Gå till innehåll

Skivbromskonvertering portaler - bolt on


Ricke

Rekommendera Poster

Hej!

Hur många skulle vara intresserade av ett bolt-on kit för portalerna? Jag tänker mig att absolut ingen modifiering ska behövas på axlar och portaler utan bara helt enkelt skruva av trummor och vad det innebär samt montera skivbromsar. Tanken är att original fälgar osv ska fungera opåverkat. 

 

Jag har en tanke om att använda standard delar så långt som möjligt med skillnaden att bromsoken kommer blir egendesignade, frästa i stål med standard bromsbelägg.

 

Först är jag mest intresserad av hur många som vill ersätta tråkiga trummor med servicevänliga skivbromsar. Svara gärna med var smärtgränsen går prismässigt för en TGB11 resp 13/20. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att dissa din idé om bolt-on, men jag tror man måste svarva i trumpeterna för att få nån slags styrkant för skivorna, och ev. köra en till/annan hålbild. TGBns 222 mm delningsdiameter på orginalbultarna är rätt stort, så det blir inte mycket skiva kvar för oken att leva på innan det tar i fälgen. Har funderat en hel del på hur man kan göra, framförallt hur man ska få dit bromsskivan. Det är ingen höjdare att skruva dit den från baksidan av trumpeten (dvs navet).

 

Sen är jag skeptisk till hemmafrästa ok. Bra tänkt med med standardtätningar/belägg, men jag skulle aldrig sätta dit nått oprovat, otestat, ocertifierat etc på en besiktad bil som rullar landsväg. Jag tänker säkerhet. Finns inte en chans att man som privatperson har råd/tid/resurser med den utformning, provning, provning och åter provning som krävs för att ta fram en tillräckligt säker produkt för gatbruk. Samt att man kommer att behöva ta fullt personligt ansvar för säkerheten, alternativt om man tar en ansvarsförsäkring, men vem har råd med det rent privat. Då måste man nog åtminstone ha ett konsultföretag bakom sig, och då blir det hela kommersiellt på ett annat vis. Bara mina tankar.... Därför skulle jag enbart vara intresserad av kommersiella ok från annat fordon i samma viktklass, eller eftermarknads ok med tryggad reservdelstillgång.

 

Jag tycker att ett prisläge på runt 12000 för en framaxel (TGB13, och man behåller trummorna bak) med dubbla kommersiella ok skulle vara rimligt. Förutsatt att orginal huvudcylinder räcker till i slagvolym.

 

Har inom en obestämd framtid tänkt mig att sätta dit skivor på framaxeln på en av mina 13-bilar. Kommer då att byta nav i fälgarna (alla 6) så att jag får både tgb 8 bult och chevas stora 8-bult delningsdiameter i naven. Det blir alltså annan bultcirkel på framaxeln, kommersiella bromsprylar (cheva el motsv) samt att fälgbanorna kommer att ändras för frigång mot oken. Visst blir det en del arbete med att ändra fälgarna, men det är mycket lägre risk på det änn att hålla på med hempul på bromsdetaljerna för att kunna behålla orginalfälgarna.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

I am working on my own brake conversion now for my 1314. I dont want to change anything on the original parts apart from drill 5 holes in the original hub and skim the surface less than 1mm to mount the brake disc. In order to achieve this, you need to use a very large brake disc and this means that my solution wont work with the original wheels. This is OK for me as I have changed to 17" wheels in order to get a better choice of tyres. I am using a Landrover Discovery 4 rear disc and brake caliper. The disc is 350mm diameter and I will use rear calipers all round (2 per wheel on the front, 1 per wheel on the back). Time will tell if this is a good solution, but I think it will be good. I dont know if I will have to change the brake master cylinder yet.

 

Based on my experience so far, I think that it would have to be a very expensive kit to make commercial sense. There is a lot work involved to get it right. 

 

When I get a bit further with it, I will post up some more info and pics on my engine conversion thread (Probably in a few months - I am not in a rush !)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mhm, just därför samt det faktum att dom svetsat i trumpeterna gör att jag sorterar in detta skivbromskit under Hempul-lösningar som inte borde sett dagens ljus. Jag skulle då inte satt detta på min bil, oavsett hur billigt det än är, ja inte ens om det vore gratis.... Men det är jag det.. Har läst lite för mycket hållf och materiallära för att acceptera denna budgetlösning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter intressant , 11:a 7500 - 10000 kanske , kommer inte ihåg vad 4 wds

konvertering kostade men det vart rätt dyrt på nån maskinverkstad.

