Gå till innehåll

REO M621 Mulitfuel. års model 1968


H.Hansen

Rekommendera Poster

Har inte hänt så mycket denna vecka av olika orsaker.

Dock han jag flytta M6an till Bryggeriet i går, och monterat till baka pumpen och nivågivaren på tanken, men nya packningar.

2018-06-07 14.44.52.jpg

Så efter helgen hoppas jag att det sitter både ny tank på och helt ny batterilåda med dörren på plats, lika bra att flå på och måla medans det är varmt och sol, 

Ja tanklocket skall ju målas, men jag är osäker på armaturerna, tycker det såg ok ut när de var av putsade och blanka.

 

Lite åt gången, men om mindre än en månad så är jag ju på väg till Kola, så det är bara att kavla upp ärmarna och köra på.

 

Lite kul är att det är en passage på ett ställe, där guiden inte kör med sin Gaz 66, då han tycker det är för riskabelt och är rädd att sänka den i sjön man kör på kanten vid, Så han tror inte jag tar mej förbi och då får vända och köra själv i 3 dagar på andra sidan berget

Jag har dock studerat det hela i massor av filmer och olika vinklar där allt från Landrovers till feta Pajeros mm kör där utan bekymmer, och de kör ca 30-40 cm ut från stenen, och det lutar från stenen ut mot vatten,  på andra sidan finns ett stenblock där man kan förankra en kedja och sätta vinschen i, gissningsvis väger blocket ca 12 ton, så det borde hålla M6an om det mot all förmodan skulle bli ett ras under vattnet., 

Men det är väldigt kantiga stenar som låser sej i varandra, och de har kört fordon där i massor av år, och det är ca 40 cm till att köra på utanför där bilarna kört, innan det stupar bråd djupt.

Då det ej är strömmande vatten så borde stenarna ligga där de har legat i så många år, så jag tänker i alla fall köra dit och se det med egna ögon. möjligtvis lägga upp lite sten så det bär bättre, och förankra mej i det ca 12 ton tunga blocket, köra på lågen på både vinsch och växel, så vajern är sträckt hela tiden, 

Enfaldigt nog hoppas jag detta räcker för att inte göra en ubåt av M6an mitt på kolahalvön :ph34r:

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då åkte ärmarna upp, körde på non stopp 11 till 21 i går, ja in och hämta kallt vatten å dricka gick ju åt , men annars fokus M6

IMG_0217.JPG

 

Plocka av tanken gick fort nu när man kan utgå ifrån att det mesta  är i tum.

IMG_0219.JPG

Rota fram den andra batterilådan jag har

IMG_0226.JPG

Å fokusera på att få loss batteri lådan/fotsteg mm, Det var lite jäkligare,  faktiskt 

Lite blandning av för korta armar och mycket i balken bakom, Ja efter en del trixande, eller väldigt mycket trixande kom den av i alla fall.

IMG_0227.JPG

,Väl borta insåg jag att att laga skydds plåten fram mot hjulet, från den gamla batterlådan var nödvändigt, så det gjordes

Samt rikta och fixa skärmen, Mothåll hammare och släggor och en mängd olika tänger  så var skärmen skaplig, lade inte ner min själ i det, då den ändå skall bytas, mer fältmässig rep med svets

Sedan putsa av tankband och skydd, balkar mm, så sätta på tyg band där tanken skall ligga och på tankbands spännarna sedan zink på allt 

IMG_0230.JPG

IMG_0232.JPG

IMG_0233.JPG

Som tur är torkar ju zink fort, så jag kunde blåsa på en burk med rostskydsmassa ganska fort. dränkte skyddet -balkarna-bandspänare och stänkskärmen med en burk.

IMG_0235.JPG

Ja sen var det att få upp nya batterilådan som vart nästa huvudbry, hur tusan lyfter man upp den ja ca 20 kg tunga hyllan, och ändå har plats för att ligga under och pilla dit skruvarna igenom balken. hålla dem där och få på muttrar och dra åt ???

