Jump to content

REO M621 Mulitfuel. års model 1968


Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så vände oturen äntligen. Och jag tog mej upp till min pärla utan bekymmer. Körde till Norsälven på tisdags natten. Vevade upp taktältet. Och sov nogrann timmar. Så kunde jag köra de sista milen u

Ja ny resa med annat fordon, Lika bra att starta en egen tråd om denna skapelse. Börjar med lite foton så får vi se vart det bär hän,      Har precis renoverat huvudbroms cylindern och satt

Multifuel = Disel. Bensin, Fotogen, Oljor som motorolja, hydral olja  , Renad/filtrerad spilolja Etanol mm Ja vad som brinner, Ren bensin inte bra, då skall man slå i 2 takts olja eller motorolja för

Posted Images

5 timmar sedan, H.Hansen säger:

Så ett 11..00/20 Däck sökes Norr om Sundsvall. E4an upp. Kan göra mindre avstickare.

 

Au-au-au!

 

Det kan hende at det enkleste er å få noen til å kjøre opp et av de gamle dekkene dine som ligger i Skänninge.

 

Alternativ to er å skrive på Facebook på norske HMK-gruppa og norske Militærbilens venner-gruppa at du trenger M6-dekk, og om noen f.eks.kan sende med toget fra Narvik til Kiruna og så videre ned til Luleå med bil.

 

Det jeg er litt redd for er at hvis et dekk separerer så kan fort flere av de andre også gjøre det.

 

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Har numret till Tom om det behövs,han bor i Timrå

 

Hasse du har väl för bövelen med ett reservhjul så du kan lunka hemöver i värsta fall?:unsure:

 

Såg nästan ut som en "Yeti" tagit en mumsbit av däcket

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jo Jeep Tom är kontaktad. Han hade inget. Hänvisade till Umeå offroad. Han hade inget. Men jag skojade rätt på en firma i Nordmaling. Nymans Däckservice. 

Där rotade vi bland däck högarna. Och en lagomt slitet 12.00-20 fixades fram. Samma rullomkrets. Jag fick det för stomavgiften och påläggning. Med ny slang för 1485 kram ink moms.

IMG_20180709_160830_1.jpg

  • Like 9
Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Oj har jag inte gjort något med Reon sedan i somras ?

 

Jo lite småsaker har det nog blivit.

Och det är saker på gång.

I går körde jag in i verkstaden och började med att byta tillbaka special pumpen i tanken, 

Jag har funderat på om min gas fot verkligen har blivit så mycket tyngre, men det är nog så att de är kalibrerade, och själva pumpen i den anordning som satt i resev tanken har inte fungerat, så ja jag har fått hiskeliga 3 liter milen och mer i bland, på lastbilen, det går ju inte :P

Nå tillbaka med pumpen som var inställd av Norska försvaret och då håller förbrukningen på 1,8 -2 l milen, Ja vad gör det för skillnad då.

En liter hit och dit. 

Men med över 800 mil detta år så märktes det i alla fall, visst det var lite bättre seg drag i långa uppförsbackar, I bland skall tilläggas,  i bland kändes den bara som det gick surt, ja fick för mycket bränsle och bara rykte i stället, och jag kunde få upp den i 105 kmh, Egentligen inget bra :unsure:

Så tillbaka till att den går fint runt 70-90 kmh och är lite segare i lång backarna, jag får kosta på bättre bränsle i stället, Eldningsolja is da skit. marin diesel och annan smutsig ej miljövänligt bränsle går den bäst på. Men vad fan 50 år då kan den få förtjäna lie fett bränsle, Jag flyger ju inte till Tailand en gång om året så där klimat kompenserar jag -_-

 

Ja så har jag itererat mej på att kontakstycket ej fungerat i hytten, alla fina militär lampor jag har, har jag ju inte kunnat använda, det finns bara ett kontakstycke på den, inte högvis som på TGB 

Nåja lite putsande och byte av glödlampor i de lampor jag hade i lastbilen så fungerade det igen :blush:, Som vanligt jorden som inte ville riktigt förutom det faktum att alla glödlampor var trasiga.

