Gå till innehåll

Converter 24/12Volt


Göran

Rekommendera Poster

Jag köpte en kabel på höglandskompaniet men den innehöll inga motstånd som man hade kunnat tro, bara en sladd med 24V-kontakt i ena änden och 12V i andra, så jag fick byta lamporna ganska fort. Nu ska jag byta till LEDs på släpet istället då de klarar 10-30V och fungerar fint oavsett 12V eller 24V in.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Mitt "problem" är att jag har behov av att (ibland) köra med personbilskärra - 2st olika båttrailer (hembygd o köpt) - Liten traktorkärra och nybyggd kärra för transport av tex skoter (när det är bra fiskeisar men ingen snö!). Herregud hur man håller på :-) . Hittade en sådan omvandlare på Conrad`s hemsida men dom är så jäkla dyra. Har frågat runt lite om möjligheten att bygga ngt själv men det låter svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig variant är att ha en konverter 24-12v som matar en egen relä-låda.

I lådan har man några 24v reläer, ett för varje funktion man önskar omvandla (lyse,bromsljus,blinkers ect. -totalt 4-6 reläer)

 

Varje reläs spole (pol 85/86)  matar man från önskad funktion från 24v, (ena polen får +24v, andra polen jordas.)

Funktionsblecket på reläet brukar vara Pol 30, detta kopplas till +12v som man drar vidare till släpvagnskontakten från pol 87på reläet.

Lämpligen sätter man en separat 7-polig kontakt bredvid originalet så kan man välja att koppla in 24v eller 12v släpkärra.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Pebl beskriver har garagegrannen gjort. Han hade visserligen redan ett 12V-system också i bilen att ta ström från, men även en billig kinakonverter borde orka driva några lampor. Man kan lätt skippa ett gäng reläer genom att sätta antingen sätta ett före konvertern som slår av strömmen om inte tändningen/laddningen är igång (detta vill man antagligen göra oavsett så inte konvertern ligger och drar ström konstant), och sen direktkoppla all vanlig belysning. Det du då behöver reläer till då är två för blinkers (ett per sida) och ett för bromsljus. Allt kopplat till en vanlig 7-polig 12V släpkontakt på bilen som då finns extra utöver original 24V NATO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte räcka med att seriekoppla motstånd i kontakten? 

 

Om exempelvis blinkerslampan är på 21 watt och 12 volt så är strömmen i lampan 1,5-2 ampere beroende på spänningen i elsystemet. Genom att koppla ett effektmotstånd i serie så fördelar man spänningsfallet i kretsen med hälften i lampan och hälften i motståndet. Nedanstående effektmotstånd är tänkt att sitta parallellt med en diodlampa för att öka strömmen i kretsen. Motsatsen blir om man sätter den i serie med en 12V-lampa.

 

Varje blinkerlampa behöver ett eget motstånd. Bromsljusen behöver två parallellkopplade motstånd i serie med de två parallellkopplade bromslamporna. Sedan är ju frågan hur många 5W-lampor som sitter i bakljus och sidomarkeringsljus. Två bakljus och två sidomarkeringar blir 20 watt tillsammans och då borde det räcka med ett 10 ohms-motstånd.

http://www.stylingwebben.se/el-tillbehor/effektmotstand/p/12v-effektmotstand-resistor

 

Reservation för felberäkningar.

Ohms lag: U = R x I
P = U x I

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser tråden så ser ni att lampbyte redan rekommenderats och att det inte är aktuellt då det är många olika släp. Vi vet inte ens om alla ägs av Göran eller om det är bekantas trailers. Då är lampbyte inte lika smidigt.

 

R8N:

Gillar din idé med effektmotstånd. Frågan är hur varmt det blir, och det finns risk att det lyser lite dåligt på släpet om det har annan uppsättning lampor än vad man beräknat för, som om det har extra positionsljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar din idé med effektmotstånd. Frågan är hur varmt det blir, och det finns risk att det lyser lite dåligt på släpet om det har annan uppsättning lampor än vad man beräknat för, som om det har extra positionsljus.

Jag kan tänka mig att sätta effektmotstånd på broms- och blinkljus. Sedan en 24->12-omvandlare för positionsljusen. Då bibehåller man funktionen med indikationslampan på instrumentpanelen för släpvagnsblinkers. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Trevligt med så många tankar i detta och tack ska ni ha :-) Då det låter svårt med alla motstånd så fastnar jag för Johan´s förslag om "dosan med kablar" via länken, då slipper man den långa "struten" i uttaget som modellerna från Conrad säljer. Och jag ska testa med 24V lampor som matas med 12V. Och på frågan om det är mina släp alla jag nämnde så kan jag berätta att min hustru också undrar ha ha:-)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej! Har nu beställt en sådan spänningsreducerare av typen som Johan skrev om. Blir nog bäst för mitt behov. Köpte från Conrad o kommer om några dagar. Hur infogar man tex ett foto i denna ruta? Hittar inte "gemet" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in på More Replay options, som är under högra hörnet på textrutan, 

Precis bakom där den svarta rutan du klickar när du skall posta,

Klickar du på more replay options då kommer fler alternativ upp, 

 

Ett alternativ där som jag ständigt använder nu är att ladda upp fotona direkt från datorn/ telefon mm. då försvinner de inte om sidan man länkar i från krånglar eller läggs ner i framtiden

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen "More Reply Options", som H Hansen skriver om, heter"Använd fullständig editor" för er som använder sidan på svenska.

 

 

Du går in på More Replay options, som är under högra hörnet på textrutan, 

Precis bakom där den svarta rutan du klickar när du skall posta,

Klickar du på more replay options då kommer fler alternativ upp, 

 

Ett alternativ där som jag ständigt använder nu är att ladda upp fotona direkt från datorn/ telefon mm. då försvinner de inte om sidan man länkar i från krånglar eller läggs ner i framtiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då har jag monterat min spänningsreducerare för belysning till draget. Blev en kylig/stel historia då det var 4-5° och korta snöbyar och jag jobbade utomhus. Får väl skylla mig själv som väljer en sådan dag. Jag valde att helt kapa den grova kabelhärva som går till dragets originalkontakt (vilken jag bytte för ngt år sedan). Sedan valde jag ut de kablar jag har behov av och isolerade resten (härvan innehåller ju 12ledare). Härvan var jäkligt stel att jobba med i denna temp men det blev bra till slut. Har limmat (och bandat) en kopplingsdosa, med skruvplintar, mot ramen (ville inte borra). Drog sedan upp kabeln med elektronikdosan i bakluckan och sedan tillbaka till draget. Svetsade dit ett fäste och så var det klart :-)! Fick en smärre chock när jag mätte med spänningsprovare och hade 24V i uttaget. Blev lugnare när jag testade med en glödlampa då jag tänkte att systemet behövde lite motstånd och det såg bra ut. Har testat med bilsläpkärran och det ser ut att lysa med rätt styrka. Känner mig nöjd med monteringen och ser fram emot att köra med mina olika släp.

End of story!

post-5933-0-66460300-1494417927_thumb.jpg

post-5933-0-31389900-1494418007_thumb.jpg

post-5933-0-09011900-1494418025_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...