Ja det behövdes hjälp så var det bara, fick Jennifer och Veronica att komma ut , både för att hjälpa till med muttrarna och fixa mat, så efter lite pyssel hängde den där i alla fall. 

IMG_0237.JPG

En smärre justering av skärmen måste till. Då det var fältmässigt stuk på den så vart det kofoten och bryta till den, , Ja stänkskyddet mot framhjulet måste ju kunna lirkas dit det med, 

Vart inte riktigt nöjd, ändå, man ser tydligt att luckan på batterilådan lutar och glipan mot hytten skevar, skumt då det bara var de hålen som fanns att använda, , men jag skall prova lossa på skruvarna och trycka upp den i bak kant ,

IMG_0240.JPG

Nåja jag han få på ett lager färg på allt, och skall lägga på ett till innan tanken monteras, så det borde bli klart i dag, under tiden skall även stänkskyddet till batterilådan få både rostskydd och färg på sej, och monteras, har inte klurat ut vilken ordning av det som blir minst kladdigt än .

Lite synd att jag inte har tid att byta skärm och måla hela bilen innan Ryss turen men jag skall väl ha något att göra i vinter med :D

 

Nya däck känns däremot som ett måste, visst de är ok, men jag ser ju små torr sprickor i körbanan mm och att bli stående mitt på kola utan däck känns inte så bra, Jo jag kan lasta med massor av gamla reserv däck från reservdels bilen, men ett däck med fälg väger , ja mycket, och är skrymmande, så att ha ett ok reserv däck och 6 nya på känns säkrare.

Det kommer kosta en del men jag kanske kan förhandla fram en avbetalning plan på dem, sätta reservdels bilen i pant eller ja sälja av jeppen med allt till billigt, något måste göras i alla fall.

 

Nä nu måste jag göra frukost åt mina gäster, och förhoppningsvis sedan få "permission" från aktiviteter även i dag så jag får det jag tänkt gjort, :unsure:

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-09 på 10:48, H.Hansen säger:

"Jag har dock studerat det hela i massor av filmer och olika vinklar där allt från Landrovers till feta Pajeros mm kör där utan bekymmer, och de kör ca 30-40 cm ut från stenen, och det lutar från stenen ut mot vatten,  på andra sidan finns ett stenblock där man kan förankra en kedja och sätta vinschen i, gissningsvis väger blocket ca 12 ton, så det borde hålla M6an om det mot all förmodan skulle bli ett ras under vattnet."

 

Har du en länk till bilder eller video? Vore kul att se den vägen...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, H.Hansen säger:

Nya däck känns däremot som ett måste, visst de är ok, men jag ser ju små torr sprickor i körbanan mm och att bli stående mitt på kola utan däck känns inte så bra, Jo jag kan lasta med massor av gamla reserv däck från reservdels bilen, men ett däck med fälg väger , ja mycket, och är skrymmande, så att ha ett ok reserv däck och 6 nya på känns säkrare.

Det kommer kosta en del men jag kanske kan förhandla fram en avbetalning plan på dem, sätta reservdels bilen i pant eller ja sälja av jeppen med allt till billigt, något måste göras i alla fall.

 

 

Jeg trur nok at dekkene dine tåler en langtur. Du har jo minimalt med lass på bilen. Hadde vekta vært høy hadde det vært noe annet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Wingflyer säger:

 

Har du en länk till bilder eller video? Vore kul att se den vägen...

Ja dessa kör ungefär samma sträcka 

Vi kör turen KTOR 02, men startar vid Salla och in till Kandalaksha, sedan ut till Vazuga och tillbaka till Umba, där vi börjar jobba oss upp till Murmansk

http://www.kolatravel.com/ktor02.htm  Frank på Kola Travel,  Är inhyrd av de andra, och följer med från Umba till Murmansk, samt har 24 timmars servis med översättning och problemlösning om man får bekymmer med tex Polisen eller andra myndigheter, samt "tredje Part"

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, kristaga säger:

 

Jeg trur nok at dekkene dine tåler en langtur. Du har jo minimalt med lass på bilen. Hadde vekta vært høy hadde det vært noe annet.

