Gå till innehåll

svets tips ?


Rekommendera Poster

Hej 

Jag vill ju inte kalla mej svetsare, på långa vägar, 

men jag snyter dit några punkter och fogar per år, så lite kan jag.

 

Men nu är jag lite osäker på om det är mej eller svetsen alternativt materialet som är dåligt.

 

Har en "jula" svetsm på 150 amp, så grovt är inga bekymmer, och ny ren plåt mot ny plåt eller balkar går också bra.

 

Jag har ett lite fel på min svets, Ja eller stort hur man nu ser det, regleringen av ström finns i alternativen 1 och 2 , + en knapp med min och max på, sedan får man justera tråd hastigheten med ratt.

 

Bekymret med den är matt på läget min , så matar den inte tråd, vilket lämnar max 1 och 2 kvar.

 

Nu när jag hålls med bilplåt, så blir det banne mej bara skitsvetsar, inte ens punkta fungerar ordentligt, jag bränner hål och sönder den plåt som finns kvar på bilen, och skulle nog behöva gå ner till min  och 1 läget. 

 

Visst är det bara knappen så byter jag väl den på någon timme, av med skalet och hitta en lämplig brytare. 

Är det inte brytaren, så hur tusan skall jag få till det då ?

Minska trådmatningen ?

Tycker plåten som är kvar är i bra skick, inget rost, färgen bortslipad, men det vill sej inte ändå

 

Ja jag kör med rörelektråd,/ Fluss tråd , Har ingen tub med skydsgas eller reglage till den, och svetsar ju ofta ute , så att den inte är vind känslig har gjort att jag kör med den tråden. 

 

Resultatet ser för jävligt ut

20170404_104249_001.jpg

Men får jag lite grövre material så blir det skapligt, visst den sprätter som katten, men det bränns i hop ordentligt i alla fall

20170403_114443.jpg

20170403_114815.jpg

20170403_120218.jpg

20170403_120911.jpg

 

Ja miljön är ju inte ett fint svetsbord och bra arbetshöjd mm, man får ta vad som finns.

 

Tips någon om vad jag gör fel och hur jag skall få det att bli bättre

 

MVH H:Hansen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig svetsat med flusstråd, men har någon gång provat någon leksakssvets men då med gas, riktig svets är betydligt enklare att jobba med.

 

Det ser ut att skvätta rätt bra. ang bilden med tröskeln så ska du nog svetsa fast pukterna även i bilen eller dölja dem med limtäta annars blir det nog att åka tillbaks till garaget efter sbp.  

 

ang: övriga saker som brukar påverka svetsar, uppslitet munstycke, då stömsätts ju inte tråden direkt och du åker på mer matning vilket trycker hål som du ser ut att ha gått om.   Dålig kabel kontakt eller kabel till jorden vilket gör att du får kräma på mer och även skvätter en del extra se även till att jorden sitter på friska plåten du svetsar dit och inte på bilen. All tråd är färskvara för gammal tråd är inte roligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hela övre kanten får jag ju gå över en gång till, den sitter ju bara i ett hörn på varje punkt, det måste sitta i hop ordentligt. skall även sätta en till punkt emellan de andra, 

Under har jag borrat en massa hål, som jag svetsar i, där blev det bättre, men skall ta och borra de dubbelt så tätt, de sitter med 4 cm mellanrum nu.

Skall slipa ner metallen/punkterna och sedan grundfärg och Zinkspackel, för att lägga svart färg och sedan underredsmassa utvändigt, samt spilolja och rostskydds massa blandat sprutas invändigt.

Så smetar jag på ordentligt under och på falsen med ja typ kall asfalt eller en liknade produkt som är till just under reden på bilar.

 

Tråden är urpackad ur sin plast och förvaring under helgen, så den är ny, med 1 kg rullar byter man ganska ofta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spä ut med spillolja både brinner bra och luktar illa.

Jag har en gammal vattenkokare som jag brukade brukar sätt sata sprutan i en stund innan man ska blåsa, då blir underredsmassan betydligt mer lättflytande och flyter snyggt ut.  falsade kanter och fula svetsningar limtäta eller ett penseldrag hagmanit innan man blåser på varm underredsmassa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade isär svetsen och skiftade på kablarna så jag fick läge min i stället för max, då blev det bättre, 

provade byta kontakten, men det fungerade inte ändå. konstigt. 

 

Nåja det gick at svetsa klart, och göra om det som inte blev bra. en massa slipning och börja om från början, men vad tusan det skall bara göras en gång, så lika bra att få det bra direkt.

 

Undre falsen borrade jag och började svetsa i den befintliga för att sedan gå ut i nya plåten och fylla igen hålen jag borrat. Det borde bli bra.

 

Ja varför spilolja, bara något som fastnat sedan jag gjorde min första underredes behandling, det gick bra att blåsa in i hålfum, och efter några år kapade jag upp på grund av att jag skulle bugga om lite, då såg jag hur bra det hade hjälpt mot rost och att det täckt allt även uppe i balken som jag blåst i, 

Visst det finns fina medel i dag, mest på spray burk, men det är kanske lite snålhet med i bilden med  ;) ser ju vad liter priset blir på sådana flaskor, och det brukar gå åt några. Nu har jag typ 6 flaskor med korrisol, tror jag det heter, som man blåser med tryckluft och ett speciellt munstycke. 

