Gå till innehåll

Tgb11 camper, fiske, jakt, camping för 4 personer.


Rekommendera Poster

Det var en stadig rackare. Är din Tgb  24v?

 

Jag tror jag fimpar den idén och säkrar endast vinschen.

 

Man kanske kan va 350A som princip med batteifrånskiljare och ta en sån här?

 

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/huvudbrytare-650036/

 

Ganska billig för att tåla 350A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Audi Quattro säger:

Sen är väll tumregeln att säkringen ska dimensioneras för den kabel area man har och inte förbrukaren

 

Tumregeln är att dimensionera efter "svagaste" punkten (kabel, strömbrytare, relä tec), men inte mer än högsta behovet.

 

Just startkretsen har kort utnyttjandetid och man kan hänga på järsgårn (det kostar spänningsfall vid #svårstartat#), dock ligger nog brinntiden för bilsäkringar kortare tid än minut? På en vanlig diazed i hemmet så kan man köra dubbla strömmen i en timme, jag har inte koll på utlösningskarakteristik för bilsäkringar...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt på "vanliga" bilar har man ju ingen säkring på startmotor/generator kretsen utan säkringarna dyker ju upp först mot övriga förbrukare.

Förbrukare som drar mer ström är ju då i regel styrda över relän då knappar o brytare har svårt att hantera större strömmar samt skulle kräva längre ledningar med tjockare area vilket man snålar in på så mycket det går. (kostnad / vikt osv)

Och då är det i regel i slutändan just kabelarean man sätter säkringen efter för om tex torkarmotorn kortsluts/börjar gå så tungt och vill ha mera ström än den i regel förbrukar så ska inte kabeln till den bli så varm att den börja brinna och starta en bilbrand. Säkringen ska lösa ut innan kabeln blir för het.

 

Och jo jag har en 24v tgb

Tycker du ska montera en lämplig säkring om du drar en tjockare kabel till just winch för skulle det bli någon skada och det blir kortslutning är det skönt att ha någon form av säkring.

(en arbetskolegas sons bil brann nyligen upp just pga avsaknad av säkring vid dragning av tjock kabel till dunka dunka baslådan och förstärkare i skuffen) 

Skulle inte ha hänt om han satt lämplig säkring vid batteriet

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl en 350A knivsäkring bredvid orginalmonterade huvudströmbrytaren?

 Om inte så skaffar du en sån hållare.. går att ha ännu kraftigare säkring om man behöver i denna.

  Jag har båda wincharna och all startström går igenom denna, och det har funkat hittills.

Dock har jag aldrig kört båda wincharna samtidigt förstås..

 

*edit: vet inte hur kass jag är men du hann ju få 100 likadana svar före mig..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Audi Quattro säger:

 

(en arbetskolegas sons bil brann nyligen upp just pga avsaknad av säkring vid dragning av tjock kabel till dunka dunka baslådan och förstärkare i skuffen) 

Skulle inte ha hänt om han satt lämplig säkring vid batteriet

Biljudsbyggen som man hållt på med i 20 år är regeln en automatsäkring eller smältsäkring så nära B+ det bara går.. annars kan du sluta betala för brandförsäkring..

 Det är det första man kollar i en eldhärjad ungdomsbil.. den andra som kollas är väl bedrägeri bevisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det rätt att avsäkra, men vid de aktuella säkringarstorlekarna kan det fortfarande utvecklas mångfalt mer värme än vad som krävs för en brand utan att säkringen ens kommer i närheten av att smälta. 350A är totalkortis, inte en kabel vars isolering gnagts av som ligger och småfräser lite.

 

Som vanligt är alltså ett väl utfört arbete vikigare än alla skyddsanordningar. :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Trekster säger:

Självklart är det rätt att avsäkra, men vid de aktuella säkringarstorlekarna kan det fortfarande utvecklas mångfalt mer värme än vad som krävs för en brand utan att säkringen ens kommer i närheten av att smälta. 350A är totalkortis, inte en kabel vars isolering gnagts av som ligger och småfräser lite.

 

Som vanligt är alltså ett väl utfört arbete vikigare än alla skyddsanordningar. :)

Definitivt!

Förstärka isoleringen med extra, spec vid plåtkanter/genomföringar. Dra på krympslang, dra på några varv med tape...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen säkring eller huvudbrytare original, förmodligen en tidig alu-z alltså.

 

Då får det bli en 350A huvudsäkring med en brytare samt ytterligare en 150A och en brytare  till vinschen. 

 

Här pågår huvudsäkring och strömfördelningsblock..... blir en låda med klart glas så man kan se säkringen utan att lossa locket.

