Gå till innehåll

REO M621 Mulitfuel. års model 1968


H.Hansen

Rekommendera Poster

Ja då har jag klarat av de första 100 milen och lite till. 

Kan konstatera att bilen går bra, med vettig körning ja då håller jag mej runt 2 liter milen, lite mer och lite mindre beroende på vilken slags körning det är.

Har funderat lite över däckena, och visst de är fint mönster och väldigt små sprickor där man ens kan hitta några, 

Men de vill gärna ruska lite fram, Inget dödswobbel, men i vissa lägen lite wobbel och durrningar i ratten, 

Mina reumatiska händer gillade det inte när man börjar köra långt och timmarna tickar på.

Då det inte finns glapp i varken spindelleder eller styrleder, och lagrena är helt ok, så är det bara däckena kvar att skylla på

Möjligt att en väldigt FET styrdämpare skulle hjälpa lite

 

Nu är det ju så att jag håller på att sälja 6 st nya däck till just M6, Och priset är helt rätt. Dimensionen 11/20 sitter på vissa hjulgrävare, vagnar mm, men jag har som sagt funderat och jag tror mej ha funnit en köpare nu, nämligen mej själv,

Skall prova sätta 2 av de bakre hjulen fram, hjälper inte det så köper jag nya och sätter på fälgarna från reservdelsbilen jag har, för det är inte kris med de som sitter på och reservdels bilens däck är nog äldre ändå, samt har stått still längre.

 

Nåja det får bli till hösten att byta i så fall, jag har bara några hundra mil till inplanerad under sommaren, så det får gå.

 

Plockade i går av service luckorna på dörrarna,

Rejäla luckor så man kom åt ordentligt

20170617_133002.jpg

Ja i brist på färg att måla utvändigt, så kan jag förebygga rost inifrån var tanken,

Så fram med WD 40 och 55-6 till att smörja hissarna till fönster, ut med slang och sprutan, så i med lite xylen i burken som stått några år, dock ok men för att få den lite mer flytande och inkrypande.

20170617_132944.jpg

Skönt att se att de redan var riktigt sprutade, och utan rost invändigt, de 2 ganska stora dräneringshålen under på dörrarna har nog hjälp till att hålla de torra, men det kan inte bli för mycket rostskydd, och jag har tänkt mej ha denna bil i många år, så leta dörrar har jag tänkt slippa.

 

Nu vet jag inte riktigt smörjintervallerna än, så jag tog än vända till med fettsprutan också. kan inte skada.

 

En annan sak vart att dra 50 meter lina emellan vält bågarna och pressningarna över flaket, allt för att, det inte skall bli stående vatten där nu under sommaren då den står ute en hel del. I höst så åker den in under tak mellan användningarna

20170617_133034.jpg

Ja nu skriver jag vällt bågar, det fanns inte på alla, utan var oftast trä en bit så en metall böj sedan trä emellan, men denna har de satt på rejäla fyrkantsprofiler på, hela vägen, som de svetsat i hop i mitten med en förstärkning, Tydligen ett krav som kom för att de skulle få transportera soldater där bak på bänkarna efter sidorna.

 

Meningen i går var att jag skulle fixa lite med M6 och sedan bryta mej i mitt nya garage, men nä efter att ha släpat upp all ved till vinden, ja det som följde med och var kvar på flaket. så klev jag snett i trappan och knäckte till mej lite, 

Då gav jag upp inbrottsförsöket i garaget i går och tog det lugnt på kvällen, så jag kan ta nya tag i dag.

 

Har fått en 200x160 säng att ha på flaket, en rejäl reså säng med memoryskum bäddmadrass, så jag kan sova vettigt.

Dock åker den nog ut till Danmarks resan. dels vill jag ha lite mer militär lock så fältsängarna passar bättre, samt de kan jag hissa upp och justera höjden på lättare. 

