valp-67 Postad 11 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 11 Oktober , 2016 Hej alla! skrivit lite här å där lite då och då, men kändes som det är dags för en egen tråd. Hade en gång en valp som jag samlade delar till, sålde av en del fick förtio års kris och köpte en fin 1314 sjuktransport i Falköping. Tycker 13 går lite fort på låg, funderar på om lådorna jag har kvar från skrotade C202 kan vara annorlunda till fördel för lägre låg och högre hög? Den har blivit döpt till Lucky 13 då fredag den 13 och siffran 13 varit ett lärorikt tal dag för mig. (åsså finns d mycket på temat) Inte hänt så mycket än, fått den igenom systemets kontrollanter så numer är den B. Monterat 2 1/2 " avgas ,3" insug, 80 amp volvo nyare generator, T-max winch, 4x blixt samt rotella, reservhjulshållare, c202 kraftuttag, bytt orginal strålkastare framlampor och baklampor till diod (å allt jux det medförde) 2x optima yellow top, 30mm kaross höj, pillat loss plåsterdelen ,sladdat ihop 4 kryckor till plåsterlådan, fyndat 1 bår i container.. Funderar mycket på däck, vill ha större bredare men inte högre hastighet på lågväxel.. Måttat lite grovt på att skohorna ner C202 kraftuttagsfördelningslåda (kan man kalla den så?) efter c202 pton sedan kardan bakåt över mittersta vakuum tanken till en stabbig hydraulpump (från c202 drivit snöslunga) att driva snöblad winch och kran med. Som grädde får jag då en pto kvar framåt ovanpå fördelningslådan, tänker montera remskiva för kompressor drivnig på denna. Behöver gå till evo2 på insugs systemet då det tar för stor plats. Ska bli färdig att beställa en dämpare samt lite rostfritt rör så jag kan slutmontera avgas systemet (och lära mig tiga). Stolar och däck står överst på julklappslistan. Så.... ni som har koll på utväxling, c202 vs. 13 tjoa om länk eller ge mig lite feedback. volvo e ju volvo.. Måste ju gå att lura lite.. Däck! Lite större lite bredare.. INTE så det asar i överallt vill kunna svänga fullt i alla vinklar. Känns som man borde ha bead locks å då kan man ju lika gärna bredda lite fälgbana. Försöker ladda upp bilder men..datorn har aldrig varit min bästis.. Ha en underbar kväll och arbetsvecka allesammans! 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SweMob Postad 11 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 11 Oktober , 2016 Samma utväxling på C202 FD 51 Fördelnings låda som Tgb 13 FD 51 lådan. Byt till Tgb 20 vxl låda,har lägre 1.a. Alt.Tgb 20 axlar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 12 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2016 Kul! Låter som du har en hel del på gång. För att ladda upp bilder, klicka på More Reply options bredvid post-knappen så är det bara att välja Browse/Bläddra och klicka på bildfilerna så laddas de upp med ditt inlägg. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 12 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 12 Oktober , 2016 Godkväll! SweMob du menar huvudväxellådan, eller? Som jag förstår är den 5 växlad? Har en hel del växellådor liggandes från Amason 140 240 och 740.. Någon som vet någon annan volvo variant som skulle kunna vara lämplig donator? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 13 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 13 Oktober , 2016 Precis, växellådan från 20-bilarna är lika samma fast annat innehåll. TGB 13, fyrväxlad: 1= 3,85:1 2= 2,08:1 3= 1,39:1 4= 1:1 R= 4,13:1 TGB 20 femväxlad: 1= 3,92:1 2= 2,47:1 3= 1,76:1 4= 1,27:1 5= 1:1 R 3.7:1 Så med en låda från 20-bil får du lite lägre 1:a och back, och en extra växel mellan lägsta och högsta för att inte få för stora steg. Skillnaden på 1:an är om jag räknat rätt ungefär 10% lägre. Om det finns något som passar från vanliga volvos har jag tyvärr ingen aning om. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
max3 Postad 15 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2016 Vad jag vet så är växellådan från TGB20 längre och får endast plats om du flyttar fram motorn. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2016 Okej.. är detta sant? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 16 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Den är lite längre men man kan flytta vakuumtanken istället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
