kristaga Postad 25 September , 2016 Rapport Share Postad 25 September , 2016 Jeg har hatt en Willys stående i låven i mange år. Faren min bytta den til seg i ca. 1970, fra en kamerat. Kameraten var i ferd med å sette i en Volvo B16-motor. Ombygginga var nesten komplett, det mangler bare overføring fra gasspedalen til motoren. Jeg trudde egentlig at det var en heilt vanlig CJ-3a. Det skulle vise seg at det var det ikke! Panseret (motorhuven på svensk) hadde en påbygning. I ungdommen tok jeg den av, da jeg trudde at den var satt på for moro skyld. Jeg ble litt overraska da det visa seg at panseret ikke var lakkert under (se bilde). Så ble bilen bare stående. De siste åra nå har jeg begynt å forske litt på hva slags bil dette egentlig er. Det viser seg at dette er en svært sjelden APU-jeep spesialbygd til det amerikanske forsvaret. Den tilsvarer kanskje startjeepene Volvo produserte. Se bilder: Willysen min er altså en CJ-3a fra 1952. Den er bygd om til APU (auxilliary power unit) av firmaet O.E. Szekely. Det inkluderte en generator mellom setene drevet av kraftuttaket, via reimer opp gjennom et hull i golvet. I tillegg fikk de en mer moderne motor, den såkalte halvtoppmotoren F134 «Hurricane», som var en del sprekere enn L134 «Go Devil» som CJ-3a vanligvis ble levert med. Denne motoren var så mye høyere enn de vanlige at forgasseren stakk opp gjennom panseret, og derfor var det bygd på ei kasse på panseret for å dekke forgasseren. En gang må bilen ha blitt overført til vanlig tjeneste, for alt generatorutstyr er borte. Jeg mistenker at den kan ha tjenestegjort på en amerikansk flybase på Grønland, fordi i 1959-60 kom det masse utrangert militært utstyr fra Grønland til et industriområde rett i nærheten her i Norge. Blant annet mange kjøretøyer. Den originale F134-motoren er også borte, sikkert havarert en gang før 1970. Derfor ble det satt i Volvo B16. Nå har jeg fått tak i tre F134-motorer som det bør være mulig å få en fungerende ut av. Boksen på panseret er også borte, så jeg skal sveise igjen hullet. Jeg bygger heller om manifolden og setter på en vakuumforgasser: Uvanlig dataplate: Uvanlige instrumenter, timeteller og turteller (varvräknare): Ei plate er poppa fast over hullet der reimene til generatoren kom opp gjennom golvet. I tillegg er det ingen verktøykasse under passasjersetet foran og det er en modifikasjon/forsenking på golvet bak passasjersetet. Og rust. Dette er et langtidsprosjekt. Får jeg bilen på vegen innen fem år er jeg veldig fornøyd... 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 26 September , 2016 Rapport Share Postad 26 September , 2016 Fränt:) i med hurrican motorn 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 7 Oktober , 2019 Författare Rapport Share Postad 7 Oktober , 2019 I helga kom Willysen fram fra nesten femti års lagring. Som småbarnsfar har jeg begrensa tid, men jeg skal prøve å få restaurert den til bruksstand. En kamerat skal sveise rusta bare jeg får av karosseriet. Fikk av alle boltene som holder karosseriet fast til ramma, men rattet vil ikke av. Det sitter dønn fast. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 10 Oktober , 2020 Författare Rapport Share Postad 10 Oktober , 2020 Etter et år har jeg fått av karosseriet. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Oktober , 2020 Rapport Share Postad 13 Oktober , 2020 Härligt Detta gjorde mej glad, dels att det rör på sej hos dej, men även att jag har några månader kvar innan mina valpar fyller 1 år hos mej och har karossen på 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.