Gå till innehåll

Typcertifikat för Vattenfalls dragkrok


volvo4x4parts.com

Rekommendera Poster

Jag har inga papper mer än notering i reg beviset, inga typskyltar lr nåt på draget.

När jag fick en 2:a pga rost så fick jag ett nytt gjort, det godkändes UA (inga frågor om material eller beräkningar)

 

Den bild du har ovan visar en dragbalk som jag sett på några elverksbilar,

 

post-4978-0-77953900-1487540198.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Sökte info om drag till min 11-bil och fann denna tråd.

Min 11-bil, vattenfallare , har dragbalk som första bilden och en "Volvo konsol" (1565591) med 60 mm kula. Den som visas på intyget. Höjden till kulan långt över de normenliga 350-420 mm (94/20/EG), jag tror inte man kan koppla till en vanlig släpvagn. Om jag minns rätt från lumpen så var draget typ bild två , två vertikala profiler ned och en horisontell platta, klart lägre ned och passade till vanliga släp. Kunde också ge markkontakt ganska lätt vid terräng körning. Men detta drag passar inte min bil, kräver fästplatt 955562 som de militära bilarna har.  Undrar ifall någon har tillverkat en variant av Volvo konsolen 1565881 (50 mm kula) med en större höjd, skulle tro att man behöver cirka 100 mm extra, så man kan koppla till ett vanligt släp. Frågan är ifall man svetsar till en sådan konsol, blir det nog svårt/ omöjligt att få den typad, men å andra sidan om tillverkar den så den ser ut som original så passerar den säkert en kontroll. Klart är att bilprovningen har ingen koll alls hur en 11-bil skall se ut. Vad tror ni? Dimensionerna ser mycket kraftiga ut om man jämför med infästningarna till en dragkrok på en personbil, så det är nog ingen risk att den går av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2017-02-19 på 22:38, JDW säger:

Jag har inga papper mer än notering i reg beviset, inga typskyltar lr nåt på draget.

När jag fick en 2:a pga rost så fick jag ett nytt gjort, det godkändes UA (inga frågor om material eller beräkningar)

 

Den bild du har ovan visar en dragbalk som jag sett på några elverksbilar,

 

post-4978-0-77953900-1487540198.jpg

 

På JDW är kulhöjden 42++ Det är ändock tillräckligt lågt för att hamna på div stubbar, men ok att ha CO släpet efter, visst blir det "lite lågt" under bakre ljusrampen men funkar att köra med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt upp "Vattenfalls" draget:

Kul höjd över mark; 670 mm (klart över vad en normalt släp kan hantera)

Frigång underkonsol: 550 mm

kula: 60 mm. (var det pga en gammal regel att 50 mm hade max last under 2 ton?, min bil har en max släpvikt på 2.5 ton)

Om man skulle bygga ett liknande konsol skulle den komma nära marken, cirka 310 mm frigång. Med en 50 mm kula med bult.

Ifall man bygger med en Westfalia universal krok med 150 mm drop, skulle man kunna bygga en enklare konsol, och sedan enbart bulta fast draget. Frigång 335 mm.

 image.png.17264495987d81374cfb78ba06ee014b.png

 

Funderade vidare ifall man skulle kunna använda ett US drag istället. Auto-hak, från Polen har E-märkt US drag. Lätt och smidig lösning.

image.png.b05df34dd1974c3a385fce7a76d3a094.png

 

Den en vertikalt drop på 115 mm.  Man skulle kunna bygga ihop ett enkelt dragkoppling linkande detta för en jeep:

image.png.6c6f7147a05e191e0c612257dbb47303.png

Med hjälp av ett dragrör och lite 8/10 mm plåt.

image.png.620d6b2b596498f0c9972faaf3005e7c.png

 

Men att få ett sådant bygge godkänt, det blir nog svårt. Och en hel del svetsning.

