Beckistuta Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Hej. Är ett geländewagen freak men har fått för mig att testa en Volvo! Har fastnat för en Tgb 11. Jag har haft fyra stycken GW, två land rover, en patrol och en unimog men är just nu utan nån riktig offroadbil. Hittade en med c303 OM603 sugmotor i och vinch som jag är sugen på. Vad är det jag ska tänka på och kolla när jag åker och kikar på den? Har aldrig åkt eller ens varit in i en 11:a, hur är dom att åka och vad kan man jämföra dem med i skogen och på vägen? Kan man åka uppåt 10mil väg till en träffkörning? Är det värme i dom om man vill åka på vintern? Är de hållbara? Förbrukning? Nått speciellt att kolla upp på motorkonverteringen? Akilleshälar? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Hej och välkommen! Ingen aning om förbrukning med en OM603, nånstans runt en liter milen verkar andra här på forumet ligga på om jag mins rätt. Med original B30 så drar de flesta nånstans runt 2L/mil i landsvägsfart (70-80). 10 mil är inga problem att köra. Värme finns både fram (fötter och ruta) samt bak i skåpet om inget på kylslingan kopplats bort vid motorbytet. Själv har jag inte kört någon annan bil i terräng så kan inte riktigt svara på hur den är i förhållande till annat. På de träffar med skogskörning jag besökt är det uppenbart att de tar sig fram riktigt bra i skogen även utan modifikationer, mycket med hjälp av portalaxlarna och höga markfrigången i kombination med fullt låsbara diffar. Värt att kolla är väl hur rakt den bromsar, att växellådorna låter och känns ok, och hur mycket rost som finns. Själva bilen är ganska mycket som en blandning av 240 och traktor. Det mesta är rejält dimensionerat och inget är raketforskning att meka om det skulle behövas. Jag gissar att det är den Diesel-11:a som ligger på blocket för runt 50k. Är väl ett helt okej pris om motorkonverteringen inte är ett riktigt slaktjobb eller karossen sönderrostad. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 3 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Hej och välkommen! Ingen aning om förbrukning med en OM603, nånstans runt en liter milen verkar andra här på forumet ligga på om jag mins rätt. Med original B30 så drar de flesta nånstans runt 2L/mil i landsvägsfart (70-80). 10 mil är inga problem att köra. Värme finns både fram (fötter och ruta) samt bak i skåpet om inget på kylslingan kopplats bort vid motorbytet. Själv har jag inte kört någon annan bil i terräng så kan inte riktigt svara på hur den är i förhållande till annat. På de träffar med skogskörning jag besökt är det uppenbart att de tar sig fram riktigt bra i skogen även utan modifikationer, mycket med hjälp av portalaxlarna och höga markfrigången i kombination med fullt låsbara diffar. Värt att kolla är väl hur rakt den bromsar, att växellådorna låter och känns ok, och hur mycket rost som finns. Själva bilen är ganska mycket som en blandning av 240 och traktor. Det mesta är rejält dimensionerat och inget är raketforskning att meka om det skulle behövas. Jag gissar att det är den Diesel-11:a som ligger på blocket för runt 50k. Är väl ett helt okej pris om motorkonverteringen inte är ett riktigt slaktjobb eller karossen sönderrostad. Ok, tack för infon! Ja det är den som ligger på blocket nu, tänkte åka och kolla på den till helgen. Den är tyvärr inte reggad med dieseln men det kanske är ok pris ändå? Finns det nån entusiast i närheten av Säffle som kanske vill med och kika och tipsa? En uppsättning hjul extra följder med och lite rost på nerkant bakdörrar. Aluzink på sidor och tak, 2500mil årsmodell -75. Är det nån skillnad på årsmodeller? När är det aluzink och när är det ej? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 De är inte aluzink... Aluminium "paneler" på sidorna är de på alla tgb.. Det är ren aluminium... Och har inget med korrosionsskyddet på plåten att göra. "aluzink" är korrosionsskyddet(en speciell blandning för rostskydd) på karossen, alltså plåten i karossen... Så de finns inga "halv" aluzink som folk i bland uttrycker sig.. Det är är fel.. För aluminium på sidorna gör den inte till "aluzink" Antingen är den skyddad med aluzink behandling i plåten... Eller inte... Denna har flera tecken på att den inte är de aluzinkare.. Trälister på fram dörrarna.. De lilla fotsteget in under den lilla rutan vid förardörren.. Litet uttag vid fotsteget till bakre dörrarna.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 3 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 De är inte aluzink... Aluminium "paneler" på sidorna är de på alla tgb.. Det är ren aluminium... Och har inget med korrosionsskyddet på plåten att göra. "aluzink" är korrosionsskyddet(en speciell blandning för rostskydd) på karossen, alltså plåten i karossen... Så de finns inga "halv" aluzink som folk i bland uttrycker sig.. Det är är fel.. För aluminium på sidorna gör den inte till "aluzink" Antingen är den skyddad med aluzink behandling i plåten... Eller inte... Denna har flera tecken på att den inte är de aluzinkare.. Trälister på fram dörrarna.. De lilla fotsteget in under den lilla rutan vid förardörren.. Litet uttag vid fotsteget till bakre dörrarna.. Jaha, ytterligare tack för info! Är det ett bra rostskydd? Alltså är det en fördel att hitta en aluzinkare, eller spelar det ingen större roll om den är fin och förhållandevis rostfri? