Gå till innehåll

Bästa sätten att få bättre komfort.


Tamaz

Rekommendera Poster

Det är ju ett gäng som åker längre resor med sina bilar. Jag gissar att det knappast är någon som gör det frivilligt med bilen i originalutförande.

Jag har efter mycket forumgrottande hittat några olika lösningar på att öka komforten, jag tänkte att vi kan ha en tråd där vi försöker sammanställa dessa, gärna med kommentarer om vad som gjorts, en (jag antar att det blir högst subjektiv) uppfattning om hur stor skillnad det blev i förhållande till arbete och pris. Jag sitter själv och funderar på vad som kan vara nästa rimliga åtgärd och får gärna lite input från er som testat.

Det jag kommit fram till:

 

Byta däck

Det är nog få däck som för så mycket oväsen som gamla stenhårda pildäck från 70-talet. I princip allt är bättre ur komfortsynpunkt. Både vad det gäller rent vägljud och vibrationer.

Asfaltsmatta/Bitumenmatta.

Vanlig hederlig ljudisolering i kupén/skåpet (för oss med skåp).
Enkelt men tidskrävande.

Mest prisvärt verkar helt klart vara Biltemas 3mm tjocka ark. Kräver att man värmer mattan med varmluftspistol för att den ska bli medgörlig och gå att arbeta in ordentligt.

Gör man en lite djupare skåra med kniv i själva geggan går den med ett knyck att bryta längs den, och sen skära av skyddsfilmen på klistersidan. Det är enklaste sättet jag kommit på för att dela den.

 

Byte till elfläkt

Inte gjort ännu, men många som gjort det verkar nöjda. Om man i landsvägsfart trycker ner kopplingen och låter motorn varva ner så försvinner det mesta oljud, antar att den väl tilltagna fläkten står för rätt mycket.

Kommentarer från er som bytt?

Om någon orkar dela sina erfarenheter om hur de gick till väga så skulle det vara super, inte minst om ni använt delar som är enkla att få tag i.

 

Gummibussningar mellan kaross och hytt

Hittade någon tråd (som jag såklart inte hittar igen) med någon som monterat gummibussningar (typ motorkuddar) mellan chassit och hytten/skåpet vilket gjort rätt stor skillnad.

Har för mig att det var ganska dyra bussningar (några tusenlappar).

 

Byta säten

Någon som har tips på bra säten att montera? Har inte kommit dit själv men hade rätt bra träsmak efter att ha kört några tiotals mil. Originalen är också extremt klibbiga på varma sommardagar.

 

Något jag missat?

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har bytt till el-fläkt i samma veva som jag bytte till diesel motor och det blev mycket tystar utan original propellern. har även monterat recaro skinnstolar ifrån ford cossworth och det gjorde underverk för kroppen..

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det behövs en del åtgärder för att få en någorlunda komfort på längre resor.

 

På min har jag gjort typ detta

 

Elfläkt med tyristorstyrning

Förarstol från S40 övriga säten från XC90

Avvibrerat karossen, står mer om det i min byggtråd

Isolerat karossen och hytten med Armaflex 20 mm

Bitymenmatta på väl valda ställen

Jagat oljud överallt på bilen, det finns mycket som gnisslar i bilen och i drivlinan kan man hitta en hel del vibrationskällor.

Öppningsbart fönster på bakre passagerardörren för lite bättre klimat där under varma dagar.

Intervallrelä för torkarna, en löjlig sak kanske men grymt skönt att slippa sitta och trycka på knapparna hela tiden.

Däck som fungerar bra i skogen och på vägen, detta gör väldigt mycket på ljudet.

Överväxel och 11 utväxling i axlarna för att få ner varvet.

Parabolfjädring och moderna dämpare fram

 

Största förbättringarna för mig borde vara avvibreringen av karossen, bättre däck än original och utväxlingen.

