Gå till innehåll

Halvljusrelä


Doc Hawkeye

Rekommendera Poster

Är det ett sånt :  http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14871.39333/rela-helhalvljus-140164200

 

Om funktionen är tveksam se till att reläts jordpunkt jordar ordentligt annars vill inte spolen dra ordentligt,   relät sitter på nästan alla bilar från mitten på 60 talet och fram till 80 talet.

 

De brukar gå att öppna och felet brukar synas tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 12 V bilarna är det nog det på CVI-länken. 24 V lär väl ha en specialvariant av det. 
Swedolreläet är väl bara ett vanligt dragande relä och det funkar inte.

Spaken ger spänning när man drar i den och man behöver då ett relä som växlar position vid varje dragning och sedan står kvar där efteråt. Varannan gång ut på halvljusstiftet och varannan på helljus alltså. Dessutom en till funktion att det ger spänning ut till helljus så länge spaken är dragen (ljustuta).

Reläerna är dimensionerade för den last som två standard halogenlampor ger men inte så mycket mer. Med 100 W lampor och/eller extraljus kopplade till samma relä blir gnistbildningen för stor. Det svetsar ihop kontakterna mer och mer efter hand och till sist orkar inte kontakten gå isär utan reläet "hänger sig". Det kan vara den växlande kontakten eller ljustutkontakten som fastnar. Lyser både hel och halvljus när det hänger sig är det ljustutan som inte släpper. Oavsett vilket är det antagligen svårt fall att få nån ordning på det även om man öppnar och putsar kontakterna.

När jag hämtade min bil 50 mil bort och åkt en liten bit fastnade reläet och var helt omöjligt att få helljuset att släppa. Stod vid vägkanten i duggregn och mörker och bytte plats med trådarna inne i strålkastarna med sockerbitar så att bara halvljuset matades från heljuskontakten. Klippte dessutom bort extraljusen som låg på samma relä. Hemma försökte jag sedan reparera reläet med viss framgång ett par gånger men när det fortfarande inte var stabilt blev det ett nytt från Tatanka. Och Inga extraljus inkopplade på det!!!

Edit: Kan tillägga att det jag köpte ser lika ut som CVI. Däremot har Tatanka ett fyrkantigt skiftrelä för 24 V nu som jag inte vet hur det funkar. Det kanske har motsvarande funktion i nytt format...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ingen kopplar väl extra ljusen direkt stegrelät?

 

här är ett googeltips: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=23864

 

Men har för mig att förutom spänningen till spolarna så brukar en jordning finnas som kan bråka lite om inte annat se till att manöver spänningen från blinkspaken verkligen ger tillräckligt dvs prova funktionen direkt på relät först för att utesluta fel.  Tror även jag sett både minus och plus kopplad manöverspänning från blinkerspaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit manöverkretsen från Heljjuskontroll lampan-xtraljusknappen-manöver på xtraljusrelä, där "huvudkretsen" matar xtraljusen. Dvs det är kontroll-lampkretsen jag lastar ner med manöverspänningen för extraljusrelät, borde vara en liten börda.

 

Är ju en hiskelig massa anslutningar på växlingsrelät. Jag tänkte hämta "manöver +" till extraljusen på primärutgången där, men vart en kabel mindre när jag tjyvade från kontroll lampan i stället.

 

Vid närmare eftertanke så var hel/halv manövern lite svampig redan tidigare, kan ju var nåt mer eller mindre avancerat fel som vuxit till sig...

 

Jag har ju 12V så http://motoroldies.se/Shop/index.php?menuitem=210 398 (mot 498 på CVI) är väl lika bra o beställa direkt..., Btema verkar inte ha nåt kompatibelt, Mekonomen's webshop är ju bara gjord för webnissar..... Kan ju ringa MECA o fråga ( på tal om misslyckade WEB'ar o inget lager i butiken..).

 

Fast som Eile skriver är jordfel den absolut vanligaste felkällan så rycka o slita + WD40 kan ju göra susen...

 

Spaken är ju dyrast o den får komma sist.

 

Kollade Goooggle: http://www.huppensbildelar.se/butik/bilmarke/volvo/volvo-140-serien/volvo-stegrela-hel-halvljus-140164/  Billigast hittils (12V)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag endast bytt ett relä under alla år på de bilar man lagat el på, alla gånger annat fel än relät när det inte växlar. 

 

ang 12 och 24 volt så lär dragspolen som växlar anslutning lätt klara att matas med dubbel spänning, har kört vanliga tillslag och växelrelän med dubbla spänning på ungarnas elbilbyggen och ett stegrelä är endast påverkat någon tiondels sekund. 

 

Spaken som ska vara så dyr är väl samma som en av universalspakarna, har en c202 original liggande som inte blev betald/såld pga av att universalen var lika billig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...