Jump to content
Johannes

Tgb11 camper, fiske, jakt, camping för 4 personer.

Recommended Posts

Kl 10:30, solen har börjat leta sig över huset men fortfarande parkerad åt fel håll, så nästan helt skuggad.

 

Några enstaka solstrålar träffar panelen nästan parallellt, och det är nästan ingen skugga från panelen så marken så vinkeln är kass.

 

Kylfläkten till regulatorn har startat eftersom den indikerar last på 0.1 A.

 

post-6558-0-06660300-1500453875_thumb.jpg

 

post-6558-0-49523000-1500453901_thumb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

GJohannes,

ett mycket intressant och tidstypiskt projekt ( jmf Volvos mål och Tessla…)

Berätta gärna hur du satt upp ditt testlaboratiorium i bilen, vad driver för utrustning märk effekt osv. En annan sak är lagring av energi. Hur tänker du kring denna fråga?

Läste på nätet att vi Sverige håller på att projekterar en batterifabrik för 4 miljarder tror jag… och vi inom relativt nära framtid behöver minst 10 liknande fabriker i Europa. Det verkar vara framtidsbranschen nr 1.

 

Du kanske känner till Davis weathernet och den interaktiva kartan med olika privata väderstationer publicerade på nötet. Somliga av stationerna är utrustade med mätning av solenergi och UV. Installera Appen ( Weatherlink) på din smart phone och leta rätt på en station i närheten så får du fler objektiva mätdata på hur många watt solen ger just nu. Se bild och länk

WWW.Weatherlink.com där hittar du stations map

post-10030-0-01468300-1500461172_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Mppt-regulatorn förvandlar 1,3 A i 17,6 volt till 1,8A i 13,1 volt"

 

Vad betyder detta? Jag är väldigt dåligt insatt på sånt här men skulle vilja försöka förstå :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasse intressant app, får testa vid tillfälle.

 

Jag har inga mätredskap utan har bara testat lite och insett att jag gjort en tankevurpa, regulatorns externa display (som jag satt i hytten) visar bara vad den använder, så när batteriet fullt så ligger bara enstak amp och "float" laddar batteriet. Blev förvånad när solen steg högt och den ändå inte visade mer än 3 amp. ( borde varit 20 amp minst)

Startade sedan kylskåpet och ett gäng förbrukare och fick upp laddningen till 5,5 amp. Den kompenserade för förbrukningen och toppade batteriet. Nu håller jag på att dra bättre kablar och nya kopplingsplintar så jag kan köra 12-230 omvandlaren hårt och se vad som händer med laddningen, förmodligen krävs det en rejäl last (eller tomt batteri) för att regulatorn skall trycka in all sol.

Visst vore det kul med elmotor såsmåningom, grymt vrid och gratis att tanka, snart kanske det finns överflöd av beg. Teslabatteriet på skroten 😄?

 

 

Gravander, Den simplare typen PWM saknar förmågan att omvandla panelens höga spänning (17-20volt) till AMP så man får samma ampere som panelen ger och den överflödiga spänningen från tex 20 volt -> 13,8 eldas bara upp som värme så man förlorat kanske 30% av solenergin i regulatorn. Mycket sol ger högre spänning så en PWM är sämre ju mer sol man har.

 

En MPPT kan ta den onödigt höga spänningen och förvandla till fler AMP så man får fler ampere till batteriet än vad panelen har. Det sitter ett par feta kopparlindningar till trafo som gör att batteriet får max AMP till rätt laddspänning och den parerar hela tiden för växlande inkommande sol (moln, skugga mm). Vad jag jag hunnit testa nu så funkar ungefär som jag hoppades.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Mppt-regulatorn förvandlar 1,3 A i 17,6 volt till 1,8A i 13,1 volt"

 

Vad betyder detta? Jag är väldigt dåligt insatt på sånt här men skulle vilja försöka förstå :-)

 

Om regulatorn inte har en DC-DC så kan man aldrig få ut mer än man trycker in i den. Eftersom effekt är spänning gånger ström, och du minskar spänningen ut, kan du öka strömmen ut. En billig PWM-regulator slänger istället bort överskottseffekten som blir av att sänka spänningen och ha samma ström in och ut.

