Gå till innehåll

REO M621 Mulitfuel. års model 1968


H.Hansen

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...
  • 2 months later...

Tog mej tid att köra in i verkstads hallen i går. Det var dags för kapell bytet. Åskväder och regn då var det läge.

Började med att inhandla en extra kraftig press från Biltema. 3.8 x 5 M den för 795 kr. Så rev jag av gamla kapellet och den blåa pressen jag lagt under för att inte ha en sjö på flaket
20180511_175923.jpg
Så satte jag dit nya bakstycket. Ser ut som det är gammalt då det legat något som varit rostigt på det. Men insidan är ren och den är mjuk och fin


20180511_202800.jpg
Sedan vart det inner tak av formplyfa så det inte blir vatten stående mellan vältbågarna
20180511_202831.jpg
Därefter på med den kraftiga biltema pressen. Som lämpligt nog var grön.
20180511_204456.jpg
Då flaket är 4 meter långt och 2.44 M brett. Kunde jag lämna ite bak så jag kan spänna upp och få ett regnskydd även över lemmen då den är i utfält läge.
Och få det runt framstammen så det blir riktigt täckt där. Surrade den ordentligt.
Att den är riktigt spänd. Är viktigt då får vattnet ingenstans att samlas

20180511_211955.jpg
Sedan på med nya kapellet. Begagnat men friskt i duk och helt ok.
Passa in det riktigt så det sitter där det skall. Att jag körde stora byggfläkten under så allt vart varmt och mjukt underlättade en del.
20180511_214900.jpg

Byggfläkten  fick stå kvar under natten för att driva ur eventuell fukt.

Och jag klurar lite på en lösning med förtält bakom. Som man kan backa emot om man tar sej en tur och vill ha sin camp plats kvar.
Ja det var vad jag han med i går
Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt dit 2 fästen på vardera sida för vikarmsmarkiser, när du inte vill ha markiser så lyftes de enkelt ur sina fästen.  Gamla vikarmsmarkiser solblekta mossiga brukar annonseras som gratis mot hämtning.  Efter högtryckstvätt och lite grönfärg blir de perfekta till din camper.  Vikarmsmarkiser har långt utfall de jag har ligger på 270 cm utfall.

 

Får du tag på förlånga markiser kapas de enkelt till rätt mått och överblivet tyg kan vara kvar och bilda sidoväggar när markisen är utrullad.  

 

På c202 har markisen hängt på sen 1992 och fungerar fortfarande.  

 

På första campingbilen hade jag en rejält påbyggd markis som när den rullades ut bildade ett helt förtält.

 

Finns två typer av fästen på de äldre den med insexor som jag har på c202  lite knepigare att lossa,

post-5279-0-42078400-1526112480_thumb.jpg

 

 

 

 

det nyare med en snabbfäste bara en bult som sprint.  de ska bara greppa om ett 35mm fyrkantsrör.

post-5279-0-95687500-1526112514_thumb.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag funderat över, men det med att försöka hålla den så original och militär som möjligt har gjort att jag uteslutit markis, 

min tanke är att kapa till benen på ett party tält, behålla takvinklarna mm. Så bara lägga en sådan rejäl press över som duk, och lägga ett camo nät över det, baksida och gavel behöver jag ej, Vill bara ha ca 3 meter långt och 3 meter brett, så jag bara kan backa till bilen , och enkelt åka därifrån, men kunna lämna stolar och bord mm kvar under "förtältet"

Med ben på ca 1,5 m till max 2 m + taket så sitter man gott där, och kan stå i mitten i alla fall. sidorna vill jag kunna rulla upp så jag bara har tak för sol och regn skydd. 

Skall leta på en bild av hur flera hade gjort det på Danmarks turen.

Detta skall bara nyttjas när jag är på träff eller ute och fiskar och skall campa flera dygn på ett ställe. inget man river och sätter upp vid varje flytt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag var det M6ans tur att få lite kärlek.

Började med tanken från reservaren.

Tog en mjuk roterande stålborste. Skulle vara ta loss det värsta. Lösa flagor och lite rost där banden som håller tanken suttit. Ville ha den lite retro och inte helt blank. De skall synas att det är en 50 år gammal bil som fått färg på sej i omgångar.

 

Allt gick bra till att börja med. Men där banden suttit var det värre än jag trott

7 hål uppenbarade sej. Skumt att det inte runnit ut diesel där. Tanken var ju mer än halva med diesel.