Ja så ärligt jag skall ha en kompis med, och vill banne mej inte ligga å krama han i en vecka heller  :P Så en varsin säng känns lite bättre  :D

 

Frigolit har inskaffats, så nu återstår OSB skivor, att lägga på plåten på flaket, skall ändå dit innan vintern för att hålla kylan undan bättre, och jag skall bygga en liten köks avdelning, med vattentank 80 liter från husvagn, dubbla gasol plattors gasol kök och gasol kyl, samt en liten avlastnings yta.

Lika bra att bygga det efter måtten med isolering och skivor under, så slipper jag bygga om sedan.

 

Ja så skall original bak lysena tillbaka, nu sitter det utflyttade TGB lysen bak, tydligen ett krav när de reggade in den, de tyckte lysena satt för långt in där bak, jag får komplettera med ett par små LED lampor, längre ut enbart för baklyset skull.

 

En svensk skylt hållare måste på så jag kan sätta på lite olika roliga skyltar, har en Norsk, så den får sitta fram och den Svenska bak, de ser lite olika ut .

 

Ja det var väl allt för denna gång, jag grejar på, jaga färg står på listan att göra och börja måla lite, 

Svårt val faktiskt, jag ser den gamla färgen under och den är mörkare än den de målat över med, Men jag kan nog tycka att den mörkare under är finare, men att se helheten Ja då får jag nog ladda upp en bild på bilen och prova med fram i något redigerings program

 

Fridens folks

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett streck på insidan varje framhjul mät rulla ett halvvarv mät rulla tillbaks och mät ställ på nollan så försvinner nog rusktendenserna.

 

Ska jag ordna till så oljan kan stå ett tag? Eller ska vi skicka den på retur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget att rena med än, så svart ej renad spil olja, törs jag inte köra på än, måste kolla hur den går med renad olja först. och skaffa fram några fler bränslefilter, så jag kan byta om de sätter igen sej.

Hade jag bil med drag så skulle jag komma ner direkt, funderar på att ge ett bud på olje centrifugen som han som renat hydrual olja hade. 

 

Spar den någon vecka så skall jag nog få tag i bil och köra ner och hämta, har fullt upp denna vecka , jar både dottern och lite små jobb på gården, samt skall greja med jeepen så jag får fart på den, nästa vecka kan jag låna en bil och köra ner, då köper jag hydrual oljan om den finns kvar samt hämtar fatet hos dej Eile

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog bra hör av dig lite innan så man hinner flytta ut den, firman fatet står på har nästan alltid öppet men inte dygnet runt. 

 

Finns nog en del på nätet om enkla sätt att rena olja.

 

Kan hända jag fått tummen ur och besiktigat c202, då kan du få känna på gången på en riktig Indenor.  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att rena olja så hade jag en gång en Mercedes 280 SE från mitten av 1960 talet.. Jag hade också skaffat instruktionsboken på svenska. Där stod att man kunde sända sin beg. motorolja till en firma i Småland för rening. Det stod också att man som ett ekonomiskt alternativ kunde köpa beg. renad olja från företaget i Småland och att det fungerade lika bra.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Så då har jag rullat några mil.

 

Det stör mej lite att jag inte lyckat klura ut hur de har spärrat dem, med varvtal eller bränsle mängd.

3 hög varvar jag lätt upp till 2500 v/m. men sedan 4an hög känns detr som det stryps vid 2200 v-mn

5 an hög ändå lägre, varvstopp eller bränsle kontroll ?

 

Skulle vilja kunna ge lite mer gas på de högre växlarna, för det första blir det ett ganska stort glapp mellan 3an hög och 4 an hög, går ner nästan 700 varv där, och när jag plågat ur på 4an, landar start varven ändå på runt 15-17 hundra varv när jag lägger i 5an, vilket gör att jag har svårt att hålla marsfart ca 70-75 kmh. minsta motlut börjar den sacka och det är bara att gå ner på växlarna.