 

Dock är PWM respektive MPPT inte i sig kopplade till DC-DC. Det går att ha en PWM-regulator med DC-DC, det är bara inte vanligt.

 

Solpaneler är lite kruxiga elektriskt, hur mycket effekt man får ut av dem är beroende på vilken ström man tar ut, och det beror även lite på temperatur och väderförhållande. EN MPPT testar runt, många gånger per sekund, vilken ström som för närvarande ger maximal effekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej... Nu tror jag att jag fick lite mera koll på de.

 

Men de är alltså ett 12volts system? å ju mer förbrukare som stjäl ström från batteriet, ju mera amp skickar regulatorn in i batteriet för att ladda?(ja beroende på hur mycket solen lyser)

 

Och en MPPT regulator är smartare än den andra å laddar mera effektivt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ungefär så har jag fattat det hela, men jag är glad amatör på området. Får betrakta mitt "solprojekt" som läropengar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ungefär så har jag fattat det hela, men jag är glad amatör på området. Får betrakta mitt "solprojekt" som läropengar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kväll kl 18:50 solen på väg ner i väster och ganska bra vinkel mot panelerna.

 

Kör en borrmaskin på 12-230 omvandlaren samt kylskåp och alla lampor. Nu tycker jag det börjar likna något 17 A är ju mer än många batteriladdare. 😄

 

post-6558-0-93523500-1500569843_thumb.jpg

 

post-6558-0-80577500-1500569871_thumb.jpg

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några ytterligare tester, idag kl 17:20 bra sol från väster, men kanske lite låg vinkel.

 

Börjar fatta lite hur det funkar, ju fler AMP man drar från panelerna desto lägre panelspänning precis som ett batteri under belastning. Skulle gissa att det finns "mer att hämta" så länge panelspänningen överstiger laddspänningen.

 

Solvinkeln är absolut avgörande. Parkering med nosen mot söder och uppfällda paneler så har jag obegränsat med el under sommarcamping.

 

Morgon eller kväll ljust men solen under horisont = 2-3 AMP.

 

Moln/regn ger ca = 4-7 AMP

 

Sol i dålig vinkel = 10-12 AMP

 

Sol i bra vinkel kväll = 15-20 AMP

 

Det återstår att testa mitt på dagen i perfekt vinkel, det verkar vara svårt att genomföra då dessa timmar är uppbokade för badstränder med ungarna... 😄

 

post-6558-0-85902800-1500739314_thumb.jpg

 

post-6558-0-24761100-1500739388_thumb.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om regulatorn inte har en DC-DC så kan man aldrig få ut mer än man trycker in i den. Eftersom effekt är spänning gånger ström, och du minskar spänningen ut, kan du öka strömmen ut. En billig PWM-regulator slänger istället bort överskottseffekten som blir av att sänka spänningen och ha samma ström in och ut.

 

Dock är PWM respektive MPPT inte i sig kopplade till DC-DC. Det går att ha en PWM-regulator med DC-DC, det är bara inte vanligt.

 

Solpaneler är lite kruxiga elektriskt, hur mycket effekt man får ut av dem är beroende på vilken ström man tar ut, och det beror även lite på temperatur och väderförhållande. EN MPPT testar runt, många gånger per sekund, vilken ström som för närvarande ger maximal effekt.

 

 

Eller räkna effekt i stället, en delförsvinner i varje omvandlare/ burk som blir varm.

 

Ska man testa laddare/batterier brukar el element vara bra laster.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser att du sätter upp en liten tabell för att mäta solinstrålning/produktion relativt förbrukning.

Tänkte försöka bidra med lite spekulationer.

Optimal vinkel på panelen?

