Diffen Postad 13 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 13 Oktober , 2016 Hejsan Är det någon som vet vad som är max varvtal på A6 motorn i 912 och vilken maxhastighet det ger? /Diffen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 14 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2016 Hejsan Är det någon som vet vad som är max varvtal på A6 motorn i 912 och vilken maxhastighet det ger? /Diffen Ska det byggas A-traktor? Knepig fråga men jag minns att min gamla startbil med A6 motor kändes iaf som den gjorde 5000rpm. Sen ska det väl sitta en restriktor i fördelaren om den är orörd om jag minns rätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Diffen Postad 14 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 14 Oktober , 2016 Hehehe nja faller på åldersträcket uppåt... Men en 912 är ev under införskaffande och tanken är att ev konvertera till diesel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nero Postad 14 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2016 Varför ska den konverteras? Är motorn slut, eller använder du bilen som pendlar bil?. A6 motorn drar ju självklart en del bensin, men jämfört med konvertering, ny motor, mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
54ekstrom Postad 14 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2016 Jag har för mig att den inte ska upp i mer än 3000 rpm. Vridmomentmax är vid c:a 1000 rpm. Bilens konstruktiva maxfart är runt 75 km/h. Förgasaren har mycket riktigt en sorts begränsare, men hur den funkar vet jag inte, troligen kan man plåga upp den över 3000 rpm, men det är ju rätt meningslöst... Den ger inte mycket kraft i det registret. Jag är rätt nöjd med min. Fortare än 65 är inte så vilsamt om man ska köra en stund... Nu är ju min bil en 935 så den bär på mycket "barlast", en 912 är nog lite smidigare på vägen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Diffen Postad 15 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 Oktober , 2016 Tackar för info:-) Ev så kommer den att rulla en del mil så få ner kostnaden för en vettig peng är inte fel annars så är ju A6:an en trevlig motor. Kan man hålla sig till runt 70 km/h så hänger man ju hyfsat med i trafiken när det ger sig. Får väl se hur det landar inköpet som steg 1 :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fremar Postad 15 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2016 Den konstruktiva maxhastigheten är som tidigare nämnts 75 km/h vid max tillåtet varvtal. Troligtvis är max tillåtet varvtal satt med en viss säkerhetsgräns för att motorerna skulle hålla längre. Jag kan utan problem få upp min 935 i 80-85 km/h, dvs varvtalsbegränsaren bör vara uppskruvad för högre maxvarv. Den går ju säkert inte billigt och är inte jättebekväm att köra vid dom hastigheterna, men det går. 70-75 km/h är absolut inga problem, där är det helt okej att köra och enligt mina beräkningar ligger den på strax över 2 liter/mil där. Precis som 54ekstrom säger så är ju 935 en betydligt tyngre bil så med en 912 borde det gå både billigare och bättre att hålla 70-75 km/h. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Diffen Postad 16 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 16 Oktober , 2016 Det låter ju som att det vettigaste att göra blir att först testa hur det funkar med A6:an och eventuellt "optimera" den om det behövs och visst det är ju en gammal kärra så bromsar och så lär ju vara anpassat till konstruktiva max hastigheten (med lite marginal) och i slutändan så behöver man ju inte ha så bråttom.. Återkommer med mer när den står på gården.. Som med alla dessa gamla fordon är det ju NPK som gäller Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.