Gå till innehåll

Ny valpägare!


Rekommendera Poster

Hej!

 

Nyss reggad och nyligen ägare av en Valp från -80

Reggade mej här då det verkar finns lite kunskap om valparna här, har börjat med att "snattat" instruktionsbok och service boken här, tackar för dom.

 

Bjuder på en liten film som tack :)

 

Har lite saker som ska gås igenom på valpen, fyrhjulsdriften går inte att koppla in (har inte börjat kolla någonting än, kan bara konstatera att inget händer när jag trycker på knappen) värmefläktarna går inte, temp och tankmätaren går inte och den bromsar nog bara på höger, annars är den tipptopp ;)

 

/Peter

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra dag idag, fick igång tankmätaren, tempmätare, oljetryckslampan, varningslampan för handbromsen och kupefläkten går för fullt nu :)  Enkla elfel allihopa.

 

Fick även till URkopplingen av 4wdn, inte inkopplingen som jag trodde, efter lite läsning här på forumet så hittade jag en bra beskrivning på hur det funkar och nu kan jag koppla ur 4wd på högväxeln, lampan lyser inte, den verkar vara bortkopplad, men det får duga. Och när jag var ute och härjade på skogsbilvägarna så började den bromsa på bägge hjulen också  :wub:

 

Nu har jag bara lite problem med hel/halv ljus, den tänder upp halvljuset på vänster framlyckta när jag bromsar och funktionen på spaken verkar bakfram... När blå lampa lyser är det halvljus osv, måste vara nått jordfel någonstans... Jo och säkring 1 går direkt jag byter, den ska ju gå till höger parkeringsljus och höger bakljus men dessa fungerar så det är nog "åtgärdad" på något sätt... Men jag vill ju ha igång instrument belysningen så jag får felsöka lite.

 

Har en kran också som inte finns med i instruktionsboken, någon som vet vad detta kan vara? har inte hunnit undersöka den. Lägger in en bild på den. Nått hemmabygge? Men till vad?

 

 

post-10072-0-52285600-1476720595_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en kran för att ställa värmen till kupéfläkten?

Ser inte likadant ut på 11-13-20 bilarna, men funktionen är den samma som med den kranen du har på din bil.

 

Mvh: Per.

Ah, det måste det nästan vara för mina reglage ser inte riktigt ut som i instruktionsboken de har pilar på båda och det verkar ju mest logiskt när kranen sitter mitt mellan kylaren och värmepaketet  :)  Har riktigt bra värme i den ska testa stänga kranen och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är kranen till värmen.

Dock är den bara till främre fläkten, där bak sitter troligen en kran lite lagom svåråtkomligt precis under fläkten. Jag har min öppen hela tiden så styr jag temperaturen med fläkten.

 

PS! Tänk bara på att kranen blir lika varm som motorn alltså ca 80 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skruvar elen se till att 4x4 bromsningen blir permanent ur kopplad.   Kablarna hittar du vid bromspedalen.   ang lyse som spökar i dit fall låter det bara som bromsljuset är fel och jordar igenom p läget och därför drar med sig halvljuset.

 

c202 har ett kontaktstycke bakom på min sitter det bakom mjukpanelen men ev är det flytat någon gång så kan även sitta i kyltuneln eller vid sidan om värme paketet, detta kontaktstycke är orsaken till mängder med märkliga fel, spraja detta väl.

 

belysning i orginal har både höger och vänster kopplat samt även dubbelt för div utag bak, vanligt när något spökar är att man lånar någon av de andra kablarna.

 

kran fanns som extra utrustning kolla broschyren som jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, 4wd bromsen bort, är det bara att koppla bort kablarna eller är det något som ska byglas? Om jag lyssnar/ mäter på urkopplingsventilen med högväxeln i så borde jag höra att det klickar vid broms om den är inkopplad väl?

 

Lyset, så jordfel i bromsljuset tippar du på, låter vettigt, ska kolla igenom kablaget, lycktorna och kontakten.

 

Kranen var avstängd, det jag tyckte var bra värme blev sjukt bra värme med kranen åt andra hållet :) Det måste vara lite läckage i kranen...

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska byglas, utan 4x4 bromsning kan du nu skaffa frinav utan att du risker ras.

 

med frinav urkopplade får du inte lägga i 4x4 i farten men med de inkopplade fungerar c202 att slänga i 4x4 driften i alla farter.

 

Finns även några säkringar som kan ställa till ofrivillig 4x4 drift om de är lite spänningfall eller oxid samt även kontakten bakom handbromsskölden.

 

i denna tråd finns kopplingshema för 4x4 drift c303 c202 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11281-hj%C3%A4lp-med-styrkrets-4x4-c202/page-2

 

Värme ska vara ruggigt bra på min räcker någon grads öppning på kranen.

 

en felkonstruktion: 

FD låda sitter ju vriden till skillnad mot hur den är konstruerad så olje mängden kommer aldrig stämma, ställ bilen på max lutning åt vänster då räcker nivån eller lossa övre locket och borra dit ny påtappningsplugg, samma gäller även avtappning du får aldrig på vanlig sätt ut skräpet i botten av lådan.    tips på hur man enkelt kan göra bläddra till slutet av tråden.   http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11808-bakaxel-ras/

 

olje kvaliten är valfri, men alla gl5 oljor kan fräta på brons. mineralolja är håller packboxar tätare än syntet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...