Gå till innehåll

Årlig kontrollbesiktning


Rekommendera Poster

Man får förmånen att åka till besiktningen varje år :D  På grund av flerhjulsdriften är det inte mycket de törs titta på och framför allt vill de inte åka för nära bromsprovaren B)

Brukar vara helt odramatiskt, i alla fall där jag besiktigar (Arboga). :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade belysningen och allt funkade. Avslutade med att även testa vredet till mörkerbelysningen som jag aldrig rört tidigare vilket resulterade i att blinkers och bromsljus inte funkade när bilen kom in i besiktningshallen (inte jag som körde till Sbp).

När jag sedan "motionerat" vredet så funkade allt igen men det blev en ombesiktning tyvärr

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att bromshävarmarna går tillbaka lätt mot bromsklockan. Minsta kärvning och du åker dit på

starttrycket som är väldigt känsligt. Du kan även få anmärkning på anliggande broms om inte

hävarmen går tillbaka som den ska. Prova att knacka med en hammare på hävarmen för att

kolla att den är fullt tillbakadragen mot klockan. Smörj nockaxeln (måttligt) med fettspruta och spruta

rostlösare på gaffeln ovanpå hävarmen. Bromsa sedan upprepade gånger. Detta är viktigt om bilen

inte har körts på länge. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu hävarmen inte går tillbaka helt utan hjälp, hur vet man om det är nockaxeln som kärvar eller bromsklockan som är dålig :unsure:?

 

Du ska kunna röra bromsarmen med en kofot eller liknande, så kan du också kolla justeringen (rörelsespelet). I bromsklockan finns inga delar som kan kärva. :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kunna röra bromsarmen med en kofot eller liknande, så kan du också kolla justeringen (rörelsespelet). I bromsklockan finns inga delar som kan kärva. :)

Jag märkte nämligen i sommras när jag var i Märsta och fraktade ungdommar att fäljen på det främre vänstra bakhjulet :P blev varm. Dessutom vet jag sedan i vintras att bakhjulen låser före framhjulen (vilket ger härliga uppställ :D ). För att bromsen på det aktuella hjulet inte ska ligga an fick jag knacka på hävarmen. Jag justerade nockaxeln så bromsen inte ligger på men nu vet jag ju inte om den tar som den ska :huh:  Behöver man lossa hävarmen från bromsklockan för att kolla var/om det kärvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte nämligen i sommras när jag var i Märsta och fraktade ungdommar att fäljen på det främre vänstra bakhjulet :P blev varm. Dessutom vet jag sedan i vintras att bakhjulen låser före framhjulen (vilket ger härliga uppställ :D ). För att bromsen på det aktuella hjulet inte ska ligga an fick jag knacka på hävarmen. Jag justerade nockaxeln så bromsen inte ligger på men nu vet jag ju inte om den tar som den ska :huh:  Behöver man lossa hävarmen från bromsklockan för att kolla var/om det kärvar?

 

Kolla i verkstadshandbok och reservdelskatalog så ser du rätt bra hur det sitter ihop...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rev bort bromstrumman och kollade rullarna, smorde nockaxlarna men det kärvade fortfarande.

Upptäckte då att det var gaffeln på stången från bromklockan som kärvade vid hävarmen.

Försökte ta isär skiten, men sprinten satt som fastgjuten. Provade att borra ur sprinten,

men stålet var för hårt. Det blev inte ett märke efter körnaren. Rostlösare, kopparklubba och

brytspett blev lösningen. Smörja , slå, reka. Om och om igen  

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Gjorde ett besiktningsförsök i morse. Uppe vid 5 snåret och iväg mot bilprovningen i Arboga. ^_^  Eftersom jag är i god tid så tänkte jag passa på att tanka innan besiktningen. När jag kliver ur bilen vid pumparna ser jag först att fotsteget är mörkt av något vått och när jag sedan går framför hytten dryper stötfångaren av någon lite trögflytande vätska :(.

Bara att knacka på hos besiktningsgubbarna som satt och fikade innan jobbet och avboka :angry:

Efter att hushållschefen kommit med verktyg kunde en trasig metallomspunnen slag mellan styrsnäcka och oljebehållare demonteras. Hydroscand tillvekade en ny som blev någon centimeter längre än den gamla. Trots detta så verkar den nya slangen i kortaste laget vid montering :unsure: . Verkar nästan som om den gamla slangen satt i spänn :huh: .

