Gå till innehåll

JDW


JDW

Rekommendera Poster

Efter att ha läst o imponerats av alla ambitiösa byggprojekt och reseberättelser på denna sida så har jag tyckt att vardagsbilen JDW har inte så mycket att bidra med. Men det är ju ändå lite småsaker som hänt sedan jag för 10 år sedan på annons köpte JDW från ElTel som sålde ut 3 st C303 då de köpt bandvagnar på Millesvik' stora auktion. Liftade med en jobbarkompis till Edsbyn, lastade extraomgång CrossCountry o åkte ut på  vägen o de 35 milen mot Karlstad vid 21:15 en Onsdagkväll, inga verktyg,inga bra o ha delar, ingen kudde... Tankade i Mora o köpte där en baguette o en Cola som när jag på bryggan i Johannisholm slurkat i mig det kom på att nu är inget öppet efter resvägen.... Men hem kom jag på morgonkvisten.

 

En karossbytt C303 med mek winch. Ganska inpyrd med konstiga lukter efter att ha först gått hos Vattenfall på stamledningsbygge, sedan köpts av ABB och till slut ElTel Network när stamnätsverksamheten vandrat runt. Sista projektet var isolatorbyte på 400kV i Norrland när den körts av Polacker, som klagat på de dåliga terrängegenskaperna! (det visade sig att de inte hittat Låg växeln, men kört ändå...)

 

Bilen var populär att köra till dagis i:

post-4978-0-84116700-1469341664.jpg

 

Men har använts för timmer o älgtransporter

post-4978-0-79658900-1469341695.jpg

 

Köra ut plantor till bortersta hörnet av skiftet var också en resa:

post-4978-0-45916900-1469341716.jpg

(en 6-hjuling förare hade svårt att tro att jag varit där när han hade bekymmer o hämta en älg..)

 

Snöegenskaper testats (Här inga kedjor på);

post-4978-0-53935300-1469341744.jpg

 

post-4978-0-39683200-1469341796_thumb.jpg

 

Det har ju hänt lite genom åren, bla blev färgen lite skavd av yttre o inre slitage:

post-4978-0-59359500-1469341843.jpg

 

Som åtgärdades med en rollning sommaren 2014:

post-4978-0-30123400-1469342067.jpg

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan antytts i annan tråd är innerträt ganska skavt, speciellt taket i förarhytten där det regnar in vid hårt regn. Jag har misstänkt tillsatsvärmaren, men andra här har ju haft bekymmer med både antenngenomföring och kaross skarven. Så när jag förra veckan införskaffat en Sikaflex tub så gjorde jag ett varv på taket, vilket visade sig var onödigt

 

Innertaket, isloerat med en ca 15mm skumgummi

post-4978-0-84729800-1469393269.jpg

 

Innertaket var förvånansvärt frächt, som synes har det käckt in runt tillsatsvärmaren, där man bara använt huggmejsel till vissa hål...

post-4978-0-58680700-1469393280.jpg

 

Får leta vidare både på isolering och skivmaterial, hålmasonit har ju sina fördelar, inte minst om det regnar in.... Även lite hårdare ljuddämpning är ju intressant

 

 

Hittade även en "serienummerlapp" på dörrarna:

post-4978-0-40968000-1469394561.jpg

Kaross 400440 indikerar en stor serie.....

 

Även om Bitumenplattorna ser lite lessna ut. Verkar som det Tectyl'ats o sen plattorna på så de rasat ner, eller om Tectyl sprutats in efter?

post-4978-0-35835200-1469393828.jpg

 

Planen är:

Täta runt tillsatsvärmaren, är några huggna hål, vred för fläktvarv o temp som jag tror är läckageställena)

Klistra Bitumenplattor (BTema?)

Nån bra isolering (liggunderlag eller Btema/Swedol motorrumsmattor??))

Ytskikt: Nån 3mm skivmaterial, vet inte vad jag kan få tag i i Karlstad, Bauhaus har hålmasonit, men inte sett hos XL, Beijer hade beställningsvara, känns fjuttigt o köpa 1 lr 2 skivor... 