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Aluzink är absolut inget negativt... Snarare tvärtom.. Något väldigt positivt...De är vanligt att dom "flagnar" färg när de är aluzink.. Rostar gör dom också, det är ju vanlig plåt de också under skyddet men dom håller mycket mycket bra mot korrosion. Men man ska inte bli rädd för en "vanlig" tgb kaross heller.. De finns karosser som är kanon fräscha! Men också dom som är totalt jävla slut... De ser man fort.. Vanliga ställen å rosta är under gummi mattan vid förarplatsen.. Plåten under vindrutan, hjulhus. Men jag skulle inte tveka på en fräsch tgb Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Kan även vara värt att kolla takluckan, området under / kring batterier samt området ovanför tanken har jag märkt .. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 3 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Super tack för alla tips hörrni!! Skriv gärna mer om ni kommer på något, så man har kött på benen när man ska kika! Lite synd att man inte kikat i något orginal motorutrymme innan man ska kika på en konverterad.. Fjäderpaket hur kollar man om dom är ok? Något man kan mäta mellan några punkter tex centrum axel och kaross? Isf mått? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 konventerade bilar har ofta lite annorlunda lösningar efter byggarens huvud så att bara meka efter bok eller google kan bli knepigare än om det är en orginalare, men är det bra gjort så är det ju bara en fördel med en diesel, däremot är det lite märkligt att den inte är besiktad med motorn. En regning med dieseln i en 11 innebär väl bara en vägning för ny tjänstevikt och en signatur som styrker modell av utbytmotor samt effekt, så varför är den inte regad? Enklast vid köp är att ta med sig någon ägare eller kännare av biltypen. Slog på den i trafik men inte besiktigad sen 2007 senaste ägarbytet 2013 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Det sitter gummin som fjädrings stopp vid axlarna, det ska avståndet mellan metallplattan o gummit varierar, men är det runt 1dm o uppåt är det bra. "Jordfel" är en standardgrej, så testa alla knappar o se att nåt händer (behöver inte vara jättesvårt o repa, ofta räcker o rycka o slita i kablarna..) Rost som sagt, du har en sorgkant under hela kaross sidan där blöt lera samlas o ger vått omslag, se att den är hel. Oljeläckage i drivlinan, o speciellt damaskerna, i så fall "oljerinn" på insidan däcken. Slangar finns massor, både vatten, vaccum, broms osv. kolla om det ser torrt o sprucket, ryck o slit lite lagom mm Tillbehör som kedjor, yxa, verktygssats, domkraft mm Många lågmilare finns, men mätarn snurrar runt på 10k mil.... Kör den varm o se att det kommer värme där det ska o att det går att stänga av... Inga jättebekymmer o reparera, o delar finns både skrot o OEM, men pruta kan man ju alltid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 3 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Schysst forum med så många snabba svar! Tack för det. JDW du får hänga på ner till Säffle om du vill Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Beror på när du ska dit, åker till Sävsjö till morgonen o är borta några dagar. (jag körde fö hem JDW från Edsbyn, http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12302-jdw/ så "bara" till Mora e lugnt) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 En regning med dieseln i en 11 innebär väl bara en vägning för ny tjänstevikt och en signatur som styrker modell av utbytmotor samt effekt, så varför är den inte regad? Man behöver även ett intyg från Volvo att de godkänner motorbytet, men det har historiskt sett inte varit något problem att få ut. Välkommen till tgb.net! /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 3 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Beror på när du ska dit, åker till Sävsjö till morgonen o är borta några dagar. (jag körde fö hem JDW från Edsbyn, http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12302-jdw/ så "bara" till Mora e lugnt) Som det ser ut nu blir det på söndag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Januari , 2017 Rapport Share Postad 4 Januari , 2017 En regning med dieseln i en 11 innebär väl bara en vägning för ny tjänstevikt och en signatur som styrker modell av utbytmotor samt effekt, så varför är den inte regad? Man behöver även ett intyg från Volvo att de godkänner motorbytet, men det har historiskt sett inte varit något problem att få ut. Välkommen till tgb.net! /Gripen Varför krävs intyg på 11'an när det inte krävs på andra bilar? Vad som behövs är ett intygande från personen som stoppar dit motorn att det är rätt uppgiven motor samt att reg gubben själv ser att det verkar överensstämma tex med en block beteckning, och att den håller sig inom angivna eller rimliga gränser för effekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 4 Januari , 2017 Rapport Share Postad 4 Januari , 2017 Varför krävs intyg på 11'an när det inte krävs på andra bilar? Vad som behövs är ett intygande från personen som stoppar dit motorn att det är rätt uppgiven motor samt att reg gubben själv ser att det verkar överensstämma tex med en block beteckning, och att den håller sig inom angivna eller rimliga gränser för effekt. Har reggat in 2 st tgb med dieselmotorer och intyg från byggare behövs inte, bara ett papper på vilken motor det är och vad det är för effekt på den. Jag gjorde det lätt för mig och skrev ut från wikipedia. Intyg från tillverkaren krävs när man stoppar in en motor med mer än 20% effektökning och 10% vridökning jämfört med motorn som sitter i bilen original. Eftersom även en 603 sugmotor överskrider tillåten ökning krävs ett intyg för att kunna regga in den här 11 bilen med den motorn. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 4 Januari , 2017 Rapport Share Postad 4 Januari , 2017 Har reggat in 2 st tgb med dieselmotorer och intyg från byggare behövs inte, bara ett papper på vilken motor det är och vad det är för effekt på den. Jag gjorde det lätt för mig och skrev ut från wikipedia. Intyg från tillverkaren krävs när man stoppar in en motor med mer än 20% effektökning och 10% vridökning jämfört med motorn som sitter i bilen original. Eftersom även en 603 sugmotor överskrider tillåten ökning krävs ett intyg för att kunna regga in den här 11 bilen med den motorn. En OM603 utan turbo har 113hk, och 191nm. Nog borde väl det funka att regga utan intyg i en TGB 11? Det är inte så att du blandar ihop med OM606? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Januari , 2017 Rapport Share Postad 4 Januari , 2017 Vad jag menar med byggare intygar är att du på något sätt anger vilken motor det är och sen på något sätt visar det för reg gubben motorkod eller liknade, många motorer har ju olika utförande och anger man block typ så kan det var smart att då hänvisa till den effektklenaste versionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 4 Januari , 2017 Rapport Share Postad 4 Januari , 2017 En OM603 utan turbo har 113hk, och 191nm. Nog borde väl det funka att regga utan intyg i en TGB 11? Det är inte så att du blandar ihop med OM606? Jupp det gjorde jag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 4 Januari , 2017 Rapport Share Postad 4 Januari , 2017 Vad jag menar med byggare intygar är att du på något sätt anger vilken motor det är och sen på något sätt visar det för reg gubben motorkod eller liknade, många motorer har ju olika utförande och anger man block typ så kan det var smart att då hänvisa till den effektklenaste versionen. Sant men det var inte så du formulerade dig Å varför är det smart att ange en felaktig motor när man med ett enkelt mail till Volvo kan få ett intyg på den motorn du vill stoppa i? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 7 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2017 Fick lite bilder på den, vad säger expertisen? Jag tänker ang. rost och skick samt motorbyte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Januari , 2017 Rapport Share Postad 7 Januari , 2017 Köp den Va jag ute efter en 11a bil skulle jag nog ta denna. Rosten kan ju alltid fixas. En sak jag skulle kolla vid provkörning är så den inte går varm,häver ut vatten och att allt med fyrhjulsdriften,låg/högväxel och diffspärrar fungerar bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 7 Januari , 2017 Rapport Share Postad 7 Januari , 2017 Det kanske är lite svårt att avgöra, men visst ser det ut att vara en SMT motorkonverteringssats? http://www.smt.nu/volvo-c303-mercedes-benz-300ddt-6-cyl.php Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 7 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2017 Det kanske är lite svårt att avgöra, men visst ser det ut att vara en SMT motorkonverteringssats? http://www.smt.nu/volvo-c303-mercedes-benz-300ddt-6-cyl.php Jo det är en sån sats! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 7 Januari , 2017 Rapport Share Postad 7 Januari , 2017 Angående Aluzink så stämmer det att bakre tak och sidopaneler är ren aluminium och resten är stålplåt men detta var så på bilarna original från början på 70-talet. På De karosser som benämns aluzink är All karossplåt i stål utbytt mot en belagd plåt under senare tid(typ nångång gång på 90-talet). Denna plåt har ett ytskikt som är en en blandning av aluminium och zink, likadant som det är på i stort sett alla moderna bilar som oftast benämns "galvade", (Audi slog stort på trumman om detta på 80-talet men faktum är att i princip alla moderna bilar har belagd plåt i karossen även om många tror att audi är unika i detta). Försvaret drev igenom dessa karossbyten då de ville förlänga livslängden på c30x-modellerna, dessa modeller brukar var de mest eftertraktade då de inte rostar. Sedan har vi då "halvaluzinkare" som jag nog vill påstå existerar även om det är något som kan debatteras både hit och dit., jag har en i garaget om inte annat, åtminstone som jag ser det. Dessa har dock inte fått hela karossen utbytt utan är i grunden vanliga "originalplåtisar" som inte innefattades av karrossbytesprogrammet. Dock har de fått vissa delar av karossen utbytt. Detta i takt med att karossen i kronans tjänst rostat sönder, krockats eller av annan anledning behövt reparerats, när man behövde byta en karossdel som bakvägg, dörr eller del av karossbaljan tog man vad som fanns på reservdelslagret, på senare tid fanns endast aluzinkdelar så därmed fick dessa "halvaluzinkare" vissa delar i aluzinkplåt, allt från en överdel till dörren till hela karossbaljan. Självklart har dessa inte samma totala korrosionskydd som aluzinkarna och är väl att betrakta som vanliga plåtisar ur den synvinkeln. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.