Hur som helst blev det inget besiktigat idag, det var allt för många husvagnsekipage ivägen :wacko: . Man får nöja sig med en trevlig "sightsingtur" i TGB :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bromsklockor så kärvar dom inte. Det som kan hända är att fjädern inuti rostar av eller så läcker dom. Om man tar tag i hävarmen och rycker till ordentligt i den så orkar man fytta på dom. Bifogar min egna felsökningsmall direkt ur huvudet och följande punkter är beroende på var man kommer fram till när man med handkraft drar i hävarmen. Bara för att det är en lastbil så behöver det inte vara så avancerat. Släpp givetvis handbromsen innan test.

 

Armen går inte tillbaka - nockaxeln. plocka isär, rengör bussningarna och kör med roterande stålborste på axeln tills den blir blank, kör i nytt fett. Kan även vara bromsbackarna som kärvar men dom måste ju ändå bort för att få ur nockaxeln.

 

Tryckstången från klockan hamnar snett / är jättesladdrig - fjäderbrott i klockan. Byt klocka för det är inga specialprylar och dom kostar inte många kronor. Om man ändå bestämmer sig för att byta fjäder, kontrollera så att du har en bra hemförsäkring med allrisk innan jobbet påbörjas.

 

Nockaxeln glappar radiellt (kontrolleras genom att ta ett brytjärn och bända lite från lämpligt håll eller så tar man handen när man släppt handbromsen) - Bussningarna alternativt sliten nockaxel. Rengör axeln med roterande stålborste och kolla så att det inte är tydligt slitna spår i den. Slå ur dom gamla bussningarna, alla medel är tillåtna. Dom är i mässing så det är bara att knöla ihop dom. Dorn och huggmejsel är att rekommendera. Vid montering behövs ett verktyg som passar perfekt inne i bussningen och med en fläns så att man kan knacka in dom samt att man NOGGRANNT rengjort hålet som bussnigen ska in i. Ett slag med hammare på bussningen eller om den hamnar snett så är det bara att köpa ny bussning sen.

 

Glappar axeln axiellt - Inget problem.

 

Justering av hävarmarna brukar räcka med att justera så att det tar stopp och sedan släppa ett halvt varv bak och ett kvarts varv fram. Har hittills inte kommit över en lastbil där denna taktik inte fungerat.

 

När man kontrollerar slaglängden på hävarmarna så går även det att göra med handkraft. Kan man efter justering och en tids åkande dra en av armarna väldigt långt så är hävarmens justering kass - byt hävarm.

 

Vill man vara seriös när man kontrollerar slaglängder så ber man någon pressa ner pedalen med släppt parkeringsbroms och så mäter man FRÅN KLOCKAN och inte från klockans fäste till CC på gaffelsprinten. Rekommenderad slaglängd finns hos valfri scaniaverkstad. Detta är inget jag personligen lägger någon större vikt på utan det är mer för skojs skull. Är grejerna i ordning så är det bara att justera bromsarna och se glad ut.

 

Hoppas att det var till någon hjälp. :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det! Glömde ju gaffelsprinten... 

 

Glapp i gaffelsprinten - Byt gaffel och sprint. Här är det noga att hävarmen är helt tillbaka i "obelastat läge" och att man mäter från klockan till CC på gaffelsprinten. Avlägsnas enklast genom att först kapa av sprinten på ena sidan mellan gaffeln och hävarmen och sen kapar man av gaffeln. Kostar bara någon hundring så det är det värt i tid och kvalitet på jobbet. Om det skulle glappa ändå så går det att byta bussningen som sitter i hävarmen. Verktyget för att byta bussningen är sällsynt så antingen tar man med sig sin bussning och åker till någon med en svarv som gör en tapp med en fläns som passar precis runt kanten på bussningen eller så kan man testa med att smälta ur den med gasbrännare. Det sistnämnda är svårt som bara den att få till. Bussningarna brukar sitta något så fruktansvärt så även här är bra passform på verktyget viktigt. Denna bussningen är i stål och ska inte slitas ut då det är gaffelsprinten som är slitagedelen så den tål lite stryk dvs att vid montering så är det inte jätteviktigt att man har specialverktyg utan det går att slå på den direkt med en hammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...