Gå till innehåll

Tgb11 camper, fiske, jakt, camping för 4 personer.


Rekommendera Poster

  • 1 month later...

Ett litet vinterprojekt..... hemma på hallgolvet.

 

post-6558-0-98474000-1484653203_thumb.jpg

Det började med att jag insåg att det är slöseri med utrymme att låta endast en yxa uppta en kvadratmeter yta på bagagedörren. Rutan går ju ändå inte att se ut genom så man borde kunna klä den med trä och skruva fast lite mer grejor.

 

 

 

post-6558-0-30551400-1484653242_thumb.jpg

Med hjälp plyfa, lim, skruv blev det ett skåp. Den övre hyllan har hål som man kan stoppa in vinflaskor underifrån och de hålls på plats av en plastskiva ovanpå hyllan som nyper fast halsen. Flaskorna sitter stenhårt.

 

 

 

post-6558-0-03109700-1484653317_thumb.jpg

Skåpet fick dörrar och lim ströks på "ändträt" samt målades 3 gånger.

 

 

 

post-6558-0-28505400-1484653354_thumb.jpg

Som tur var passade skåpet på dörren och släckare, första hjälpen och flasköppnare hamnade på sidan som det första man ser när man öppnar dörren.

 

 

post-6558-0-43304000-1484653383_thumb.jpg

I den nedre grunda delen blev det plats för matlagningsgrejor och ett bord för att förbereda mat, rensa fisk mm.

 

 

 

 

post-6558-0-59163900-1484653440_thumb.jpg

Yxan hittade en ny plats längst in, och det finns plats för mer grejor som blir lättåtkomliga. Nu behövs det bara en "keps" så att regnvatten inte rinner in förstör både skåpet och innehållet samt lite mer småfix.

Skåpet sitter endast fast i den undre dörrhalvan så jag klurar på om jag måste förstärka med lite hålband på baksidan eller vinkeljärn men det får vi se hur det blir.

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Skiss på utfällbart fäste för två lager solpaneler.... Har 4 st och tänker mig att det övre lagret skall ladda under färd men väl framme kan man vika ut det andra lagret och få en mer gynnsam vinkel mot solen.

 

Vet inte riktigt hur jag skall göra så idéer mottages tacksamt. Ett litet krångel är kabeln till det övre lagret som behöver ganska mycket slack för att nå men den får inte bli klämd i hopfällt läge.

 

Ett annat alternativ är gångjärn i framkant men då behöver man kunna rotera det övre lagret så det inte hamnar upp och ner.

 

 

 

post-6558-0-08483300-1486750077_thumb.jpeg

 

post-6558-0-43095800-1486750103_thumb.jpeg

 

post-6558-0-44815800-1486750128_thumb.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle inte kunna sätta övre lagret på expanderbeslag på var sida? Så du skjuver fram översta lagret och sedan tiltar enl din bild.

Alternativt att de sitter i ramar där den övre expanderar ut framåt enl tidigare förslag, sedan sitter panelerna med gångjärn i ena sidan, ( så du ställer sidan mot sol ) och viker upp dem typ 45° och låser med pinne eller justerbart stopp typ pinne i hylsa med låsskruv.

 

Typ kombo mellan följande bilder jag Googlade fram :)

 

post-7376-0-62471700-1486758633_thumb.png

post-7376-0-01600800-1486758671_thumb.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska  ni med all ström till?    Reste och bodde i bil i över 4 år i sträck och klarade mig fint med vanliga extra batterier som laddades vid färd och när man slog igång på morgonen för att få varmvatten.

 

Har även bantat ner strömningen rejält på båten, led belysning och på kvällarna en större värmeljushållare där man vid kvälls drinken tänder upp 6-8 värme ljus som drar ut fukten innan man kojar.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar optimalt med expansionsbeslag, dock väldigt, väldigt dyra i rostfritt och större storlekar så jag får se om man lyckas hitta något till drägligt pris. Kanske får göra någon "Fred-Flinta"-variant till slut ändå.

 

Det är nog inte en behovsfråga utan snarare kul att testa och nu finns alla grejor, paneler, mppt-regulator, kontakter, kablar så nu är det dags å få ihop dem... .är nyfiken på  att se vad de ger på riktigt i sol, moln, regn, sommar, vinter mm. Förhoppningen är att man kan fricampa i skogen några dagar (på samma plats) och ha kräm nog till kylskåp, lysen, dator, kamera, verktyg å annat utan att batterierna sinar. Men man vet ju inte förrän man har testat  :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man för vana att campa med bilen ställd med nosen åt söderhållet kunde man ju utnyttja solpaneler på två sätt.  Onödig värme i hyttdelen vill man ju inte ha om man campar sommartid så om man fäster den på så sätt att de kan dras ut eller vikas ut och sen hänga ner och täck framrutan så gör de ju nytta på två sätt. Samma om man vill slippa värme in från sido fönster på campern eller skåpet. 