 Ja så back ljus, har saknat det nu när det är mörkt.

För jag kör ju lite med bilen varje vecka, så oljan får gå runt i axlar och lådor, samt hålla batterier i trim. 

Det tog en evighet att rota fram en fungerande tidsenlig brytare till lamporna  att sätta på panelen till att börja med, och utan speciellt mycket att dölja kabel bakom. så tog det lite tid med, Märkte att jag kanske skulle behövt underredes spolat innan kabel dragning bak, men lite grus i ögon och mun får man väl tåla, Nu är det klammat och fint, jag drog två kablar 

använde den ena som jord, totalt onödigt nu, men den kan lätt förvandlas till en ledare sedan och jag flyttar jord punker på lampor till ram eller fästena.

 

Vill egentligen inte knöla bilen full av LED lampor, ja inte så de syns i alla fall. den skall ju vara original, men att gömma de bak och få vettig lyse, jag då får jag fundera lite till vart jag skall placera dem, 

Nu hamnade de under flaket, i stänkskydds  fästena men syns naturligtvis. Onödigt ont, Inte så lätt att se bak när man är själv i mörkret, inte för skador på bilen när jag backar, mer orolig för det som råkar vara bakom och man missat B)

IMG_20190105_120500_4.jpgIMG_20190105_120524_6.jpgIMG_20190105_120535_9.jpg

Fram blir det nog svårare att gömma, skall prova bygga in de ett par mörkerbelysningar och se hur det blir.

 

Ja nu plingar telefonen som en kobjälra, elda, mata djur mm på min lediga dag, det är som vanligt med andra ord  :)

 

  • Like 6
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Tusan det verkar helt hopplöst att få köpa delar från staterna från företag till bilen, 

inte ens strålkastare får jag köpa,

"militärt material" får ej sändas till annat land. Hur tusan kan ny tillverkade LED lampor, som är 7 tum och passar med adapter till mina anslutningar bli militärt material ?

Gummi lister ??? 

Är detta något som kommit med Trumpen, eller har det varit lika omöjlig förut,

E-bay stoppar allt. 

Skall prova med sådan där bulvan adress i USA och be en kompis där beställa från sin E-bay i USA och se om man kan få hem något.

 

Känns lite skumt att saker till en 52 år gammal bil är militärmaterial än :ph34r:

 

Lite tråkigt är att jag sett bilar i Norge och Danmark som har dem, 

Ändå tråkigare är att när jag ber om råd på en FB sida, för just sådant får jag svaret från en "landsman"  Typ. Har du provat söka på det som kallas nätet :angry:

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Har lyckats slita ut en av fältsängarna. Canvasen gav upp. Kanske går det att sy och laga med en bra symaskin.

 

Men jag börjar bli bekväm av mej så en vanlig 90X200 säng åkte in inför träffen. En 105 cm bred var önskemålet då en 120 tog för mycket utrymme.

 

Rev ur . Städade lite och stoppade in säng och rejäl bäddmadrass. Bara 20 cm lågt stuvnings utrymme under. Får kolla på det och sätta på lite längre ben.

En bild på eländet. Ha det vart ju inte militärt korrekt ^_^

20190903_165922.jpg

 

Så hamnar skafferiet bakom som tidigare. Fick flytta Elverket åt Höger. Men det blev nog bra. Ända till den dag jag måste använda det. En fältsäng hänger över som extra säng och förvarings yta.

 

Ja nu är det att lämna Dottern på skolan. Lasta i hundvalpen. Och börja köra mot Bengtsfors gör trevligt sällskap och lite fina foton hoppas jag. 

  • Like 8
Link to post
Share on other sites
På 2019-03-16 på 07:52, H.Hansen säger:

Tusan det verkar helt hopplöst att få köpa delar från staterna från företag till bilen, 

inte ens strålkastare får jag köpa,

"militärt material" får ej sändas till annat land. Hur tusan kan ny tillverkade LED lampor, som är 7 tum och passar med adapter till mina anslutningar bli militärt material ?

Gummi lister ??? 

Är detta något som kommit med Trumpen, eller har det varit lika omöjlig förut,

E-bay stoppar allt. 

