Gå till innehåll

Vad kan man få för tryck ur kompressorn?


Rekommendera Poster

Varför 9 bar, 6-8 bar är fullt tillräckligt men frågan är om flödet räcker till.
en mutter maskin av bra märke/kvalité kräver ca 300-500 min L och skiten på skittema, jula och annat kina skit vill ha 500-800 min L nu pratar vi 1/2" maskin.
så att kunna köra en längre tid utan att behöva vänta så behövs en extra tank enbart för det ända mål.
en tank på 10 L och 300 bar är lika med ca 3000 L luft i volym tryck löst.
så en tank på 10 L och 10 bar lika med 100 L luft,
har 2 st 10 L tuber på mig när jag dyker med 300 bars tryck och jag har ca 6000 L lyft att andas när jag dyker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför 9 bar, 6-8 bar är fullt tillräckligt men frågan är om flödet räcker till.

en mutter maskin av bra märke/kvalité kräver ca 300-500 min L och skiten på skittema, jula och annat kina skit vill ha 500-800 min L nu pratar vi 1/2" maskin.

så att kunna köra en längre tid utan att behöva vänta så behövs en extra tank enbart för det ända mål.

en tank på 10 L och 300 bar är lika med ca 3000 L luft i volym tryck löst.

så en tank på 10 L och 10 bar lika med 100 L luft,

har 2 st 10 L tuber på mig när jag dyker med 300 bars tryck och jag har ca 6000 L lyft att andas när jag dyker

 

Jo, till verktyg så fungerar det ju! Men tänkte så man kan fylla på däcken med luft nu när jag (förhoppningsvis) ska köra med nyare lastbilsdäck...Så om det "enkelt" gick att få 9 bar så tänkte jag varför inte :ph34r:  Men går det inte så går det ju inte  :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka bygga om uttaget så jag får en snabbkoppling till verktyg men på det uttaget som sitter på lufttorken får man väl bara ut ca 8 bar?

 

Mätuttaget på lufttorken är bara till för att fylla på luft i systemet utifrån.

 

Om du skall använda luften från bilen så skall mätuttaget på matartanken användas.

Det är tredje facket framifrån räknat.

 

 

Vad gäller luftmängd så använder jag luften från bilen för att blästra med!

Men jag måste vänta ungefär 50% av tiden, men den är så torr och fin så det är det värt.

Jag använder då förhöjd tomgång på ca 1200 RPM.

 

 

/Stefan

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätuttaget på lufttorken är bara till för att fylla på luft i systemet utifrån.

 

Om du skall använda luften från bilen så skall mätuttaget på matartanken användas.

Det är tredje facket framifrån räknat.

 

 

Vad gäller luftmängd så använder jag luften från bilen för att blästra med!

Men jag måste vänta ungefär 50% av tiden, men den är så torr och fin så det är det värt.

Jag använder då förhöjd tomgång på ca 1200 RPM.

 

 

/Stefan

Öka tomgången till 2400rpm så kan du blästra hela tiden :lol:

Jag tar ut luft från släpkopplingen såväl till att pumpa däck som till luftverktyg. Är det någon nackdel med detta jämfört med mätuttaget? :unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öka tomgången till 2400rpm så kan du blästra hela tiden :lol:

Jag tar ut luft från släpkopplingen såväl till att pumpa däck som till luftverktyg. Är det någon nackdel med detta jämfört med mätuttaget? :unsure:

 

Samma här. Jag har en Duomatic släpkoppling med en Cejn tryckluftkoppling på, samma som i verkstan. Allt som jag har där passar i bilen...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...