Gå till innehåll

Converter till servo


Tamaz

Rekommendera Poster

Jag köpte en Battery Equalizer från Ebay som gör att jag kan ta ut 12 volt x 100 ampere kontinuerligt och 12 volt x batteriets strömstyrka kortare stunder för att sedan återhämta batterierna med 100 ampere. Conrad säljer en equalizer på runt 1 ampere. Om servot drar i genomsitt 1 ampere så borde det fungera bra.

Har du nån länk? Kan du förklara hur jag ska göra? Om jag köper en sån, ska jag då ha ett till 12v batteri kopplat på någotsätt och koppla alla 12v förbrukare inklusive servot från det batteriet? Behöver man komma ihåg att stänga av equalizern när man stänger av bilen? Är det nå liknande denna?

post-10139-0-04697000-1488046118_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet en på forumet som kör sitt servo direkt med converter och det funkade bra.

Jag skulle nog kört med en mindre converter, typ 10a som laddar ett lagom stort batteri och koppla ett brytande relä till tändningslås. Detta behävs dock inte till kraftmatningen till servot då styrboxen bryter strömmen. Övrig 12v kan kopplas till batteriet och man behöver inte dra ur startbatterierna om man står stilla och lyssnar på radio eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är denna jag har: http://www.cooperindustries.com/content/public/en/bussmann/transportation/products/power_conversion/battery_equalizers/21100x00_converterequalizer.html

 

Den har tre terminaler +24V, +24/2V och jord. Alla 12V-förbrukare är kopplade till +24/2V. Med två batterier och en BE har jag obegränsat med 24V och 12V i samma batterier och med samma generator. En annan finess är den låga tomgångsströmmen på 5 mA.
http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11492-tgb131-som-husbil-för-amatörradio/?p=145713

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är denna jag har: http://www.cooperindustries.com/content/public/en/bussmann/transportation/products/power_conversion/battery_equalizers/21100x00_converterequalizer.html

 

Den har tre terminaler +24V, +24/2V och jord. Alla 12V-förbrukare är kopplade till +24/2V. Med två batterier och en BE har jag obegränsat med 24V och 12V i samma batterier och med samma generator. 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11492-tgb131-som-husbil-för-amatörradio/?p=145713

Tack för det, beställde en jag med :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en CTEK 250S Dual som matas med en "40A" 24V->12V converter från kina så fort motorn är igång och laddar på 24V-batterierna. CTEK-laddaren laddar sen ett 70A AGM-batteri jag har för att driva sånt man vill använda när motorn inte är igång (komradio, mobilladdning osv.). För att 12V-batteriet ska räcka längre har jag en 100W solpanel kopplad till CTEK-laddaren som hjälper 12V-systemet under dagtid och håller batteriet underhållsladdat när bilen inte används.

 

http://www.ctek.com/int/sv/chargers/D250S%20DUAL

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver detta bara en gång. C-tec laddaren kom för att vara king of the best.. men inte längre.

 Akta er för C-tec laddarna idag!! Kvaliten har blivit rena skiten!!!

 

Jag kan snart räkna upp tio exempel på fall där batterier har pajjat, för att laddaren först gått sönder och därmed kortslutit batteriet.

 

Det inga fler C-tec för mig eller mina bil/båt bekanta mer.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver detta bara en gång. C-tec laddaren kom för att vara king of the best.. men inte längre.

 Akta er för C-tec laddarna idag!! Kvaliten har blivit rena skiten!!!

 

Jag kan snart räkna upp tio exempel på fall där batterier har pajjat, för att laddaren först gått sönder och därmed kortslutit batteriet.

 

Det inga fler C-tec för mig eller mina bil/båt bekanta mer.

Förklarar det märkliga att när man för en gång skull investerade i en modern c-tec laddare och satte den på c202 för lite underhållsladdning började det rätt nya batteriet bete sig märkligt lite senare kortslöt sig både laddare och batteri, ny laddare fick jag på garantin men batteriet var tyvärr just över tiden. Har sen dess bara med nya laddaren kört max ett dygn åt gången.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att recon läget på dessa laddare skadar batterierna,  men man tycker ju inte att en 5 amps laddare ska kunna bränna upp ett 90 amps batteri men tydligen är det fullt möjligt.     I brandbils hyndan satt en fast monterad underhållsladdare som såg betydligt kraftigare och välbyggd satt lite i vägen på passagerarsidan  så den rensades ut när allt onödigt plockades bort får väl vara rädd om den för framtid bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkliga är ju att dem är konstruerade och just framtagna för att vara "underhållsladdare".. dvs det ska gå att ha dem gång en hel vinter på finbilarna i garaget, och det ska vara BÄTTRE för batterierna än att dem står utan laddning alls.

 

 Just i nutid är detta ren Bullshit med dessa laddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man skall såga Ctek riktigt så enkelt. Jag jobbar med fordon som har Ctek laddare monterat som underhållsladdare (Volvo bussar). Och vi har väldigt lite problem med laddarna. Dom problem som varit, är när temperaturkompenseringen inte funkat, alltså när laddaren trott att batteriet är kallare än vad det verkligen är, så att det skickar på för hög spänning. En del varianter har en tempgivare som skall monteras vid batteriet, medans en del har tempgivare inbyggd i själva laddaren. I den senare varianten (som jag själv inte har så stor erfarenhet av) tror jag att det är viktigt att laddaren är så nära batterierna som möjligt.

 

Recond läget på laddarna är väl till för att väcka liv i ett tomt batteri?

 

Sedan vill jag minnas att jag hört att Ctek haft en del bekymmer med piratkopior?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde dem vid ett tillfälle och frågade om just recon läget och de sa att det var till för att öka upp laddspänningen tror det var i pulser för att fräsha plattorna (av sulficera?) och det var rekommenderat att gör det lite då och då på friska batterier för att förlängalivslängden,  Däremot skulle laddarna inte glömmas bort i det läget eftersom de inte återgick till underhållsladdning av sig själva utan laddprogramet skulle istället startas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...