Gå till innehåll

Ersätta plastrutor till glas tgb11/13..


Svana

Rekommendera Poster

Vet att många gjort detta.. bla Fredrik tror jag..

Vad använder ni för glastjocklek.. och vad heter typen? Samma som bilrutor?

Tänkte ersätta mina ruttna repiga grå plastfönster till glas nu, när bilen ändå ser schysst ut i övrigt.

Vill veta vad jag ska ha innan jag ringer den bästa lokala glasmästaren..

 

Tacksam för svar och tips angående detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade vilken tjocklek som passade i gummilisten. Det fick styra tjockleken på glaset. Jag beställde laminerat glas av glasmästarn. Var noga med storleken. Jag skulle nog dragit av någon mm om jag skulle byta eftersom det var rätt jobbigt att få de på plats i gummilisterna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag är nu 100 på att jag har en ca 3 mm och en 2 mm glasskiva i mina rutor, var dyrare än 6 mm varianten men min glaskille hade en bit över sen något annat jobb så jag fick den för samma peng.

skulle tro att ca 6 mm är standard men att du kan få i princip vilken tjocklek du vill om du beställer och betalar för det.

Oavsett passade 5 mm glasen fint i listerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att många gjort detta.. bla Fredrik tror jag..

Vad använder ni för glastjocklek.. och vad heter typen? Samma som bilrutor?

Tänkte ersätta mina ruttna repiga grå plastfönster till glas nu, när bilen ändå ser schysst ut i övrigt.

Vill veta vad jag ska ha innan jag ringer den bästa lokala glasmästaren..

 

Tacksam för svar och tips angående detta.

Varför inte ta repfria i plast likt dom på tex skogsmaskiner ? min lokale glasleverantör hade även sådant. bara att köpa ett stort ark och såga till med fogsvansen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte på båten ut avlånga böjda plexirutor svetsade dit en stolpe så en del av ytan blev plan och där skars till vanligt laminat den böjda blev löstagbara sk."repfria"  plastglas    http://www.stocksundet.se/polykarbonatskivor/3   några år senare så är det rejäl skillnad mellan laminatet och macorlonet.   Välj laminat, välj vilken toning på plastfilmen, finns sån som strålar bort värmen bättre än vanlig klarfilm kostar inte mycket extra.  c202 är omglasad med laminat klarglas framåt, sidorutor samt campern är härdglaset ersatt av laminat med tonad film. tror jag gick ner till 2+3mm för sido skjutförnstren att de skulle passa bättre i de nya glidlisterna och 3+3 bak i campern.  Glasat om några veteranbilar tidigare och 3+3 har fungarat bra i hiss sidorutor till dörrar utan att vilja spricka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast är inte Macrolonets (polykarbonat) största svaghet just att det repas lätt? Det är ju mycket mjukare, vilket gör att det inte spricker och går sönder utan står pall för hagel, släggor och annat, men i gengäld repas lätt. Om problmet däremot är att ruorna blivit mjölkiga och inte bara repade så fungerar kanske polykarbonat bra som ersättare, men räkna med en del repor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Lexan i framrutorna på min 303a och de har hårdgjord yta så de har tålt vindrutetorkare, (och är 40ggr slagsegare än plexi :) ) Macrolon är väll bara ytterligare ett produktnamn med polykarbonat som grund, men man bör ju se till att ha den med "härdad" yta.

Mängder med spolarvätska eller låta bli att slå på vindrutetorkare när rutorna är "grusiga" är också en försiktighetsåtgärd.

Mina har suttit på rätt länge och ser bra ut utifrån, men tittar man i motljus i vinkel innifrån så ser man tätt med microsprickor i ytan.

 

Anledningen att jag haft lexan fram är att rutorna gick vid tillfälle och min far hade en skiva kvar efter ha bytt på rallycross bilarna och 303an har inte varit besiktigad på...typ 20 år :) men nu skall det snart i laminerat glas.

 

Så, glas är bättre vid "finkörning" och lexan / macrolon är bättre än plexi vid lite mer "vårdslöst" användande.

 

Praktiskt att klappa till rutan från insida för att lossa snö o is. :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...