Gå till innehåll

Asbern, vad är detta?


Beau

Rekommendera Poster

För en massa år sedan köpte jag denna press eller stans. Den heter Asbern och är tillverkad i Tyskland 1962 och märkt Type L.ST. Slaglängden är inte mer än 62 mm och den verkar vara höjd med en platta på 40 mm. den har belysning och väger ca. 20 kg. Den har aldrig kommit till användning.

Är det någon som har en aning om vad den skall användas till?

Jag Googlade på Asbern och känner igen deras varumärke och ser att dom har tillverkat tryckeripressar

Men dom kan ju ha tillverkat annat också. Vad tror ni?

post-4966-0-53532900-1482345197_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en strömbrytare på andra sidan som tänder en lampa. Ett tips jag fått är att den kan ha används för att stansa ut saker t.ex  spännen i tenn till norska lusekoftor eller stansa ut "bunadssöll" (silverdekorationer på norska nationaldräkter) Ja, tipsaren var norsk.

Spak att dra i finns den är stor och kraftig och pekar rätt upp i bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en strömbrytare på andra sidan som tänder en lampa. Ett tips jag fått är att den kan ha används för att stansa ut saker t.ex  spännen i tenn till norska lusekoftor eller stansa ut "bunadssöll" (silverdekorationer på norska nationaldräkter) Ja, tipsaren var norsk.

Spak att dra i finns den är stor och kraftig och pekar rätt upp i bilden.

Nästan det jag var inne på men raderade det inlägget, knappstans/press för tyg/ läderklädda knappar för pipstoppning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva stansen är ca 20 mm och har en fjädrande spets. Om man tänker att det har tillhört en ask med olika motivstämplar så har man kunnat stansa ut olika motiv i tenn eller silver. Den fjädrande spetsen finns då till för att styra motivstämpeln rätt. Som en knappstans för tyg- eller läderklädda knappar skulle den också duga, men den är onödigt kraftig för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...