Gå till innehåll

CO halt för hög-Tvåa på besiktningen


Björne

Rekommendera Poster

Jag såg också någon stans att förgasarna är ställda lite olika. Den främre förgasarens retur av undertryckskolvens rörelse nedåt skulle var något långsammare än bakre Fg? Går det att montera fel Fg på fel plats eller hur hur fungerar det?

Johannes, - Att kolla länkarmar det har jag inte tänkt på! Något att pilla med mellan åskskurarna. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Historien är nu avslutat för mig. Bilen gick igenom efterkontrollen idag.

Till sist bytte jag ut munstycken och därefter gick CO värdet betydligt ner. Egentligen är det lite för lågt nu, ligger omkring 1 men jag ger mig väl med det, motorn går bra och värderna flukturerar också mycket. Volymskruven har fortfarande ingen effekt alls.

Jag satte de nya munstycken 1 mm under förgasarens botten. CO värde var då ca 0,3. Därefter justerade jag nålen lite uppåt, kanske mellan 0,5 och 1 mm. Tyckte att det var enklare än att efterjustera munstycken som sitter så förbannad fast. Om jag skulle sätta in nya nu, skulle jag sätta de 1,5 mm under bottnen.

Jag har inget verktyg för att mäta munstykets diameter exakt men jag jamförde genom att sticka in ett koniskt penselskaft i de gamla och de nya och det var tydligt att de gamlas diameter var lite större, bara aningen men det räckte väl att värderna skjuter i höjden.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Idag har även jag vart på bilprovningen:)

Ordning på grejjerna ska det va,dock kankse jag kör för lite då det diffade bara 9mil från sista besiktningen 2016.

 

Co värdet helt ok vid kontrollen

 

Gjorde en större operation i Maj och bytte grenrörspackning,filter,ställde tändning med hjälp av ett "proffs",bytte även

filterking och filtret vid tanken och slutligen rengjorde förgasarna.

Även ett olje/filterbyte är gjort.

Lite K-sprit islaget vid tankning för ca 2 månader sen

 

 

 

20180918_125602.jpg

  • Like 8
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tjena grabbar och tjejer. Finns det någon snäll själ som mot betalning kan hjälpa mig att ställa förgasarna på min tgb 11 då jag en kan översätta teori från verkstadshandboken till praktik och saknar specialverktyg för detta?! Finns det någon runt Flen, eskilstuna alt strängnäs som grejar med sånt? Jag hade tänkt sälja bilen men bilprovningen satte barkst stop för mina planer då jag vill sälja en besiktigad pjäs. mvh Isak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Fick en 2:a på besiktningen idag pga för högt CO-halt ca. 8 och då blir det dags för mig att meka med förgasarna.

Vem säljer specialverktyg för att justera förgasarna? eller går det att göra utan?

 

 Kollat video minut 42:00

 

FAFB2758-8C25-4BCF-A115-7CE70BBC6280.thumb.png.91dbe2c1eff9879b88807d9ac2e83f24.png
 

 

034E0690-F937-4554-AFF4-85F6C8D933ED.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Mato said:


Hittar inga detaljerade instruktioner för att justera detta.  Finns det beskrivet någonstans? Måste förgasarna ut? 
 

Det finns instruktioner i handboken som finns att ladda ner här på forumet. Jag utgick från det, men köpte mig även en enkel "billig" CO-mätare (finns på exempelvis verktygsboden). Tror inte jag kunde märka av någon direkt förändring i varvtalet på det viset som handboken beskriver justering utan mätinstrument.

 

Tyckte mätaren var ganska jobbig; den reagerade långsamt och var inte så stabil. Men i slutändan matchade värdena på efterföljande besiktning de jag fick vid justeringen ganska bra.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
På 2019-09-26 på 18:42, eile säger:

Var det inte galet högt så i med lite färsk ny soppa och en hela rött.  

 

JDW registrerades 1976, men ser inte årsmodell i TRV app. De gnällde på CO2 senast, men även blinkdonet hade kontakten ärjat o ena strålkastarn pekade snett o justerskruven hade rostat fast så jag fick göra återbesök.

 

Ryckte kontaktdonet vid blinkdonet några gånger,, ganska mycket våld o rostolja på strålkastarn och fick hjälp av en lokal gammelbilsskruvare med förgasarna.

Fick igenom avgasmätningen, men jag såg bara högre siffror på displayerna.... :blush:

 

Ska kolla papprena vilken årsmodell det står, men för att slippa krångel, har halv tank o tänkte ev fylla lite E85, men Eile, räcker en liter rött??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprit gör soppan mer mager och därför blir värdena bättre, men numera finns ju även sprit i soppan dock inte så mycket i 98oktan.  Om värdena är väldigt konstiga, så kolla att den går riktigt jämt på båda förgasarna var inte choken satt lite tokigt på tgb  och gick bara eller mest på den ena förgasaren?  Har den legat på när något försökt justera blir allt helt fel.  Så tryck den helt i botten och känn på förgasaren att den är i botten , synka och sen ställ tomgång och tilluft med "lite strypning just när man hör suget"  

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sprit och annat. 
Förr och kanske nu köpte man K-sprit och hällde i tanken. JDW skriver "en liter rött" antar att du menar T-röd (som i Trangia kökets spritbrännare)?

Menas T-röd eller bara ett talesätt? Är det någon som har testat T-röd? Brukar även ha i någon cl blyersättningsmedel i 98:an, kanske helt onödigt...

3% sprit i 40 liter ger ca 1,2 liter sprit

( + ca 3% från början) Har någon här i forumet provat ?:)

Vad anser du Eile, är K-sprit och T-röd jämförbara?

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K sprit har en förmåga att dra till sej vatten. I bränslet. Som då sjunker till botten av tanken på grund av densiteten.  Och kan tappas ur och skall ej frysa om mängden K- sprit är tillräckligt. 

Om jag ej misstar mej helt kan däremot T röd blanda sej med vattnet och förbrännas. Dock då med en lägre % alkohol . Så för mycket vatten så hjälper det ej. Vid frysning. Har redan problem uppstått. Och upptining+ tex K sprit samt dränering är lösningen. 

"Spriten" de blandar i bränslet är av annan typ. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...