Tamaz Postad 2 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 2 Augusti , 2016 Jag har kommit över detta drag från en skrotad vattenfallare: Vad jag kunnat kolla upp (slagit på regnummer på en vattenfallare med samma kula) så är den reggad för 2500kg dragvikt. Hur fasen går jag till väga om jag vill få igenom samma maximala dragvikt på min vid en regbesiktning? Någon som vet vad som krävs? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 2 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 Augusti , 2016 Vid närmare efterforskning verkar det vara olika, och nu tror jag jag fattat varför. FMO777, Släpvagnsvikt 2500kgASO132, Släpvagnsvikt 1500kgCSA495, Släpvagnsvikt 2500kg KKM784 Släpvagnsvikt 2500kg En bild på den sistnämnda skvallrar om ett helt annat typ av drag. JDW som har samma drag som det jag hittat har också 1500kg på pappret. Som jag fattat det krävs inga papper för att få det godkänt för 1500 om det "ser bra ut". Stämmer det? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2016 Draget satt på när jag köpte JDW, men fick en anmärkning på rost för några år sedan, o då fick jag ett "likadant" tillverkat, och de gjorde en rostbesiktning o sen var det bra... (dvs ingen koll av konstruktion/ material..) Den variant som ses ovan brukar ibland kallas med dragbalk (dvs som på lastbilar) På min gamla KMW (Gullspångs Kraft) var det en annan konstruktion, tjock plåt i en trekant med stöd framifrån. (är avfotat gammal pappersbild, därav går det inte att se vad jag påstår..) Nackdelen med JDW är att kulan sitter på 42cm ++, dvs kärran blir låg i bakkant, fördelen är markfrigången.... Förr skulle man visa beräkningar på att draget höll... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2016 Vid närmare efterforskning verkar det vara olika, och nu tror jag jag fattat varför. FMO777, Släpvagnsvikt 2500kg ASO132, Släpvagnsvikt 1500kg CSA495, Släpvagnsvikt 2500kg KKM784 Släpvagnsvikt 2500kg En bild på den sistnämnda skvallrar om ett helt annat typ av drag. vattenfallare.PNG JDW som har samma drag som det jag hittat har också 1500kg på pappret. Som jag fattat det krävs inga papper för att få det godkänt för 1500 om det "ser bra ut". Stämmer det? Besiktigat ett antal bilar genom åren med hemmasvetsade krokar och 1500 har aldrig varit något problem, försökte även på c202 att få mer men minns att de påstod att det inte fanns dispenser utskrivna för mer. Styrkan på själva draget är inte avgörande utan tillverkarens uppgifter om bromsförmågan vilka saknades på just c202. Vill du ha mer leta upp ett regnummer med högre vikt och se om dispenser är givna ange detta vid regbesiktningen och med lite tur får du högre vikt inskrivet i pappren. Bra kan vara att ha bilder som styrker att du har samma drag på din bil. Att ha kulan högt är väl inget problem har på min hissat upp den rejält eftersom de såg nästan löjligt ut bak att ha en kula och tripeldrag hängade så lågt, båttarilerna som dras med bilen har istället fått teleskopdrag som är vändbart. på bilden är det nu vänt för standarhöjd för vanlig personbil för, när c202 ska dra vänds draget och handsken bultas om, vill man stöldskydda trailern lossar man bultarna och tar man med handsken hem. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 3 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 Augusti , 2016 Jo, kulan hamnar ju på runt 60mm istället för standard på runt 40. Eftersom det bara är fyra bult så åker nog draget av helt om jag ska ut i skogen, risken att kröka bakfångaren om man tar i en sten med draget är nog rätt stor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2016 "Jo, kulan hamnar ju på runt 60mm istället för standard på runt 40." Med den låga markfrigången spelar nog inte 2 cm någon större roll du lär ändå fastna. Åkte lowrider på 80 talet och brukade släpa kulan i asfalten så det gnistrade men inte försökte jag ta ut den i terrängen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 3 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2016 Detta arrangemang gjordes troligen åt brandförsvaret i Dals-Ed när bilen tjänstgjorde där. Godkänt för 1500 kg och är ett perfekt steg när gamla ben behöver komma åt något i lastutrymmet Kulhöjden är ca. 60 cm, så man får åtgärda släpen man har. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 4 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2016 "Jo, kulan hamnar ju på runt 60mm istället för standard på runt 40." Med den låga markfrigången spelar nog inte 2 cm någon större roll du lär ändå fastna. Åkte lowrider på 80 talet och brukade släpa kulan i asfalten så det gnistrade men inte försökte jag ta ut den i terrängen. ska nog va cm här... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 4 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2016 ... Att ha kulan högt är väl inget problem har på min hissat upp den rejält eftersom de såg nästan löjligt ut bak att ha en kula och tripeldrag hängade så lågt, båttarilerna som dras med bilen har istället fått teleskopdrag som är vändbart. P8034006.JPG på bilden är det nu vänt för standarhöjd för vanlig personbil för, när c202 ska dra vänds draget och handsken bultas om, vill man stöldskydda trailern lossar man bultarna och tar man med handsken hem. På asfalt inga bekymmer (inte ens i Värmland), men inget bra stubbpassager. Har även vedgården så jag skulle vilja köra runt huset o backa in mot knutan på vedskjulet för att få kort väg för 2m kubben till kap o klyvning, men det har gått några baklysen vid försök då inte gräsmattan är jämna.