 

Ja men om du ser på filmen, så är det bitvis väglöst och mycket skarpa stenar i många mil. de använder flodbottnar mm som vägar då det är det ända som inte lutar för mycket i sidled, skulle jag tro, Nu är det inte bara sprickor i sidan utan även mellan själva mönstret i däckena det är de jag är orolig för, annars har du nog rätt med 14 Ply så skall det mycket till innan man får sår på däckena som går hela vägen in, så extra slangar och en eller två "kappor" att laga däck med borde räcka, Har dock bokat däck sedan tidigare, och får 6 st helt oanvända, som förvarats mörkt och svalt, till ett väldigt bra pris. Kunde dela upp betalningen på dem så en 70 mila tur med volvon och släpvagn kan vara värd resan, skall ändå hämta en extra brytare till lysena samt nya speglar och et "köks skafferi " samt skruva loss kompressorn från reservdels motorn, ja jag har ju 2 till motorer, en med rasade lager och en helt ny. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken på plats, pumpen provkörd, batteri lådan med batterier istoppad, och låst, startade utan luftning, någon nämde själv luftande system på dem, vilket verkar stämma då ledningarna varit tomma under tiden tankbytet pågått

2018-06-10 14.35.33.jpg

Första uppstart, hade kvar att spänna samt måla tankbanden och lite till, vilket gjordes efter filmen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite fixat i går med, Skåpet på Vänster sida med fotsteg och dunk hållare fick lite färg på sej, ja även skärmen och sido luckorna till motor utrymmet.

Som jag sa till någon, nu vill jag bara få på färg, och någon renovering så de ser ut som den kommit från fabriken,  ja det har jag varken råd, eller tid till för tillfället, 

Bort med rost och på med rost skydd och färg,

En gammal krigar får vara lite ärrad tycker jag

Kommer ju göra om en del saker som skärmar ,huv sidoplåtar mm, då jag har finare liggande löst, möjligt jag slipar dem lite noggrannare och sprutar dem, då kan jag ta och slipa ner resten av hytten med och göra en annan finish, 

Dock ej nu innan turen, 

Inget gråtande över spilld färg, jag drog omkull en bytta med ca en liter med förtunning i till färgsprutan, det penslades på fälgarna fram så inte allt gick till spillo i varje fall

 

Höger sidan med motor rums plåten på plats och färg på fälgen

2018-06-12 17.03.10.jpg

Jo jag vet att stjärnan på luft intagena är felvänd, har satt de så med flit, de skall ju ändå bort innan resan, och alltid retar det någon innan :)

Tog en sväng på vänster sida också med färgsprutan, lade på tanken en sista gång, och ett lager på skärmen

2018-06-12 17.03.33.jpg

Samt båda sidor på plåten till motorutrymmet även där

2018-06-12 17.03.43.jpg

Denna är lite trixig att få på så den får torka lite extra innan montering, det går nämligen inte ta av luft intaget, från den utan att slipa loss låsringen som man sätter fast den på lugtburken med.

Känns som det går framåt nu.. Skall ta och maskera lite och slipa bort lite lös färg på hytten och blåsa på ett eller två lager på den med så ser det lite enhetligare ut, men som sagt, det skall ju göras om framöver 

2018-06-12 17.03.54.jpg

I helgen drar jag till Värmland med Volvon och dottern för att hämta hem lite bra att ha saker, nya spegel bågar och speglar, de runda original speglarna finns det nästan ingetn spegel yta på kvar,  det har släppt från glaset.  och jag vill få bort de svarta Swedol speglarna som jag monterat för att få bättre sikt, de är sådan konkava så man ser bak däckena och har en väldigt brett synfält, bra men ej original.