 

Med tanke på vad den drar milen nu, så kunde den nog få lite till om det gav extra kraft när det upplevs tungt.

 

Folk tror nog jag är lite tokig som sitter och kör med den som vardags bil  :P Men jag har inte gett mej tid att fixa Jeepen än så det får gå.

 

Är nu mitt i planering och införskaffning av material för camping fix på flaket.

 

Fick då tack vare Sven på landet, upp en säng med rätt remmar. den andra med biltemas spännremmar. inte lika lyckat då man måste ta av hela bandet för att lossa sängen., 

2017-07-18 11.09.01.jpg

 

¨Så jag inväntar med spänning resultatet från andra som letar i gömmorna.

 

För övrig så är lacken av skivorna till golvet snart klar, så det börjar bli dags att rota fram isolering och tigersågen så jag kan fälla in skivorna mot lemmarna ok.

När de är på plats så skall köket in.

sedan reder det andra sej med div lådor mm jag har samlat på mej  :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strypning låter konstigt, dålig tillförsel mer troligt, gamla pappfilter som fått fukt mm, finns varvmöjlighet och det saknas vid belastning så saknas bränsle. byt filter, blås rent alla rör från gammal dieselsnor, ev finns någon mängdskruv på pumpen, lägger du upp bild så kanske jag känner igen den.    

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skall se på pumpen lite märmare,.

Ja den har gått så här hela tiden, upplever den inte slö på de lägre växlarna, 

Jag har Kristaga med familj, här just nu och han har kört dessa en hel del i det militära, och de skall lätt varva mer, men det sitter någon spärr på den, de är förra ägaren helt säker på.

 

Enligt uppgift brukar de dra ca 5 liter milen, om det är terräng körning låter jag vara osagt, uppgifter från wikipedia

 

Jag fick klart med kylen och provkörde den på gasol i går, det blev styggt kallt även på lägsta kylning.

Funderar om jag kan få tuben utvändigt, så lite mer slang och en T koppling så jag kan dela upp till köket så har jag allt till det.

Svårt att hitta delar här till gasol vänster gängat, jag fick köpa 2 st backventiler till AGA gas anläggning, för 500 kr enbart för att få rätt nippel till 500 regulatorn, och sedan borra bort backventilen så flödet blev rätt.

 

Hoppas kunna måla golvet klart i kväll 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite om Herkules motorn som sitter i, har funderat lite över avsaknaden på glödstift, mm

men med en 22:1 compression ratio. så tänder det tydligen ändå. jäklar vilket comp det skall vara i dem 

Då har du en riktig diesel utan kompromisser ;).  Men diselar  ska ha så högt min Indenor har 21 och modellen utan turbomatning ligger på 23 och visst kan man startar utan glödning om man vill men det skonar motorn att starta på första kompslaget och då på lägre kompression än om man maler in extra soppa för att nå självantändning. 

 

synd du fick leta så mycket efter gasolgrejer, här finns en del på skrotarna vänstergängat ska ju bara vara mot flaskan. Regulatorer ink slang till utegrillar säljer de flesta byggvaruhusen jula byggmax grangården mm 100-200:-,  i båten och bilen kör jag med flaska så när förbrukaren som möjligt då kringgås alla lagkrav eftersom installationen blir så kort att flaskans kran blir huvudkran. Hittade följande trix på nätet till din pump 

 

 

Men innan du rör någon strypning se till att inget annat hindrar flödet dieselsnor, sil i tanken, amaturen mm, eftersom du har varvmöjligheten så tyder det ändå på att något hindrar flödet. Vissa pumpar har i anslutningen ner i pumpen en lite extra sil där man ansluter röret fastnar filter ludd där fungerar varvning men inte under belastning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej. 

Håller på med flaket.

Har ju målat plywood skivor, och nu mätt och sågat ut för alla stativ till vältbågarna. 

vart väldigt nöjd med passformen, blev precis så man fick lägga ändarna mot varanda och trampa till så de låste mot lemmarna.