 

Ett alternative kan vara att använda en bultad lösning; en standard drag för en större pick-up; i detta fall en curt #19030. Den är typad för 5000 lbs (2267 kg) och 500 lbs på kulan. Finns nog något som är typat för 6000 lbs. I så fall skulle man kunna göra en enkel U-formad adapter, bultas till Volvo dragbalk, original hålen. U-profilen med fyra hål nedåt. Skulle kunna var en utskuren del av en VKR 120x200x10 profil. Draget bultas sedan fast. Med en sådan lösning skulle man få centrum i hålet cirka 620 mm över mark. Ifall man använder draget från Auto-Hak , skulle man få en drag kula på  505 mm, klart bättre än dagens 670 mm. Sen skulle man kunna använda ett drag med större drop, men de finner jag bara som enbart US-drag ej E-märkt. Tex kan man använda ett  10" drop, då skulle man komma ned till 370 mm draghöjd, mitt i intervallet. Sedan finns det andra tillbehör som man kunde ha i terrängen tex ett Schackelfäste.

 

Troligen kan man inte få draginfästningen  godkänd, men behövs det? Är det ens värt besväret att prova? Klart starke än ett normal personbils drag. Och när man skall besiktiga bilen kan man alltid bulta på original konsol med 60 mm kula. Bilen har nog bara två eller tre besiktningar kvar innan den blir veteran. 

Synpunkter? 

image.png.657d9814b40b940ccd026bf6cf942ce1.png

 

image.png.fc605cb431ab733be513595155455204.png

 

 

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 50mm kulkoppling med 4tum drop(om jag inte minns fel)

Men eftersom mitt släp har en ställbar dragstång så skulle jag kunna ha 0tum drop också. Bara ändra dragstången på släpet.

 

Har inte testat att besikta. Jag bytte tillbaka till original kroken när jag besikta sist faktiskt.

 

När jag första gången skulle besika mitt släp med ögla så gick inte de, då sa besiktningsingengören att jag får byta till kulhandske på släpet.

Ja.. men de är ju krok på bilen å inte kula..

Byt den också då, det är inte bilen vi ska besikta utan släpet sa han då å mena att bilen är inte intressant vid reg.bes på släpet.

 

Så de var då jag byggde den 2" recivern som är vanligt i USA.

Åkte in på ny reg. Besiktning med släpet med ny besiktningsingengör på nytt ställe.. han sa inget om draganordningen alls vid besiktningen 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svana säger:

Men. Har du nåt skrivet i reg.beviset för ev.kopplingsanordning ögla?

 Eller står inget om att det kan vara både kula eller ögla där?

Menar du mig Svana?^_^

 

Bilen står de krok i reg.beviset 

Släpet står de kulhandske i reg.beviset. 

 

Men förstod din tanke om de inte är specificerat så kan man ha vilken som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag var otydlig.. yes det var dig jag menade Gravander :)

 

 Micke och jag skaffade en stor militär skåpvagn. Och till den står det två olika drag skrivna i reg.beviset. Kulhanske 50mm, och alternativ kopplingsanordning ringögla.

 Borde fan gå att besikta då med militärdraget hoppas vi?

 

Vagnen är nämligen tänkt som service/verktygsvagn efter Mickes 11-bil på våra kommande långturer.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dom som har reggat tranell släp med ögla i nu tid... men de handlar nog om vilken besiktningsingengör man får.

 

Men läser man förordningarna så står de att de SKA vara 50mm eller SKA va 60mm kulhandske.

Som i mitt fall så sa besiktningsingengören att hade de stått att de BÖR vara, eller att de KAN vara (eller liknande uttryckt) 50/60mm kulhandske så hade de funnits utrymme för fri tolkning.

 

Men står de att de SKA vara så SKA de vara.

 

Men om de är skillnad på lätta å tunga släp eller obromsat/bromsat vet jag inte.. jag var mer insatt när jag höll på att rodda i de så att säga:D

 

Sen gick det att söka dispens hos transportstyrelsen om att få besikta släpet med dragögla.

Men då måste släpet bindas till ETT dragfordon. 

Dvs att släpet enbart får dras av EN bil å de är de som står i registreringsbeviset.

observera EN Bil... inte en Bil typ(tex alla tgb)... utan ett enda fordon i världen får dra släpet lagligt.

 

Så ville inte jag ha de. Om jag nån gång vill sälja släpet så ska man ju kunna dra de efter någon annan bil. 

 

Så därför satte jag kulhandske å besikta de så "alla" kan dra de

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...