Gå till innehåll

Handgas o choke på aluzink


Doc Hawkeye

Rekommendera Poster

Jag gissar att anledningen till att man flyttade reglagen helt enkelt var för att de längre vajrarna hade större risk att kärva. Jag har hört att det inte var ovanligt att choken inte las ur helt så motorn gick fett till exempel.

 

Har man bra vajrar och koll på sina prylar är det väl inget större problem att ha reglagen som de var från början, det finns säkert nån bra anledning till att man bytte, frågan är om den var på grund av funktion eller FMV's tilltänkta användning, typ som att inte använda handgasen som farthållare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp.

 

TGB112 (radiobilarna) och vattenfallAlZn har handgasen kvar, dock båda på motorhuven.

Allt utom spak o wire finns kvar så det är bara att dra dit igen...

 

 

(Handgas var ju en bra farthållare vid kolonnkörning, ibland för bra vid sovande förare...)

 

Om du bara vill åt det estetiska så räcker det ju med spaken.....  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite trixigt att bygga tillbaka, de har bytt ut plast höljet över kylaren mot plåt, och hålen där de tidigare var dragna är borta.

Jag ville naturligtvis ha kvar både choken och hand gasen där de satt på plåthytten, tyckte det såg för jävligt ut med två tomma spår för reglage där, 

En hel del pill att få upp vajrarna där, 

Jag gick genom samma hål de dragit ner värmereglage vajern igenom, men det blev trångt och vinklarna blev inte de bästa. men länden på vajrarna gjorde att det gick att få mjuka böjar, så smorde jag upp dem ordentligt innan de monterades,

Klart det hade gått att borra nya hål och dra den genom dom, men jag ville inte ha nya hål rätt ovanför fläkten, Ja eller ens börja göra hål där det har är svårt att plugga dem om man inte ville ha det så i framtiden. så det vart den pilliga vägen. fungerar helt ok.

 

Hand gasen är bra när man vinschar till exempel, eller om man skall krypa i skogen och vill ha jämn  fart utan att riskera trycka till på gasen, som i körning i sidolut mm.

'Sedan ser det bättre ut och jag i alla fall är van att ha dem där.

Där choken satt hamnade huvudtrömbrytaren till vinschen så man kan bryta den snabbt inne från hytten. Har varit med om att reläerna hängt sej och vinschen inte slutar dra.

 

Går att använda samma reglage som dem man styr luften med, om man inte får tag i en panel med alla fyra reglagen på, ja alltså ta reglagen från en annan alyzinkhytt då, och sätta dit där de saknas, då missar man bara kontakten till lampan som skall tändas när choken är i .

 

Byt om du kan bara fördelar med att ha de samlade, sedan får militären tycka vad de vill ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lite off topic, men ändå, detta är vad jag kommit fram till när jag själv letade runt på säljmarknaden efter min bil.

 

Som jag förstått det ärchoke flyttad på alla som fick karossbyte inom militären. Handgasen togs bort på alla bilar som inte var radioutrustade. Jag vet inte om samma gäller för eventuella vattenfallare som fått ny kaross. Många säljare på blocket säger att det är aluzink, eller mer populärt "halv-aluzink" för att taket och diverse delar på bilen är av aluminium (det är det på alla bilar, aluzink eller inte).

Aluzink är inte aluminiumplåtar utan ett mer ordentligt rostskydd på vanlig magnetisk stålplåt. En aluzink-TGB är för det mesta helt enkelt en mycket mindre rostig bil pga. bättre rostskydd, och inte minst för att karossen under bilens liv bytts så den inte är 40 år gammal.

 

Något alla aluzinkbilar saknar är fotsteget bakom förardörren. Sen saknar aluzinkmodellerna trälisterna på framdörrarna.

post-9208-0-74312300-1481013782.jpg

 

Jag vet inte om det gäller alla, men de aluzinkbilar jag sett har detta ramverk på bakdörren på insidan av dörren istället för på utsidan:

 

post-9208-0-85685700-1481013097_thumb.jpg

 

Men eftersom det tar ungefär fem sekunder att hänga av/på en dörr så är inte dörrar eller baklucka lika säkra kontrollpunkter som fotsteget.

Sen finns det ju lösa aluzinkkarosser på marknaden efter att bilarna bestulits på sina axlar, så det är ju inte omöjligt att du har något ihopplock från flera bilar och därför det inte stämmer överens helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt Jimpa.. och välkommen tillbaks hit. (för er som inte vet..hade Jimpa en plåt-11 för några år sedan.Vi körde lite ihop.. och sen sålde den.

Nu är han på g igen hehe)

 

 

Du har helt klart en aluzink! Grattis.

Berätta vad du betalade.. och var kommer den ifrån?

Nä fasen..gör info och bild på den i tråden "visa upp din 11/13/20".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och förekommer säkert även att nån "skavd" AlZn fått nån plåt/dörr från plåtbil.

Även fotstegsuttaget för mellandörren o framförallt den rätvinkliga karosskanten inkl skithylla i underkanten på plåt byttes mot en "svagt invikt kant" på AlZn... Inga torkare på strålkastarna +div justeringar i elen.

 

Enligt tilläggs repboken så togs handgas bort / choke flyttades på alla karossbyten (utom RatGB då), men Vattenfall ville ha handgasen för winch mm.

 

Såvitt jag hört karossbytte Vattenfall 200st C303.

 

Jag har "ramverket på utsidan" bak, var inbyggt på min gamla KMW (Fast den hade Sme-Åke lagt ganska mycket svets på...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har en choke/handgas panel i fungerande skick över/till salu?

Tror det blev en över här. flyttade över min från plåthytten till aluzinken när jag plockade i hop allt, men det du behöver sitter på panelen från en aluzink, bara att flytta upp reglagen, och de har jag liggande kvar, allt åkte inte till Estland, har en del delar och bra att ha saker kvar.

Den panelen  är Inget som har något värde för mej så fraktkostnaden betald så är de din.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
På 2016-12-12 på 22:55, H.Hansen säger:

Tror det blev en över här. flyttade över min från plåthytten till aluzinken när jag plockade i hop allt, men det du behöver sitter på panelen från en aluzink, bara att flytta upp reglagen, och de har jag liggande kvar, allt åkte inte till Estland, har en del delar och bra att ha saker kvar.

Den panelen  är Inget som har något värde för mej så fraktkostnaden betald så är de din.


Hej. Precis skaffat en 11 i AluZink och tänker återskapa original choke och handgas.Ska försöka dock omplacera klistermärket.  Har någon panel eller reglage liggandes att sälja?

4456FDC5-089F-4BCF-8003-A101322FD296.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-19 på 22:03, Mato säger:


Hej. Precis skaffat en 11 i AluZink och tänker återskapa original choke och handgas.Ska försöka dock omplacera klistermärket.  Har någon panel eller reglage liggandes att sälja?

4456FDC5-089F-4BCF-8003-A101322FD296.jpeg

 

 

Välkommen!

 

Trevligt med ytterligare en TGB kamrat i 031-området. 

 

VI arrangera ett fikaträff nån dag!

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...