Gå till innehåll

Militär kopplingshandske el


Doc Hawkeye

Rekommendera Poster

Ni som skruvat med militär kopplingshandske, 12 polig; den som sitter på släpkärror:

Går den att ta isär?

Jag kan skicka bilder på den om ni ej har bilder eller en handske hemma?

Jag vill så gärna få till min adapter mellan militär kontakten i min 11 bil och en vanlig 7-polig civil släpkontakt.

Vi drog kompisens Willys på en civil kärra efter min Tgb 11 till Militärfordonsträffen i Bengtsfors nyligen

Men sladdarna i handsken är från typ 1976, och isoleringen är som cornflakes: Kortis.

Jag har köpt handsken av Terrängaxel i Gbg, och kan fråga dom också, men vill helst fixa detta "själv". Dvs med hjälp härifrån forumet.

 

Jag skall alltså byta kabel i en 12 pol. militär släpvagns-kopplingshandske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som skruvat med militär kopplingshandske, 12 polig; den som sitter på släpkärror:

Går den att ta isär?

Jag kan skicka bilder på den om ni ej har bilder eller en handske hemma?

Jag vill så gärna få till min adapter mellan militär kontakten i min 11 bil och en vanlig 7-polig civil släpkontakt.

Vi drog kompisens Willys på en civil kärra efter min Tgb 11 till Militärfordonsträffen i Bengtsfors nyligen

Men sladdarna i handsken är från typ 1976, och isoleringen är som cornflakes: Kortis.

Jag har köpt handsken av Terrängaxel i Gbg, och kan fråga dom också, men vill helst fixa detta "själv". Dvs med hjälp härifrån forumet.

 

Jag skall alltså byta kabel i en 12 pol. militär släpvagns-kopplingshandske.

Lovar inget men jag vet att jag nyligen sett vilka kablar du skall använda om du vill ta en 12 polig och sätta en 7 polig i andra ändan som går till vanligt släp

Måste bara blädra igenom de typ 1300 sidorna i pärmarna jag har, där stog det någonstans.

enklast är ju att köpa en hane och sedan kopla in den på original kontakten på ramen sedan sätta en 7 polig hängandes på en plåt på stötfångaren bak som du kan plugga in 7 polig släpvagns kontakt på. glöm ej att sätta 24 v eller led lampor på vagnen så slipper du byta lampor så ofta  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 years later...
På 2016-09-08 på 17:26, Bajon1 säger:

Hittade bara en halvdålig bild, men man ser iaf en av skruvarna.

 

post-5421-0-47197100-1473348367_thumb.jpg

 

Tjena!

 

Gammal tråd men högst relevent.. :-)

 

En sådan kontakt behöver jag,men det enda ställe jag hittar 12-polig är tatanka och den kostar som en utlands-semester och är dessutom slut i lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...