20180513_170402.jpg20180513_162516.jpg

Jag insåg snart att detta fixade jag inte med min svets och flusstråd. På ett snyggt sätt

20180513_170428.jpg

Så det var bara att börja ringa runt till några av de bästa TIG svetsare jag känner. Olof hade för mycket att göra just nu. Så det gick inte där. Så vidare till Bofab och där skall deras svetsare kolla på det. Så i morgon kör jag dit tanken.

Funderade en del. Men vet attTeigen ej har nya tankar. En ny kostar runt 8-9 k

Men en vet jag av. Så ringa igen och snacka med den jag köpt bilen av. Ja han insåg ju att jag var i knipa så den helt nya han har varmt och tor0r i sin källare. Ja jag fick köpa den. Till ett pris som var helt ok. Vet att han förlorar en del på att sälja den till mej i stället för att kränga den på öppna marknaden eller på auktion . Så jag är väldigt glad jag får köpa den. Han hade även nya speglar och ställen till dem låg. Så jag fick ett bra pris på dem med.

 

Då blir det en tur upp till Värmland igen om några veckor. Hade jag haft råd så kom det med 6 nya däck samtidigt. Men Rysslands resan och korsa Kolahalvön med M6an kostar en del. Så jag få ta med extra slangar i stället. Och köpa däcken i höst

 

Ja det vart lite pilla på framfönsterna och ett andra oljebyte på Volvo. Samt byte av filter. Insåg när jag pratade med förra ägaren av den att han nog aldrig bytt filter under tiden han ägt den. Fick fram det igenom att han inte viste att det var insatser i filterhållaren och ej ett sådant man enbart skruvar på. Så två täta oljebyte och nu filter. Gör att jag kan köra den med bättre samvete.

 

Återkommer med tank repen och berättar om de lyckas fixa det. Inte lätt att hitta någon som är villig att svetsa i bränsle tankar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker gassvestsen är enklast till rostiga tankar, för att slippa explosion av spillgaser så sätt en gammal dammsugare i något hål som drar ut gaserna.  Har även vid något tillfälle tennat någon tank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även med vatten blir det spillgas från gassvetsen, sug ut det annars kan man få tanken i ansiktet och jag har en bekant som var rätt söndertrasade efter lite lappande på en tank. Själv har jag skjutit iväg en biltank över en ladugård bara rena turen att jag samtidigt trycktes baklänges annars hade nog även huvudet gjort samma luftfärd och har sen dess alltid kört med dammsugare och aldrig smällt några mer tankar. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även med vatten blir det spillgas från gassvetsen, sug ut det annars kan man få tanken i ansiktet och jag har en bekant som var rätt söndertrasade efter lite lappande på en tank. Själv har jag skjutit iväg en biltank över en ladugård bara rena turen att jag samtidigt trycktes baklänges annars hade nog även huvudet gjort samma luftfärd och har sen dess alltid kört med dammsugare och aldrig smällt några mer tankar.

Hvis du fyller med vann så det er minst mulig luftlomme under så unngår du nettopp dette.

Tapper du ut vannet igjen, så smeller det (ihvertfall hvis det har vært bensin i tanken),

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag plockade bort tankarmatur. Och pumpen. Så 3 stora hål. Därefter torkade jag runt all diesel jag hittade så tanken var torr. Sedan eldade jag ur den. Blåste i luft så det skulle brinna bättre.

Efter det spolade jag hela tanken med massor av vatten. Inget rost invändigt väldigt ren och fin. Torkade tanken torr ån en gång. Lade den på släpvagnen och körde till proffs svetsare. Som synade noga och kom med ett bra förslag om att kapa bort rosten. Och tiga dit en plåt över hela delen som hade rost skador så det blir en ca 15 cm bred bit av 2 mm plåt. Så nu är den i hans händer. Och vi får se om det går att få tätt. Han har rejäl utsug mm så jag är ej orolig. Det ända han funderade över var skarven där svetsare möts. Där är risken störst för en por som släpper igenom bränsle sedan. Men han kunde kolla med vatten om det vart tätt. Får som sagt se hur det går. Och hur det blir att se ut. Möjligen blir det en ny tank ändå

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju en firma runt hörnet(Motala) som inte gör annat (nästan)  än att förtenna plåtdetaljer. Hör om inte dom kan bada din tank efter svetsningen

Vet dock inte hur stora detaljer han får ner i badet

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju en firma runt hörnet(Motala) som inte gör annat (nästan)  än att förtenna plåtdetaljer. Hör om inte dom kan bada din tank efter svetsningen

Vet dock inte hur stora detaljer han får ner i badet

 