Solen går inte högre än ca 55 grader vid midsommartid och nu kanske inte mer än 50 grader. Panelen bör ha en vinkel 180- (50+90)=40 grader relativt horisontalplanet. Tyvärr blir panelen då belyst en kort stund med 90 graders instrålning. Bättre kanske är att få 90 grader instrålning två ggr/dag. På upp respektive ner. Vinkel bör vara > 40 grader. Nästa fråga är hur ljust och hur länge. En kul uppgift att ställa samman. Vid parkering blir det att konsultera den hemsnickrade solhöjdstabellen och ta ut kompassriktning mot söder justera vinkel på panel efter latitud och longitud och dag på året efter aktuell solbanekurva.

Ja det blir som att navigera med en sextant ta solhöjden klockan 12, som förövrigt bör infalla ca 13:14 i Göteborg.

Ta på Kaptensmössan ta sextanten och kommendera personalen till att manna panel-brassarna/

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husbilar har ofta fasta takmonterade paneler, det man förlorar på vinkeln tar man igen på längre tid.

 

Föreslår att test ovan kompletteras med referensmätning som genomförs med plana paneler  :D

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-6558-0-51290400-1501327494_thumb.jpgpost-6558-0-28670200-1501327632_thumb.jpgpost-6558-0-29904100-1501327686_thumb.jpgpost-6558-0-73950300-1501327786_thumb.jpg

 

En liten skogsövernattning med ett par timmar sol igår och sedan ändlöst regnande.... har markis men det behövs mer regnskydd baktill där det finns kylskåp och skafferi. Är själv helt dyngsur efter att ha packat ner tält och grejor i hällregn..... nu väntar mtrlvård och sedan förhoppningsvis en öl i bastun.

 

Taktältet är utmärkt i regn men denna modell saknar tak över stegen så man hinner bli ganska blöt på väg upp och ner. Behöver fixa något här oxå.

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ju lite spartanskt trevligt ut, dock bör man om man ska tura runt i oroshärder göra det möjligt att kvickt lämna och flytta på sig men det problemet finns ju inte i norden.   Några tips. vill du minska vattenförbrukningen rejält så fotkontakt till liten spolarpump, och du använder endast det lilla du behöver vanlig universal spolarpump eller dränkbar campingpump klar även ett snål dusch munstycke.  Tycker du kemin och potti potten inte är kul så fungerar hink med ett antal löspåsar satta i varandra rätt bra, efter avslutat tarv knyts sen påsen och trycks ner o botten på den nästa osv. tills man sen når sista påsen och slänger dem alla.  Har denna lösningen på båten och den fungerar perfekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rätt tänkt, min tanke var att låta 20 litersdunken vara dricksvatten och skaffa en annan dunk till handtvätt med en elektrisk biltemapump så man får en kran. Det känns mer hygieniskt att inte ha ungar pillandes på dricksvattendunken efter toabesök. Den dunken till handtvätt kan man fylla i sjön istället.

 

Det finns en liten elektrisk kran på biltema som är vattensnål och som billig. Tror det sitter en sådan i husvagnen, en dränkbar historia som inte gillar att torrköras. En fotpump är ett utmärkt alternativ, mest hygieniskt. Optimalt vore en elektrisk pump med en "fotströmbrytare". Har inte hittat någon lämplig sådan men har sett det i nån båt tidigare. Tipsa gärna om du känner till någon sådan.

 

Toa med påsar får det bli om man tar nån längre tur, finns inte plats att släpa med kemtoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fot pump blir väl jobbigt? Jag kör i båt och bilar med helt vanlig fotströmbrytare för el finns svarta och vita 

 

ser ut så här och kostar tex 39:- claesolson men billigare i bygghandeln tror även ikea har dem.  Kranen vanlig utkastare eller rörböj UTAN el eftersom det är enklare att låta kranen vara öppen och använda fotkontakt, spolarpumpar tål torrkörning bra vanlig universal suger även rätt bra torr den jag har i båten är monterad under en brits och ledningen är ju oftats tom om man åkt undan lite och den klarar lätt att återsuga från sjön trots att den är torr.   På c202 sitter en spolarpump bak under brits bakre hjulhus som ändå oftast inte används är rostfri tank

post-5279-0-88451400-1501336240_thumb.jpg

 

