Gå till innehåll
H.Hansen

REO M621 Mulitfuel. års model 1968

Rekommendera Poster

Ja ny resa med annat fordon,

Lika bra att starta en egen tråd om denna skapelse.

Börjar med lite foton så får vi se vart det bär hän, 

2016-12-01 09.35.02.jpg

2016-12-02 11.32.20.jpg

 

2016-12-02 11.32.46.jpg

 

Har precis renoverat huvudbroms cylindern och satt tillbaka samt fått den att ta som den skall, 

men måste justera ut bromsarna Ja helst öppna och se om de behöver limmas på nya slitbanor på dem eller se om det sitter ok sådana på reservdels bilen som även är inskaffad

 

Idioti att göra sej av med en bil man lagt ner en massa tid på för att börja på en annan, ja möjligt, men denna har varit en dröm några år nu,

En "torpedare" en dröm sedan jag var liten pojk, Så att få ut denna både på väg och lite i lättare terräng skall bli ett riktigt nöje.

Sen får jag se hur och vad som skall göras för att flaket skall kunna nyttjas för övernattning i både sommar och vinter tid

  • Like 16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multifuel, syftar det på att man kan köra på fotogen också?

Eller är det en bensinare?

 

 

Vinschen; kapacitet, linlängd, kardan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multifuel = Disel. Bensin, Fotogen, Oljor som motorolja, hydral olja  , Renad/filtrerad spilolja Etanol mm

Ja vad som brinner, Ren bensin inte bra, då skall man slå i 2 takts olja eller motorolja för smörjning av pumpen. Lika så med etanol och liknade ej smörjande produkter

Flygbränsle skulle man akta sej för  :D

 

Vinschen har en kapacitet på 5 ton, och det skall vara ca 60 meter vajer på.

Ser lite kraftig ut, om man jämför med en elvinsch som är specad för 5 ton  :P så som vi har sagt förut det är nog skillnad på hur de räknar på drag kapacitet  B)

Japp den är kardandriven från en PTO från fördelningslådan, låg läge för vinschningen skall synkas med hjul driften, 

så ett hög läge, ja och spola ut vajer då, så 3 växlar med neutral emellan, naturligtvis går det utmärkt att vinscha utan drift på hjulen med,

En remskiva på den kardanen så är det lätt att plocka på en hydal pump,

Tryck luft finns ju redan genom en rejäl kompressor som sitter på motorn,

Även för att ta ut slang och pumpa däck eller blåsa rent saker, 

Ej för tryckluft verktyg vad jag förstår av det jag hunnit plugga på hit tills.

 

5 + 5 synkade växlar fram och 1+1 osynkade back,  hög och låg växel, luft trycks styrd inkoppling av fram axel samt diffar till axlarna.

 

Servo saknas på denna. så i terrängen gäller det att hålla tummarna utanför ratten och hålla i ratten ordentligt, lite som TGB bilarna, Bara några ton bil till att dra runt 6.1 ton utan last, och max last ca 4500 kg på väg och 2300 kg i terräng. total vikt väg 10.660 kg

  • Like 14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multifuel, syftar det på att man kan köra på fotogen också?

Eller är det en bensinare?

Multifuel betyr at den går på alt, men går dårlig på alt. En motor på 7,8 liter som bare gir 127 hk viser det. Med turbo blir den skremt opp i 140 hk, men det norske forsvaret bestilte uten.

Primærdrivstoffet er diesel. Hvis en kjører på tunge saker som motorolje så er det anbefalt å ta en lett motoroverhaling etterpå.

 

Jeg kjørte disse mye da jeg var i militæret («lumpen»). Greie biler til å være fra 1960-tallet. Bra framkommelighet i terreng på grunn av sperrer, singelhjul bak og tandemdrift.

 

Lavserien er ikke som på vanlige lastebiler, den er derimot like lav som på en terrengbil. Så i praksis har den fem gir til vanlig bruk.

Vi pleide å starte i andre lav, så gire til andre høy og så 3H, 4H og 5H.

  • Like 1
  • Thanks 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftig maskin :) vem är tillverkaren (REO?)?

Från Norska wekipedia

M-621 (amerikansk betegnelse: M 35A2) (også kalt M-6) var en lastebil med flatkasse som var i bruk i det norske Forsvaret fra 1960-talletfrem til den ble utrangert på 1990-tallet.

M-621 var utviklet av REO Motor Car Company for det amerikanske forsvaret tidlig på 1950-tallet (som M 35 – en videreføring av M 34). REO gikk konkurs i 1975.

Det var minst 10 forskjellige produsenter av modellen fra 1950-tallet og frem til 1980-tallet. Bilen var klassifisert som en 2,5 tonns lastebil med tre aksler og drift på alle hjul (6x6).