 

Finns säkert mycket mer man kan göra :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ut pildäcken till modernare vilket gjorde lite på ljudnivån.

Skåpdelen bakom förarhytten är inklädd med träskivor och klädda med tyg, dessutom utdragslådor mellan hjulhusen i bak med ett golv över.

Hyttdelen har fortfarande hålmasonit men även 20mm motorumsisolering i taket samt mittkonsolen är klädd med samma material fast 10mm 

Bitumenmatta över växellådorna plus motorrumsisolering på insidan av motorkåpan

En matta på golvet framför baksätet som faktiskt tog bort ganska mycket av transmissionsljuden.

 

Sist men inte minst monterades elektrisk kylfläkt, detta gjorde i särklass störst skillnad.

 

Mitt råd är att börja med elfläkten, det tog bort mer ljud än alla andra åtgärder sammantaget. Det är en ganska snabb väg att få ner ljudet och man märker skillnaden direkt. I mitt fall märktes inte de andra åtgärderna inte så mycket förrän jag fick bort fläkten då den överröstade allt annat.

 

Jag valde en volvo 850/V70- fläkt då den var billig, har bra drag och är tvåhastighets. Jag har separat 12v-system i bilen så därför var jag inte begränsad till 24v.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däck är ju självklart! Fattar inte att jag lyckades missa det i listan. Jag tror nästan allt är bättre än gamla hårda pildäck på den fronten. Även om det är en hel del mer ljud från mina 315 breda STT än polarens 275 breda så är det fortfarande natt och dag från original.

 

Jag kommer också ha separat 12V, tyvärr inte med egen generator, så är lite skeptisk att driva kylfläkten från det, man vill ju ha få felkällor som kan få fläkten att sluta gå. Någon som har tips på vilka donatorbilar det finns med kylfläktar för 24V?

 

Fredrik L, har du en länk till din bygglogg? Jag lyckas inte hitta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däck gjorde mycket och elfläkten går nästan aldrig (nu var det 10 års TGB glapp mellan mekanisk o elfläkt, men i gamla skramlade lederna ordentligt)

 

Jag har blåst på body i hjulhus o under där man kommer åt, tänkte fortsätta med "golvkåpan bak" nu i sommar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, finns massor av sätt att lösa 12 volt på och att bara ta kräm från ena batteriet utan en equalizer är sämsta lösningen

 

Själv kör jag den mesta utrustningen via 24 volt (elfläkt, kylskåp, värmare m.m) och använder en Waeco dcdc40 för 12 volt.

Finns som sagt mängder av lösningar och det är väl bara plånboken och behovet som sätter gränserna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick låna ett par Bose hörlurar med noice cancelling för en stund sedan när jag körde två mil på landsväg. Precis Alla oljud försvann och det var en fröjd att köra. Väldigt skum känsla faktiskt. blir lätt nästa investering

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sweclockers med flera ifrågasatte m3-recensionen..

Nåja,de funkar säkert i en TGB liksom flera andra.

Det blev ett par Bose qc25 för mig i alla fall, de klarade ju mitt egna test åtminstone. Funkar kanon, lite svagt däcksljud och motorsurr tränger igenom.Allt dovt muller som "blir kvar" när man kör med vänliga hörselkåpor försvinner helt. Komradion hörs fint dock. Snitthastighet stiger något som en bieffekt..

Nackdelar: funkar lite sämre om man har glasögon, ljud läcker in vid skalmarna, är man flera i bilen så sprids ju inte glädjen över lurarna till övriga passagerare precis.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peltor /3M ligger på gatan där jag bor, märkliga människor av varierande nationalitet troligen dessa VIP som kommer med helikopter brukar gå förbi mitt köksfönster med lurar på sig. Man kanske skulle be om att få några demo ex, men min bil är redan tyst, och tråden handlar väl bara om komforten i tgb inte c202'or annars har jag några tips som ännu inte tagits upp för bättre komfort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...