Jag är osäker på priset hos fmv4x4, men jag vill nästan ha för mig att det var närmre 15 för 4 hjul...?

 

Jag är lite smått intresserad om du kan få det att fungera.

En förutsättning är att bromsverkan blir bättre än med trummor för annars har jag inga problem att leva med mina trummor :)

Målet är självklart att det åtminstone inte ska bli sämre. Däremot för oss som badar med bilarna då och då så funkar ju skivor lite bättre än lerfyllda trummor =) 

 

Inte för att dissa din idé om bolt-on, men jag tror man måste svarva i trumpeterna för att få nån slags styrkant för skivorna, och ev. köra en till/annan hålbild. TGBns 222 mm delningsdiameter på orginalbultarna är rätt stort, så det blir inte mycket skiva kvar för oken att leva på innan det tar i fälgen. Har funderat en hel del på hur man kan göra, framförallt hur man ska få dit bromsskivan. Det är ingen höjdare att skruva dit den från baksidan av trumpeten (dvs navet).

 

Sen är jag skeptisk till hemmafrästa ok. Bra tänkt med med standardtätningar/belägg, men jag skulle aldrig sätta dit nått oprovat, otestat, ocertifierat etc på en besiktad bil som rullar landsväg. Jag tänker säkerhet. Finns inte en chans att man som privatperson har råd/tid/resurser med den utformning, provning, provning och åter provning som krävs för att ta fram en tillräckligt säker produkt för gatbruk. Samt att man kommer att behöva ta fullt personligt ansvar för säkerheten, alternativt om man tar en ansvarsförsäkring, men vem har råd med det rent privat. Då måste man nog åtminstone ha ett konsultföretag bakom sig, och då blir det hela kommersiellt på ett annat vis. Bara mina tankar.... Därför skulle jag enbart vara intresserad av kommersiella ok från annat fordon i samma viktklass, eller eftermarknads ok med tryggad reservdelstillgång.

 

Jag tycker att ett prisläge på runt 12000 för en framaxel (TGB13, och man behåller trummorna bak) med dubbla kommersiella ok skulle vara rimligt. Förutsatt att orginal huvudcylinder räcker till i slagvolym.

 

Har inom en obestämd framtid tänkt mig att sätta dit skivor på framaxeln på en av mina 13-bilar. Kommer då att byta nav i fälgarna (alla 6) så att jag får både tgb 8 bult och chevas stora 8-bult delningsdiameter i naven. Det blir alltså annan bultcirkel på framaxeln, kommersiella bromsprylar (cheva el motsv) samt att fälgbanorna kommer att ändras för frigång mot oken. Visst blir det en del arbete med att ändra fälgarna, men det är mycket lägre risk på det änn att hålla på med hempul på bromsdetaljerna för att kunna behålla orginalfälgarna.

Grundtanken var ju att slippa både svarva, svetsa, borra eller på något vis modifiera naven/tallrikarna/trumpeterna. Att montera skivan på baksidan på naven lär man vara tvungen till, eftersom precis som du nämner, det blir ingen plats till nån skiva om man använder TGB:ns 222mm.. Däremot är min tanke att fästa en adapter i de bultarna som man sen fäster skivan i. 

 

Tanken med "hemmafrästa" ok, (ogillar benämningen då de kommer köras i cnc-maskiner på verktygsfirma, men jag förstår vad du menar) är att gå på wilwoods design typ, men i stål och inte i mjukt fjädrande aluminium. Jag jobbar som konstruktör inom fordonsindustrin sedan 2010, håller på med beräkningar och hållf hela dagarna och har pysslat med hydraulik sen jag var liten, så jag är mer än väl införstådd i krafterna det handlar om. Sen hoppas jag alla som ger sig på detta förstår att någon försäkring och stämningsmöjlighet a la stort bilföretag inte kommer komma på tanken. Känner du/ni så för ett projekt som detta så antingen lägger jag ner direkt, eller så får man skriva på nån ansvarsfriskrivelse så jag går fri ur alla situationer. Your choice. 

