Gå till innehåll

Lastkran 5911 klickar men rör sig ej


Rekommendera Poster

Hejsan!
Detta blir mitt första inlägg här, första lastbilen, och på väg att ta C-kort...:)

Köpte en TGB30 i fredags - resan hem på 45 mil gick bra! När vi stannade och tankade så ville inte drivningen hoppa igång.. men efter några på/av-tryckningar på drivhjulsfrånkoppling så gick det bra.

 

SeyXLte.jpg

 

Men nu till min fråga!

Jag har observerat följande anslutningar baktill:

- NATO-kontakt under flaket, 2-pol med tjocka kablar
- Luft till bromsar, släp
- 7-polig släpvagnskontakt (hona) - denna var trasig, och jag har satt dit en ny med 3 poler inkopplade. 1mm3 kabel.

- 7-polig släpvagnskontakt (hane) - går till kranen... gissar på strömförsörjning till ventiler/brytare?
- ~10-13 polig kontakt... för belysning till släpvagn antar jag? Ser ej ut att vara en standard 13-polig för bilar.

Problemet är att när jag kopplar in handkontrollen i det 7-poliga uttaget (hona) som sitter uppe på flaket bredvid kranen, så klickar det inuti plåtlådan när jag försöker köra kranen, men ingenting rör på sig.
Jag provade att mäta på + -polen inuti plåtlådan, på plinten längst till höger i sockerbiten där. Den ligger normalt på 25V, men när jag försöker köra kranen så sjunker det till ca 13V. Rent spontant känns det som dålig kontakt någonstans?
Försökte få ur NATO-kontakten, men vet inte hur den sitter...

 

Stort tack på förhand!
Bra forum med svar på det mesta :)

/Stefan

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går kabel från hydraulaggregatet som sitter under flaket til kranen  o det är 7 polig (personbilssläp kontakt) hone o hane ska kopplas ihop

 

Tack för svaret!

Glömde kanske att skriva det, men denna kopplade jag ihop med honan som jag fixade en bit ny kabel till.

Utan denna så klickar det inte i lådan alls när man trycker på knapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Natokontakten förser pumpaggregatet med ström. Därifrån via en 7-polig till kranen och från den en 7-polig till manöverlådan. Det verkar som dina magnetventiler fungerar men inte pumpen. Gissar att felet antingen är i pumpens kontaktor eller i pumpen.

 

Lastkran 1600.JPG

 

Elsystem 1600.JPG

 

Hydraulsystem 1600.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!
Perfekt med lite kopplingsscheman!
Jag räknade ut att det var NATO-kontakten som försörjer det hela med ström. Jorden som sitter i ramen bredvid ser lite sådär ut... ärgad.
Tänkte börja att mäta spänningen där i, helst med typ en lampa som förbrukare så man ser om det blir stort spänningsfall då också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jag har samma problem med min kran. Har du hittat felet?

Klickar men inget händer. ...

 

Ja, problemet är löst och kranen fungerar bra!

 

När jag köpte bilen så var alltså eluttaget (vanligt släpvagnsuttag, 7-pol) med tre kablar i dåligt skick (ärgat) och behövde bytas.

Jag bytte uttaget, men kan möjligen ha kopplat de tre kablarna fel.

 

På kranen finns ju en lucka, och tar man av den övre kåpan ser man också att det sitter en rad med "sockerbitar".

Mellan några av dom så sitter det fyra dioder ihoplödda - dessa var trasiga på min. Det kan ha varit så sedan tidigare, eller så orsakade jag det med min felkoppling.

Dioderna byttes mot nya och eluttaget fick sig en översyn, och sedan fungerade det!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...