blåste rent in i tank och i alla slangar, gjort rent båda nålventilerna igen. Återstår att ta lös förgasarna igen och kontrollera flottörnivåer mm samt kanske även filterkingen?

 

Intermittent till en början men nu är det konstant mopedhastighet som gäller. Skulle gissa att den går på 3 cylindrar. Testade att lyfta upp trotteln medan den gick på tomgång och på främre förgasaren märktes det direkt, motorn tappade effekt och dog. Men på bakre förgasaren hände inget alls även om jag lyfte trotteln hela vägen upp, inte en enda reaktion, frågan är om dessa tre cylindrar tänder alls?

 

Ett par frågor:

 

Kan den mekaniska bränslepumpen tappa effekt? Nivån ser klar lägre ut i glaskoppen men den fylls upp helt efter en stund.

 

Det kan säkert vara relaterat till mina mina tidigare bränslebekymmer men temperaturen vandrade lite konstigt upp och ner så jag misstänkte topplockpackningen och gjorde ett komptest:

 

Skäl nog att riva toppen? 13% skillnad mellan bästa och sämsta cylinder.

 

 

1611055610_komptest.jpg.139d6c14007240a6f69538a2087654fa.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga nej... det är alldeles för bra komp för å riva.

 

Ja beroende på vilken bränslepump du har (funnits olika genom åren) en del går att skruva i sär å byta pump membran. 

Andra är bara byta hela pumpen 

 

Jag gissar på tändningen. 

Kolla brytare. 

Kolla tändinställningen med strob lampa.

Har fördelaren vridit sig?

Vaccum slangen mellan insug å fördelare hel?

 

Börja med de som är gratis innan de börjar kosta pengar. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soppa relaterat, troligen suger den tjuvluft från tank till pump och därför för dåligt tryck, för magert och värmen ökar, troligen väl stiften på 4-5-6 nästan vita. 

95 oktan kan ställa till både  gummi och plast tex slangfilter.        

 

Kan den mekaniska bränslepumpen tappa effekt?  Japp du har två backventiler och ett membran lite skit i ena ventilen och du får inte upp trycket.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Gravander. Hade nog börjat med att kolla brytaravståndet. Sliten klack på brytaren = litet brytaravstånd = liten öppningsvinkel = låg spänning från tändspolen = utebliven gnista när kompressionstrycket blir högt vid gaspådrag. Kan också lätt kollas genom att ta tändkabeln från tändspolen ur fördelarlocket och testa gnistan mot jord. Ska lätt klara 6-8mm.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Johannes säger:

Jaha... aldrig varar lyckan länge nog... plötsligt tappade jag 75% av motorstyrkan, får nu köra på lågväxel på 1:an för att komma upp för en vanlig backe.

Hände plötsligt under färd och fungerade sedan igen stund för att återkomma, ungefär som om soppan inte räckte till full gas. Gasar jag fullt så stannar den istället. Har bytt båda bränslefilter, blåste rent in i tank och i alla slangar, gjort rent båda nålventilerna igen. Återstår att ta lös förgasarna igen och kontrollera flottörnivåer mm samt kanske även filterkingen?

 

Intermittent till en början men nu är det konstant mopedhastighet som gäller. Skulle gissa att den går på 3 cylindrar. Testade att lyfta upp trotteln medan den gick på tomgång och på främre förgasaren märktes det direkt, motorn tappade effekt och dog. Men på bakre förgasaren hände inget alls även om jag lyfte trotteln hela vägen upp, inte en enda reaktion, frågan är om dessa tre cylindrar tänder alls?

 

Ett par frågor:

 

Kan den mekaniska bränslepumpen tappa effekt? Nivån ser klar lägre ut i glaskoppen men den fylls upp helt efter en stund.

 

Det kan säkert vara relaterat till mina mina tidigare bränslebekymmer men temperaturen vandrade lite konstigt upp och ner så jag misstänkte topplockpackningen och gjorde ett komptest:

 

Skäl nog att riva toppen? 13% skillnad mellan bästa och sämsta cylinder.

 

 

1611055610_komptest.jpg.139d6c14007240a6f69538a2087654fa.jpg

 

Känns som samma problem jag hade fast tvärt om, min fick för mycket bensin, så det nästan rann bensin ur avgassystemet. 

Att inget händer när du lyfter ena förgasaren tyder på just bränslebrist. Den får bara mer luft, Nu finns det ju olika insug,  men det jag hade så är egentligen alla sammanbundna med varandra, inte bara 3 och 3 , Min lösning för att komma hem med enbart en bränsleförbrukning på 5 liter milen, var att strypa flöde helt till ena förgasaren, , Så fick alla cylindrar dela på vad en förgasare gav. Så ja kolla bränslepumpen som de skriver,  Tror inte på tändningen, jag gjorde allt för att få min att gå riktigt innan resan, men det blev bara värre, vart efter, och allt i tändningsväg byttes och mer än trippel kollades, stroblampan jag inhandlade gick varm av alla som skulle ställa tändningen med den i Bengtsfors.  Brytarlöst sattes i och det vart lite bättre, men långt i från tillräckligt,

För mej vart det förgasarbytet som löste problemet. och jag skulle tro att just bränslepumpen och/eller blåsa rent filtret i tanken bakvägen är en lösning för din del. om du har skruvkopplingen kvar slangen till bränslepumpen och slangen där, så kan det vara slangen som spökar, de separerar och sväller invändigt med åren, resultatet blir gummirester i pumpen, och ett allt för litet hål i slangen, och börjar den suga så drar slangen bara i hop sej mer, precis som med vad som brukar hända med broms slangar, de släpper inte tillbaka och bromsarna låser sej.  Varför jag frågade om just du har skruvkopplingen kvar på pumpen, var enbart för att få reda på om du har lätt eller ej att byta slang mellan rör och pump. 

