Gå till innehåll

Hydraulikk pumpe på Fremre kraftuttak ?


Rekommendera Poster

Jeg har en 3314 PU fra 1967,  som jeg nå har fått skilter på. Jeg har et lite gardsbruk, der bilen skal få tjenestegjør med diverse oppgaver og utstyr. 

 

 

På denne modellen  er det montert ett fremre kraftuttak ( posisjon 5  på side 9 i instruksjonsboken). Innkoblingshåndtaket har vært montert, men er nå fjernet. Jeg har ikke oversikt over om det har vært montert noe på dette kraftuttaket tidligere.  

 

Jeg tenker at det kunne vært spennende å fått montert en hydraulikkpumpe her.

 

Fantes det slike pumper som er bolt on ?

Fantes det slike hydraulikk systemer orginalt på disse ?

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var original skall jag låta vara osagt, men vissa av bilarna som rädningstjänsten köpte in hade hydraulik i stället för vinsch kopplade till kraftutaget.

Att hitta ett sådant system i dag som suttit fabriksmonterat på valpen är nog inte lätt. 

Men du borde kunna sätta dit en pump och dra till ett spakpaket utan större bekymmer.

 

Inkopplingen var vajer styrt, och många vajrar kärvade i hop, och alternativa lösningar kom på plats då det inte alltid var så lätt att hitta rätt vajer, den skall ju vara kraftig nog att även kunna trycka tillbaka spaken och lägga ur, driften av kraftuttaget, 

Har sett fina lösningar på styrning med länk armar i stället för original, men letar du och annonserar lite är det nog möjligt att hitta ett om du vill ha den delen som det var en gång i tiden.

 

Tror faktiskt jag har själva höljet och infästningarna liggandes och skräpar, kanske det kan vara intressant om du kan hitta någon som kan pressa dit ny vajer med rätt delar i ändarna., själva delen som är gängad på ena ändan samt även drag handtaget saknas på det jag har vad jag minns.

 

MVH H.Hansen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...