2017-07-27 15.00.50.jpg

Så klart hela vägen ut. 

2017-07-27 16.18.41.jpg

i dag skall 5 cm frigolit in under och jag skall bygga igen bak mot lemmen, blir en liten regel klädd med samma plywood, som resten av flaket.

Matta att lägga över grå eller grön typ balkongmatta skall läggas på.

Ja kanske var onödigt att måla under då, men mattorna åker ju ur då jag inte skall campa där, utan köra materiel mm. 

 

Har även börjat återställa lådan till elverket, målat den grön, 2 lager klart. nu behöver jag bara veta vad som var textat på den och börja med schabloner och texta nytt

2017-07-27 18.26.27.jpg

 

Annars har jag kollat motor nr och läst på mer om motorn, och kommit på att den inte skall varva mer än 2650 v/m

Så jag låter nog pumpen vara, ett hack på en mutter känns som det kan kvitta, Vill inte ha ett ånglok som lämnar ett svart dimma efter sej.

 

Ser ut som det löser sej med remmarna till sängarna  :)

Forumet och dess medlemmar är helt otroliga med att hjälpa varandra, jag är så glad för att det fungerar så, det var ju lite av tanken med det hela då jag började skriva och lägga ner timtal på att hjälpa till att hålla snurr här  :wub:

 

Annars så är det resfeber, och mycket att fixa med, bara 12 dagar till avresa Danmark nu  B)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag haft lete medvind och lite motvind, 

 

Börjar med det roliga. 

Hämtade isoleringen jag gömt undan sedan de byggde kycklingstallet, 

Lyfte ur golvskivor och började måtta och skära i isoleringen, ganska lätt när jag hade skivorna som mall,

In med det och på med skivor igen, så blåsa rent med tryckluft.

2017-08-01 17.08.26.jpg

Sedan fyndade jag mattor på Ö&B det vart gråa så något bryter av. , sådana balkong mattor med nabbar under så det både ligger still och ventilerar lite 

2017-08-01 17.18.24.jpg

 

Så kom ett tele samtal från Per/ Muhydda han hade sett att jag sökte texten till elverkslådan, han hade något som han snubblat över i några år, en låda med text mm på.

Så i väg med M6an och göra ett besök hos han, Där visade det sej att lådan inte var tom. 

Inte lika komplett som den jag har. Men med elverk i och en del av tillbehören låg i, bland annat motstånden så man kan ladda 6 v batterier , som RA batterier mm

 

2017-08-02 13.58.28.jpg

2017-08-02 13.58.35.jpg

2017-08-02 13.58.49.jpg

2017-08-02 14.03.10.jpg

 

Men där tog turen slut

Väl hemma hörde jag ett pysande ljud, trodde först det var en slang eler något till tryckluft systemet som gått, men vart ganska snar klar över att det var luften som gick ur ett bak hjul.

Så fram med 38ans hylsa samt slägga och börja jobba på hjulmuttrarna, 

Turligt nog har jag hunnit läsa lite om bilen, och bultarna på vänster sida är vänstergängade, hade jag inte läst det har jag nog fått dragit och slagit länge på skaftet till mutter hylsan.

2017-08-02 15.12.15.jpg

Ja ner med reservhjulet, slipa lite rost, rostskydda , fetta in och skruva dit reservhjulet, 

Skönt att jag smort upp bultar och vev anordningen till att hissa upp och ner däck med fälg

 

Ja nu då, laga slangen eller byta, för reserv hjul måste jag ha på Danmarks turen om inte annat. 

Ringde runt lite och så kom jag på att det var möjligt att jag hade slang, samt fälgskydd , men uppe i Lekvattnet. Annars har jag ju däck på fälg där.

