Dexxas Postad 2 December , 2016 Rapport Share Postad 2 December , 2016 Alltså,hur tokig får man vara?? Fyller 60 nästa gång,har diverse krämpor att dra på och kliver helt ogenerat in på ett jobb som kräver Fallskyddsutbildning och sele+starka nerver för att kunna vara med. Ska jobba en vecka i en hamnkran på 37 meters höjd,utomhus i december.....Bara det är väl ett tecken på nån mental störning... Kranen "Starke Ivar" i Norrköpings hamn är under renovering,byggår 1966 och såvitt vi vet är detta första helrenoveringen då alla linor,linskivor samt båda spelen ska renoveras.... Lyftkapacitet 350 ton,linorna är 45mm i diameter och 675 m långa... Kranen används ca 200 ggr per år för att lasta ABB:s transformatorer och turbiner från Finspång på båtar,det finns järnvägsspår rakt under kranen. Vi har för några veckor sedan demonterat linor och linblocken samt spelutrustningen,vissa bitar har gått till Tyskland för renovering och nu börjar återmontaget på Måndag,vecka 4 nästa år ska kranen vara besiktigad för tunglyft igen..... Fråga mig inte hur jag kunde halka in i det här,jag antar att jag har fel kompisar,är för lättlurad eller nått sånt..... Ps.Kompisen som står mellan trummorna är ingen pygme,1.80 lång o väger 105 pannor,det är ganska stöddiga spel. Mvh/Dexx 14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 2 December , 2016 Rapport Share Postad 2 December , 2016 Kul jobb. Hoppas det är välbetalt. Förr hade varven i Göteborg riggarverkstad som kunde hantera sådana jobb. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 2 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 December , 2016 Om det inte hade varit ett kul gäng att jobba med,då hade jag inte varit där,det är ett som är säkert. Välbetalt?? Jag klagar inte, men det är ganska tungt då det är svårt att rigga hjälpmedel 37 m över markytan,stående på ingenting,vi har Havators 100 Tons mobilare som lyfthjälp då linblocken som sitter i toppen av kran (2st) väger 4,7 ton styck och utligget på kran är 18m i det läget,55 meter bom behöver vara ute....sista 4 metrarna upp får vi använda spaklyftblock då Ivars konstruktion inte medger lyft med mobilaren sista biten.Tapparna som linblocken hänger i är 260mm i diam och ungefär 600 mm långa,det är två tappar som bär bägge blocken gemensamt så allt ska passas in samtidigt för att kunna monteras öht. Det blir inte enklare av att tapparna sitter i huvudhöjd utan nånting att lyfta med ovanför......Mvh/Dexx 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 2 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 December , 2016 Ett av dom två blocken......Linskivorna är ca 900 mm i diam...Hönan till kranen,godset i kroken är ca 350x350 mm..... En av linorna,min General Lös dosa sitter under snöret som jämförelse...Mvh/Dexx 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 December , 2016 Rapport Share Postad 2 December , 2016 Läget finns då,men kanske inte läge att ta vid lite utskrotad lina till wire spelet ändå.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 3 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 December , 2016 Länkar in en filmsnutt jag hittat på nätet som visar Ivar i arbete... Det är ett antal "snören" som hjälps åt att hålla bom och lyft... Dessutom en lustig konstruktion då kranen inte är svängbar utan bara kan röra sig in/ut.....Mvh/Dexx 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 3 December , 2016 Rapport Share Postad 3 December , 2016 Det är en verkligen "Humonguos" kran det där Såna där äldre Lok(50 talet?) man ser i slutet brukar vara hit till Rottneros och hämta godsvagnar med massa så dom brukar stå nån timme innan dom växlar in till fabriken. Har i många år planerat att våldsgästa ett studiebesök bla i maskinrummet men aldrig blivit av 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 3 December , 2016 Rapport Share Postad 3 December , 2016 Loket ifråga är ju byggt av Nohab i Trollhättan på licens från usa (där dom ser lite annorlunda ut). ett riktigt klassiskt lok. På tal om Nohab och kranar: Den gamla s.k. rysskranen som som Nohab lät bygga har vissa likheter med "Dex". kran . Perrabolo: Rysskranen i TrollhättanSkulle användas till att lasta de 1000 (tusen) lok ryssland beställde på 20-talet (500 hann tillverkas innan revolutionen kom emellan och satte stopp) Hela Sveriges verkstadsindustri var (blev) inblandad i denna jätteorder. Kranen var byggd för att kunna lyfta 90 ton, var ju mycket för sin tid. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.