Jo men som vanligt försöker jag få saker tillverkade utan att lägga in för stora pengar i det. Och efter att både Jobbat åt firman som skall svetsa i 8 månader. Samt hjälper ägarna med sådant jag kan bättre. Och i bland kör och levererar delar till produkter de tillverkat som behöver special frakt som tex leverans dagen efter kl 07 på morgonen. Och aldrog tar betalt för det. Då de är mina vänner. Så räknar jag inte med att behöva ruinera mej på detta med tanken. Möjligen ersätta den som svetsar med något. Så är den inte helt ok. Sätter jag dit den helt nya tanken som jag tänker köpa hur det än går med denna. Nu har jag inga planer på att knölar en tank till. Men då de är så svåra att uppbringa så är en extra tank bra att ha. Och vem vet en vacker dag kanske jag börjar på den andra M6an jag har och då behöver jag ju en tank till den igen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja så var min tank hemma igen, provtryckt och nu även med färg på sej, Skall sätta på den ganska omgående

Har fixat en av två fönster ramar med, lite trixigt att rostlaga, men, det gick så en ny/helt gammalt glas sitter nu i, såg inte behov avv att byta till helt nytt då det var så fint och utan skavanker, så jag återanvände den som var i reserv fönstret jag inskaffade i vintras

2018-05-25 11.48.15.jpg

2018-05-25 11.56.48.jpg

2018-05-21 14.53.11.jpg

2018-05-24 13.48.20.jpg

2018-05-23 11.01.59.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att renovera rostiga fönster ramar var banne mej inte lätt, och att hitta nya lister,  ja då får jag nog beställa från USA.

Plåten var inte speciellt tjock och med rost angrepp från två håll, var de ändå tunnare, 

Jag införskaffade ju två ramar med glas i Norge i vintras,  De visade sej vara i ändå sämre skick än mina . Se foton. Skruvarna som satt och hålde i hop hörnen, var helt fastrostade och gick ej att få loss hela,  Materialet inne var väldigt angripet, och det var mer lagning på dem än de jag plockade av. 

Så det ända jag använde var glaset.

Jag har naturligtvis sparat delarna för att se om det går att knäcka till nya halvor och prova sätta i hop, 

Jag jobbade så rostfritt jag bara kunde på de gamla och lagade de hål som var, men invändigt där glaset skall sitta gick det ej att göra något. bara putsa rent på rost och måla rostskydd, sedan på med färg, fogen jag använder till att sätta glaset med får hjälpa till att hålla i hop dem, 

Har faktiskt inte synat de som sitter på reservdels bilen min, så det skall göras på nästa tur upp till den, , 

Nu vart jag störd i mitt arbete ett flertal gånger och fick avbryta,  ja så har färg mm ju en viss torktid, så det tog 3 dagar i anspråk till att riva de 2 fönster ramarna, och klura ut hur jag skulle göra, för att laga en av dem, 

Ja listerna runt om, var ju ett bekymmer, de skall in i ett spår i ramen och sedan gå ut och täcka mot "fönserkarmen" , googlade en del och sökte högt och lågt, till slut vart det Swedol som hade lämpligaste lösning, de har en 4 kantig list som har lite olika mått, jag valde 10X16 mm, 10X10 hade nog varit bättre, men det hade de inte längd till hemma, ens till ett fönster, så jag tog den bredare,

Denna limmade jag direkt på fönsterbågen, Det när fönstret satt på plats igen, ett misstag jag inte tänker göra med det andra fönstret, Det var lite svårt att få den på plats och hålla den där medans limmet fäste och torkade. En rem runt som pressat emot den hade underlättat.

Så det får bli lösningen på det andra fönstret, sedan skall jag se om jag kan få hem helt nya kompletta fönster ramar eller åtminstone lister från staterna. alla hållare och låsningar var dock i gott skick så de har jag extra av nu. 

Nåja bara jag ser ut vettigt utan sprickor i glaset och det inte sprutar in regnvatten på Kola turen får jag nöja mej denna gång. 

Biltema hade faktiskt torkarblad, som passade i fästet på armarna, på båtavdelningen, så jag gick upp från BV 202 bladens längd, till 11 tums blad och får lite mer sikt vid regn.

 

Måste nästan bara göra en minnes anteckning åt mej själv. Ordna varm lokal och lacka bilen i under vintern, Soliga dagar, vill Bonn ha mej å jobba så det är dåligt med sådana att nyttja vår -sommar och höst -_-

2018-05-21 14.14.41.jpg

2018-05-21 14.15.18.jpg

2018-05-21 14.15.33.jpg

EDIT: fixat de stav fel jag hittat

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...