Så nu får jag antingen förlita mej på bussgods eller alternativ 2 möta upp Bjarne som var villig att köra slangarna halvvägs, 

eller chansa på att det går att laga slangen, och att däckfirman här fixar det, men jag tror det är infästningen till ventilen som gett sej, möjligt de har slang som passar hos däckfirman som bonn använder sej av, 20 tum är ganska vanligt på vagns hjul och framhjul på traktorer. 

 

åja nu ut och börja mäta in vart kylen och tuben skall stå och göra en ram till dem, 

 

Sedan en tur och leta lämplig låda att ha gasolköket mm i.

Dock kom jag på att jag har en låda som kan vara lämplig, en gammal grön å fin låda som det nog varit verktygs sats i en gång i tiden, kanske bygga om den så det fungerar både som spishylla och köksförvaring.

 

Saker löser sej nog.

 

fridens folks.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slangar blir ju rätt mycket större när man blåser upp dem skulle nog gissa att en vanlig 9.00x16 (valp 11) eller tom smalare 7.50 (traktor) eller vad de heter lätt klarar ett 20 tums däck.  ang v eller h gängat så var det väldigt smart med rätt gänga på rätt sida eftersom hjulen då alltid skruvar åt sig, även volvo körde med detta en bit in på 50 talet.   Ditt olje- fat stod kvar sist jag var förbi verkstan, körde själv egen olja till tippen igår som endast varit sköljolja tvekade lite på att hälla den i tanken istället.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag så vart de klar med däcket. 

Bara hål i slangen och inte vid ventilen, så laga hade inte varit några problem denna gång.

Slangar får åka med från Lekvattnet genom Norge ner till Danmark, 

 

Hade en känsla av att det slirade lite på lamellerna när jag var och fyllde gas här om dagen, , fjädern som skall dra tillbaka pedalen var trött tror jag, för i dag när jag justerat det, kändes den helt ok igen. men även nya lameller får åka med samma väg som slangarna.

 

Annars är det full fart vid Bryggeriet. 

 

En gammal verktygs låda tror jag det är, fick ny färg på sej, både in och utvändigt, den skall få agera köks avdelningen, 

20170808_123443.jpg

20170808_123456.jpg

 

Så sågades lite virke till så kyl, köks lådan och vattendunken fick plats utan att riskera att fara omkring, Även det målades och fäst öglor för surrning av allt monterades,

Bakom köks lådan får tuberna till gasolköket plats,  Detta på grund av att gasolköket förvaras i kökslådan, och står på locket vid användning, Har banne mej inte hittat ett T kors i 8 mm så jag kan köra allt med 10 kg tuben.

Gasol flaskan har surrats med remmar, enkelt att lossa vid brand, så fick en brandsläckare sin plats där gasol mm är. Allt har sedan skruvats fast ordentligt i golvet.

20170808_180742.jpg

Under tiden färgen torkade, så drogs det lite el. 

En lampa 27 w LED vid köket. går att rikta både in i flaket och ut vid behov

2 st 12 w LED en vid vardera säng, 

20170808_173852.jpg

Samt att omvandlare 24-12 v har satts fast på bakstammen

bredvid kommer sedan konverter 12 - 220 v sitta, för laddning av små saker som kräver 220 v. 

Kylen har fått ny kontakt för 12 och 24 v matning. upp säkrad till 15 amp, så kablarna banne mej smälter innan säkringen går  B)

Sladd för 220 v skall naturligtvis med, både för att driva kyl om det behövs, samt att jag slipper dra ut elverket om det skall köras, det får bo där längst fram på flaket, lite för tungt att flytta runt på en man i alla fall.

 

Några av brädorna efter sidorna inne på flaket har fått nya skruvar så de sitter som de skall

 

Fick ett lastskydd av typ spännbands material,, och funderar på om jag skall sätta det på vänster sida för att hänga och förvara saker på eller om det skall få sitta rakt över flaket bakom sängarna, och ha något att hänga upp saker på där som på bilden.