max3 Postad 16 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Den är lite längre men man kan flytta vakuumtanken istället Blir inte optimalt med kardanen då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 16 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Kardanen kommer man inte ifrån heller om man flyttar fram motorn så det är ju vilket som är enklast att göra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 17 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2016 Kardanen kommer man inte ifrån heller om man flyttar fram motorn så det är ju vilket som är enklast att göra Tror han menade att det blir för stor vinkel för kardanknutarna.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 17 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2016 Det handlar om 6 cm så det är inget problem. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 17 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2016 Kardanen kommer man inte ifrån heller om man flyttar fram motorn så det är ju vilket som är enklast att göra kardanerna ansluter väl i fd lådan så varför skulle man ändra dessa om bara motorn flyttas fram, eller är det drivningen till fläktens kardan du menar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 17 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 17 Oktober , 2016 Ögnade lite hastigt, och c202 lådan är lite längre så säkert tgb20 också. Urvalpen, hur har den i utväxling? Krympte ner och flyttade in batterilådan lite. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 9 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2016 Blivit lite småpill då vädret varit ivägen för ordinarie jobb. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 13 November , 2016 Rapport Share Postad 13 November , 2016 Det var inte dumt det där med batterilådan, kanske skall tjuva din idé och göra lika själv. Har du tänkt sätta en hydraultank där? // MilSpeC 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 16 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 16 December , 2016 platsen räcker inte riktigt för att komma över vakuum tanken men under går bra. blir inte lägre än handbromstrumman. ingen som kör med kasplåtar? milspec, vet inte riktigt var allt hamnar än.. litet flak å köra smått på under konstruktion. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 17 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 17 December , 2016 C202 s vändväxel eller vad den nu kallas, c202 kraftuttag. Bild underifrån. nästan 3 m. mycket pyssel, rensar bra på stållagret. Snål som man e åker det med en å annan begagnad.. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 21 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 21 December , 2016 Möed vinklar å tanke kontoret jobbar för fullt .. Mvh pg 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 21 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 21 December , 2016 Nya lamphållaren blev rätt bra tycker jag.. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 21 December , 2016 Rapport Share Postad 21 December , 2016 Vackert! Ser ut att vara en trevlig maskinpark i bakgrunden också. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 December , 2016 Rapport Share Postad 21 December , 2016 Ser ut att bli riktigt högbyggt.. eller ser det bara så ut? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 22 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 22 December , 2016 Tackar! Mycket prylar lite plats.. Själva lastytan jag tänkt är 50mm över orginalram. Där blir ca 1 m brett som räcker till gräsklippare och min lilla 700kg grävare. Jepp det blir högt att lasta. Att larverna sen är 5 cm bredare än de tilltänkta ramperna, gör det hela lite spännande.. Hjulhusen kommer högre, men det är ju svårt att undvika, hjulen behövs jue.. Hjulhusens höjd är tänkt som en plan yta att lasta skivmaterial och dylikt på. Om man slänger in nån tvärslå. Inte kollat lagerstatus på material, så vet ej än om det blir aludurk elller sträckmetall som flakbotten och hjulhus. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 22 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 22 December , 2016 Svårt för att gå vidare.. alltså när man ska va färdig punktad och lyfta av å slipa helsvetsa och lacka. Känns alltid som man missat något.. Men som vanligt, är det inte tiden som tar slut är det ekonomin som bromsar, i detta fall daily driver som kräver behandling. Så platsbristen skyndar på sagan. God jul allesammans 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 31 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 December , 2016 Flaket börjar ta sig. Ursäktar tidigare felaktigt höjd utlåtande.. Bygger ca 40mm över orginal ram längst bak samt ca 120mm på högsta. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.