Skall prova med sådan där bulvan adress i USA och be en kompis där beställa från sin E-bay i USA och se om man kan få hem något.

 

Känns lite skumt att saker till en 52 år gammal bil är militärmaterial än :ph34r:

 

Lite tråkigt är att jag sett bilar i Norge och Danmark som har dem, 

Ändå tråkigare är att när jag ber om råd på en FB sida, för just sådant får jag svaret från en "landsman"  Typ. Har du provat söka på det som kallas nätet :angry:

Boxeez har ju den affärsiden att packa om inrikes order....

Link to post
Share on other sites

Ja jag har funderat på dem. Men är det klassat krigsmateriel. Så vet jag inte om de vill vara involverad. 

Skall kolla

Har dock en vän som struntar i vad det är så länge det är bildelar. Han kunde tänka sej vara mellanhand.

 

Fick dock en del tips i Bengtsfors i helgen. Både Holland och Grekland. Har väl försedda nätbutiker. Då slipper man till och moms mm. 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Äntligen dags för en tur igen.

Har tömt flaket då jag transporterat skrymmande tunga saker för bak.

 

Men bara bra det. Så fick jag rensat ur lite och packa om.

Håller mej till 90 cm bredd och vanlig säng. Det fungerade fint sist.

Och skall nog fungera nu med fast valpen blivit mer än dubbelt så stor.

Han kan ju ligga längre bak för mer golvyta finns.

 

Tror även det är dags att lasta av det otympliga Elverket. Och ersätta med ett litet och mycket lättare. Det ger mig nästan en kvadrat meter mer golv yta vid sängen. .

 

Har inte isolerat sidorna än. Men gasol värmaren. Går ju på lägsta och bara tidvis än. Så denna turen klarar jag mej nog ändå.

Lilla Blå är kanon bra att ha när tunga saker skall upp eller ner

20191029_123023.jpg

Och den gamla bilen startar fint fortfarande varje gång. 

Letar febrilt efter lokal att lackera i, nu i vinter. Hoppas det löser sej.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Tror jag hittat en lösning på regristering av mitt släp.

Jo eller en bekant har regristrat ett gammalt släp och satt sej in i reglerna ordentligt.

 

Då mitt är så gammalt som från 1944.

Behövs ej färd broms. Det som krävs är handbroms. Fungerande belysning och rätt reflexer. Inte ens skärmar krävs. Och det sitter inga på nu. Möjligt att jag trixar dit något ändå. Avtagbart gör att få den original på träffar och liknade.

 

Det finns inget liknade registret i Boden, i Norge. Det går bara tillbaka till 1980. Men jag har fått kontakt med en som håller på privat att samla och göra registret åtkomligt. Så vi skall se om det går att få fram papper på den gamla släpan. Om ej har han papper jag kan hänvisa till. Och se om det är en möjlig väg att gå.

Den har tydligen beteckningen M 10 Ammunition vagn.

 

Hoppas det går vägen. Så jag får dra den i 80 kmh. Bakom M6 an. 

 

I övrigt står den mest förvarad nu. Ja start och lite körning några kilometer emellanåt blir det.

Letar lokal. Eller inväntar våren så jag kan måla lite och byta ut några saker.

 

Längtar till nästa utflykt med den. 

 

Men nu är marken för blöt och mjuk för att jag skall ens fundera på att ta den vid sidan av vägen.

Dock blir det att kasta sej i och köra till Olerum för spår rek inför sammankomsten i sommar. Känns som att reka med ett fordon som kräver både bredd och mark förhållanden som övriga tunga fordon är ett krav. Man kan inte gå och spekulera om det bär eller ej. Bättre jag sätter mej nu i vår än att alla skall igenom något som kräver vinschning på sammankomsten.

 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Riktigt nöjd med helgens gåva från mannen jag köpte M6an av.

Han hade hittat Teknisk handbok till Norska M6 serien.

Står mycket nyttigt i den

20200124_140750.jpg

20200125_142739.jpg

 På vägen hem plockade jag upp en hel del läsning hos Beau,

15802239005086546812242401425554.jpg

 

Mycķet intressant läsning där med.