Måla div synlig plåt, på min civilist är det "vitt". När man vill köpa "billig" plåtfärg är det svart, kritvit eller kråm o välja på, jag skulle ju vilja ha nåt ljust men inte kritvitt (målat Btema plåtfärg i mellan o skuff, skiten syns så väl..). Bär emot o be färgaffären o smutsa ner 2l kritvit färg, göra det själv ska det blandas o va upprepningsbart. Nån med tips?

Komplettera dörrlister underkant, (Swedol?)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Biltemas bitumenmatta, gjorde en del efterforskning på nätet innan men det verkar bara vara vikten som gör jobbet när det kommer till att dämpa vibrationer, så billigast är bäst. Enda nackdelen mot de mycket dyrare är att den inte är lika enkel att applicera utan kräver att man värmer den med varmluftpistol för att den ska bli medgörlig och fästa bra. När det kommer till lättare skum för att dämpa ljud ur luften och isolera för värme har jag sämre koll. Men någon typ av skumplast som inte suger upp vatten eller möglar är väl fördelaktigt i våra bilar. Biltema har ju sin motorrumsisolering (den vit/gulspräckliga med folie på) som kanske fungerar bra?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytskikt: Nån 3mm skivmaterial, vet inte vad jag kan få tag i i Karlstad, Bauhaus har hålmasonit, men inte sett hos XL, Beijer hade beställningsvara, känns fjuttigt o köpa 1 lr 2 skivor... 

 

1mm aluplåt kostar inte många kronor luktar inget håller i all evighet lätt att klippa till och sen klä med lämpligt inredningstyg eller galon.  skitar man ner så tål dörrsidorna tvätt med högtrycktvätten vilket inte en masonit träfiberskiva tål.   Har gjort alla mina dörrar på det sättet.

här är ex på campens dörr.

post-5279-0-13295600-1469477021.jpgpost-5279-0-30955000-1469477042.jpg

 

Om någon undrar varför motorkåpan ser så konstig ut så är den uppspräckt och fått två plåtkilar inlagda så formen på kåpan fungerar som sittyta/avställning/förlängning av bädden samt låsning av bordet som bildar botten till bädden

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Biltemas bitumenmatta, gjorde en del efterforskning på nätet innan men det verkar bara vara vikten som gör jobbet när det kommer till att dämpa vibrationer, så billigast är bäst. Enda nackdelen mot de mycket dyrare är att den inte är lika enkel att applicera utan kräver att man värmer den med varmluftpistol för att den ska bli medgörlig och fästa bra. När det kommer till lättare skum för att dämpa ljud ur luften och isolera för värme har jag sämre koll. Men någon typ av skumplast som inte suger upp vatten eller möglar är väl fördelaktigt i våra bilar. Biltema har ju sin motorrumsisolering (den vit/gulspräckliga med folie på) som kanske fungerar bra?

 

Btema 3mm 500*400, 199kr7/4st

Swedol 4mm 500*400 41,25/st, 165/4st

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lätt att ta biltema man tror allt finns billigt där. 

köpte 2 askar med säkringar 19,90 st.

åkte sedan till swedol en ask med 100 säkringar 59 kr + moms, så har jag ca 30 % rabatt där så det hade blivit lite billigare än de 59 kronerna om jag köpt 60 fler säkringar där  :P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Biltemas bitumenmatta, gjorde en del efterforskning på nätet innan men det verkar bara vara vikten som gör jobbet när det kommer till att dämpa vibrationer, så billigast är bäst.

 

 

Ser man hur dyrare bilar är isolerade för ljud är det  formflex som är både lättare att jobba med och mindre vikt och även fungerar mot värme kyla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen med formflex (som förövrigt verkar svårt att hitta återförsäljare för) är väl att det är organiskt och jag antar inte blir så kul i längden om man får in mycket fukt i bilen. Är lite sugen på att testa det ändå, finns ju gott om plats kvar när man bara satt dit en 3mm bitumenmatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bilar har ju det även under mattorna men såklart binder det en del fukt om det dränks i vatten, men som innertak och väggar och även  i dörrar med någon cm luftspalt i nederkant så brukar det ju gå bra. Sen beror det ju lite på hur man använder bilen och ska den stå i surhål bör man väl undvika alla organiska material eftersom de tar åt sig lukt. 