 

ang förbrukare som drar mycket ström som kylskåpet så kan man väl välja ett med  12/230 samt gasdrift och köra gasen vid övernattningen.  Har man inte gasol varm vatten växlare så måste man ju ändå starta en stund varje dag och då får man ju laddning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar optimalt med expansionsbeslag, dock väldigt, väldigt dyra i rostfritt och större storlekar så jag får se om man lyckas hitta något till drägligt pris. Kanske får göra någon "Fred-Flinta"-variant till slut ändå.

-

Om det är billigare med kullager som tål väder (borde väll funka med kina lager till inlines el liknande) så går det ju göra liknande lösningar själv med kullager i U-profil eller fler kullager på var sida om en L-profil, lite mer pyssel men...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor dygnsförbrukning räknar ni med vid camping?     

 

vw bussen och de utfällbara solpanelerna fungerar väl bara vid camping i helt stiltje mitt inne i någon urskog, vid camping vid kusten kan nog spännande saker hända.

 

Läste lite på watski sidan om de lite dyrare panelerna för marint bruk, blev nästan lite sugen på en mindre panel för underhållsladdning till båten den gamla 80hk har bara magnetladdning dvs saknar riktig generator.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har räknat på behov för huset för något år sedan men jag minns inte riktigt värdena men det krävs enormt stort antal paneler om man skall koppla bort huset från elnätet, nästan omöjligt att lösa på våra breddgrader om man inte har ett passivhus. Det finns en gubbe i Gbg-området som lagt några miljoner på paneler och han lagrar sommarens överskott i vätgas som han använder på vintern. Extremt olönsamt idag men säkert normal byggstandard om ett par årtionden. http://www.nyteknik.se/nyheter/fri-fran-elnatet-med-egen-vatgas-6344197

 

Kalkylen:

http://solarlab.se/solpanel/berakna-solcells-behov.php

 

 

 

Mina paneler till bilen blir totalt 400w / 12volt = ca 33 Amp teoretisk maxeffekt vid perfekta (omöjliga) förhållanden.

 

33 Amp.

- förluster

- realistiska förhållanden

Skulle gissa att de ger ca 25 Amp max i verkligheten i strålande solsken en sommardag.Jag är nöjd om de samlar in 125 ah per dygn sommartid då är batterierna fulladdade varje kväll även om jag använder massor av grejor.

 

Det skall bli kul att testa verkligheten då skall jag återkomma med en rapport i olika väderlek/årstid. ;)

 

 

 

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 st 120x55 cm.så det blir 120x220 cm totalt, kan bli ett bra segel om man får slut på soppa  :mellow:  Får nog staga dem med rejält så de inte blåser bort, annars är det är nog stor risk för det som du säger. :)

 

Blåser det för mycket får man nog låta bli att fälla ut det andra lagret och låta dem ligga platt på taket.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en 100W 12V Polykristallin-panel platt på takräcket ovanför hytten i somras. Den hjälper till att ladda mitt 12V 70A AGM förbrukningsbatteri som annars laddas när motorn är igång. Planen var inte att den ska klara av att driva alla mina saker, utan mer avlasta batteriet så strömmen räcker längre och hjälpa till med underhållsladdning så batteriet håller sig fräscht.

 

I praktiken sen har det fungerat fint. Systemet har stått med komradion i bilen igång dagtid och laddning av mobiltelefoner till och från dygnet runt. Varje dag har batteriet blivit fulladdat, även när det varit molnigt, så panelen har levererat mer kräm än jag kunnat spara i min lilla "batteribank".

 

Om man ska tro på indikeringen i min CTEK-laddare som panelen är kopplad till så klarar den av att ladda batteriet även i regn och på mörka gråa vinterdagar. Hur mycket det rör sig om vet jag dock inte, men det känns ändå skönt att veta att det underhållsladdas automatiskt så inte batteriet står och tar stryk av att vara urladdat någon längre tid.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg bild R8N!

 

Jag har kollat lite på olika paneler och den typen du har verkar vara att föredra när det gäller verkningsgrad/skuggtålighet men samtidigt tål den inte mycket om man är i skogen och en gren ligger an mot taket på bilen.

