LurK Postad 17 September , 2016 Rapport Share Postad 17 September , 2016 En Jawa 257A 250cc tidigt 60tal Dessa leverades tydligen med 2cyl 350cc motor,vad jag fått reda påkrånglade dessa motorer med tex att högra cylindern värmenöp,varför man bytte motorn mot en 1 cyl 250cc.Den verkar vara ganska orörd vad jag sett hitills,förutom att nån monterat moderna vipp brytarei lamphusets sidorDet som saknas är lampglas/sarg till frambelysningen,delar till skidorna ochvinterbromsen.Vinterväxeln följde även medEn kul grejj va verktygslådan,verkar innehålla det mesta.Det finns även styrdämpare på denna gamla gris. Om ni undrar varför det saknas en tändhatt så gör det inte det, Vid tex sotat/havererat stift skiftar man bara till det andra för att snabbt kunna komma iväg igen,mc ordinansen ska ju fram till varje pris 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TL 13 Postad 17 September , 2016 Rapport Share Postad 17 September , 2016 Tror nog att du blandat samman siffrorna lite. Modellen med 350 cc motor hette 355 och modellerna med 250 cc motor hette 255 resp 257 Här finns lite mer information http://www.jawaklubben.se/militar_jawa.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2016 Tror nog att du blandat samman siffrorna lite. Modellen med 350 cc motor hette 355 och modellerna med 250 cc motor hette 255 resp 257 Här finns lite mer information http://www.jawaklubben.se/militar_jawa.htm Precis jag som skrev fel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 Berätta om "vinterväxel" ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 19 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2016 Berätta om "vinterväxel" ! Stag man monterar för att kunna handväxla vid "skidåkning" Borde väl heta "skidväxel" ist 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 19 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2016 Gjort lite översyn bla bytt stiften och gjord rent fuggen då den började rå-flöda och surade ner sig.Nålventilen var full i massa jox,efter servicen monterade naturligtvis ett filter.Den kan va lite seg att få liv i när man stängt av den en stund,en pinnbulttill fuggen är har lite kassa gängor och kan man inte dra rätt mutterndrar den säkert luft där,en baggis och lite ska man ju ha att kämpa med Framlyktan är provisorisk och kommer från en moppe,led lampan är monterad för att iaf för stunden få lite behagligare ljus Motoroljan ska bytas,antar att det duger med nått liknade man hade i gamlaSachs och Zundapp moppar?Annars är den faktiskt ganska kul att köra, trots att det är riktig gris 1ans växel ligger upp,sen ska man trycka ner för att växla upp,blir lite fel i början men man lär sig.Notera den fina hjälmen jag har när kör vidundret...föreningens telekrigs hjälm 5 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 Den ser ju riktigt snygg ut. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
samlarsaker Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 Har en Monark Jawa 356A typ 962/1962 Kör med rak SAE30 olja i växellådan, det fungerar finfint. (kör med biltema gräsklipparolja ) 0,8liter olja rymmer 350cc motorn, 250cc motorns oljemängd vet jag inte. 356A är också en tung gris 175kg i tjänstevikt... Men kul att köra... Blir premiär med skidor i vinter.... off topic 2% mordern tvåtaktsolja + 2% SAE30 i bensinen ger en härlig ridå bakom.... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 20 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 September , 2016 Ja skidsystemet vore spännande att prova. oljemängd på 250cc motorn va enligt beskrivningen 0.8L Funderar nästan på att delta i novemberkåsan med grisen,vilken scen det skulle bli 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 20 September , 2016 Rapport Share Postad 20 September , 2016 Vore ett antal snäpp värre än han som startade i Gotland grand national med en HD 1200 Sportster 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 20 September , 2016 Rapport Share Postad 20 September , 2016 Har en Monark Jawa 356A typ 962/1962 Kör med rak SAE30 olja i växellådan, det fungerar finfint. (kör med biltema gräsklipparolja ) 0,8liter olja rymmer 350cc motorn, 250cc motorns oljemängd vet jag inte. 356A är också en tung gris 175kg i tjänstevikt... Men kul att köra... Blir premiär med skidor i vinter.... off topic 2% mordern tvåtaktsolja + 2% SAE30 i bensinen ger en härlig ridå bakom.... De där 2 % av vanlig olja kan göra den ganska orkeslös när ringarna bränt fast, det var inte ovanligt när 2 takt mc kom med separat olje inblandning att folk slog i fel olja. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 22 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2016 Putsat/justerat brytarspetsar,den dåliga pinnbulten fick ja ordning på medhjälp av Loctite .Grisen är dock fortfarande seg att återstarta,eller iaf kan man lyckas 1 gång av 5om man skiftar tändhatten till andra tändstifts banken.Ska mäta tändningsdelar och dona lite frampå,det blir ju.....spännande Grupp 34 i verkstadshandboken beskriver ganska bra hur man mäter tändningskomponenterhttp://www.fmck.se/old/dokument/mc%20257_bocker/VERKSTADSHANDBOK_MC_257A_MT.PDF 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