20170808_195344.jpg

 

Fyra saker till skall dit,

1 st elverk på höger sida mot bak stammen, så kablarna räcker ner till batterierna,

1 till förvaringslåda, egentligen gjord för förvaring av AK 5 karbiner. men den blir bra med 4 fack i som man kan fördela saker i. på vänster sida mot bak stammen

1 st nato låda, de där som är både luft och vattentäta, där det blir klädförvaring. bakom säng mitt emot köket.

samt 1 låda med torr varor mm som typ skafferi.

 

Övrig förvaring blir under sängarna som lått kan regleras så saker får plats eller man kan klättra i och lägga sej smidigt

 

Sen är det nog bara att börja packa bilen med allt onödig kuriosa och sådant m,an verkligen behöver.

 

Pota poti. Nä någon sådan blir det inte på denna tur. jag får fixa med det och skynke för avskildhet tills i vinter, till tex Svenska rallyt då man inte vill gå ut mitt i natten och krama ett träd  :D

 

Känns överskådligt nu att jag skall hinna klart till lördag och ha packat allt så det bara är att rulla på söndag.

 

Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hansen  Ang: koppling prova att duscha av kopplingen med vanlig bromsrengörning, lås pedalen/armen spraja och sen blås av med tryckluft vrid runt motorn spraja på nytt, dels släpper ev gammal olja men asbesten sväller även till sig något.

 

Ang toa vill du inte åka med skvalade kemi/bajs så kör med påsar i hink. hämtat från annat forum

 

Tog tag i toa funderingarna, hade tänk ta några bilder men pga av några störande avbrott så hann jag inte färdigt.

 

Hade ju en av de gamla fuktsakade bänkstommarna liggande kvar i garaget, så det var bara att sätta sig på den och fundera, och plötsligt fick man en idee, ut och leta bland gammalt skräp, och visst hittade en bit epoxiskiva dvs sån som man brättlägger  modeller på (modellsnickare gör sånt)  Perfekt material nästan oförstörbart, superstarkt, blir mjukt och fint när man putsar till det.  Så nu var det bara att prova fram rätt håldiameter för behoven. Tog som provbit en bit spånplatta sågade upp ett 22cm hål la den på stommen och hade knappt hunnit att sätta mig och se om även apparaten gick och knöla ner förrän dottern körde upp den eldrivna garageporten och undrade om hon fick ta ett paket bacon, han precis få upp snickarbyxorna   :blush: .  Hålet kändes klart för lite sågade upp ett nytt denna gång något 27,5 cm och hade just satt mig så åkte porten upp igen och frugan stod där och skrattade och undrade om jag skulle ha något från affären   :blink:   

 

Skit samma 27,5 cm var lagom för apparathäng men för stor för att vila skinkor på och en viss fallrisk för ungarna. 

 

Så det blev en kompromiss 23cm och rejält rundad kant. 

 

Återkommer med bilder när den är på plats och byxorna uppe.

 

post-5279-0-35181100-1459155291.jpgpost-5279-0-39697200-1459155307.jpgpost-5279-0-49096000-1459155318.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

2010 träffade jag på en tysk man (mycket äldre än jag) ;)  som kom körandes med traktor, skulle ta "en tur" till nord kap. Han hade löst "huknings problemet" med en ram från campingstol och en bräda med hål i. 

 

Se bilder.

 

 

post-6449-0-54646600-1502268323_thumb.jpg

post-6449-0-51386000-1502268367_thumb.jpg

post-6449-0-45315500-1502268413_thumb.jpg

post-6449-0-91662900-1502268428_thumb.jpg

post-6449-0-88037800-1502268443_thumb.jpg

post-6449-0-61416200-1502268470_thumb.jpg

post-6449-0-03921800-1502268481_thumb.jpg

post-6449-0-29805600-1502268495_thumb.jpg

post-6449-0-65997200-1502268512_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara fler nordkapare med traktorer sett en i våras och härom året var här två äldre män här som åkte runt med sina traktorer och övernattningsvagnar med Nordkap skyltar.