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 4 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 4 Augusti , 2016 Japp, cm skulle det vara. Inte lätt när det är svårt! Tror ni det är kinkigt att regbesikta om med kulan? Hur troligt är det att farbror polisen vid en slumpkontroll har ögonen med sig och faktiskt ser att det står krok i pappret fast det sitter kula på om allt annat med vikter och körkort och sånt stämmer? Någon som vet vad ev. påföljd skulle vara? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 5 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2016 Om det inträffar lär du få kroka av på plats i varje fall, sen om det kostar nåt / prickas nånstans??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 5 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2016 Är det inte så att man har 1 månad på sig att reg-besikta efter en förändring? Och det är svårt att veta när du monterade draget så länge bultarna ser fina ut 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 6 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2016 Men det förutsätter nog att det inte hänger nåt på kroken under den månaden? Ja eller göra som en fd kolega som skulle t Öland på husvagnssemester o skulle montera drag på sin breda jänkare. På Värmländska skrotar så är det ont om jänkardrag men gott om Volvo dito... Nu är ju Volvosar smalare än jänkare, så han drog faste ena fästet i rambalken., men det andra räckte ju inte fram så genomgående genom plåten o bricka o mutter... Husvagnen kom ju inte direkt rakt bakom bilen... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 6 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2016 Japp, cm skulle det vara. Inte lätt när det är svårt! Tror ni det är kinkigt att regbesikta om med kulan? Hur troligt är det att farbror polisen vid en slumpkontroll har ögonen med sig och faktiskt ser att det står krok i pappret fast det sitter kula på om allt annat med vikter och körkort och sånt stämmer? Någon som vet vad ev. påföljd skulle vara? Slog på ditt regnummer och du har ju angivit i dina papper kopplingsanordning, om du bytt ut kulan från 50 till 60 för transport med utbytbar kopplingsanordning är det ingen som bryr sig om så byter du krok mot kula så ska samma gälla så länge du inte överstiger vikterna. Samma gäller om du helt enkelt plockar bort draget ingen bryr sig, jag har på c202 på tilläggen angivet dragkrok/dragkula med bogserbygel, och har endast kula . Kroken har varit borttagen de sista 20 åren utan att de brytt sig är rätt säker på att den även var borta vid regbesiktningen, jagade vikt och det onödigt klumpiga tunga draget var nog redan då nerkapat. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 27 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2016 "Jo, kulan hamnar ju på runt 60mm istället för standard på runt 40." Med den låga markfrigången spelar nog inte 2 cm någon större roll du lär ändå fastna. Åkte lowrider på 80 talet och brukade släpa kulan i asfalten så det gnistrade men inte försökte jag ta ut den i terrängen. jo, det gör det.... Skulle vilja svänga runt o backa rakt bakåt för rätt flöde i vedfabriken, men pga ojämn gärsmatta så går hela plåten med lampor o reflexer då... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 28 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 JDW, eile menade att det inte spelade någon roll om det är 40 eller 60 millimeter (jag skrev fel). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2016 Jo det fatta jag med, men man kan ju spinna vidare ändå 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 April , 2017 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2017 Väcker liv i en gammal tråd. Nu är det på tapeten att göra en regbesiktning igen! Trotts min fina lilla 600kg-kärra så är jag sugen på BE-kort och jag fick med detta papper med bilen: Med efterfrågande på C303-gruppen på facebook har jag nu ett sådant drag på väg hem med posten. Behövs det något mer än monterat drag och pappret för att kunna regbesiktiga bilen och få 2500kg dragvikt? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 11 April , 2017 Författare Rapport Share Postad 11 April , 2017 Har surfat lite mer och det verkar som det även krävs ett godkännande/utlåtande från Volvo att mitt chassi är godkänd för dragvikten. Det + ett drag med papper med typat för samma eller högre dragvikt borde få det godkänt. Någon som haft kontakt med volvo om att få ut ett sådant papper? Är det ens möjligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 11 April , 2017 Rapport Share Postad 11 April , 2017 Har för mig att dom militära 11:orna har en dragvikt på 750 kg de civila vet jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 11 April , 2017 Rapport Share Postad 11 April , 2017 Fel av mig släpkärrsvikten är 1500 kg , borde kollat instruktionsboken först ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 December , 2020 Rapport Share Postad 29 December , 2020 Ett annat alternativ, stulen bild från en brandbil från Tanum på Klaravik: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 Januari , 2021 Rapport Share Postad 3 Januari , 2021 Finns tusentals varianter, märks på vissa att det är rena amatörkonstruktioner. Att alla blir godkända säger en hel del om besiktningsorganen anser jag. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.