Tackar för det.

En del kommer nog forumet att gagnas av. 

Skall prata med HMK med flera om det är ok att kopiera och lägga ut. Om jag ger käll hänvisning :)

 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Händer lite då och då.

I dag snickrade jag ihop en trappa till lastbilen. Lyfta in och ur 35 kg hund. Nä det går inte. Fan jag blir ju gubbe i maj.

Så byta ut stegen mot en trappa är nog bra för mej med. Har letat en metall men ej hittat än. Så denna får duga.

När jag känner att jag behöver räcke. intalerar jag bakgavelhiss 

20200414_220132.jpg

20200414_215924.jpg

Tur till Kungälv i helgen skall bli trevligt.

 

Har sett på forum för 35a2 att de lyckas på dem att flera bra bak.

Så jag var tvungen att prova.

Men den bara klättrade på och kändes stabil. Inte mycket till flex. 

20200413_161341.jpg20200413_161140.jpg

Fick i alla fall se att allt bak ligger för det skall även om det lutar lite 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Råkade ut för ett litet haveri i helgen. 

En hund benet klättrade ur gummit.

Det gick inte med det jag hade med mej att få loss fästena. 

Och hur tusan pressar man på det på plats. Det tog några rundor in och ut under bilen. Domkraft ,Hi lift. Kofot  släggor och en del till. 

När jag väl lyckats få det rätt för pressning. Liknade jag en stropp genom fälgen . Så satte vi en vinch i den och drog samtidigt som jag styrde in gummi kanterna rätt med brytjärn. På men lim. Och dra den på plats. 

 

Ja det verkar fungera. Kunde då utan problem köra ut. Och sedan rulla de 11 milen hem. 

Men jag skall nog se över och byta det. Vem vet hur länge min lagning håller. Skulle jag pressa på det med egen vinch hade det gått åt i alla fall 3 st block för att få ut vajern runt bilen och rakt in från sidan. Och då även ha 3 lämpliga fäst punkter för blocken. 

Hade jag varit själv och skulle styrt vinchen inne från hytten. Samt tryckt gummit rätt. Ja det hade varit tidskrävande. Och väldigt mycket krångligare.

 

Tur det löste sej så fint ändå i går.

Foton. Nja möjligt att någon som synade det hela tog något.

Jag hade liksom inte prio på det :P

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

AREA 383 Har levererat :)

En komplett broms cylinder

Och ett rep kit. 

1599627568382214144515832866865.jpg

Nu var det nog sista träffen för i år. 

Och det finns förhoppningsvis lite plats i verkstaden ett tag. Så en rejäl service och över syn står på schemat

 

Och att faktiskt köpa hem rätt färg så jag kan börja lackera de lösa delar jag har.  

 

Efter 4 år så känns det som det är hög tid. Har under dessa åren blivit varse att modellen är ovanligt i Sverige, många som varit nyfiken på Trucken. 

 

Bromsarna ja. Jag har ju i princip bytt bromsvätska. Och under senast turen behövdes det ej fyllas någo vätska alls, men självklart skall de gå igenom totalt och nya backar skall nitas fast där det behövs.

Tror även nytt fett och en översyn av hjulager bör göras samtidigt.

 

 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Nu börjar jag komma ikap med allt som måste göras.

Typ svetsa fast halva grenröret och avgassystemet på traktorn.

Den fick en fet gren på sej i höstas. Och har stått då gjutjärn är lite tråkigt att svetsa i. 

Dock klart nu.

 

Så kärlek till M6an. 

Plockade av ett hjul i taget. . Det räcker. Måste ha typ 2 meters förlängningar rör och hoppa på med mina 90 kg för att lossa efter lastbils däckverkstan dragit det med dina maskiner  :)

Så till nästa sak som satt som berget. Broms trumman. De har nog inte varit av sedan den målades för Gud vet hur många år sedan. 

Avdrage fungerar ej. Ett inspektios hål att få in ett brytjärn i och slägga i olika storlekar var lösningen.

20201219_132354.jpg

20201219_132420.jpg

Då kunde jag se eländet innanför. Jodå cylindern har släppt ur en hel del av den dyra silicon vätskan.

