Jump to content

Recommended Posts

Hej på Er alla kunniga terrängbilsägare!

Som "rookie" på forumet vill jag se om någon har en ledtråd till vårt problem med "The Beast" ( som vi har döpt henne till!)..?!

 

Vi är ett "gubbgäng" i Järved (utanför Ö-vik) som i fjol höst skaffade oss en TGB 30 med kran till vårt båthusgäng, för att använda som båtuppdragare , lyft, strandstädare, adrenalin höjande buskörning mm.  mm.! :D 

 

Hon har varat ett fantastiskt redskap med den "snabel" vi byggde som fästs i främre dragfästet och funkar "skitbra" vid sjösättning och upptagning av våra båtar!

 

Nu till problemet:

Här om dagen skulle jag dra upp en båt och startade "The Beast" la i D och ekipaget stannade...! Provade flera gånger , men det gick inte att köra iväg motorn bara kvamnade!  Efter flera försök provade jag Backen och den funkade perfekt, läge S (framåt) likaså men så fort man lade i D stannade motorn....!

 

Efter en del testande verkar det som om den lägger i M3 direkt vid läge D.

Gjorde test på landsväg som bekräftade detta, startade på S och efter att jag fått upp farten lade jag i D och motorn "orkade "då dra och vi for iväg på högsta växel. Den växlade dock inte ned vid inbromsning utan fortsatte på M3 så man fick skicka i S läget igen för att sakta ner och stanna.

 

Något gör att de lägre växlarna inte aktiveras i läge D....?

 

Har läst igenom flera forumtrådar och det verkar som om det kan vara något elektriskt fel i antingen Växelväljaren, styrenheten eller magnetventilerna...?

 

Har någon en idé om hur man går tillväga med felsökning etc. utan försvarets specialinstrument ?

 

Vi fick med Försvarets verkstadshandbok vid köpet, så dokumentation och scheman finns, men vart ska man börja..?

 

Alla tips och ledtrådar välkomnas tacksamt! ( det är fler båtar i sjön som vill upp! )

 

Per & Gubbgänget  :)

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har felsökt väldigt bra! Om M3 går i direkt vid stillastående men allt annat fungerar så är det nästan säkert fel i styrboxen. Prova att torka upp boxen, lägg den på ett värmeelement nåt dygn och se om det hjälper.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset!

Ska plocka lös den idag och testa, kan ju inte skada med kontaktspray på alla anslutningarna också,

återkommer med resultatrapport!

/Per  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen!

Styrboxen undersökt och det finns inga synliga problem med komponenterna, men den är helt klart paj (!) :(   

Jag lånade en box från Hemvärnet på orten (dom har en 30:a!) och då funkade allt som det skulle!

Vad jag såg på boxarna är att dom tydligen inte håller hur länge som helst (..?!..) vår box var märkt 95.08 och hemvärnets 09-05

så dom går tydligen sönder titt som tätt..!

 

Nu till frågan:

- Har någon en fungerande box till övers för en rimlig peng..?

- Kan någon med kunskap reparera dylik box .?

- Har någon en "nödkörningsbox"  eller "manuellväxlare" till övers ?

 

Vad jag kan förstå av lite trådar här på forumet, har det konstruerats egna boxar av kunniga personer som verkar fungera,

-Är det något man skulle kunna beställa ??

 

Vore mycket tacksam om man fick ordning på detta snarast då bilen skall in för besiktning innan sista oktober!

 

Alla tips och råd emottages tacksamt!

/Per  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wingflyer kan ev laga boxen, han har skruvat med dom förr

jag säljer både nödkörnings boxar och manuel styrning av lådan

 

David strömberg

0707792532

sbat.nu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Finns flera trådar på forumet om hur man installerar knappar så du slipper boxen (Beror vilket fel du har om det funkar, din låter som det skulle funka) jag har både fungerande box och knappar i min använder till 99.9 procent bara knapparna.

 

Har kopplat 1an 1an 3an M och Backen sen har jag en knapp för att växla mellan Manuell och Automat. Och en knapp för TS men ska göra om det så TS går på on knappen till manuell växling.

Använder original vredet till hög och låg.

Detta är inget svårt att göra själv en borrmaskin lite kablar å kabelskor å några brytare.

 

mvh

Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen och tack för alla tips och trådar!

Boxen är på väg till reparation hos "kunnig forumsmedlem" och manuell styrbox inhandlad av annan " kunnig forumsmedlem",

så det ser ut som om höstens båtupptagningar kan fortsätta till veckan, till fröjd för alla medlemmar i båtklubben!

Återkommer på tråden med resultatrapport när grejorna är på plats  ;)  

 

/Per  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"The Beast" is upp and running again!  :wub:

post-9611-0-96897200-1476206969_thumb.jpg

 

Tusen tack för all hjälp med våran "Beast", nu får hon hjälpa alla båtägare som fortfarande är kvar i sjön  B)  

post-9611-0-17823200-1476207031_thumb.jpg

 

Speciellt tack till "samlarsaker" som visade att han minsann "kan sin sak"!!  ;)

 

/ Per och "The Beast Team" :)

 

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...