Gå till innehåll

CO halt för hög-Tvåa på besiktningen


Björne

Rekommendera Poster

Jag kan vara ute och cykla nu.. men jag tror att det är JUST årsmodellen -75 detta handlar om.

Jag vet att hobbybilar med just den årsmodellen inreggat, är betydligt mer åtråvärda än andra årsmodeller.

årsmodell -75 är den magiska gränsen när man ska tex bygga om fordon och inte vill klabba med avgasreningen.

därför är tex volvo 240 -75 lite eftertraktad på marknaden, vid tex v8 bygge o dyl, men den skall fortfarande göras avgasprov på 4.5 co- halt, om det inte står nått annat, lite beroende på hur den reggas in..

Uppgift om avgasprov kommer automatiskt upp i handdatorn vid bes.

kommer inte det då får man fastställa kravnivån via TS som kjell skriver..

 

har själv kollat upp några regnr via blocket och dyl gällande tgb11.

vissa fordon har krav på 4.5 cohalt medan andra står det inga uppgifter på...

 

hade varit intressant att få regnr på bilen ifråga...bara för att kolla upp....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det finns väl nyheter för denna gamla tråden.

Jag hamnade på samma problem igår. Opus bilprovning kollade CO värde och det var på 7,5 medan gränsvärdet ligger på 4,5.

Tidigare hade de aldrig kollat CO värde på min TGB11.

Min reklamation besvarades med nya regler som är kraft sen maj 2018 och då måste alla personbilar uppfyller CO kraven oavsett årsmodell.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, - tänkte" det är nog bäst att kolla min bils avgasvärden med tanke på vad du skriver! Startade nästan utan choke

Kört i ca 5 minuter i 28 -gradig värme ( så motorn är inte helt kall...) och kollade min CO-halt på närmaste verkstad = 2,4

I VEH finns det tydliga instruktioner när och hur CO-halten mäts.

Jag vet inte Om det hjälper någon? I alla fall kan det vara en indikation på på vad som är möjligt att uppnå. 

Mitt tomgångsvarv är lite högre än rekommendation i VE-handbok.

Det finns tyvärr många källor till fetare bränsleblandning.  SE VEH, Avd 2  Motor Grupp 23  Bränslesystem

  • varmstartventil (bränslet från flottörhus skall ledas bort vid tomgång)
  • temperaturkompensator - volymskruv
  • tomgångs varv
  • bränslenål
  • dämpkolv
  • mfl?

I VEH står det att

Kanske du har tur och Verkstaden bjuder på lite analys 

image.png.b9a4273decf2eb3ca4f0bf7f96662287.png

-

Så våra bilar borde klara en avgasnorm på 4,5 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasatte avgasmätningen när den påbörjades vid besiktningen för en månad sen och fick också veta att det var nya regler för våra bilar from. 20/5. Klarade gränsvärdet men besiktningsmannen tyckte man lätt kunde skruva upp det lite när man inte skulle till besiktningen. "sånna här gamla förgasarmotorer brukar gå bäst med CO runt 7".

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Tamaz, men det är en intressant synpunkt med 7,0 i CO-halt. Jag och många andra vill säkert ställa in motor och förgasare optimalt men smakar det så kostar det säkert. En 11-a drar en hel del bränsle redan med 2,4 i CO värde. Någon kanske kör runt med en 7:a och vill dela med sig av erfarenheter?

Jag kollade på TRP.styelsen och fann där att min bil klassas som N1. Letar man vidare finns det en klass som heter N1 Classs III >1760kg som kan passa för en TGB-11. Vad det nu har för betydelse i sammanhanget.//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-30 på 23:31, Chromix säger:

Finns det någon som fick sin TGB besiktigad efter de nya regler började gälla?

Hur gick det för er då?

Besiktigade min 1314A efter att reglerna trätt i kraft.

Hade 0.5 i CO, så där var inte mycket att klaga på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bajon 1, Du kör med en mager bränsleblandning ... kan man förmoda?

0,5 ligger på magra sidan om Stoichiometriska punkten. En motor som får för mager blandning 
kanske ger följande symtom? Antar att att din bil går bra och tycker mig ha förstått att du är bra på mekaandet!

MYCKET MAGER BLANDNING    
    Dålig motorkapacitet
    Glödtänder under jämn hastighet
    Brända ventiler
    Brända kolvar
MAGER BLANDNING    
    Låg bensinförbrukning
    Lågt avgasutsläpp
    Försämrad motorkapacitet
    Viss tendens till knackningar och smällar

Jag har sett några andra referenser i VE-handboken ( kommer inte i håg var?) som rekommenderar mellan 3-4% i CO-halt vilket i ofs skulle ligga i linje  och riktning med de rekommendationer som Companero Tamaz ergållit av "besiktningsgubbarna". <En tydligt fetare blandning.>
Vill minnas att Eile nämnde att SU/Stroberg bibehåller,,Luft-bränsle mix genom vartalsregistret. 0,5 i CO-halt bibehålls under hela tiden och inte bara vid tomgång
Ja för oss alla andra blir det en gåta? Skall vi köra på en klar 7:a eller pilla dit 05a. a la Bajon 1?
-
En helt annan tråd, är Gravanders som inte drar sig för att trolla med knäna! betydligt större utmaning än att pilla med några förgasarskruvar? Spännade att se om du lyckas får dit klumpen !!


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte framåt med en förbättring av mitt CO-värde.