Med på släpet hem kommer 6 nya däck, som skall på innan turen, samt en Grön låda som passar utmärkt som skafferi där bak, Lättare att hålla ordning i det än en box på golvet.

 

Har lite funderingar kring lastsäkring, men ett militärt last nät som jag fick av en forumit tidigare, skall skruvas fast på höger sidan under sängen, och så 2 st öglor i bak kant så jag kan låsa fast väskor mm där. alla tunga lådor och "köket" är redan surrade, och har testats så de står kvar på sin plats vid skumpig körning, vill inte behöva röja mej in där bak varje gång jag öppnar. Elverkets låda är ju säng bord, och rejält surrat, vill inte ha 100 kg låda hoppandes omkring där bak.

 

Lite orolig för gräns kontrollen, inte för att jag har med något jag ej får, men att de skall riva ur allt och kika i alla lådor och väskor, det kommer ta en jäkla tid i så fall, ja både att plocka fram allt och sedan få det tillbaka på sin plats, så jag hoppas verkligen att vi får en bra tullare vid Ryska gränsen, och de inte har allt för stora bekymmer med at jag kommer med en i deras ögon Amerikansk militär bil, Den är ju dock Norsk och nu Civil med Svenska plåtar , Sverige / Finland tror jag inte det är så krångligt, vid.

 

Börjar faktisk se fram mot ca 100 mil "offroad" ja eller väldigt dåliga vägar. Undrar om  min rumpa tycker det samma efter några dagar, en kudde att sitta på och flytta runt, var tipset från Espen. Som kört många turer Syd Norge till Nord Norge upp till tex Bardufors militär anläggning och vänt, med just M6or. Väl i Ryssland, så kan jag nog sätta någon annan bakom ratten på grusvägar och där det inte krävs så mycket av föraren, och slappa på passagerare soffan själv,  tror man kan bädda till det lite bekvämare där :)

 

Ja det var väl allt för denna gång . Återkommer när jag pillat med något mer ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh ja dem skulle jag vilja ha,  Men men jag är nöjd med de gamla Viking däckena som ej har sprickor i sej,

Visst de är lite smala för sand körning, men det går att släppa ur ganska mycket luft utan att Dödsringarna/lås ringarna flyger åt skogen och regummerade om jag minns rätt.

 

Undrar vad 7 st nya sådan kostar i Norge, Begagnade viking däck tar Taigen 1500 kr för,ja då ingår fälg tror jag.   dessa skall ha nog ha det dubbla för utan fälg 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var både bil och släp full lastade igen. 

Det viktigaste var ju dessa IMG_20180617_092405_423.jpg

Men lite mer bra att ha saker kom med. Och reservdelar från resrvdels bilen fyller övrigt utrymme.  

Lite trevligt av en skafferi låda. Grön naturligtvis.  Och även textad med just mat mm. 

Så bara 35 mil hem igen

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja någonstans känns det ju som man inte är riktigt funtad,

Men lyckan total när jag väl fick upp mitt 200 liters skafferi på flaket och inser att ja det kan fungera, både till just skafferi och övrig förvaring.

Visst det börjar bli trångt på flaket, och om sängarna ej var höj och sänkbara hade det varit kört, men nu fungerar det med förvaringen under dem i vatten samt luft täta "explorer lådor"

Nu är min "köks avdelning är nästan klar, ja så vida jag skall ha en diskho där, vet inte om det känns som prio 1 just nu, annars är det i stort sätt färdigt, bara kylen på 39 liter som ej är "gröna firmans" 

20180617_201355.jpg

20180617_201511.jpg

 

Ja lite hur den skall placeras måste jag fundera över, nu var det en åsk skur på gång så jag ville bara stänga igen på flaket, och backa undan bil och släp med däckena på 

Så ärlig var jag lite sliten efter en tur med dottern som lyckades knäcka till sin nacke igen och frågade första gången av många, hur långt det var kvar hem, redan efter 30 min på 5 och en halv timmes turen hem :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så nu full fokus på resa till Kola.