Helt sjukt att jag köpt vätska för flera tusen. När två cylindrar kostar mindre än en liter vätska. 

 

Broms rengöring. Måste man ha litervis av. Om det väl börjat läcka fick jag erfara. 

20201219_132504.jpg

20201219_132514.jpg

20201219_132543.jpg

Backarna var ok. Visst skitiga och med vätska på. 

Fjädrarna som håller de. Feta som välgödda daggmaskar. Då jag beslutade att de fick sitta kvar. Och spärrade med stora mejslar i stället. Så jag fick loss cylindern. 

Monterade den nya cylindern på röret efter ha fyllt den med vätska. Då kom jag åt att rengöra resten utan att all bromsvätska rann ut.

Och väl fyllda. Var det enklare att lufta sedan.

20201219_135250.jpg

Något jag missat var att det sitter justeringar både nere och uppe på varje back. Detta gör att det blir lättare. Ja eller i alla fall bättre att få beläggen att ligga an så mycket som möjligt och slitas jämt. Det underlättade justeringar av resterande bromsbackar. När man visste hur man skulle vrida dem. 

När jag var nöjd med rengöring. Flyttades cylindern in på plats. 

20201219_141230.jpg

20201219_141235.jpg

Så ruggade jag upp utan på beläggen med roterande borste. Så ny fin yta kom fram.

20201219_143435.jpg

Sedan på med trumman igen. Och börja justera på de fyra justering skruvarna. 

Prov bromsa. Och lufta ett antal gånger. Tills jag var nöjd.

Sedan på med hjulet. Och lite Omega special smörjning kombinerad låsning på muttrarna och dra för kung och fosterland. 

20201219_160232.jpg

 

Bara 5 hjul kvar. Dock täta cylindrar då det gick lite smidigare. 

 

Skönt att veta att både backarna och cylindrarna är fräscha samt justerade runt om nu. 

 

Bröt och bände på lagren men hittade inget glapp. Eller missljud. 

Så jag öppnade inte och bytte fett. Varför laga något som ej felar. 

 

Blir dock att köpa hem en uppsättning lager och packboxar. 

Så det finns om något händer. 

 

Får nog bygga om där bak och lägga reservdels lådan under sängen. Den blir bara fullare och får mer bra att ha saker i sej. Men har bara öppnats för att lägga i mer saker. 

Så den dagen de behövs. Får jag lyfta sängen. Det kommer ge en hel del mer utrymme där bak. 

 

Nu står byta tillbaka några däck på schemat. Gillar inte att det är större sprickor i de "nya" än i de gamla. Och nu har regumeringen släppt på två däck. Och är på väg på ett till. Då är det bättre med ej regumerade däck. De var ju egentligen inte så slitna. 

 

Massor av kedjor som säkerhet mot flygande spänn ringar kommer användas. 

Spännade värre ^_^

 

Det var allt för denna gång. 

  • Like 8
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Insåg ju det sorgliga med de regumerade däck jag satte på inför Kola turen. 

Ett höll 50 mil. 

Jag har länge gått och kollat på dem jag tog av, och de som sitter på.

De gamla är bättre så är det bara. 

 

Så i går tog jag itu med reservhjulet. Vilket det redan gått en bit ur när det satt på ett av framhjulen.

20210102_163158.jpg

När de ser ut så här är de skrot. 14 ply eller ej. Detta var framhjulet som satt kvar på. Sprickor så man kunde ramla ner i dem:P

20210102_151204.jpg

 

Ja nu hade jag ju lossat på hjulbultarna nyligen. Men de nyper bra ändå. Så fram med långa röret och hoppa lite försiktigt på det.

 

Ur med luft och börja jobba med släggan för att slå ner däcket så jag kunde lossa ringen.

20210102_151221.jpg

20210102_155521.jpg

Ja några rejäla brytjärn är bra att ha med.

20210102_155642.jpg

De är ju inte direkt små och lätta.

112 cm gummi ,14 lager, samt fälg väger en del.