 

Ang hink toan så sätter man några st påsar i varandra och överkant på hinken som en sophink, när behov gjorts så knyter man ihop den trycker ner den i botten på den kvarvarande som då sitter kvar runt kanten osv vidare tills man är på ställe där allt kan slängas. Påse är ett måste, avföring och mycket luft i plast jäser direkt blir outhärdligt att ha med sig.   Ska göras hinktoa till c202 bara tänka ut något stadigt ställe för enkelt vägfäste för avlastningsringen/sittringen för man vill ju inte välta när man sitter och filosoferar. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värme har nog löst sej.

Husqvarna varm vind 2000 , diesel munstycke. har en vän ståendes, som jag blivit lovad att köpa. förhoppningsvis billigare än det de sålde i annonsen.

 

Nu till Danmarks turen, har jag en litet gasol värmare, av enklaste äldre modell att ta med, men jag tror inte vi behöver värme på flaket i mitten av Augusti.

patient täckena håller oss nog varma. får väl koka kaffe som fan där bak så gasolköket värmer upp lite. även kylen ger ju lite värme  :)

Hoppas att dubbla dukar över flaket skall hjälpa till att hålla jämn temp. Till vintern skall det klämmas typ liggunderlag, fast sådana mattor man täcker betong plattor med när man gjuter vinter tid, för att behålla värmen, 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog mej orken och tiden att flytta om däcken i dag, tog de från mellan axeln och satte fram, det kändes som de var jämnare slitna, Ja eller mindre slitna, 

Ni vet ju hur det brukar bli med åren, klackarna på däckena slits olika, med vibrationer som följd,

 

Nu gick jag även ner i däck tryck närmare de Norska pecsarna som säger 170 psi, jag gav mej vid 200 psi.

 

Sedan ut och provköra, Vilken skilnad, nu var både vibrationerna borta och de lilla woibbel tendenser som kom vid spåriga vägar och när jag måste balancera på asfalt kanten då jag möter trafik på de smala vägarna här, försvan även dem, 

hoppandes som blir när bilarna får stå för länge utan att rulla, har uoohört sedan tidigare. gå ner i luft tryck och köra regelbundet har nog hjälpt till där.

 

Kom även på att jag behövde en lyft anordning bak, så kedjeblocket åkte med, Helt omöjligt att lasta elverket själv upp till 140 cm höjd. 

visst jag hade kunnat ta traktorn, men den har jag ju inte med sedan, så övning skapt läge lossning och lastning av elverk har gjorts med bra resultat.

 

Börjar bli riktigt bra där bak. lådan till elverket blev natt duksbord, då räcker sladdarna ner till batterierna och jag får ta med skarvsladd till vinkelslip mm som kanske behövs köras genom elverket.

Gevärslådan fick bli blandat bara att ha verktyg mm låda, den hamnade på långsidan köks delen,

 

Den vatten och luft täta lådan under sängen på vänster sida, så massor av stuvnings utrymme under sängarna, och en bra yta brevid köket bak, där två lätt kan sitta och äta mm, om vädret inte lockar till vistelse utomhus.

 

Några foton får jag ladda upp i  morgon, 

Nu är det nästan bara kläder och mat som skall på plats,

 

27 mhz radion får vänta, så även sterion/DVDn som jag skall koppla i hop med backkameran.

Hoppas kameran med skärm kommer i morgon, men den har ju bara legat hos postnord sin sortering sedan i tisdags, så denna vecka kommer den nog inte då, de behöver några veckor för att sortera och leverera paket från utomlands nu för tiden verkar det som..

 

Tar en dag med Jennifer och hennes mor i morgon fredag,och vilar ut lite.

packar det sista på lördag och sätter kylen på 220 v laddar den med smaskiga saker som några öl. en kall när vi anländer söndag natt i danmark känns som det är välförtjänt nu.

 

Fridens foks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...