 

En svår avvägning men jag kommer nog, om jag får tummen ur, att satsa på monokristalina paneler just pga tåligheten när man är i skogen. Sen få man acceptera att de tappar effekt om det är skuggigt eller om det ligger ett löv på panelen :)

 

Min plan är att fixa ett flip up tak över skåpet bak och då blir det ett utrymme ovan hytten som man kan använda för att bygga upp så hela taket får ett liknande utseende. I den delen fäller man sen in en panel på ca 140-160W och sätter den i ett gångjärn så man kan fälla upp den när man parkerar.

 

Bara planer än så länge men vi får se :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag hittat på nätet så är skillnaden på en panel platt på taket och en med optimal runt 40 graders lutning (Stockholms breddgrad) inte större än 20%. Personligen tycker jag inte det är värt besväret att vinkla om solcellerna. Ett fast montage är mycket enklare att bygga utan att det antingen blir klenare eller väger mer. Dessutom behöver man inte tänka på i vilket väderstreck man parkerar bilen. Tycker man det är roligt att bygga mer avancerat så varför inte, men det är inte så mycket man faktiskt tjänar på det.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del blir det ändå en lite arbetad variant då solpanelen inte kommer att monteras dikt an mot taket utan i en panel så att lägga till ett gångjärn på den är inget större jobb, sen om det behövs eller inte är en annan femma :)

Mycket av det vi/jag gör på bilarna behövs inte utan man gör det för att det är kul och att man kan :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygger man stor sollucka och bultar panelen på den så vid parkering med lite vädring på luckan så blir väl förhållandena perfekta.

Går enkelt att bygga med att svetsa ihop två ramar med 4 kantsprofil den ena fästes på taket den andra kläs med plåt och solpanel och bildar lucka. några extra profilrör och vingmutter bildar gör luckan justerbar

 

Har man stort fordon och tak och campar på taket kan även en lucka vara lämplig nedgång ner i bilen eller upp i taktältet.

Extra nedgång kan vara lämpligt, har varit med om nätter med flockar av vildhundar och runt bilen och då varken öppnar man eller går ut för att slå en sjua.

 

Min lucka gjordes stor för att man skulle kunna stå på matbordet och ha luckan helt uppfälld 180 grader och fota, tanken var då att ev kunna köra  guideturer bland vilda djur mm.

post-5279-0-73332000-1487149577_thumb.jpg

post-5279-0-36183600-1487149561_thumb.jpg

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lösning med solpaneler är inte den slutgiltiga. Jag planerar något i stil med det elle har gjort. Det blir en stor höjbar taklucka 130x100 cm eller större ovanför golvet och sätet i bak. Tanken är att få ståhöjd på den kvadratmetern i bilen så man kan klä på sig utan akrobatiska cirkusnummer. Ovanpå takluckan blir bra plats för solpanelerna. Om jag hittar någon bra lösning för öppningsmekanism så kan man luta takluckan.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Äntligen blev det tid att skruva lite. Beställde en gäng aluvinklar från motedis.se och av dem har det nu blivit en ram och två sammanfogade paneler som nu sitter skruvade i ramen. Det blir ganska vridstyvt stenhårt horisontellt och vågrätt men inte lika bra på diagonalen. Tror dock att det är tillräckligt bra. Det skall på lite mer plattjärn (alu 6mm) på utsidan vilket kanske hjälper något.

 

Tänkte testa att göra enligt leksaksbilen i tidigare inlägg men om det inte blir bra blir det hjul på utsidan istället enligt Frippes tips. Mellan paneler och ram finns en centimeter spalt som skall rymma mutterskalle.

 

post-6558-0-45709600-1489949141_thumb.jpg

 

post-6558-0-37709100-1489949171_thumb.jpg

 

post-6558-0-26954500-1489949206_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När vi ändå är inne på solceller, hur tusan kan min från båten fungera ?

Hittar ingen regulator, det är en sladd ner till batteriet. med en häng säkring på och en delning.

Den är ihop rullbar, men sitter monterad med 4 skruv på en skiva,

20170330_135700.jpg

Så ja en kabel med en delbar kontakt på

20170330_135947.jpg

Så går det direkt till batteriet

20170330_135901.jpg

Plockar jag isär kontakten en mulen dag och mäter så har jag ca 18 v

20170330_140033.jpg

Den har suttit sedan båten hamnade hos oss, och samma gamla batteri så den kokar inte batterierna,

Men har ständigt ström till att starta med, och till lysen/lampor mm

Fattar inte riktigt hur det kan fungera :ph34r: , 

Nypris på 80 talat 3800 kr

20170330_135847.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...