20210102_163340.jpg

 

Jag hittade en lämplig bit av en gammal plog kropp. Så jag kunde vända på dem och få däcket i luften och slå av det från fälgen .

Så var det bara att börja jobba med roterande stålborste på fälg och ring. Viktigt att det blir rent så de lägger sej rätt när dem skall på igen.

20210102_171635.jpg

Torka rent med trasor och tort med byggfläkt. 

Sen knöla in slang och fälgskyddet igen. Fylla i luft och tappa ur så slangen lägger sej rätt.

20210102_171642.jpg

Smörja in gummit med handkräm. Det var det ända jag hade hemma.

Men nu hade jag tröttnat på att slägga och hämtade hjullastarern och gafflar. 

20210102_175429.jpg

Visst lite slå med släggan var det men inte lika mycket. 

Måste ju få ner däcket så mycket att ringen gick att sätta på rätt.

20210102_175932.jpg

Så insåg jag ju att jag hade min skydds bur för att få skydd när jag började fylla luft med ringen på plats

20210102_175452.jpg

 

Satt bakom gaffel stället och fyllde lyft ^_^. Med gafflarna över ringen och betong golvet under. 

20210102_180714.jpg

Så ett däck klart och sättas på fram där det andra dåliga satt. 

20210102_210710.jpg

 

Nu fick lastaren jobba lite mer och jag mindre. Använde gafflarna när jag pressade av det andra däcket. Visst lite släggande vart det. Men det gick fortare och lättare. 

Så samma procedur igen. Och jag hade ett ok hjul att hissa upp i reserv hjulshållaren. 

 

I natt har byggfläkten stått och gått på flaket. Skall möblera om lite där bak. Har en annan köks avdelning, som skall in. Gammalt ambulans inredning med lådor och förvarings möjlighet under så Primus köket kan stå ovanpå utan att vara i vägen om jag behöver något i lådorna under. 

 

Sängen skall ställas längs med framlemmen i stället för att stå efter långsidan. Och skafferi lådan flyttas bak. Så får jag mer utrymme fritt längst bak. Extra sängen får hänga efter en långsida. Det är så sällan den används till annat än lastplan. 

 

Ja bara att hälla i sej kaffet och gå ut och börja röja på flaket då.

Fridens folks. 

20210102_175945.jpg

20210102_215737.jpg

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Så blev det flakets tur.

Jag plockade ut allt. 

Mätte på sängen och insåg att benen borde vara 15 cm längre.

Så jag började där. 

20210103_153629.jpg

Här innan benförlängningen. 

 

Det är en del material mellan ryggstödet på bänkarna och ytterkant på flaket. Bilen är 244 cm bred. Utan speglarna.  Men jag fick nästa inte in en 2 meters säng emellan. 

 

Det blev inga fler foton i går.

Men reservdels lådan och mycket annat fick plats under sängen nu. Och är ganska lätt att plocka fram.

 

Skafferiet på 200 Liter. Flyttades mot sängen. Och en helt annan yta öppnade sej vid kyl och matlagnings delen. 

Jag får nog plats med 2 camping sängar där nu. Ja om det skulle behövas. 

 

Köksdelen han jag inte med att byta. Jag skall ordna så jag kan ha en utdrags skiva under lådorna. Innan den monteras. 

 

Så skall en panel från båtavdrlningen monteras så jag kan styra lampor. Och omvandlare både 24-12. V Och 12-220 V från den och få det hela samlat.

 

Isolering väntar på att hämtas. Som skall in mellan inner pressen och yttre press. Fler skivor till taket ligger och väntar på att jag tar av de båda pressningarna. Och kan läggas på. 

 

Sen tror jag det får räcka för i vinter med fix på flaket. 

 

Bilder kommer :)

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Hm dåligt med foton.

Men verkstaden har plats för mej än. 

Ja laga plog får vänta.

 

Hittade 3 bränsle ledningar när jag röjde av flaket. 

Kom på att de som sitter på hade ju nötts mot varandra och börjat läcka ordentligt i våras :blush: De lagades provisoriskt i skogen. Tydligen så bra att de hållt tätt och nästan glömts bort. 

Men i dag åkte de bort. Och hela skruvades på plats. 