 

Jag kollade förgasaren, det fanns bränsle i luftrenaren som sitter precis framför förgasaren. Jag  rensade den. Dessutom hittade jag en sliten nål och 2 väldigt nersmutsade temperaturkompensatorer. Rensade kompensatorer, går lätt och bra nu liksom vakuumkolvar, satte in 2 nya nålar och 2 nya membraner också fast de såg ganska bra ut. Volymskruvar skruvit in till botten, en satte redan i botten.

Kollade luftfiltret, ser ut som nu, tändstiften var svart, satte in nya, dessutom oljebyte och nytt oljefilter. Tändinställningen kollat, är ok.

 

Gjorde en ny CO test och ingenting har förändrads, fortfarande 7,5 och det förändras absolut ingenting när jag skruver ut volymskruvar.

 

Därefter plockade jag bort förgasare helt och hittade inget fel. Läste "Bensinlukt" tråden och "Förgasarjustering" tråden.

Körde ca 4 mil innan jag plockade bort luftrenaren igen och det fanns inget bränsle då.

Flottören sitter på övre gränsen 13/17 mm men fortfarande inom gränsen, nålventilen öppnar och stänger när jag blåser in i bränsleinloppet.

Funderade om jag har fel munstycke men det stämmer väl, 2,6 mm håldiameter. Kunde inte mäta hur mycket de sitter under kanten men det är väldigt lite, kanske 0,5 mm.

Tänkte att det saknar en packning under choken men läste nu att det finns ingen där.

Inga kanaler i förgasare som är igensatt.

 

Någon som har ett förslag vad jag kan göra?

Räcker det med att blåsa in genom bränsleinloppet eller måste man använder högre tryck för att kolla om nålventilen funkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses....ska ni använda fordonen dagligen i yrkestrafik?:lol:

Inte värt allt krångel och tid när man ser på miltal eller timmar dom används(iaf min och många andras erfarenhet)

 

Som tidigare nämts så trivs dessa gamla motorer bäst på "olagligt" värde,och detta bekräftas ju även 

av bilprovningspersonal själva

 

 

Lycka till!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, LurK säger:

..... Som tidigare nämts så trivs dessa gamla motorer bäst på "olagligt" värde,och detta bekräftas ju även 

av bilprovningspersonal själva .....

 

Ett väldigt förvånansvärd uttalande, tycker jag. Enligt verkstadshandboken skulle CO ligger på 2,5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Chromix säger:

 

Ett väldigt förvånansvärd uttalande, tycker jag. Enligt verkstadshandboken skulle CO ligger på 2,5.

Kan ju ligga nått i det.
När jag kollade CO på 11-bilen för skojs skull vid en besiktning för några år sedan låg den på 5,4 och den går kanon.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Sprit eller ej i tanken så kör jag numera med K-sprit i elvan ... Min bil startade inte vad jag än gjorde! Tills jag bestämde mig för att byta ut allt bränsle ca 1/2 tank. Bilen hade varit parkerad i ca 2 månader med temperatur växlingar kring nollan. EFTER jag bytt bränsle startade motorn direkt!! och allt arbete med att felsöka bränsle systemet, . upplevdes nog just då som ganska bortkastat. Efter lite funderande insåg jag att min elva bil och gräsklipparen har många likheter. Jag har sällan fått gräsklipparen att starta på gammalbensin, så att köra slut på tanken och fylla på med nyinköpt bensin på våren resulterar i 1-3 drag för att få igång klippet. Så numera alltid 1-% k-sprit i elvan.  Hur mycket "en %" påverkar Co-halten på avgaserna vet jag tyvärr inte. Kanske någon annan har koll? Jag mätte min bil som framgått tidigare  till 2,4 i CO-halt med 1-% ksprit.

   Chromix , kan varmstartsventilen ha hängt sig i stängt läge. Ditt luftfilter var ganska blött av bränsle...  Vid tomgång  och utan choke skall överblivet bränsle ledas ut från "svarta" luftburken via ventilen. Vid normalt varvtal under körning märks det inte.  Vid varmmotor och ett övertryck i flottörhuset kommer det att bli en fetare bränslemix om ventilen leder in övertrycket. Co-halten testas ju vid tomgång? Hur kan man undersöka om den fungerar? Rörelsen i ventilstången är mycket liten kanske någon m. Annars kan du ta bort locket på plastlådan och blåsa i in-slangen och se vad som händer  i ut-loppet se VEH Varmstartsventil...

-

Tänker jag att min bil ståendes en längre period, -  i med k-sprit och fulltank så undviks förhoppningsvis kondens och invändig rost. 

  Huruvida det är värt att lägga ner jobb på sin bil är nog en läggningsfråga:excl: Jag har tyvärr inte heller tid att köra tgb så ofta jag vill, men det är roligt att känna sig tillfreds med att ha löst problem och köra en bil i toppskick. Som alla andra har jag fått frågan vad jag skall ha en TBG-11 till ? Ja den frågan kan vi nog alla svara på.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fet blandning betyder att munstycket sitter 2,5 mm under förgasarens botten om man mäter på specialverktyget. Det är enligt manualen utgångsläget innan man börjar injusteringen.

 

Det förutsätter dock att nålarna sitter i nivå med kolvarnas botten. 

 

På mina gamla förgasare var allt fel. nålarna satt med helt olika utstick och munstyckena skilde 2 mm (!) mellan de olika förgasarna. Dessutom så var länkaget felsjusterat så vid gaspådrag öppnades ena spjället mycket tidigare än det andra. Co var 6,5 och den drog mycket soppa men gick hur fint som helst. Dock var det en fladdrig och ojämn tomgång.

FADBEBCD-A80E-4D65-AB1B-FB975F6721A8.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...