Gå till innehåll

Behandling nya trälister?


Svana

Rekommendera Poster

Ursäkta att jag kanske startar en tråd som redan finns..så stressad på svar och råd då tiden börjar rinna ut för en offroadkörning snart..

 

Jag undrar vilket skydd man bör lägga för snyggast / mest skyddande av nya trälisterna som jag köpt från Tatanka?

Träolja och isf vilket märke.. bets.. eller fernissa.. eller annat?

Har inte sett dem nya än eftersom paketet ligger kvar på posten..men antar att jag vill ha dem lite mörkare.

Känns som träolja borde vara enklast.

 

Vad tycker ni.. finms ni fler som behandlat trälisterna UTAN cammofärg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Finns många olika längder men bredd och djup är detsamma.

 Kolla på Tatankas websida..där finns dem att köpa och där står längderna.

Övriga mått kan jag mäta när jag är vid bilen, typ i helgen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret med mina trälister, blev billigaste och närmaste alternativet.. den lokala Flugger-butiken här (där jag upptäckte att en bekant jobbade..och gav mig en grymt fin rabatt..) ,och svaret där blev en vanlig träolja som dem fick blanda in svarta färgpigment i.

Sedan väljer man hur mörkt man vill ha, genom att stryka på flera lager. Jag nöjde mig med ett lager.

 

Under penselstrykningen tänkte jag att.. jaha..det här blir ju skitilla.. grådaskigt och vattnigt..

..men, efter några timmar tog jag en bilsvamp och torkade bort det överflödiga.. och färgen blev exakt som jag ville ha det.

Lite mörkgrå, som om den ser gammal ut lixom. Och det känns som ett bra skydd mot väta. Flottig som olja skall vara.

 

Men man påpekade att man bör göra denna behandling en gång per år, och det accepterar jag. Det är inte svårt att maskera och kladda på lite varje vår nu när listerna sitter fastskruvade. Så jag är supernöjd!

post-6002-0-56647000-1465339033_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...