Gå till innehåll

dränera överskottsolja växellåda


Rekommendera Poster

Var försiktig när du öppnar pluggen! Jag skulle dränera ut överfylld olja på en tgb 30 när jag gjorde lumpen för 39 år sedan.

Kompisen och jag läste i instruktionsboken hur man skulle göra och vad jag minns så skulle motorn vara igång och någon växel i.

Pluggen lossnade med en smäll och skiftnyckeln for ur handen av oljestrålen som sprutade rätt ner i oljebaljan och tillbaka på mej.

Tur att strålen inte träffade handen för då hade det nog gått olyckligt. Trycket är väldigt högt! Lossa pluggen först- Gå åt sidan- Lägg i växel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med proppen om man lika gärna kan lossa dräneringspluggen i botten utan att få oljestrålen som hydraulisk skärare i handen? Det som är knepigt tycker jag med att kolla oljenivån på stickan är att oljan bara verkar fastna på halva stickan (i höjden) så för mig är det inte tydligt exakt hur hög nivån är... Jag ser m.a.o. att oljenivån t.ex. går upp 20 cm från botten av stickan men av dessa 20 cm är bara hälften av stickan täckt med olja. Fattar ni? :wacko: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7bar ska  det vara där om jag minns rätt.

Men trycket minskar så fort pluggen avlägsnas då det blir en öppen krets.

 

Jag brukar avlägsna proppen först sedan starta motorn och lägga i D, när önskad mängd olja är urtappad så lägger man i N

och skruvar tillbaka proppen. då brukar trycket bara bli några 10dels bar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...