Det är ju helt otroligt att det i bland kan vara så svårt att få sådant att ta gäng. Fingängat och trångt så man bara får dit ett par fingrar. Så måste de vara helt rakt, samt lite press på nippeln. Så lite trögt då det är mässing på plast rör. 

Väl på plats kan man dra lite. För att vända på fasta nyckeln och dra lite, vända på den igen och lirka på och dra. 

^_^ Tusan vilken tid det tog. 

Men nu är de där och har fått gummi slang utanpå. Där det finns en möjlighet att de skulle nöta mot något. .

 

Oljebyte motor. Tömma på olja. Och hälla i 20 liter. Låta gå några min och tömma igen. Så i med 20 liter till som får vara kvar. Törs inte skölja den med diesel. Så jag ger den lite extra spolning på detta vis. 

 

Lyckades få upp position och blinkers samt mörkerbelysnings lampan och skulle byta glödlampor. Metallskruv i aluhus. De brukar sitta styggt. Men lampan som var mörk. Var hel. Ok byta alla ändå när det väl var öppet. Och jaga felet. 

Ärg där de skarvat på för att koppla in sidomarkerings ljusen var orsaken. 

Byta och täta med vulktape. 

 

Fyllt spritburk. kollat kylarvatten nivå och frost skyddet på den. 

Smort det sista bak

 

Ja så hade klockan ramlat från 10 till 19.

9 timmar med pyssel fick räcka i dag. 

 

Nya tag en annan dag :)

 

  • Like 6
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Lovar fler foton under helgen.

15 meter 160 cm bred  9 mm tjock. Matta av liggunderlag typ har jag hemma nu.

Den är egentligen till att lägga över betong när man gjuter vinter tid. För att hålla värmen kvar i betongen och kylan utanför.

 

Så i dag rullar jag in i verkstaden. Så får trucken stå med värme på flaket. Då pressarna är mjuk och go när de skall av. 

 

Lägger en bit på vaders sida då långt ner pressen går. Så en ovanpå. På taket. Sen en bit vid framstammen på flaket. 

Bak blir det så krångligt när man skall in och ut. Så jag får väll tappa lite mer värme där. 

Borde bli bättre i alla fall.

Mer skivor i taket. 

Önskade egentligen att jag hade råd med en i framstammen. Och helst till att bygga en vägg med dörr bak med.

Men det skulle jag inskaffat redan då. . En skiva kostar nästan 1000 kr.

Med vinter tur till Finnskogen på gång, räkning för drift av forumet liggandes. Så är nöjes kontot lite begränsat just nu :)

 

 

Nåja detta blir bättre än vad det är nu 

Sakta åt rätt håll :excl:

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Efter några timmar med att först krypa runt och under hela bilen med avfettnings spray. Ja eller fälgrengörning för att vara exakt. Den är det mer kräm i. . Och sedan göra det samma med hetvatten högtryck som matar 23 minut liter.  Så är den riktigt ren och fin runt motor,lådor,axlar ja och själva trucken med. 

 

Sen åkte den in för torkning.

20210122_155514.jpg

Borde vara lite trevligare att plocka av dukarna och lägga skivor samt isolera i dag .

Har inte motor tvättat den sen innan kola resan, eller gjort så grundligt rengöring på den under tidigare. Kan vara bra och se om det börjar komma olja eller något lite lättare. 

Den är ju 53 år nu. Så att det kan komma några droppar här och där är ju fullt förståeligt.

Men nu kan jag se och åtgärda om det sker. 

 

En balja kaffe till. Sen blir det en hel helg i verkstaden :)

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Så då var en heldag gjord.

 

Rensade ut maskiner brevid. Och städade golvet 

Så åkte yttersta pressen av.

20210123_113120.jpg

Så lossa på den andra pressen. Så jag kom åt att fixa med takskivor. 20210123_120139.jpg

Mätte till av vad jag hade och sågade. Det blev ej formplyfa. Utan OSB 12 mm. Möjligt att jag byter om det ej blir bra. Lite skönt med ljusa skivor ändå. Det är mörkt därunder så det räcker. 