 

Detta är inget jag kommer pyssla ihop på nån månad och montera på nån bil jag inte själv har koll på, utan detta kommer naturligtvis prövas på många tänkbara vis. (ja, det finns avlysta platser utan allmän trafik där jag kan testa riskfritt)

 

Idéen att bara konvertera en axel är jag inte riktigt bekväm med då det ställer krav på beräkningar på förhållanden mellan skivor mot trumbromsar, något jag inte har kunskap eller möjlighet till. Jag ser framför mig ett skivbromskit anpassat för antingen framaxel och bakaxel eller framaxel och två bakaxlar. Att volymen i original huvudbromscylinder räcker är inga problem, tvärtom är jag ganska säker på att man kanske får gå ner nån storlek på huvudcylinder för att behålla bromskraften. Men även detta kommer ju testas för att se vad som funkar. Målet är att kunna låsa hjulen på fast underlag. 

 

Håller med dig i att det är enklare och mindre tänk att modifiera fälgar och göra plats för större skivor. Men jag vet att väldigt många drar sig för att konvertera till skivor just på grund av att det inte får plats i fälgarna. 

Dessutom, 12000:- tar jag gärna emot för en axel =) men målet är kanske hälften, utan att ens funderat på vad allt kostar än, men jag tror att smärtgränsen skulle ligga runt 12000:- för 4 hjul och kanske 15000:- för 6x6 om det är bult-on. 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ricke! Kul att du bemöter mina "krav", det visar att du har seriös inställning till detta! Har samma yrke som du, så om du är villig att spendera ideéll tid på detta så kan jag även bidra med feedback/bollplank mm. Jag tror det helt klart finns ett uppdämt intresse för ett kit, vore kul om det kunde bli verklighet.

 

Vore mumma, som du säger att ha en krans på baksidan av trumpeten, som sitter med hjulbultarna. Då kan man ju fritt sätta offsett på oken/skivan och sätta hålbild på den kransen så att det passar skivorna. Blir bolt-on = bra! Hoppas bara planhet och axialkast på baksidan av trumpeterna duger för att inte skivorna ska wobbla. Har för mig att baksidan av trumpeterna är obearbetade. Iofs tycker jag att man skulle kunna kosta på sig ett finskär för å få ordning på kastet när man ändå måste ta lös trumpeten, men då blir det ju inte bolt on...

 

Angående oken (ursäkta benämningen "hemmafrästa") så vill jag egentligen bara belysa att det är viktigt att ta ställning från början i ansvarsfrågan. Och det tycker jag du har gjort, och så att man är tydlig med det mot dom som vill köpa... Alltså, jag är inte alls emot den tekniska lösningen med nc-frästa i stål. Och du verkar införstådd med att det kommer att behöva provas/itereras en del innan så därför tycker jag att förutsättningarna är på plats för att detta skall kunna lyckas. Mycket en fråga om inställning tror jag! När man pratar iterationer, tester mm så kan det vara bra att tänka två/flera varianter på oken redan i designfasen (gärna samma yttermått...) , beroende på om dom skall sitta på en 4 eller 6-hjulig bil. Kan tänka mig att man behöver olika storlek på kolvarna...

 

Ser fram emot en forstättning på detta!

 

MVH Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Klas, 

Det vore absolut kul att bolla idéer på lite närmre basis så småningom. 

I projektet tänker jag lägga energi på att få fungerande delar som kanske har en lite högre kostnad rent investeringsmässigt, men där slitdelar så som belägg, kolvar och tätning osv är lättillgängliga standarddelar. Att få en infästning utan axiellt vobbel kanske kommer kräva flytande skivor, jag vet inte än, men det kan vara en lösning. 

 

Bromsoken blir mest troligt av 4-kolvsmodell, med samma yttermått till alla hjul men med större kolvar fram och mindre bak. Skivor och belägg bör hållas samma både fram och bak för att behöva färre saker att hålla reda på.

Självklart ska dessutom möjligheten med 2-krets triangelsystem tas med!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad. Smärtgränsen går nog nånstans runt 20k för komplett sats till en 11:a, men närmar det sig den gränsen i pris så förväntar jag mig att det är något som känns betydligt bättre än trumbromsarna, inte bara när man badar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...