 

namnet Formflex såldes nog när tillverkningen flyttades från älmhult till tyskland  när jag sålde dessa hade jag upp till någon tumms tjocklek men vanligast var en tumsskivor och tunn filt både klädd och oklädd  ser att flera säljer den tunna 8 mm mattan men under namnet  Ljudabsorberingsfilt   googla flera återförsäljare.

 

Kan hända har den på forumet med izuzu diesel tgb som för länge sedan handlade lite av resterna som låg kvar efter vi slutat sälja något över till försäljning.   Hade ytterligare rester liggande med dessa skänktes till lokal bilverkstad så sen som förra sommaren till deras bilrenoveringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var inne o testade kärran häromdagen, vid lamptest inför det såg jag att ena positionsljuset lagt av, läge således dax o LED konvertera!

 

Btema 42-1943:

post-4978-0-08769000-1472835762.jpg

 

Lyckades att dra av ena skruven, så det vart mickel inna jag fick dra i en plåtskruv.

 

Ja kärran? Den fick med nästan beröm godkänt, när jag bytte positionsljus till LED så har de armaturerna inga inbyggda reflexer, men "jag skriver trasiga så slipper du komma tbx" :wub:  

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte tillbringat så mycket i kontrollutrustning, men att reda ut hur en kraftstation eller ställverk är ihopsytt på likströmssidan har jag åtminstonde pysslat en del med... Nu ser ju elsystemet i min AlZn vattenfallare ser ju välmärkt ut, men när man tittar närmare....

 

Under handskfacket så sitter det till vänster en kopplingsplint:

post-4978-0-48725600-1473098570.jpg

uppifrån är pinne/partnumren/funktion

3/60/Stoppljus

4/60/stoppljus

5/33/Vä blink

6/29/Hö blink

7/29/Hö blink

8/12/??

9/13/44

10/44/0

(det jag funnit i Rephandboken för "gamla", har inget läsbart schema för AlZn, men byta partnummer är ju otroligt korkat..)

 

Av "gamla säkringslisten används de 4 vänstra..

post-4978-0-27485800-1473098585.jpg

 

och högra

post-4978-0-52604900-1473098599.jpg

 

Några på mitten fattas, dessa sitter i en lös buntbandade säkringshållare

post-4978-0-34342500-1473098636.jpg

Vid avstängd bil är det ingen ström in (enkel matning med omärkt grön tråd, ca 3 utgående trådar / säkring)

 

i bakväggen är en snygg monterad plåt med några reläer och säkringar med spg direkt från batteriet

post-4978-0-78515300-1473098647.jpg

Jag antar att alla dessa är "extrautrustning", även om jag inte hittat vad det kan vara?

 

Nån som kan jämföra med militär AlZn?

Nån som kan jämföra med Vattenfall AlZn?

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en massa ideer om att nyttja tomma plintar på kopplingsstycket för att konvertera till en lite bättre säkringsplint, men det visade sig för en gångs skull gå väldigt bra utan att behöva skarva nåt  :wub: Både matningen o framförallt de 3-4 dubbla utgångarna som satt på kombofästen var det bara att trycka dit. 

post-4978-0-27913600-1473185043.jpg

Problemet nu var att denna säkringshållaren hade jag tänkt nyttja för att ersätta gammelsäkringarna med, men Btema har säkert några till i hyllan..

 

Gjorde även några små tryck me koniska tjockborren på instrumentbrädan o satte dit två knappar

post-4978-0-79489800-1473185056.jpg

 

Planen var först att sätta både ett cigg och ett dubbelt USB uttag på instrumentpanelen att komplettera bosch uttaget, men kom på att borra två gånger så det täcker båda springorna för fd choke och handgas KAN det ju bli lite knivigt med mellanstycket, o tur att man för en gångs skull kom på det före...

 

post-4978-0-82071600-1473185065.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyckt det varit ganska grötigt under handskfacket, många sladdar sitter utan säkring/matning och det borde gå att rensa bort några. Det sitter några extra reläer/säkringar eftermonterat åxå.

 

så jag började med en funktionskontroll.