20210123_122657.jpg

Mina rep som var första försöket att hålla upp pressen. Fick sitta kvar. 

De har visat sej vara bra att hänga saker i tillfälligt. Som lampor, klädhängare och annat.

Skruvade i hop alla skivor med varandra. Så de ligger kvar och blir lite stabilare. Nu skulle jag kunna ha en kanot eller liknade där uppe. Då det håller att gå på hela taket.

 

Dags att kapa till isoleringen. 

Lättast hade nog varit att ta längd från en sida till den andra och bara hänga dem över. 

Men varför göra det lätt. 

20210123_140959.jpg

Jag började med den mitt på taket. 

Mätte så de andra skulle gå ca 10-15 cm längre ner än vad yttre pressen når. Samt 10 cm längre än taket. 

 

20210123_143022.jpg

Så "sydde" jag fast sidorna med överskottet på tak delen. Rostfri ståltråd borde hålla några år. 20210123_143451.jpg

När båda sidorna var fastsydda. Vände jag på hela kakan. 

Tänkte att tyngden av den yttre pressen skulle hjälpa till att klämma sidorna på plats under mitten biten. Och eventuellt vatten skall rinna utanpå och ej in på insidan.

20210123_144434.jpg

Så passa in det hela rätt. Och börja släpa upp yttre pressen.

Justera allt ordentligt. Och börja binda fast det. 

Tanken med att ha den länge. Var att vika den dubbel längst ner. Det kommer om jag har rätt, spänna ut lite och förhindra drag från nedre kanten.

20210123_164228.jpg

 Nu var det bara att hänga i alla tampar och spänna för kung och fosterland. 

 

Blev nog bra tror jag. 

 

Så riva ut en massa saker som egentligen bara tagit plats. Ja eller behövs när jag har fler sover där bak. 

Får ordna med det den dagen det blir aktuellt. 

 

Nu kom jag åt framstammen ordentligt. 

Där blev det dubbla lager. Och invikta i nedre delen så jag fick samma resultat som på sidorna. Att jag skall slippa drag utifrån även där.

20210123_154922.jpg

Ja jag hade ju tänkt ha en kontroll panel från båt på en skiva där.

Hittade tyvärr bara 12 V paneler. 

Så det blev att kapa ur lite ur skivan. Sätta en plåt där. På vilken jag kan montera brytare och annat som ej går att få igenom och fast på den 12 mm tjocka skivan. 

Det är ju inte så mycket än. 

20210123_160909.jpg

En brytare för belysning under kapellet. En omvandlare från 24 - 12 V. Så en inverter på 600 W som drivs av 12 V.

Har inga större strömbehov än. 

20210123_161027.jpg

Kyl och spis går på gasol. 

Och värmare ha den vill ju ha 12 V.

Men jag skall nog inskaffa en 24 V som blir fast monterad.

Den jag har nu använder jag i tältet och även när jag skruvar och det är kallt. Så lösa batteri till den än. 

Solcellerna gör nog inte stor nytta än. Så jag få ladda batterierna när jag kör. Via omvandlare till invertern och batteriladdare. Ett i taget. Har två med mej. Lite krångel men det går. Alternativt ladda med elverket när jag stannat för kvällen.

 

Då skall jag bara lasta ur camo nät .

Och en låda med stridsbälten , hjälmar mm som legat med sedan Militär fordons träffar.

 

Ett gammalt vägg fäste för liten tjock tv kom till nytta. Antingen som rotetbart sängbord. Eller om TVn åker med någon gång.

mer plats vart det i alla fall. Ja eller blir när de där lådorna mellan kylen och sängen åker ut. 

20210123_162423.jpg

Får till och med plats med en vettig stol där bak nu. Och ett litet runt hopfällbart bord jag har.

 

Ja motorn blev ju ren och fin den med. 

20210123_143502.jpg

 

Skall krypa och kolla lite under i dag.

Ja och lasta ur det sista då. 

Sen är jag nog redo för tur i Februari :)

Möjligt att jag hinner hitta på något mer. Det visar sej :excl:

 

 

 

20210123_162456.jpg

20210123_162524.jpg

 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...