Gå till innehåll

Räknas Land Rover verkligen som en terrängbil?


SCS

Rekommendera Poster

Känns lite som att Land Rover används av gangstrar och rika människor? jag vill köpa en Land Rover har kikat på en begagnad Land Rover Range Rover Sport HSE SUV 2007 kostar ca 150-170k. Dom beskrivs som "goda" terrängbilar och här listas den bland topp 10 som "bästa terrängbil" står härhär och här finns dussintals källor googla upp några. 

 

Ni som äger en Land Rover kan ni bekräfta att bilen verkligen håller måttet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl även diskutera Hummern's terrängbilsegenskaper relativt Unimog...

 

Man får nog skilja på SUV och "terrängbilar" som kan köra ut från asfalten och köra på "vägar", åkrar o hedar utan vidare hjälpta av markfrigången. Men om det blir stenigare o framförallt sankare så sållar det nog ganska fort.

 

Kollade nån lista o saknade Pinzauer, Unimog, Bucher mfl.. Kommentarerna var nog mer Stureplan än skogen.

 

Har kört TLC och Jeep med kraftledningsgrejjer, men man får ju bära längre än när man kör C303.

Följde efter bandvagnar med TGB11 i lumpen tills ett befäl sa att där gick det inte att köra hjulfordon där ( fick backa tbx), respektive en gång de som var efter inte hängde på -_-  -_-

 

Terrängbil är ju inte namnskyddat som falukorv så det liksom allt annat är relativt, inte minst beroende på om det är en chaufför bakom ratten.....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att Land Rover är en terrängbil!  :wub:

Jag ser det som den perfekta kompromissen. Den kör ifrån allting, om jag får välja väg  ;)  Den kan ta sig fram i terräng... och kan åka fort på motorvägen. Men visst en TGB spöar ju Land Rovern i terränglådan, och en Porsche åker ifrån den på motorvägen. Men få bilar klara både väg och terräng så bra som en Land Rover.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Becker, Tgbn är givetvis överlägsen i djupa traktorspår, stenar djup snö där markfrigång krävs.

 

Om det däremot börjar luta mycket i sidled eller om det krävs motorstyrka för att spinna och rensa däck så sitter man bättre i en defender. Axelflexandet är kanske inte tgb starkaste gren, fjädringsvägen är aningen begränsad

 

En av gubbarna i jeepklubben hemma har en gammal defender med Volvoportaler och 35" sulor, den är svårstoppad oavsett underlag.

 

SCS >>> den enda rationella lösningen är att du köper en av varje, precis som man väljer skor efter underlag kan du välja fordon efter samma princip. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju nu,

2 st Landrovers. den jag har kört med mest, är Tropyn från 1998, En Limited Edition som såldes i Tyskland enbart just 98

Så länge den gick var jag riktigt nöjd, en kanonbil om man ser på bränsleförbrukning mm. denna sitter det en rejäl höjning och annat godis under på, samt tak korg med snorkel uppdragen från fabriken.

Den andra en massa lull lull och el som kan bråka, på min gör det nog det ordentligt, då jag eldat upp halva elsystemet under ratten  :P

Inte lika impad av den.

 

Jeepen en riktig gobit som man kan ta  sej fram med och åka som en kung på landsväg med, Stolarna är skönare än vad min soffa hemma är.

Men ok den tar 1,3 till 1,6 L Milen. Så där ett litet minus.

Lyfter man upp dem 2-3 tum så klarar man kanske tröskel lådor och får på däck som är mer terräng anpassade.

 

TGB 13 . Ja där jag inte kunnat gått, har jag kört den, , men landsväg jag då skall man nog lägga rejäla slantar på en annan utväxling och bra däck, samt en del annat.

Men jag har sträck kört i 80 mil utan hörsel kåpor och överlevt , Och anpassar man hastigheten och inte har så bråttom, ja då åker man  hyfsat även i en original, Betänk att bilen är 41 år gammal och är gjord för terräng och militärt bruk när du räknar på komforten. Inte många bilar från 1975 som kan skryta med komfort jämfört med nyare bilar .

 

Så ja en Landrover och även Jeep är en god terräng bil. inte som TGBn, men dock fungera och i mitt tycke klart värd att klassas in som terrängbil :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...