 

Märkte upp alla trådar med plintnummer

 

Gjorde funktionskontroll

 

Började plocka över grupp för grupp. Nu visade det sig varför det var ologiskt med matningar:

post-4978-0-39353500-1473440918.jpg

Det var en del byglingar här o där...

 

Så det fick bli lite kreativa grenkopplingar som nog skulle få vilken Televerkare som helst impad, som elektriker så skär det i magen men det får bli bättre grenplintar så småningom..

post-4978-0-19391900-1473440961.jpg

 

Gjorde därefter funktionskontroll, och allt funkade förutom konstant helljus...

 

Efter en del kliande i huvet kom jag på att det saknades säkringar...

 

Nåväl, det verkar som det inte bygger mer än de gamla så åtminstonde utan plastkåporna på så lär handskfacket gå dit

post-4978-0-65986500-1473440935.jpg

Skruvhålen passade naturligtvis inte, men det får ordnas under helgen...

 

Div reläer började se lite skamsna ut, men vindrutetorkar snabb som enligt militära verkstadshandboken ska vara växlande funkade inte utan det ska vara slutande (ja det funkade med det iaf..) ??

 

Men för den som vill köpa bättre begagnade 12V reläer så kom med bud:

post-4978-0-63415100-1473440924.jpg

(märkning något otydlig, men rimligtvis slutande...)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu när det vart mörkt så kunde jag testa min nya knapp på instrumentbrädan! Och kommer här med mitt bidrag i traditionella kort på överstyrd kamera kategorin:

 

Helljus:

post-4978-0-54488800-1473449331.jpg

 

Nya knappen intryckt:

post-4978-0-99962200-1473449277.jpg

 

Ja ni fattar...

 

Skillnaden är 2 såna här, för en knapp 500 vart det ett spontanköp när jag lurats ner till Ullared:

post-4978-0-05654800-1473449400.jpg

 

Köpa LED är ju en djungel, men jag tyckte priset var resonabelt, och 2 små kan kompletteras med en till /bytas om de pajjar och valde därför inte den jättebreda rampen.

 

post-4978-0-83639800-1473449323.jpg

 

post-4978-0-94259900-1473449377.jpg

 

Som genomföring använda jag vanliga förskruvningar, borde bli tätt.... 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite finputs under handskfacket med att sätta fast kablar o säkringar, jag har ju tillbringat en del tid några månader för att riva inrede och dra lite kablar här o där...

 

Jag satte ju 2 knappar på instrumentbrädan:

post-4978-0-40121000-1473526589.jpg

 

Och i andra änden nåt jag saknat på JDW som var bra på min gamla

post-4978-0-82921100-1473526561.jpg

Även denna inhandlad i Ullared, fästet var lite dumt så jag fick schimsa med en mutter på utsidan för att kunna få någorlunda vinkel, får väl testa mer när det mörknar:

post-4978-0-72064300-1473526808.jpg

 

Som ni ser på bilden har det även vart lite back kameror, ca 700 pix på ebay tyckte jag det var värt för att förenkla fickparkering. http://www.ebay.com/itm/7-TFT-LCD-Monitor-Reverse-Backup-IR-Night-Vision-2-Camera-System-For-Truck-Bus-/201590496936? och även hålla koll bakåt

 

post-4978-0-31502800-1473526652.jpg

post-4978-0-27362200-1473526660.jpg

 

Haft lite olika funderingar om vart/hur jag ska fästa TV'n, men bonussonen som nybakat Dataingenjör fick sköta det mekaniska;

post-4978-0-21869300-1473526639.jpg

 

Båda kamerorna går på ljuset och "backspegeln" är den som går igång default så får jag växla för närsikt. Jag hade naturligtvis lyckats sätta den ena kameran uppochner. För "backspegel" kameran som är rikta rakt bakåt så passade inte hålen för gangsterkepsen nåt vidare, så jag får se om 2 skruv räcker för att det ska sitta fast. Det har hunnit samlas lite skit på glasen då de suttit där ett tag.