 

 

image.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte en egen 250A -säkring på winchens matarkabel. Min Aluzink har inte heller någon huvudsäkring, eller huvudbrytare monterad från försvaret. Förra ägaren monterade dock en brytare. Enligt winchens manual kan den dra drygt 200A, så jag vågade inte koppla den över brytaren.


Diffen, snygg wire! Är det så du kan slå av huvudbrytaren inifrån hytten? Min brytare är monterad genom väggen, så själva handtaget sitter nere bakom förarstolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Tamaz säger:

Jag satte en egen 250A -säkring på winchens matarkabel. Min Aluzink har inte heller någon huvudsäkring, eller huvudbrytare monterad från försvaret. Förra ägaren monterade dock en brytare. Enligt winchens manual kan den dra drygt 200A, så jag vågade inte koppla den över brytaren.


Diffen, snygg wire! Är det så du kan slå av huvudbrytaren inifrån hytten? Min brytare är monterad genom väggen, så själva handtaget sitter nere bakom förarstolen.

Orginal monterat.

  Wire reglaget sitter brevid handbromsspaken.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då har jag fått dit batterifrånskiljaren vid batteriet, startade motorn och testade att koppla bort batterierna med motorn på tomgång.....

........ Ingen reaktion, motorn går lika bra utan batterier.

 

Som nödstopp gör det ingen nytta annat än om man har nån slags elektrisk brand möjligtvis. Nu finns en säkring på 300A men vi får se om den räcker till. Ni andra har ju 355A.

 

Som nödstopp bör man nog sätta en vanlig strömbrytare på kabeln till tändspolen istället eller vad tycker herrarna?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterar du en sån här Fia godkänd strömbrytare har du stift i botten som du kopplar så bilen dör när du vrider av huvudströmbrytaren. 

Det är en sån typ som sitter i försvarets alla TGB som har huvudströmbrytaren bakom batterilådan med wire fram till utlösningsmekanismen till vänster om växelspaken 

 

https://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej..

Som i folkrace och alla tävlingsbilar som har krav på nödstopp. Detta är enklast:

 

 Du kopplar b+ kabeln från generatorn (som brukar gå till startmotorn) till batterisidan på huvudbrytaren. Alltså innan huvudströmbrytaren.

 

 Annars går ju motorn på laddningspänningen som generatorn alstrar. (Men då märker man å andra sidan när inte generatorn laddar längre och motorn dör.)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vinschen på plats elen är dragen och allt funkar bra men startbatterierna är kass så de måste bytas. Klurar på att köpa AGM denna gång men kanske snålheten bedrar visheten... vi får se.

 

Det är ganska trångt men med några hemmagjorda klämmor fick jag fast slangarna precis under motorluckan i hytten och bakåt under spolen och sedan genom väggen fram till batterierna.

169123195_genomfring.thumb.jpg.cdff8ba0911e5b8bdeccb1d27335546b.jpg

 

Har även köpt 4 st flood led-lampor som jag tänkte sätta snett framåt och kanske nån riktad ner bakåt under bilen. Ganska smidigt som "sten-krypar-lysen" men i mitt fall mer som campinglyse. De här rackarna har blivit så billiga nu så man kan gödsla med dem och göra julgran av hela bilen..... 99 spänn styck och det är bra med ljus i dem (har två sådana på taket sedan tidigare). Om ni har några tips på var de gör sig bäst för att lysa upp marken under bilen så kom med förslag. Jag funderar på att sätta två vid vinschen och en riktad bakåt i samma skruv som håller fast det tunna röret som går från stötfångaren. Då är den en kvar å skruva som jag inte kommit på ännu...

 

 

ledlampa.jpg.08a4d7a9aaea375b14fa68d76909131b.jpg

 

 

 

 

IMG_4024.thumb.jpg.af2ee25cc3be62b1074931096858d62e.jpg

 

 

IMG_4025.thumb.jpg.59f8884caefa6f4761ebf694dc53ce19.jpg

 

 

Sedan skall det bli handgas igen, fästet för en wire finns kvar på länkaget trots att den är bortplockad på AL-Z. Det är bara att sätta handtaget intill choken.

 

 

 

gaswire.jpg

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma lampor i takbågen vilket ger ett bra ljus runt om.

20171227_182640.thumb.jpg.9bfd18289abe4a5583cd132ad26abeb3.jpg De jag uppskattar mest vid mörkerkörning är ett par bakom hörnet på stötfångaren. Ger bra ljus vid framhjulen. Vet att Micke har liknande din typ som sitter precis ovanför stötfångaren riktade bakåt.

20171217_135507.thumb.jpg.1cfd93dc016ce75e2f52ee548c5de5e4.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...