Gå till innehåll

Funderar på att köpa en TGB13


khgswe

Rekommendera Poster

Hej, jag har ganska nyligen börjat fundera över köp av en TGB 13 helkaross någon gång de närmsta åren.
Jag har därför gått igenom en del forum poster här för att lära mig mer.
Har därför fått för mig att börja med en TGB 1314 eller till och med TGB20 då det verkade som om dessa var vanligare och billigare?
Och det kan ju aldrig vara fel med med extra TGB om priset är rätt, jag kommer troligen att göra en dieselkonvertering på någon TGB om några år.

Men nu har jag sett en annons på blocket på just en 13 helkaross lite innan jag har börjat få en känsla för vad som skall kollas upp mekaniskt och prisbild.
Jag bor utanför Lidköping så det är lite drygt 30 mil till Ängelholm.

Spontant, vad är eran känsla, ska jag bara slå till och ansluta mig till klubben TGB ägare eller vänta tills jag har mer kunskap?

Annons: https://www.blocket.se/angelholm/Tgb_13_72516732.htm

 

Mvh Håkan Gullmander

 

 

Mitt nick tillsammans med @gmail.com är min mejl.

 

Admin om jag har postat fel så flytta gärna.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen Håkan! Det är bara att slå till, pris och skick helt rimligt. Ser inte så skogskörd ut. Jämför med min egen... Enkel biljett till Ängelholm, ta med en liten väska med verktyg.

 

Saken är den att det inte kommer ut så många 13-bilar med helkaross till försäljning nu för tiden. Så det är helt klart läge att passa på. Du kommer inte att ångra dig.

 

// Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Klas. Är den inte helt upprostad är det ett bra köp och eftersom det kommer ut 1 eller 2 st 13 helkarosser till salu om året är det inte mycket att tveka på.

Aluzinkkarosserna är bättre än plåtkarosserna men är den inte farligt rostig är det ok med en plåtis oxå.

Om du inte har koll på det så bytte försvaret karosser på ett antal bilar under 90 talet och de är överlag helt rostfria då karossen är dels lite uppdaterad men framförallt belagd med ett skikt av aluzink.

 

Priser på 100 000 för helkarosser har vi sett senaste åren.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med en Lidköpingsbo som funderar på TGB, det finns åtminstone en 1314 utan flak utanför Vinninga och så min 11 Inne i stan, snart kanske vi kan starta TGB-klubb?

Hör av dig om du undrar något eller vill ha tips.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag fick aldrig tag i annonsören så tyvärr blev det ingen TGB denna gång. :(
Får försöka hitta någon vid senare tillfälle samt lägga in en annons under köpes så kanske jag kan få tips om olika objekt när de dyker upp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så verkar ju priserna gått upp ett knäpp igen bara på 11a bilarna så om en 13 gick för runt 60 för några år sedan om det ens fanns någon så skulle jag säga att dom nog ligger runt 80 nu.

Och återigen om det ens går att få tag på någon :)

Så jag är inte ett dugg förvånad att den gick direkt.

Drömmen vore väll att ha en "klar" bil åt det håll som vissa här på sidan har :) 11an känns lite liten om man vill ut och åka på "semester" då vore en 13 toppen så man får med resten av familjen eller har rejält med plats själv eller om man är 2.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Denna 13 bil som näms köpte jag. Ett riktigt lik. Rost under framrutan bägge sidoplåtarna mellan hjulen samt nedre framdelen av skärmkanterna. Sen är huvudlådan skrot, men gick att köra hem med hörselskydd. Bilderna på bilen ljög mycke å säljaren nämde inget om problemet med lådan. Å nej bilen såldes inte på några 2 timmar som jag läst på flera ställen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...