Gå till innehåll

Ltgbil 915


M29C3284

Rekommendera Poster

 

Hej

 

Är det någon som har koll på försvarets M-nummer? Min ltgbil 915 har M-nummer M5133-915012. Jag vet vad M5133-915 betyder, men 012 på slutet vill jag gärna veta vad är. Jag vet att KA hade ombyggda WC 52'or med hytt som hette M5133-915010. Så jag undrar hur bilarna med 012 på slutet var modifierade.

Det saknas en hel del på min bil eftersom någon före mig påbörjat en ombyggnad till skogsåk. Satt i en 350 smallblock och snickrat ihop en egen hytt och flak i aluminium.

Jag har tänkt att renovera tillbaka den till en svensk ltgbil 915, så flaket och motorn med låda är till salu om någon vill ha dom. Hytten skall jag skrota.

 

 

Alexander 

post-7399-0-82563300-1481913092_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ltgb 915 var beteckningen på Dodge WC 52 som användes i Flygvapnet och Marinen

I Flygvapnet var bilarna öppna och i Marinen hade bilarna en svensk hytt (plåtklädd trästomme)

Vad jag vet finns det ingen marinbil med svensk hytt bevarad, men det vore kul om någon kunde bevisa att jag har fel.

De flesta bilarna med svensk hytt har byggts tillbaka till amerikanskt original eftersom det har varit mer lockande att ha en bil som "kunde" ha varit med i Normandie juni 1944 (även om den var tillverkad på hösten 44) än att ha en bil med "ful" svensk hytt.

 

Ltgb 915 i Marinen har enligt vad jag hittat M-nummer M5133-915010 och det är då själva bilen, medan om det står -915012 så är det bil inklusive tillbehör (domkraft, spade, yxa mm)

Skall se om jag hittar något om flygvapnets nummer.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vagt minne säger Stockholms Kustartilleriförsvar, men jag kan ha fel.

SK KA 1 - Stockholms Kustartilleriförsvar KA 1 i Vaxholm

BK KA 2 - Blekinge Kustartilleriförsvar KA 2 i Karlskrona

 

Men det här är bleka minnen från 30 år tillbaka så jag kan minnas fel.

 

Om du planerar att försöka återskapa den till svenskt original med hytt så är det ett imponerande projekt eftersom det nog är svårt att hitta en hytt. Flak är betydligt lättare att hitta även om det kan vara i delar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade helst hoppas att det varit en FV bil istället för en KA bil eftersom jag jobbar inom flyget. Men men, den är var den är.

Flaket tror jag inte skall ställa till för stora bekymmer, då det är en sen bil, byggd i slutet av -44 så skall den ha det sena composite flaket. Ritningar på trädelarna finns på nätet och plåtdelarna kan jag mäta av från vår andra WC 52'a. Som är en Norgebil som är helt komplett. 

Ja, hytten kan bli värre. Om den skall ha någon? Jag har försökt att hitta bilder på KA dodgar, men jag hittade bara en. Är det någon som har några fler? 

post-7399-0-72136100-1481981473_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte svara på om det fanns olika varianter av Ltgb 915, dvs både med och utan hytt.

Som jag förstått det så fick i princip alla surplusbilar som tillhörde KA hytt, medan Armén och FV ofta körde utan hytt.

Var hittade du bilden? Är det helt säkert att det är en KA-bil? eller skulle det kunna vara en FV?

 

Förvisso vurmar jag för original i den mån man kan men personligen tycker inte jag att det spelar så stor roll om du gör den som öppen FV-bil, det finns ju ändå inga spår efter det som är typiskt KA. Det blir ju mycket enklare att göra den öppen.

 

Skall se om jag kan hitta några bilder i mina gömmor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förrådsbeteckning:       M5133-915012-9
Förrådsbenämning:       LTGBIL 915 MT
Id-uppgift:                      MAXLAST 750KG,TJ-VIKT 2610KG,MOTOR 92HK,BENSIN,6 ELLER 12V
Kompl uppgift:               DODGE 3/4TON 4X4,ÄNDRAD AV MF,MED FÖRARHYTT AV STÅL OCH LASTFLAK 1,79X2,08M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade bilden här: http://gg-kamratforening.se/arkivet/Div%20foton%20fran%20KA%204%20vht.pdf

Den skall komma från KA 4. Men som du säger så verkar det mer som att det är en FV bil, med dragkrok fram och brandsläckare på torpeden.

 

Här är det militära reg.beviset. Den har aldrig varit reggad civilt så det är det ända pappret som finns på bilen.

 

 

post-7399-0-23623900-1481997445_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...