3 dagar till avfärd, 

Har tvättat ur skafferi lådorna, de har ju agerat allt i från verktygs lådor till kabel och reservdels förvarna innan jag lade vantarna på skafferiskåpet som de skulle vara till.

Men n u är det komplett.  0ch 200 liter, matförvaring relativt luft och fukt säker är på plats, rejält surrat i vält bågarna.

Lite erfarenhet har jag ju av björnens luktsinne. Efter alla åren i skogen med fiske i björnens fiskevatten, så där vet jag att jag vill inte gärna locka dem till min sovplats, så för mej var det viktigt att provianten både håller sej från fukt och lukt.

Placeringen som var först provisorisk var den som passade bäst, till slut.

Lite kul att efter så många års byteshandel och samlande, kunna bygga upp allt där bak med nästan enbart gamla militära lösningar, de är inte vackrast eller mest praktiska, men känns banne mej gedigna, och de fyller helt klart sin funktion,

IMG_20180704_215814_5.jpg

Mitt emot kylen, vid fotändan av sängen, då har jag en yta bakom som är ca 120 cm x 140, att ha 2 stolar och ett bord på så vi som skall bo på flaket ej behöver gå ut till mygg eller regn, Ja när jag fått av de 2 st 200 liters fat med bränsle som skall stå där vid starten ;). Innan så får vi hållas i "gången" men det fungerar det med. Samt att det finns utrymme att röra sej emellan även om skåpet är öppnat, inte mycket, men det går. flaket är tros allt bara 244 cm brett och  ca 4 meter långt. Utvändigt. Och takhöjden är bara ca 150 cm invändigt,

Bilen är inte ens 3 meter hög totalt, så egentligen låg tyngdpunkt

Och jag har ju sparat de fällbara bänkarna efter sidorna, både för att kunna återställa fort, och för att de var bra att hänga och spänna fast saker i, de få cm jag fått extra emot kapellet, gjorde det inte lönt att ens fundera på annat, 

Nu har jag ju hela 2,2 cm gamla brädor, på sidorna som "björn skydd" :D känns ju psykiskt säkrare än bara kapell duken -_-

 

Ja så i Morgon blir det proviantera tur, Ena lådan har jag ju haft som proviant låda i många år, men nu skall det i mat för 3 veckor minst. Jag räknar med att jag inte riktigt har koll på vad jag handlar, om jag köper all mat väl på plats, 

Min Ryska är helt obefintlig så att begripa vad förpackningar innehåller, ja det får bli att gå efter bilder på dem i så fall. och lite koll på vad jag skall äta vill jag ha, kan bli skumma blandningar annars ^_^

Så "torrfoder" och burkmat, fylls det på med i morgon. 

 

Där lämnar vi maten tror jag,

Ja dryck måste man tydligen ha med, Läste på ett Fiske forum, att väl på plats på "tundran" så var Öl nästan omöjlig att uppbringa och en flaska skräp Gin hade kostat 1000 svenska kr, och en liten stänkare kanske man vill ha om man lyckats fånga en fin fisk, så även en kall öl någon kväll i alla fall. så invertera i whisky, hörnan, samt en tur och köpa en låda öl går nog åt.

Annars får vatten, kaffe och kanske saft duga.

 

Ja med nya sulor på vart Reo No Speed Wagoon mycket bekvämare att köra. 

Känns nästan lite lyxigt att få på däck med gjut nabbarna kvar 

2018-06-17 20.30.13.jpg

En markant skillnad på styrningen, som att man fått på servo, ja när man rullar i alla fall, nu går det ratta med en hand om det inte går för fort, och vibrationer, mm har försvunnit, 

Skönt då jag antagligen kommer få sitta bakom ratten själv, nästan hela turen.

Bara jag som har C behörighet med på resan förutom Frank. Guiden som vi möter upp efter 6 dygn i Ryssland, men han vill nog köra sin egen bil

 

To do list,

Ja jag har ju inte bytt olja i axlarna och lådorna än. 