från pump går slang fram till köksdelen där ett t kors sitter en anslutning direkt till kallvattendelen på blandaren och den andra till kylaren där en slinga ligger och värmer vattnet ut från kylslingan till blandaren på varmvattensidan.  Tryck på fotkontakten och pumpen trycker vattnet som man har ställt blandaren, står motorn igång kan man duscha upp hela tanken på exakt samma temperatur även om man gör intvålningsuppehåll och dessa fotkontakter går ju bra att ha liggande så man påverkar dem med tex handen vid duschning.  Vet att jag på stenåldern provade livslängden vid konternuelig gång och 15-20 minuter klarade spolarpumpmotorerna innan de blev för varma i lindningarna.     Annars om du vill ha varmvatten från solen en svart campingduschsäck som kan hänga på valfritt ställe.  Eller om du vill bygga enkel vv växlare ett kopparör runt något varmt på motorn .

 

Fördelen med varmvatten är att vid disk mm går det åt mycket mindre vatten än om man bara använder kallvatten, här är ju det inte vattenbrist men min var ju byggd för lite varmare länder där sjöar och sötvatten saknas. 

 

 

8871969161246.jpgCAMPZ_Solar_Shower_20L%5B1470x849%5D.jpg

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sådan strömbrytare och pump skall jag fixa, låter bra.

 

Min strömbrytare skall var utomhus på marken vid parkering, tror du de funkar utomhus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-6558-0-71941000-1502373310_thumb.jpgpost-6558-0-75156000-1502373326_thumb.jpg

 

När jag ändå köpte nya stötdämpare på amazon.com tog jag med en australiensisk "Trasharoo" från USA. Den rackaren har åkt långt innan den kom till mig... förmodligen från Kina, via Australien till USA och sedan till Sverige... har sett att de använder dessa frekvent i både USA och Australien och under sommarens skogscampingar jag förstått varför... senast hade vi två blöjbarn, 5 större ungar och 6 vuxna och det blir en hel del stinkande sopor på ett par dagar.

 

Nu kan man ta med veden till skogen i ryggsäcken och soporna hem igen. Smart grej vattentät och dräneringshål i botten.

 

Den är mycket större än jag trodde, det får plats en riktig sopsäck inuti.

 

Kostade 44:95 dollar med gratis frakt + lite tull så det blev väl knappt 500 SEK.

 

Det finns en stor ficka i locket, och nätfickor lämpliga för ryckstroppar eller annat skitigt och såna där molly remmar där man kan kroka fast lite av varje med karbinhakar.

 

Har man en gammal ryggsäck skräpandes med stålram kan man ju använda den på samma sätt och slippa köpa en trasharoo.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjusigt! Var den besvärlig att fästa? ser ut att hänga lite lågt på bilderna.

Remmarna ska väl gå i kors på baksidan och jag tänker mig att det kan vara svårt att få till bra med tanke på att våra reservhjul ligger tätt mot bakluckan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är det bara vanliga plastspännen (som på på en ryggsäcks midjebälte) och sedan finns ett kardborreband som man kan spänna ihop remmarna på baksidan/undersidan så de inte glider av på sidorna, man måste inte korsa dem (men det är nog bättre att göra det).

 

Man kommer åt att stoppa ner remmarna utan att ta av hjulet och sedan kan man sträcka dem underifrån (åtminstone på mina 285/75/16 däck).

 

Ryggsäcken täcker inte hela fälgen så det går att plocka lös hjulet och spänna fast den ordentligt och sedan hänga tilllbaka hjulet, det får jag nog göra vid tillfälle.

 

Jag skall nog dra ett spännband runt hela däcket som en liten gardering så den inte ramlar av om plastspännena lossnar för de sitter inte bättre än på en vanlig ryggsäck.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Höghastighetstest på RV40 idag..,.

 

Nya stötdämpare, däck och fixat bakre kardan som inte satt rakt monterad förut.

Den går som en dröm mjukt och fint utan svaj och vobbel, tidigare hade jg nig inte vågat gasa fullt,

post-6558-0-60371900-1511011190_thumb.jpg

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...