Alle akslene var utstyrt med trykkluftstyrt differensialsperre.Trykkluft styrer også mye annet på bilen b,l,a, hornet og...tro det eller ei vinduspusserene. Dekkdimensjonen var 11,00x20.Singelmontert (de amerikanske har tvillinghjul bak og uten sperre) 24 V elektrisk anlegg.

M-621 kunne leveres med frontmontert, mekanisk winch med 5 tonns trekkraft. Noen ble også ombygd i Norge med kran av type SESAM eller HYMAS mellom hytten og planet

M-621 hadde en 6 sylindret diesel/multifuelmotor, LD 435-1 som utviklet 140 HK. 5-trinns girkasse med HØY og LAV serie det vil si 10 gir forover og 2 bakover.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som gammal "Rocker, Kom jag att tänka på gruppen REO Speedwagon

Då kläcktes det nya namnet på min bil, " M6 REO No Speedwagon"  :D

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det finnas "omrörare" i bränsetanken på denna? eller va det vara de gamla ryska monstren som hade

det tro?

 

Hasse du får besöka korv-mojjarna och ta hand om deras frityr olja :)

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa reservationer på friösolja eller andra oljor som inte kan fullt ut förbrännas se länken klicka in 4:18 

 

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ju typ en modern personbilsmotor,inte konstigt att den lägger igen smådetaljer med ett kanske främmande bränsle .

Tvivlar på att Hasses monstertruck-motor skulle ta skada av lite frityrolja :)

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inte kollat filmen så noga innan, men grabben vet inte vad han talar om så bry er inte om länken.

 

Men lite kul när han kollar kammen och upptäcker att var och varannan är nedsliten tydligen vet han inte skillnaden på insug och utblås  ^_^

 

Ang: bränsle så så länge det inte ryker för mycket finns ingen sotningsrisk.

 

Har en bekant som på prov körde på fritös olja  från gatuköken i en vanlig peugote xd2 motor och det gick bra, mesta problemen kan nog vara att filtren sätter igen sig fortare samt att tanken växer igen av bakterieklumpar men blandar man i penicillin löser även det sig.

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh kan inte vintern dra sej undan en månad uppe i Värmlands skogarna så jag kan åka upp och justera bromsar och besiktiga min pärla, jag vill ju ha hem den så jag kan köra lite och greja med den.

 

Det känns tomt utan militär bil här på gården 

 

Leker med tanken. Fixa en rejäl diesel kanon och blåsa under/på bilen innan den snöar inne. och göra en rejäl koll innan jag rullar ut med den.

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh kan inte vintern dra sej undan en månad uppe i Värmlands skogarna 

 Åhhh nej ABSOLUT inte!!! Glöm det.  :huh: ............ :P

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh kan inte vintern dra sej undan en månad uppe i Värmlands skogarna så jag kan åka upp och justera bromsar och besiktiga min pärla, jag vill ju ha hem den så jag kan köra lite och greja med den.

 

Det känns tomt utan militär bil här på gården 

 

Leker med tanken. Fixa en rejäl diesel kanon och blåsa under/på bilen innan den snöar inne. och göra en rejäl koll innan jag rullar ut med den.

Boka verkstadstid på din ort eller besiktningstid så är körningen laglig bara du är försäkrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag så bär det av Nord väst. Och jag har till på torsdag nästa vecka att få i ordning på saker och besikta

Släpvagn på så jag går hem tält kapell mm som skall gå vidare från mej så de är 35 mil närmare köparna i alla fall ☺

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade några foton på M6an, när den skulle med på tur, för några år sedan, Där någonstans väcktes begäret om att en sådan skulle jag ha.

PB090091.JPG

PB090095.JPG

PB090096.JPG

PB090097.JPG

PB090098.JPG

PB090099.JPG

 

Nu är jag förbannat sugen på att åka upp och greja, 

 

Lite synd med allt som hände efter nyår, det dränerade mej på det mesta, 10 mil varje sjukbesök och käk kirurgens taxor år snabb upp reserverna, 

Bara att kavla upp ärmana och göra lite nytta så det börjar rulla åt rätt håll igen

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vände oturen äntligen.

Och jag tog mej upp till min pärla utan bekymmer.

Körde till Norsälven på tisdags natten. Vevade upp taktältet. Och sov nogrann timmar.

Så kunde jag köra de sista milen upp utvilad och taggad att börja greja.

Drog eld på monstret och körde fram till Jeepen där jag skulle hålla till och göra alla förberedelser. Både Jeep och 1314 so. Stog parkerad där. Vart lite mindre när M6 klämde sej in emellan

20170518_104812.jpg

 

Det första jag tog ut med var broms justeringen.

Väldigt likt volvo TGB sin lösning. Med två bultar på bro.skölden att justera vader bromsband med.

 

Men den var lite tung att lyfta vid varje hjul. Så jag spände åt alla helt. Och släpte sedan ett kvarts varv.

Tog en prov bromsning och alla hjulen låste samtidigt. Men det kändes inte rätt bilen gick tungt som om det låg på. Så jag pressade den några hundra meter. Justerade ut mer.