Nu hade jag tur igen att jag dragit ut på det tills sista stund, En samarbets partner till gården, som jag varit och hjälp serva tröskan hos, skulle köra sin spilolja till återvinningen, och hittade ett kvarts fat med GULF olja, det visade sej vara helt obrutet i förseglingarna, men en mineral olja som han ej hade bruk för själv, dock väldigt fin olja för min lådor och motor,.Han ringde och frågade om jag ville ta till vara på den i stället för att köra den till tippen, vilken fråga klart jag hugger det fatet :ph34r: 

Så jag tar nog och slår den i lådorna i stället för den GL 4 oljan jag köpte, den får gå i axlarna, blir byte i morgon kväll. 

Nya speglar skall även på.

Back kameran, nja den ger jag nog fan i, bättre att skaffa en 24 v direkt sedan någon gång och sätta den jag har på 12 v i någon annan bil.

Men led ramp fram, bakom grillen, för lyse vid vinsch och ja som arbetsbelysning, den skall på.

2 st lampor bakåt blir det också, drar nog bara kabeln i morgon och kopplar in på fredag, 

Byte av bakljus till original, får väl sätta på extra röda led belysningar bak och längre ut om någon myndighets person klagar framöver. de tyckte ju de satt lite långt in vid regbesiktningen, om jag förstått rätt.

Så har jag snokat rätt på en list att sätta i bak kant av motorhuven, jag hinner inte renovera gångjärnen där och de glappar lite så för att få bort lite skrammel, pressar jag upp den i bak kant genom att sätta en list där.

Skall även limma om  fram fönster listen med bättre lim och sätta dit en ny på passagerar sidan, denna gång tar jag hjälp så den hamnar rätt, vill inte att det skall rinna in vatten ner på instrument eller i knät på oss i hytten, det får räcka med att vi kanske blir blöt om fötterna om vi vadar för djupt, men 130 - 140 cm, känns som det ej är behövligt då flyter ju Jeepen som vi har med oss i följet , han räknar med max en meter, och då har jag inte ens fått däcken helt under vatten,

Dammsuga rent mattorna på flaket

Packa fiske saker.

Även kläder samt kängor mm i den totalt täta Explorer boxen. Ett extra patient täcke åker med där om det jag har i sängen skulle bli blöt eller det blir jäkligt kallt, samt extra sängkläder.

Lägga i reservdelar som jag funderat ut kan vara bra eller svåra att hitta ersättnings delar till,

Har en lista, men det mesta ligger redan uppradat för överblick

Hm måla, Ja om det hinns, trodde ju att jag skulle ha 6 dagar på mej och inte 3 till sista förberedelserna

Men jag får hjälp torsdag kväll till söndags morgon så vem vet vad som hinns

För katten, köpa myggnät och sätta bak på flaket vid öppningen, Ett måste 

 

Avklarat

27 mhz radion installerad

Packat om camo näten.

Lagt i  "tälttaket, som skall ge oss lite skugga och regn skydd bakom bilen, vid längre läger uppställning, samt fixat en extra ställning till den så den hålls upp på mitten bättre. Det vart att modda ett gammalt partytälts ställnings pinnar till 3x3 meter.

Smörjt igenom alla nipplar, och brutit och känt på de leder mm jag hittat på. Naturligtvis åker fettsprutan och extra fettpatron med

Alla papper som behövs, är klara, visum, grönt kort till bil, försäkrings papper för både mej och bil, ägarpapper på bilen,  intyg för mediciner, ja det blev ett tjockt kuvärr med allt som krävs, 

Sjukvårds låda, stor, sjukvårds låda mindre, sjukvårds sätt till ryggan "normalbilen typ.

Ställt fram extra olja till oljebyte i hela bilen, och lite till åtgång under färden

10 liter 2 takts bensin,, till elverk och motorsåg ,samt 4 liter sågkedje olja, Kan inte tänka mej att jag ej får ha det med in över gränsen.