 

 Är ju en knippe kablar o jordtrådar. Manualen var värdelös och den inkopplingsinstruktion som låg på hemsida hade inte riktigt samma färger, men jag lyckades gissa rätt. Drog först allt fram till displayen, men det vart så mycket kablar. Nu har vattenfall utrustat med en rejäl tekniklåda för radioar mm. Nu fick jag dra om kablarna o backa dit allt. Där är det kopplingsbart om det skulle börja krångla osv.

post-4978-0-02227100-1473527795.jpg

 

http://www.ebay.com/itm/7-TFT-LCD-Monitor-Reverse-Backup-IR-Night-Vision-2-Camera-System-For-Truck-Bus-/201590496936? 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju kanon ut.

Härligt med överraskningarna som man brukar få när man dyker in i gamla kabelhärvor och skall reda ut

vad som är vad när dokumentationen är lite si o så.

 

Jag "konverterade" askkoppen till strömuttag. Gjorde en aluminiumplatta för att täcka hålet och sen satte jag i ett dubbelt usb uttag och ett cigguttag.

Handlade uttagen på biltema o än så länge funkar dom :-)

 

 

post-6383-0-83914100-1473595359_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fäste du aluminiumbiten i hålet??? (stått o tittat på den själv flera ggr, går ju att sätta i plasten men då lär det skaka sönder...

 

Jag har också Btema, vad kan gå sönder? Är ju lätt att byta i så fall.

 

Jag satte en cigg o en dubbel USB på radiokonsolen i taket

post-4978-0-07681300-1473614372.jpg

 

Då de trådar som var intråcklade i A stolpen vart omskolade till backlampa respektive backkamera (styrning från ljuset) så byggde jag om en gammal säkringshållare för matvärmare + ett bosch uttag, drog en ny stam till radiokonsolen med konstant spänning o matar radio och taklysena därifrån

post-4978-0-28920600-1473614381.jpg

 

Har nu gett upp inrednings projektet för vintern, sitter nån tunn bitumenmatta med några cm skumgummi i takets insida. Detta är nu väldigt poröst o luktar, fastnar överallt. Jag satte dit takarmaturer provisoriskt i alla skepp, häftade fast trådar. Plockade ur alla verktyg och skruvar som låg överallt (hur många olika dimensioner på skruv finns egentligen i bilarna??). Har nu vintern på mig att hitta liggunderlag eller nåt annat till rimligt pris och nåt bra skivmaterial.

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har nu testat att köra i mörker.

 

Ljusbilden naturligtvis mycket bättre än original H4 (ska ju inte mycket till det...), brett o fint om än inte så långt, men helt OK i de farter det rör sig om. Jag satte dom brett isär och de kompletterar varandra bra o det är ingen"svart skugga" mitt på såå det var lyckat. Har en liten tanke o komplettera med 2 runda i mitten som spretar utåt älgmarkerna?

 

Backkameran i "glesgatljus" vart lite speciell, dvs mitt under lampan så är det färg, men i det skumma områden mellan stolparna slår kameran raskt över till sv/v så mycket flaxande blir det...

 

Backkameran vid stamlunning var superb!

Både vid winschning/framdragniing då det är en kombo med winch o även köra för att få stammarna att ligga med jämn kant inte transport till väg och inte minst när man skulle trixa sig ner till vägen o se att allt hängde med!

 

Kontentan av höstens projekt hittills blir väl investerade pengar!

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Då var det dags för det varannanårliga.....

 

Nu brukar besiktningsgubbarna ha ett smile när man kör in JDW, så även denna gång  ^_^

 

Inga anmärkningar men några "det här tar du väl o fixar" grejjer vart det....

 

En styrled fram "visade vissa tendenser till glapp"

post-4978-0-28318000-1515082766_thumb.jpg

 

"ja vet inte hur det ska va., men kardanen verkar glappig i framänden"

post-4978-0-24432900-1515082776_thumb.jpg

Nån ide vilket/ a lager som ska bytas?

 

Under hösten har det vart nåt nytt metalliskt skrammel, att gummit var borta på nedre infästningen på vänster stötdämparen bak, kan ju va orsaken? (var inte mycket med övre fästet på höger bak heller).

Nån med ide om ersättningsprodukt?

 

Bytte packbox, packning o oljetrågspackning pga oljeläckage på höstkanten, blev bättre men inte bra. Verkar vara nåt vänster fram som oljan kommer ifrån, nån med ide?

 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...