samlarsaker Postad 22 September , 2016 Rapport Share Postad 22 September , 2016 Min var svårstartad då packboxen bakom tändning / generatorrotorn var otät, bytte packboxen, ställde tändningen, Nu är den lättstartad. Bild på min 356A som den såg ut vid inköp. Nu har jag fått tag på sidokåpor, rätt bakljus, rätt tändspolehållare mm. + massaor av extra 356 delar. Blir lite skruva i vinter efter skidåkningen. Måste byta "ryckutjämnarna" i baknavet vanligt fel på 356:or Ska jaga tag på gummi eller nylonämne som är 18mm tjockt sedan låta vattenskära ut de sex "tårt bitarna" 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 23 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 23 September , 2016 Ja den där 350in ser fin ut Finns det inge moppe "ryckutjämnare" som passar tro? Den där packboxen fick jag tipps om på Jawaklubben,en väldigt kunnig person där med namn Anders är väldigt hjälpsam Jag meckade lite igår ikväll och fick ordning på pinnbulten så det funkar ett tag till. Det fanns en del gängor kvar längre in i cylinder så jag drog i en längre pinnbult som bottnade +Loctite,drog ner pinnbulten och det fick stå under natten. iaf monterade jag fuggen i morse och kunde dra fast muttrarna ordenligt. Startade den på 4 kick utan startgas,använde ist "startmetoden" enligt boken. Sen tog jag en ståtlig runda i kvarteret 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
samlarsaker Postad 23 September , 2016 Rapport Share Postad 23 September , 2016 Naven på 356A är Pränafa Helt egen konstruktion, med 6st tårtbitar med hål i som ryckutjämnare. Går bra att göra av hockeypuckar om man vill. Tänkte göra ett gäng vattenskurna för behovet finns säkert då gamla NOS lager har blivit för mjuka med tiden. Kompisen köpte en uppsättning gamla militära , de höll i en vecka... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 September , 2016 Mjaa va tror ni? tillräcklig belysning för novemberkåsans mörka nattsträckor? Bra att inte generator eller andra komponenter va skadade iaf. Det enda som funkar och håller är en 12volts 35watt moppelampa. Att montera moderna led arbetslampor funkar ej då den verkar bränna dioderna. Troligvis pga av nått konstigt dämpmotstånd. Dock fortsätter jakten på original lyktglas. Den får även stå och droppa ur läskig gammal olja över helgen. Har inga problem att starta/återstarta längre. Följ startinstruktionerna i boken och inget annat påhitt punkt slut 1.Dra på bensinkranen 2.Flöda samtidigt som man kickar sakta 2-3gånger 3.Kicka med fullt ös för knug o fosterland typ 4.Vrom vrom 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 30 September , 2016 Rapport Share Postad 30 September , 2016 Vill minnas att T-Axel skrotat en hel drös såna där. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 1 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 1 Oktober , 2016 Vill minnas att T-Axel skrotat en hel drös såna där. Det stämmer kankse,iaf köpte han 100st typ Mc 356A http://jawaklubben.se/milit%C3%A4r%20jawa.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 1 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2016 Jag skulle gissa att anledningen till att LED-lamporna pajjar är att du har växelström(AC) till lyset. Troligen det som bränner dioder. Dock finns det LED-lampor som är anpassade till AC hos xenonkungen, h4 i alla fall. http://www.xenonkungen.com/se/led-diodlampor/halvljus-helljus-led/ac-diodljus-h4.html AC-system är ganska vanligt även på moderna endurocyklar, till och med min Yamaha WR450 -2005 hade AC till lyset OCH DC till tändsystemet och batteriet(elstart). DC-systemet var även kopplat till besiktnningskitet med blinkers, instrumentlampor och belysning mm. -Snacka om att göra elsystemet komplicerat... Åtgärdades när man skulle köra Xenonlampor till hjälm och kåsalyse med hjälp av en ny voltregulator med inbyggd likriktare, då blev allt DC istället. AC-system är ganska vanligt på endurocyklar, till och med min Yamaha WR450 -2005 hade AC till lyset OCH DC till tändsystemet och batteriet(elstart). DC-systemet var även kopplat till besiktnningskitet med blinkers, instrumentlampor och belysning mm. -Snacka om att göra elsystemet komplicerat... Åtgärdades när man skulle köra Xenonlampor till hjälm och kåsalyse med hjälp av en ny voltregulator med inbyggd likriktare. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 1 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 1 Oktober , 2016 Tack för lamptipset där,är ju ett bra alternativ Ja det där låt ju lite aber på Yamahan När åkte jag 520sx behövde man bara montera en voltregulator för att få belysning, De hade tydligen samma stator som enduro modellerna,kommer inte ihåg watten det lämnade men räckte till ett typ"kåsa" fram och handtagsvärmare Livsfarlig maskin...körde ihjäl mig typ 2 gånger,blev skrajj och började med "Trail" istället,det va lugnare och fridfullare på nått vis Fick förresten ett fix ide till "Grisen" nu när man är äldre och får sämre balans och sinnen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2016 raderat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.