Tyvärr hade jag eller den som lånade det sist, lämnat den ej rengjord så jag får prova, att lägga det i olika lösningar å se om jag får rent det typ rödsprit eller något annat som löser gammal elände,, annars blir det sprutan som följde med ett billigt tryckluft set jag inhandlade någon gång

 

Grundat och smetat på zinkspackel i dag 

20170406_145102.jpg

 

Nu är det bara att smida i hop det bak i hjulhuset samt i främre hjulhuset

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hansen!

 

Vilken Jula svets är det du köpt? Är det Stanly svetsen för gaslös svetsning? Jag köpte en sådan svets och den är väldigt dålig! Har svetsat den del tidigare i mitt liv så jag hade en aning om hur det skulle fungera. MEN, hur jag än gjorde så blev det bara loppskit när jag testade. Tänkte fixa ett svetsbord som jag kunde arbeta på för jag skulle tillverka nya skärmkanter till hytten på min 20-bil. Tänkte som du, vad gör jag för fel. Det spelade ingen roll hur jag försökte ställa in svetsen. Antingen blev det loppskit eller så brände jag hål. Så jag började kolla på nätet för att försöka ta reda på vad jag gjorde för fel. Det jag hittade var, tunn plåt svag ström tjock plåt hög ström och sedan får man justera trådmatningen. Lätt som en plätt. Men nej, icke sa Nicke! Vad jag däremot fick lärt mig var att när de svetsade med rörtråd så använder man likströmssvets och viktigast är att man byter polaritet. Svetsar man med gas så skall jordklamman vara negativ och när man svetsar gaslöst så skall jordklamman vara positiv! Skruvade isär min Jula svets och kollade i den, vad hittade jag då? Ja inte var det någon likriktare, det var bara en stor klumpig transformator! Växelström in, växelström ut. Vad gör man?

Jo, man biter i det sura äpplet och kollar om man kan hitta en lämplig riktig svets. Hittade en som jag köpte på nätet. Svetsar det mesta, med gas eller utan. Bara att komplettera med slangpaket och lämplig glasflaska. Nu var det dags att testa igen. Ja, svetsen fungerade mycke bättre än den från Jula men det blev inte riktigt bra ändå. Då började jag fundera på svetstråden. Det följde med en rulle tråd när jag köpte Jula svetsen som var 0,8 mm men jag hade även köpt en rulle 0,9 mm tråd på Biltema för att testa och se om det gick bättre med grövre tråd. Testade dessa i den nya svetsen för det följde inte med tråd till den. Av dessa trådar var det den tjockare som var bäst men inte jätte bra. När den tog slut så åkte jag till en riktig svetsaffär och köpte mer tråd för jag tänkte, vad har jag att förlora.

Nu hände det saker! Nu kunde jag svetsa hela strängar utan att det blev knas.

Detta blev nästan en roman men det kanske kan förklara en del av ditt svets problem och fylla någon kunskapslucka. Jag har i alla fall lärt mig mycket på denna resa.

 

Mvh

Håkan

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det ä'r en Meec svets 

Storebror till denna skulle jag tro http ://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/no-gas-svetsar/mig-svets-210050/

Den är på hjul och är en aningen kraftigare , drag handtag i stället för bär handtag .

 

Jag kör med Swedols 1.0 mm tråd på 1 kg rulle. 

Har visserligen 0,8 tråd hemma och munstycken till den,, Julas egen tråd. 

Skulle ju kunna byta och se om det blev bättre, men betvivlar det, har den bara för den är belagd med något och tål bättre att sitta i svetsen ute i bon där den bor, och ingen värma finns,

Men jag när jag fick ner strömstyrgkan blev det bättre, och jag har ju fortfarande läge 2 och min om jag vill gå upp lite i grovlek, eller skruva av höljet och skifta igen.

Polariteten är vänd rätt av mej redan innan första uppstart för typ 3.4 år sedan denna inskaffades då den gamla gav upp, och helt utan svets verkar det ju inte gå att vara.

 

Ja när jag tänker efter har den nog egentligen aldrig varit bra, men oftast är det lite grövre eller avgassystem som skall svestas. Och det blir ju lite varmt även brevid där man precis har punktat, så kanske längre mellan punkterna och sedan gå ett eller två varv till för att få de riktigt tätt.

 

Nåja i dag skall jag prova lägga plåt mot lite sämre plåt, Ja ren slipad plåt som var lite rost angripen. Så det lär nog bli en och annan svordom, vill inte kapa upp mer än nödvändigt in mot torpedväggen, har redan rivit bort en del isolering och kablar där, men skall jag gå högre upp, måste allt bort helt, och det drar jag mej för, ja går det inte så måste jag, vägra popnita övre kanten på grund av brandrisken på material innanför där jag skall svetsa, .

 

Ja egentligen skulle man nog börja kika på en bättre svets, Lite fel läge för det just nu, men en bra begagnad är bättre en än dålig ny

 

Tackar för bra svar  :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt enda tips och det kommer från hjärtat.

Köp ALDRIG en billigare eller enklare modell ny svets av no-name typ.

Köp hellre nåt gammal schabrak.. en gammal klumpig Esab eller Kemppi.. de gamla svetsarna av bra märken funkar alltid bättre än nya fina som inte kostar skjortan.

Bästa stora Mig:arna och rörtrådmaskinerna på jobbet som är allas favoritmaskiner, är de gamla som bara gått och gått sedan mitten på 90-talet.

Ojojoj vilka sömmar man syr med dem.. helt galet.

Jämfört med nya maskinen.. ljusblå..minns inte namnet. Helt värdelös, med 100 olika funktioner som man aldrig behövt förr.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...