Tog en liten sväng och justerade ut igen.

Ja det blev några turer innan broms trummor inte blev varma. Och den rullade fint.

Nu tar pedalen nästan längst upp på första trampat. Så jag var nöjd i alla fall.

Svårt å veta hur det skall kännas på en lastbil som är 50 år och man aldrig kört med ok broms på.

 

Ja sen var det bara resten av bilen kvar.

Fett nippar hade inte sparat på. Så det var en del krypande innan jag hittade alla.

Så öppna alla ställer där det är olja. För att eventuellt fylla och framförallt kolla nivåer och hur den såg ut. Det var bara motorn och växel husen till vinch en som jag behövde fulla på i.

Ja växel hus till vinsch fyllde jag i lite bara för jag inte hittade någon nivå skruv. Och vi skulle ju använda den omgående.

En GMC hade fått dragits ut för att ge plats åt en camaro under vintern. Så den skulle dras fram och knuffas in i sitt fack igen.

Jäklar så smidigt med både håg och låg samt back på vinschen inne i från hytten.

Kraftutag driven. Och jag tvivlar på att de 6 ton den skall dra är det samma som en 12500 lbs Kina vinsch drar.

Ja det fungerade bra i alla fall.

 

Alla lampor och sådant var ok. Men det gick en del wd 40 till olika gångjärn på luckor och annat jag ville att det skulle gå lätt och tyckte det behövdes smörjas upp.

Hittade en del luriga lösningar på saker.

Tex fällde man ryggstödet på soffan till passagerare. Så blev det ett bord. Ett rejält av durkplåt :)

Misstänker att det var förberett för att sätta dit skytte torn så det var plattformen som skytten skulle stå på.

 

När allt var ok . Åkte jag till en vän några kilometer bort och lånade högtryckstvätt och spolade av hela bilen. Både rann axlar och övrig plåt.

Axlarna är nu ett välkänt märke för de som bygger feta bilar och vill ha riktigt kraftiga saker. Rockwell axlar bådar gör en trygg framtid :)

 

Som sällskap den kvällen fanns en fransk historia. Med portaler och v8a.

Nämligen en Simca. Användes av bland annat Främlings legionen

20170518_184906.jpg

 

Så var det dags att visa upp den för bilprovningen. Jag startade redan kl 09. Fast jag hade tid 11.25. I Sunne ca 6 mil bort. Bättre att ha gott om tid om något skulle behöva fixas efter vägen.

Men inga problem att köra ner. Så i god tid på plats. Fick jag visa och prata med en hel del nyfikna om vad det var för skapelse.

Tror nog de som skulke syna den var nyfikna med för jag fick komma in en stund innan min tid var. Och 2 st började syna. Rejält med spett och vad de hade för tekniska grejer för att leta glapp mm.

20170519_111109.jpg

Måste erkänna att jag var lite imponerad av att de inte behövding mer hjälp än de gjo5för att hitta alla brytare till lampor och annat.

Dock gick de bet på hur man fick de tryckluft drivna torkar att fungera. Och behövde lite förklaring om hur växel lägena låg vid provkörningen.

Men de var nöjda. Väldigt nöjd med hur jaha lyckats med broms justeringen. De tog nästan lite väl bra 😊

 

Så var det dags för att betala och få domen.

Och när pappret servat så här. Klagar man inte

 

20170519_134114.jpg

Så dags att fylla upp tanken och ge sej tillbaka upp för att börja lasta i vad jag behöver för en vecka i skogen. Med fiske och sedan. En militär fordons tur på ca 50 mil.

Det vart en fin kväll i Lekvattnet och ganska slut men nöjd. Tog jag kvällen runt 23 tiden i går.

Taktältet. Har tydligen blivit flak tält så jag har ett mygg tätt sovrum på flaket.

20170519_165930.jpg

 

Ja så var det dags att lägga sej. Jag skall montera 24-12 omvandlare i dag både i hytten och bak till flaket. Få upp ett par LED lampor på flak under pressning och om ja får till det montera LED back ljus

20170519_223911.jpg

Ja för katten. Jag måste ju kasta in ett foto på motorn. Som uppenbarligen klarar av att dra sitt lass på rut 2 liter milen. Landsväg körning

20170517_121055.jpg

Ja det var det jag hunnit med på 3 dagar.

Nu ut och fixa lite till.

Fridens folks

  • Like 18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja för katten. Jag måste ju kasta in ett foto på motorn. Som uppenbarligen klarar av att dra sitt lass på rut 2 liter milen. Landsväg körning

Du får følge litt med på bensinstasjonene og bergingsselskapene der du bor. Ofte så fyller folk på feil drivstoff på bilene sine, og det må tappes. Jeg har til tider har sett at noen gir bort blandingsdrivstoff av bensin og diesel, det kan du fint bruke på M6-en din.

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×