Gasol P10 till kyl och 2 st 3 liters till kök, en tom då jag tänkt fylla den med gas väl på plats på Kola, som klara lägre temperaturer än Svenska gasen.

Totalt 50 liter dricksvatten fördelat på en 25 liters en 20 liters och en 5 liters att fylla från källor med.

12 rullar dass papper, samt en stor typ verkstads rulle med papper, 

Sopsäckar, samt extra presenningar, en del rep.

Stroppar, schackel , brytblock, vajer, ryck strop, kedjor. 

1 par terräng kedjor

 

Tusan det blir trångt där bak :unsure:

 

Fundering, ta med 2 st 3 meters sand stegar, Minus, tar plats även om de hänger utvändigt. Plus helt oumbärliga vid fastkörning i sand, då vi skall genom sandöknen, så finns det inga träd eller buskar att ta hjälp av

Fundering 2 , lägga med näst största båt ankaret jag har, inte lika bra som ett sand ankare men bättre än inget att gräva ner, för att fästa vinsch eller block vid.

 

 

Oj detta vart nästan mer en kom i håg lista åt mej själv, och hade inte så mycket med bilen att göra, får redigera väl hemma, och bruka detta materialet till rese skildringen sedan.

 

Bilder kommer på hur det vart bak, samt inne från hytten med allt när det är dags för avfärd

Hoppas på någon nät uppkoppling på turen så jag kan avrapportera.

 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi åker ut ur Ryssland den 25/7. Hoppas jag verkligen, 

Då kommer vi antingen ut i Kirkenes Norge eller mot Ivalo, Finland. Det lutar mot Ivalo, trots 20 mil potthåls väg fram till finska gränsen, möjligt är vi trötta på grus och hoppande i fordonen så därav kör asfalt till Kirkenes i stället. sedan 2 till 3 dagar hem, 

Ja trasor finns med, men jag vill inte ha oljiga stinkande trasor liggandes bak på flaket, pappret kan jag elda upp på plats, så blir jag av med det direkt. men måste jag öppna något och rengöra ja då åker trasorna fram. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, H.Hansen säger:

Nu har jag ju hela 2,2 cm gamla brädor, på sidorna som "björn skydd" :D känns ju psykiskt säkrare än bara kapell duken -_-

 

Björn skulle jag inte frukta.....däremot "Yetin" som finns lite överallt i rysk natur:unsure:

 

Har du möjlighet att ta med nått skjutvapen?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta med ? Då får man problem i tullen, har dom inte det på första bensinstation,  ja eller säljs på toaletten bakom naturligtvis. Till valuta man ej vill prata öppet om, och glömma resten av sitt liv :D

Eller på lokala puben i Kanadalasksha

 

Tänkte om angående sand ankare, kom ju på att jag har reservhjulet, gräver jag ner det så sitter den klumpen värre än något ankare ;)  typ 100 Kg och 107 cm som håller emot, det blir bra,

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligen många ändringar i tull bestämmelserna när man skall Österut, och det kan går fort 

Vi fick ett mail nu innan helgen, 

Regel datum märkta brandsläckare, med giltigt datum

Så vart det att låna en datum märkt brand släckare, har 2 med sedan tidigare, men de skall vara märkt med utgångsdatum på lastbil = besiktigade, om jag fattat rätt .

Tror även det gäller vanliga bilar, men det brukar man ju ha med, dock just besiktigade är nog ovanligt. 

Så en massa regler kring maten, men det löser sej

Lådorna är då full med mat och kaffe så jag klarar mej mer än 3 veckor.

 

Har tappat oljan i axlar och lådorna, vart lite fundersam så det ej var överfyllt någonstans, men ändå började 20 liters uppsamlaren jag använder, bli full efter 2 axlar.

Har inte plockat fram instruktionsboken, men jag måste ha missat och räknat fel, antagligen var det 17 liter till lådorna och 20 liter till axlarna, ej 20 L totalt som jag hade för mej.