Har du det se till att spara en bit av slangen mot pumpen och det samma mot röret, på ramen från tanken, så du kan pressa i ett rör för att skarva slangen, inte så lätt att få dit en ny slang utan just skruvkopplingen annars, 

Nu har jag börjat tappa vad jag har kvar av delar, men vet att en sådan slang med just skruvkopplingarna skall ligga någonstans, kan dock ej lova att jag hittar på den. och på "nya" pumpar behövs ej skruvkopplingen. 

Hoppas det löser sej, inte kul när det bråkar så här mitt i bästa sommar säsongen 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högst troligt att Hansen och eile har rätt. För låg spänning från tändspolen ger dock samma symptom, att motorn inte tål gas, men är skitlätt att kolla med metoden att testa gnistan mot jord. Har du bra gnista så var ju den orsaken eliminerad... :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram till igår hade jag bytt brytare, rotor, bränslerör, alla bränsleslangar+ filter utan någon förbättring... har dessutom hittat två trasiga vaacum slangar efter tips från Lurk.

 

Bränslepumpen är hel och ger bra tyck efter att slangarna bytts, glaskoppen fylls snabbt och den bensindoft som kunnat anas baktill på bilen är borta.

 

idag bet jag i det sura äpplet och plockade lös förgasarna in på arbetsbänken. Flottörhöjden var ok men konstigt nog så satt den ena nålventilen fast i stängt läge. Det gjorde mig förbryllad då nålventilerna är splirrans nya. De har fastnat i öppet läge ett antal ggr och den senaste blev uppenbarligen inte bra trots tryckluft. Nu vågar jag inte sätta tillbaka den igen...

 

Slutsats köp hellre nålventiler med de små filtren om det är möjligt.

 

Nu satte jag på dem gamla nålventilerna igen och lilla gumman går som en klocka, bättre än innan!

 

 

 

Wroooom!

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Gillade ditt videoklipp där du går igenom din bil.

Mycket genomgående!

Härligt att se en ärlig bild när det används, annars är allt så uppiffat för "instagram" idag :D

Min sambo tillhör de som knappt vill ta bilder om ljuset inte är rätt! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, olzon säger:

Gillade ditt videoklipp där du går igenom din bil.

Mycket genomgående!

Härligt att se en ärlig bild när det används, annars är allt så uppiffat för "instagram" idag :D

Min sambo tillhör de som knappt vill ta bilder om ljuset inte är rätt! 

 

 

Ha ha.... man är ju en gammal tröttmössa som varesig nyttjar ansiktsböcker eller digitala polaroidkameror. 

 

Frugan däremot slösar bort massor av tid med att titta på bilder på vad ytligt bekanta personer har ätit, har aldrig förstått varför...  internet uppfanns väl för att man skulle kunna titta på terrängbilar?

 

Hustrun lyckades få syn på klippet och såg några strumpor som hängde på tork, å allmänt stökigt så hon använde ord som ”skämskudde” och ”skiljsmässa” så vi får väl se vad som händer... 

  • Haha 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bra med sjuka ungar ibland.... man får vara hemma å pyssla litegrann.... vinschen har väntat 4 år på att komma på plats.

 

Behöver den egentligen inte längre då jag sällan kör i skogen nuförtiden. Däremot är det ju slöseri att låta den ligga å samla damm.... har köpt en stötfångare med vinschplatta av en forummedlem för ett år sedan, nu skall den på.

 

17D0875F-D2FD-46F7-8FCA-9BF53AE4BFDD.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes.. mitt första tips.

 Öppna winchen.. dra åt alla lösa skruvar.

 Andra tipset..

Svetsa ihop smatterkopplingen som sitter i mitten inne i trumman.. den kan börja slitas och tappa dragkraften. Och passa på att byta/fylla mer fett i planetväxellådan.

 Sen går hon i evighet!

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, tänkte sätta en säkring vid batteriet som tar all 24 volt.

 

Vinschen är på 2700watt / 24 volt = 112 ampere.

 

Är startströmmen högre än 112A när man trycker på startknappen? Eller är den så kortvarig att den inte hinner bränna säkringen?

 

Tänkte sätta dit en 150A ANL säkring och efter den två separata batterifrånskiljare, en för vinsch och en för resten. 

 

Vilken ampere måste batterifrånskiljaren tåla där kraften till startmotorn passerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...