Tur jag hade extra olja på dunk hemma för ja 37 liter gick det åt, nu blev det transmissions olja Gl 4 i axlar och 20-50 Motor olja i lådorna.

 

Speglar utbytta, ja de dåliga runda närsikts speglarna, de stora fick sitta kvar jag tar med en extra om jag kör sönder i stället, då de sitter längst ut.

Kändes som att Swedols konvexa speglar ändå var ett bra komplement då jag ej satte i back kameran, så de får sitta kvar, jag skall ju inte på utställning precis,

 

Nu är det också rent och fint på flaket, allt jag ej behöver ha med har åkt av, men det blev snart fullt igen med, nya saker.

Reservdels lådan full, 

Bränslepump- startmotor-generator- nya remmar till kompressorn och även till vattenpump/generator. div special reglage elektronik, komplett lyckt glas fram, då de är helt kapslade, torkar motor Ja sådant jag får bekymmer med att hitta på plats,

General ras på motor eller lådor/axlar ja då är det som det är,

Nu var det ändå så jag funderade om det ej var magneter på oljepluggarna, då de var nästan helt rena, men det var magneter, så Rockwell lådorna och axlarna, verkar i gott skick. 

Har verkligen försökt rationalisera verktygs lådorna,  så stora 3/4 dels satsen, 1/2 tums satsen och naturligtvis  de små 1/4 del, hylsnyckel satserna.

Lite kemisk metall, packningsmaterial, och liknade

Vinkelslip, var det ände ej upplandnings bara eller bensindrivna som åkte med

Laddat extra batteriet så jag slipper stå och dra i elverket utan kan starta det med dess startmotor, om jag behöver använda det

Hoppas slippa använda något av ovanstående .

 

Så kvar till i dag packa kläder, samt bädda sängar,  och liknade, 

Med risk för snö och eller 20 grader varmt, så blir det svårpackat, om man skall ha så lite som möjligt med,

Fiske, ja jag har dragit ner till 2 flygspön, dubbla toppar till det mindre, det stora är så kraftigt så de brukar hålla även för mina upptåg, och ett teleskop spinnspö, 

En fiske låda och flygfiske västen, den är så fullsmockad med små askar mm, så egentligen borde den räcka.

 

Glömt köpa myggnät, Köper det i dag, det blir ett över varje säng, , blir för krångligt att stänga in hela flaket, de får väl suga lite på oss då, bara man kan sova utan dem på sej

Extra lampor, ja vad fan det är ju midnatt sol där nu, det kan vänta, har ju några på flaket jag kan flytta ut vid behov.

 

Nä nu ut och göra klart så de som åker "småbil" kan komma med sina väskor. :P

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm sista minuten mail, fixa med Finska tullen ett intyg att du lämnar EU med Lastbil :unsure: vet inte om det gäller bilar med yrkes trafik på eller ej, få snoka i det väl framme. 

 

Packat som en liten dåre i går, nu är det mesta ombord, en väska och kolsyre maskinen kvar typ, 

Hi lift surrad på stötfångaren

IMG_20180707_225244_1CS.jpg

Vy ut mot "kök "och utgång

IMG_20180707_220535_5.jpg

Höger sida 

IMG_20180707_220435_4.jpg

vänster sida, 

IMG_20180707_220453_9.jpg

fullt inne 

IMG_20180707_220512_0.jpg

EDIT: Ser ut som det är gott om plats, men jag har inte stuvat in "ekplorer" lådan med det som skall vara torra kläder mm under min säng på vänster sidan,  Så baggen med kläder till de första veckan ovanpå, och 2 lådor med div bra att ha saker samt kängor mm, så skall jag ju husera plats åt en till med resande och saker från jeep folket, så det lär nog bli trängre i början innan faten åker av, Tut det går att Höja och sänka sängarna :)

 

Ja då bär det i väg då, 

på återseende  hoppas jag :P

Fridens folks :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...